Is dit de stuurkogel??

Forumindex Forums Modellen Astra Is dit de stuurkogel??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236641

    Hallo,

    Is het onderdeel op onderstaande foto de stuurkogel?

    Ik heb nogal last van een bonkend geluid en vanmiddag haalde ik deze stang heen en weer en daar zit behoorlijk wat speling.
    Ik ga er dan ook van uit dat het bonken hier vandaan komt.
    Is dit zelf makkelijk te repareren en wat kost zo’n stuurkogel?
    Iemand tips hoe dit aan te pakken?

    #17868115

    Kost zon 30 euro

    Je kan hem zelf vervangen, meet dan wel de spoorstang/kogel op.
    Anders moet je hem zeker opnieuw uitlijnen.

    Borgmoeren flink in de wd40 en eerst de achterste moer los trekken.
    Draai dan het spoorstangetje, zodat de kogel er later gewoon fatsoenlijk af gedraaid kan worden.

    Daarna pas de borgmoer onderop de kogel

    Dan zul je zien dat de kogel niet uit het fusseestuk wil, daarvoor pak je een hamer. Je slaat dan niet op het schroefdraad maar op het gedeelte waar de kogel in geschoven zit.
    Soms ben je zelfs een hefboompje nodig of een kogeltrekker, maar 9 van de 10 keer springt ie zo los na een paar goeie tikken.

    #17868116

    @Fearless wrote:

    Kost zon 30 euro

    Je kan hem zelf vervangen, meet dan wel de spoorstang/kogel op.
    Anders moet je hem zeker opnieuw uitlijnen.

    Borgmoeren flink in de wd40 en eerst de achterste moer los trekken.
    Draai dan het spoorstangetje, zodat de kogel er later gewoon fatsoenlijk af gedraaid kan worden.

    Daarna pas de borgmoer onderop de kogel

    Dan zul je zien dat de kogel niet uit het fusseestuk wil, daarvoor pak je een hamer. Je slaat dan niet op het schroefdraad maar op het gedeelte waar de kogel in geschoven zit.
    Soms ben je zelfs een hefboompje nodig of een kogeltrekker, maar 9 van de 10 keer springt ie zo los na een paar goeie tikken.

    Oke ik snap alleen het laatste stukje even niet moet ik nu met de hamer boven op slaan of tegen de onderkant waar de moeren schroefdraad zit?
    Er is zeker geen how to van?

    #17868117

    ik zeg toch….waar de kogel in geschoven zit.

    Dat is dus het fusseestuk….

    #17868120

    wat fearless bedoeld is dat je je schroefdraad niet kapot moet gaan slaan.
    ik heb op je foto ff omcirkelt waar je op moet slaan.

    maar als je het ff makkelijker doet hoef je niks te meten.
    bijde kanten de bouten goed met wd40 inspuiten, dan los draaien.
    de kant van je stuurkogel zal moeilijk gaan.. dan geef je dus met een mokker een paar beste tikken tegen het omcirkeltde deel geven.
    als je geluku heb springt hij er dan vanzelf uit.
    krijg je hem er niet uit moet je er wat tussen zetten en wat heen en weer wrikken.
    en als je hem er uit hebt neem je hem mee naar de onderdelen boer en bestel je een nieuwe.

    ff voor fearless.
    volgens mij maakt het trouwens geen zak uit als hij zijn schroefdraad kapot slaat, als hij de moer er eerst maar af heeft, er komt een nieuwe op toch? :)

    #17868121

    dat wel maar stel dat de nieuwe niet goed is, dan heb je je oude nog :vertag

    en wel meten, ze willen nog wel eens een paar mm korter zijn en dat komt je sporing niet ten goede

    #17868122

    Het is een heel makkelijk klusje.. alleen willen ze wel eens keihard pokkevast gerot zitten :)
    En de stuurstang draait vrolijk mee. Dus moet je en de stuurstang vast houden. En de kogel ronddraaien. Is niet altyd even makkelyk in je eentje ;)
    Ik heb het net gedaan. Rechts ging na heel veel wd40. Maar links heb ik van de stang af moeten slijpen! :D zelfs de borgmoer wilde er daarna niet eens af.
    Ook zijn sommige andere merken kogels net ietsje korter of langer. Moet je wel rekening mee houden als je het terug bouwt. Maar even meten en dan lukt dat wel ;)
    Succes! :D

    Aah.. fearless zei net hetzelfde :P hahaha

    #17868123

    De brander er op wil ook wel eens helpen….

    #17868124

    Als ik aan de moer draai dan draait de schroefdraad mee klopt dit en als ik blijf draaien komt hij dan als nog los?
    Of word het een kwestie van doorslijpen zagen of met de brander er op?
    Ga vanmiddag de stuurkogel halen en als ik nog tijd heb zet ik hem er gelijk op.

