HULP BIJ AANKOOP ASTRA G X1.6XEL BJ ’99, WAAR TE LETTEN?

Forumindex Forums Modellen Astra HULP BIJ AANKOOP ASTRA G X1.6XEL BJ ’99, WAAR TE LETTEN?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236947

    Hallo Opel liefhebbers,

    Ik sta op het punt morgen mijn allereerste Opel Astra aan te schaffen en zou graag van de kenners willen weten waar ik op moet letten als ik de auto ga bezichtigen? Hoe zou ik kunnen zien/aanvoelen of er goed met de auto is omgegaan? de motor? schades? versnellingsbak? distributieriem? anders kwallen bij de astra modellen? etc…

    kenmerken:

    Opel Astra G X1.6XEL
    Bouwjaar 1999
    kleur zwart
    uitvoering 3 deurs, 74kw
    KM: 140.000 met NAP

    #17871094

    olieverbruik motor…. letten op deuken etc, is de radiateurbalk super netjes gespoten? kijk dan ook is onder de auto, en er zit daar veel roest, schade auto waarschijnlijk.

    letten op een nette motorloop, trekt ze goed door naar 5000 toeren.

    #17871095

    Een ‘indicatie’ van de koppeling is ook nog wel te controleren. Er zij een aantal methodes die gehanteerd worden:

    – De motor stationair laten draaien
    – Handrem + Voetrem vast
    – In 5e versnelling
    – Koppeling rustig laten opkomen.
    – Motor moet afslaan

    Wat ook zou kunnen is 80 gaan rijden in de vier, koppeling intrappen en dan toeren maken. Op het moment dat je de koppeling loslaat zouden de toeren direct weg moeten vallen.

    Let wel op: het is een indicatie. Bovenstaande methodes hoeft ook niet direct iets te zeggen over de koppelingsplaten opzich, maar wel koppelingsproblemen in het algemeen.

    #17871096

    X16XEL
    – Olieverbruik kan hoog zijn
    – EGR gaat vaak vast zitten door vervuiling
    – Gasklep vervuild snel door Veel olie door de Carterventilatie word meegevoerd
    – distri riem breuk is motorschade

    #17871097

    Tot zover DANK :D
    Ik voel me nu een stuk beter ingelicht.

    #17871098

    Het is al een paar keer gezegd, maar vooral olieverbruik KAN een probleem zijn. Sommige mensen met dit type motor zeggen een verbruik van 1 liter olie op 500 km te hebben al rond de 100 000 km.

    Er zijn ook mensen (zoals ik) die er vrijwel geen last van hebben. Ik heb inmiddels de 150 000 km gepasseerd en heb een olieverbruik van 1 liter op 20.000 km. Dit kun je ook testen met KOUDE motor:

    – auto in zijn vrij zetten
    – even een halve minuut laten lopen om olie op druk te zetten
    – dan gas geven, minimaal 4000 toeren
    – even paar seconden zo vast houden en kijken of er olierook uit de uitlaat komt
    – zo ja, dan heeft de auto hoogst waarschijnlijk versleten cilinders of zuigers.

    Je kunt dit ook vaak zien aan de binnenkant van de uitlaat. Als deze erg zwart van binnen is dan kan dat op olieverbruik duiden.

    Vraag ook wanneer de distributieriem vervangen is. Dit moet bij de X16XEL om de 4 jaar, of om de 60.000 km. Aan de km stand te zien moet dit zeker een tijdje terug al zijn gedaan. Vraag ook of de waterpomp vervangen is. De waterpomp hoort altijd mee vervangen te worden samen met de distributie, anders kan de waterpomp na een tijdje vastlopen omdat de spanning van de nieuwe distributie veel hoger is. Of de waterpomp niet meer mooi loopt kun je ook horen door de motor stationair te laten lopen en dan gewoon onder de motorkap luisteren naar getik.

    Schrik niet meteen van de olieverhalen want er zijn meer mensen zonder dit probleem dan met dit probleem.

    Succes met je aankoop!

    #17871099

    Oké, nu maar hopen dat het een fijne wagen is, want hij ziet er mooi uit.
    Trouwens wat is ongeveer de gemiddelde prijs voor deze Astra uit 1999? En mocht de waterpomp en distributie-riem nog niet vervangen zijn, wat zijn ongeveer de totale kosten hiervoor?

    #17871100

    Dat hangt natuurlijk heel erg van de staat af en wat ermee is gedaan. Als je op marktplaats kijkt zie je wagens met een vergelijkbare stand rond de ~1600. Ik vermoed dus dat de wagen die je mogelijk wil kopen toch wel rond de <2000 zou moeten zitten.

    Echter heb ik verder weinig kennis van de marktwaarde van die auto’s. Dit is puur gebaseerd op statistiek, en daarop zijn altijd uitzonderingen ;)

    #17871101

    vraagprijs ligt idd rond de 2000e. Het 1e wat ik morgen zal vragen is over de distributie-riem + waterpomp. Dit vind ik toch wel belangrijk,ook Ik heb geen flauw idee wat de kosten hiervan zullen zijn, mochten deze nog niet zijn vervangen.

