versnellings pook

Forumindex Forums Modellen Corsa versnellings pook

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236950

    Beste allen,

    ik heb sinds een paar dagen een Opel Corsa 1.6 16V GSI
    nou is mijn opgemerkt dat de versnellingspook nogal los zit (speling) tussen de versnellingen

    is dit makkelijk op te lossen hebben jullie enige tip of tricks
    laat het me weten !!!

    alvast bedankt !!
    Groetjes

    #17871130

    Waarschijnlijk heeft het scharniertje op de versnellingsbak wat speling. Pinnetje vervangen kan al heel veel helpen. (pinnetje is hoogstens paar euro.)

    #17871131

    @joop1970 wrote:

    Waarschijnlijk heeft het scharniertje op de versnellingsbak wat speling. Pinnetje vervangen kan al heel veel helpen. (pinnetje is hoogstens paar euro.)

    owkeej nou ga ik morgen toch even naar sloop moet een kijken voor een kapje maar denk je dat ik dat pinnetje daar zal tegen komen ???

    #17871132

    Vast wel, alleen een nieuwe kost ook niks dus waarom geen nieuwe. Ik kan er even geen plaatje van vinden anders was het misschien wat duidelijker voor je.

    #17871133

    deze dan:

    #17871134

    Jup, die had bij mij onwijze speling. Vervangen en geen last meer.

    #17871135

    haha, zit effe naar die bak te kijken, maar de keerring achter het Dis bobine blok lekte niet hoor hahaa……. ja als een zeef:D

    Willem

    #17871136

    Ik heb ook dat probleem.. Is dat pinnetje makkelijk te vervangen terwijl de motor er in hangt en zonder brug?

    #17871137

    wel moeilijker met een 16v motor. Met een 8v kan je er zo bij, vooral een 16v met airco is een beetje klooien.

    #17871138

    Ik heb ook airco haha:p maar kan wel wat dingen loshalen anders. Kun je m er gewoon uittrekken of zit ie geborgd?

    #17871139

    @ wim V6

    die pin waar je over had , kan dat er voor zorgen dat je niet goed in je 5e versnelling komt want die gaat bij nogal lastig echt duwen steunen en kreunen ???
    Ps: de koppelings platen zijn niet versleten nagevraagt bij de opel dealer had daar en volledige check gedaan

    alvast bedankt

    #17871140

    Jup, klopt, je komt er niet lekker voor..

    Willem

    #17871141

    @wim-v6 wrote:

    Jup, klopt, je komt er niet lekker voor..

    Willem

    ben er dus achter wat het dus was misschien een handige tip gelijk

    het speedje van het huisje van de koppeling ( vlak voor de transmissie bak zeg maar)

    heeft veel spelling deze zorgde er dus voor dat ik dus niet goed in mijn 5e versnelling kan komen

    deze is alleen te krijgen bij de opel dealer :S jammer kan deze dus maandag pas op gaan halen :(

    bedankt wim :D

    #17871142

    Dat is het spietje op mijn foto als ik het goed heb.

    Willem

    #17871128

    Hoe krijg je dat ding eruit?? Ben al anderhalfuur bezig maar het lukt niet.. :swear

    #17871129

    aan de onderzije omhoog tikken

    Willem

    #17871143

    Top danku danku :thumbup

    #17871144

    Vandaag het bewuste spietje vervangen, was appeltje eitje, de foto’s vertellen waarom:

    Op deze foto het nieuwe spietje.

    Op deze foto een mooie bouwtekening van het schakelmechanisme. Het ging om onderdeeltje 19.

    En hier het oude spietje, deze foto verklaard waarom hij er zo easy uit ging.

    Ik hoopte dat hij nu soepeler zou schakelen. Helaas, hij gaat nog steeds moeilijk z’n 2 in, overigens alleen bij het terug schakelen voor bijv. een bocht of een verkeerslicht. Helaas.

    (edit) De post hierboven over dat ik hem er niet uitkreeg dat sloeg nergens op. Was met de verkeerde bezig :swear

    #17871145

    Ik heb hetzelfde probleem met terugschakelen. Gaat erg stug in zijn 2. Overigens is het probleem bij mij verdwenen als de motor goed warm is. Ik verdenk de bak zelf, een synchromesh oid

    #17871146

    Het word wel iets minder als ie warm is maar toch nog lastig. Wat is een synchromesh?

    #17871147

    http://en.wikipedia.org/wiki/Manual_transmission#Synchromesh” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Bij mij kraakt hij ook af en toe van zijn 1 naar zijn 2. Geen idee of het stroef schakelen met het kraken in verband staat. Zat toen ik hem kreeg wel te weinig olie in, toen bijgevuld maar dat heeft niks geholpen.

    #17871148

    Moeilijker naar 2 is een eigenschap van de F15 bak, de mijne doet dat ook niet geheel soepel hoor.

    Willem

    #17871149

    Als je dingen aan je schakelmech vervangt is het ook handig om hem gelijk opnieuw af te stellen.

    Pinnetje bij de bak in duwen terwijl je de gaffel naar rechtst draaid. In de auto locken met een schroevendraaier.

    Check ook eens het draaipunt op de bak. M-tech heeft daar nylon bussen voor. Dit is overigens nog niet zon hele fijne oplossing want het kan ook te strak gaan schakelen.

    In de auto heb je de pookstang waarvan de rubber ring kan gaan slijten, waardoor je speling krijg in zn vrij. Is te zien onder de pookhoes.

    #17871150

    Die van mij ging op een moment ook amper meer in zijn 2, 75% schoot die in de 4.
    Bij mij was het dat plastic stangetje. Nummer 15 op de tekening van youri. Die vervangen en het was goed.

    #17871151

    @Looney wrote:

    Die van mij ging op een moment ook amper meer in zijn 2, 75% schoot die in de 4.
    Bij mij was het dat plastic stangetje. Nummer 15 op de tekening van youri. Die vervangen en het was goed.

    Corsa-C waarschijnlijk..

    De Corsa-B heeft een volledig metalen mechaniek.

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.