    #17868125

    @ Peter Reedijk

    Afgelopen dagen heb ik in je topics gelezen dat je pas net begint met sleutelen enzo, zoals met die gasklep en die vraag of je stuurkogel hetzelfde is als een fuseekogel. En dat je het loshaalde zonder het nieuwe onderdeel, waarna er nog meer speling opzat?

    Waarom ga je voor zoiets niet gewoon naar de dealer of vraag je of iemand met meer ervaring even meekijkt? Dit is wel een onderdeel waar jouw veiligheid (en die van andere) mee in het geding komt. Als je er (nog) niet veel ervaring mee hebt, besteedt het dan uit en kijk goed mee, zodat je het de volgende keer wel zelf kunt doen.

    Dit zal vast lullig overkomen, maar zo is het niet bedoeld. Denk even goed na wat je wilt, voordat je aan zoiets begint.

    #17868126

    @Peter Reedijk wrote:

    Als ik aan de moer draai dan draait de schroefdraad mee klopt dit en als ik blijf draaien komt hij dan als nog los?
    Of word het een kwestie van doorslijpen zagen of met de brander er op?
    Ga vanmiddag de stuurkogel halen en als ik nog tijd heb zet ik hem er gelijk op.

    gewoon een grootte waterpomp tang of grip tang op zetten dan krijg je hem wel los!
    de bedoeling is dat je de kogel strak erop houd, het is namelijk conische, daarom blijft hij draaien als je de moer los gaat draaien.

    sucses

    #17868127

    @RISL wrote:

    @ Peter Reedijk

    Afgelopen dagen heb ik in je topics gelezen dat je pas net begint met sleutelen enzo, zoals met die gasklep e.d.
    Waarom ga je voor zoiets niet gewoon naar de dealer? Dit is wel een onderdeel waar jouw veiligheid (en die van andere) mee in het geding komt. Als je er (nog) niet veel ervaring mee hebt, besteedt het dan uit en kijk goed mee, zodat je het de volgende keer wel zelf kunt doen.

    Dit zal vast lullig overkomen, maar zo is het niet bedoeld.

    het is net zoals jij moest gaan lopen toen je nog jong was, met vallen en opstaan leer je het best.
    en wat kan er nu mis gaan? gewoon alles weer terug monteren hoe het zat en goed aandraaien kan je bijna niks verkeerds doen!
    alleen scheef afslijtende banden kan je erop na houden!

    Dit zal vast lullig overkomen, maar zo is het niet bedoeld.[/quote]

    #17868128

    Ja, maar het zou jammer zijn als hij met ‘vallen’ z’n auto afschrijft omdat er iets niet goed is gegaan.
    En als je denkt dat een stuurkogel een fuseekogel is, dan krijg ik m’n twijfels over je skills.

    Ik ben zelf ook wel zo begonnen, maar de eerste keren dat ik aan m’n remmen, stuurinstallatie of ophanging werkte, keek er wel effe iemand mee met meer ervaring. Dat geeft je toch wat meer zekerheid. Er kan inderdaad niet zoveel fout gaan als je alles goed vast draait, maar de vraag is of je dat risico wil nemen als beginnend sleutelaar.

    Maar bedenk dat dit niet lullig bedoeld is, alleen als ‘stof’ tot nadenken voordat je alles loshaalt.

    #17868129

    als je nou eerst de stuurkogel doet, en als hij dan mee draait kun je een krik onder je spoorsta zetten, dan zet je hem onder spanning en draait ie niet mee, scheelt je ook weer slijpen;)
    stelt niet veel voor, dat kun je zelf wel, is een kwestie van 2 moeren los draaien en later van de nieuwe weer 2 moeren vast zetten, bij de dealer ben je er weer aardig wat euros meer aan kwijt.
    als je denkt dat je klaar bent gewoon nog een keer na lopen als je alles wel hebt gehad ;)

    #17868130

    Iedereen bedankt voor jullie goed bedoelde commentaar.
    Nou dacht ik dat ik me zelf had aan gemeld op een opel forum,waar je volgens mij alles kan vragen zodat je ook het een en ander zelf kan doen.
    Deze week heb ik dus succes vol mijn gasklephuis egr klep schoon gemaakt door alle informatie die jullie me hebben aan geboden.
    Mijn dank daar voor en misschien ben ik dan een beginnend knutselaar,maar het lukt allemaal prima.
    Het is uiteindelijk een kwestie van goed kijken demonteren en weer monteren.

    #17868118

    Dat is ook zo (en we hebben je geholpen met je vragen toch?)Natuurlijk kun je het één en ander zelf doen, want het is (vaak) leuk werk en je bespaart ook nog heel wat geld mee. Maar dat je je hebt aangemeld op een forum, wil natuurlijk niet zeggen dat je alles direct kunt. Veel succes ermee in ieder geval en laat het effe weten als het allemaal goed gelukt is.