    #17871102

    Materiaalkosten bij het vervangen van een distributieriem zullen denk ik tegen de €200,- aanzitten. Echter komt er het nodige aan arbeidsuren bij kijken… Bij een ‘gewone’ garage, dus niet de dealer gok ik toch dat je voor < €500,- klaar zou moeten kunnen zijn.

    #17871103

    Dat hangt er inderdaad van af. Mijn astra g uit 1999 was volledig opel dealer onderhouden. Met een km stand van 119.000 heb ik hier twee jaar geleden €2850 voor betaald.

    Ik heb vorig jaar bij de opel-dealer €450 incl btw betaald voor het vervangen van de distributieriem + waterpomp, waarvan:
    – €160 uurloon
    – €95 distributieset
    – €87 waterpomp

    Deze prijs is bij elke opel-dealer hetzelfde, en is een vaste prijs (wordt dus niet hoger als ze er langer mee bezig zijn dan verwacht)

    Fortes: misschien is het handig om niet meteen om de waterpomp te vragen, maar om de vragen wanneer de distributieriem vervangen is en wat er dan vervangen is. Als ze dan geen waterpomp zeggen dan is deze waarschijnlijk ook niet vervangen want een beetje garage weet dat dit erbij hoort. Als je morgen vraagt “is de waterpomp ook vervangen” dan is het wel heel verleidelijk dat ze ja zeggen terwijl dit misschien helemaal niet gedaan is ;)

    #17871104

    Bedankt voor de tip mbt de waterpomp. TOP :thumb

    #17871105

    En wat is het geworden? :D

    #17871106

    Wat mij ooit opgevallen is aan deze motoren het olieverbruik, zuipte onwijs veel bij ons zat wel 150000 op de teller. Eerste keer toen ik het merkte zat er helemaal geen olie meer in, blok was zo droog en weet geen eens hoeveel km ik had gemaakt zo. Pas later kwam ik erachter hoe een zuipert het was. Maar niet elk blok is het zelfde hangt ook af hoe je het gebruikt. Wij hadden de auto tweedehands.

    #17871107

    Ligt er inderdaad aan hoe deze behandeld is in zijn leven, ook van belang is te weten of de Cilinderkop er al een keer af geweest is, bij aantrekken van de Cilinderkop wil het ionderblok nog wel eens vervormen..

    Willem

    #17871108

    nog iets over het algemeen over het kopen van auto’s

    Vraag of de distributie gedaan is en wanneer(al genoemd) MAAR CHECK dit ook.
    dit geld natuurlijk voor alle onderhoudsbeurdjes enzo. Boekjes vragen en dan ook echt de tijd er voor nemen.
    Met een proefrit gwn ergens neer zetten en op je gemak checken. snelweg rijden ook in je proefrit.
    ook met de aankoop alles op papier laten zetten qua garantie en belangrijker WAT voorn garantie, bovag alleen draaiende delen,enz.
    Mischien na de proefrit eerst even alles op een rijtje zetten voordat je de daadwerkelijke koop doet.

    #17871109

    Bedankt voor de info.
    Het is hem uiteindelijk niet geworden. Zijn stukje gaan rijden constant met muziek aan, dus kon niets horen aan de auto totdat ik vroeg de muziek uit te zetten. Alles ramelde, versnellingsbak wilde ook niet echt meewerken in z’n achteruit. Door de remus uitlaat en de muziek aan leek het een fijne auto en had ik deze bijna gekocht, maar in werkelijkheid een rammelbak.

    #17871110

    Heel verstandig..
    Volgende keer mischien ook alleen een proefrit rijden en je rijbewijs afgeven ofzo.
    Als je alleen rijd kan je lekker je tijd nemen en voel je je meestal minder “opgejaagd”

    #17871111

    Sneaky zijn ze gewoon he…

    Rijden met de Muziek op redelijk Volume, Maar dan moet er al een lampje gaan branden bij je natuurlijk…

    Willem

    #17871112

    Let bij de 3 deurs modellen ook op breukjes die in de voordeuren zitten.
    Deze zitten vaak op de aansluiting tussen de deur en waar het raam begint.

    Ook wil de metalen strip onder het achterste raamrubber wel eens gaan roesten. Vooral bij lichte kleuren (zilver) valt dit erg op.
    Stripjes zijn niet te vervangen, daarvoor zit je aan een compleet nieuwe zijruit vast.

    Wat ook een puntje van aandacht is zijn de achterste wielranden. Bij het deel wat is omgeslagen (wat om je banden heen zit zeg maar) willen er nog wel eens blaasjes komen. Ook hier hebben met name de wat lichtere kleuren last van.
    Het laten verhelpen van dit probleem kost al gauw een 250 euro.

    Olieverbruik valt reuze mee. De mijne heb ik gekocht bij 160.000 km en deze is weggegaan bij 297.xxxkm.
    Alleen bij de beurtjes zijn de vloeistoffen vervangen, daar tussendoor heb ik alleen maar een EGR klep gehad (150 euro bij de dealer incl. montage) en verder een hoop plezier.

    De X16XEL is en zeer prettige motor en een verbruik van 1:13 is met een normale rijstijl prima te behalen.

    #17871113

    Dank, zal er idd allemaal op gaan letten. Wil zuinig gaan rijden dus ga niet meer als een 1.6 nemen

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.