    Het had trouwens ook netjes geweest als je jezelf even had voorgesteld in het voorsteltopic in plaats van direct zoveel vragen te gaan stellen, maar goed, dat is een ander verhaal.

    #17868119

    Sorry RISL zal me ook nog even voorstellen en inderdaad het is erg leuk om zelf te doen.
    Dank je wel voor de tips.

    #17868131

    @soepkiepe wrote:

    wat fearless bedoeld is dat je je schroefdraad niet kapot moet gaan slaan.
    ik heb op je foto ff omcirkelt waar je op moet slaan.

    maar als je het ff makkelijker doet hoef je niks te meten.
    bijde kanten de bouten goed met wd40 inspuiten, dan los draaien.
    de kant van je stuurkogel zal moeilijk gaan.. dan geef je dus met een mokker een paar beste tikken tegen het omcirkeltde deel geven.
    als je geluku heb springt hij er dan vanzelf uit.

    Even een oud topic reanimeren :agent
    Helaas, ik zie geen foto :(

    De stuurkogel rechts moet vervangen worden.
    Schroefdraad kapot maken is i.d.d. niet handig, dat wil ik voorkomen.

    Nu heb ik al de moer aan de onderzijde losgehaald en omgekeerd er weer een stukje opgezet.
    Vervolgens er voorzichtig tegenaan getikt met een klauwhamer (en er wat tussen gezet zodat er geen metaal op metaal is). Niets… Geen beweging. Ik durfde niet verder te gaan omdat ik niets wilde beschadigen.
    Ik heb e.e.a. alweer met WD40 ingspoten.

    Een zware moker met aan één zijde een stuk rubber heb ik, maar helaas even uitgeleend.
    Zou het met een zware moker met stuk rubber los gaan en zonder de schroefdraad te beschadigen?
    Of hoe moet ik dat anders doen?

    #17868132

    Als je toch begint met sleutelen aan je auto en het leuk vindt.

    Waarom koop (of leen) je dan geen stuurkogel /fuseekogel drukker kost je rond de € 20, kan je heel lang plezier van hebben.

    #17868133

    Hallo WillemR, dat is een goed idee.
    Dan wel een set waarmee ik nog wat meer type auto’s kan repareren :D

    Op dit moment zoek ik de snellere fix, en wil de kogel eruit tikken zoals hierboven 5 jaar geleden geadviseerd.
    En dan op de manier dat ik niets beschadig.

    De foto is niet meer zichtbaar, dus wil ik graag weten of ik goed zit door van onderaf te ‘beuken’ met een moker (met rubber pad erop) en dan de moer er omgekeerd opgedraaid voor meer oppervlakte.

    Of een andere manier, wat werkt en veilig is en niets beschadigd.
    Wat?

    **edit** ah, op de zijkant slaan met een hamer, dan komt het vaak los.
    Let’s hope so

    #17868134

    Niet bang zijn. Grote moker pakken en op het deel slaan waar het schroefdraad in gaat(fusee stuk). NIKS ER TUSSEN dat werkt alleen maar tegen.
    2 klappen en hij is los.

    #17868135

    Bedankt!

    Mag ik dus toch lekker lomp beuken :lol:
    Hopelijk schiet het los.

    ‘k Ben niet bang om zelf wat te doen of vieze handen te maken.
    Omwille van tijd had ik het ‘de garage’ gevraagd om het te wisselen.
    Bij ‘de garage’ rekenen ze zomaar een uur voor de arbeid en € 50,- voor een stuurkogel.

    Zelf doen en voor 25euro inclusief verzenden een nieuwe stuurkogel scheelt enorm.
    Daarom wil ik het zelf wel proberen.

    #17868136

    Vergeet niet de auto te laten uitlijnen.

    #17868137

    @arjontje wrote:

    Niet bang zijn. Grote moker pakken en op het deel slaan waar het schroefdraad in gaat(fusee stuk). NIKS ER TUSSEN dat werkt alleen maar tegen.
    2 klappen en hij is los.

    Het werden 10 flinke klappen :lol:
    ’t Zat flink vast. Maar lekker lomp op de zijkant beuken en voilà, los!

    Geweldig forum, bedankt Arjontje.

    #17868138

    @Astra G X1.6SZR wrote:

    @arjontje wrote:

    Niet bang zijn. Grote moker pakken en op het deel slaan waar het schroefdraad in gaat(fusee stuk). NIKS ER TUSSEN dat werkt alleen maar tegen.
    2 klappen en hij is los.

    Het werden 10 flinke klappen :lol:
    ’t Zat flink vast. Maar lekker lomp op de zijkant beuken en voilà, los!

    Geweldig forum, bedankt Arjontje.

    Haha ja was even vergeten 2 klapen met mijn lompe kracht :jerry

    Super dat het gelukt is. :thumbup

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.