Gezonken Detroit Diesels. En nu?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Gezonken Detroit Diesels. En nu?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236513

    Bij ons in de buurt is enkele jaren geleden een bootje gezonken.

    [youtube:i0yvzviw]http://www.youtube.com/watch?v=NlyevLwkxwo[/youtube:i0yvzviw]

    De boot heeft zo’n 11 uur gedeeltelijk onder water gelegen, en de twee Detriot Dieselmotoren 14liter 8 Cilinder 405kw
    stuk zijn volledig onder water komen te staan. Zo ook alle electronica, zoals omvormers, accus enz enz
    welke nu volledig vervangen dient te worden.

    De boot staat nu alweer twee jaar stil, en de motoren hebben deze periode niet meer gedraaid. Alle cilinders hebben vol met zoet water gezeten, en zijn enkele weken later leeggezogen. Welke kansen hebben deze motoren nog? Gaan deze ooit nog draaien.

    De motoren die erin zitten zijn te vergelijken met deze iets kleinere versie

    [youtube:i0yvzviw]http://www.youtube.com/watch?v=LkWnbS0Qfrg[/youtube:i0yvzviw]

    #17867041

    Over jouw precieze motoren weet ik helaas niks.
    Echter hadden wij ook een boot die eens bodem vinkeveense plassen gezien heeft.
    Na weer boven gehaald te zijn en maanden niks mee gedaan te hebben, Is er een nieuwe accu aangehangen.
    De diesel tank is onderaan opengezet om het water eruit te laten lopen. luchtfilter eraf gehaald en inlaat bekeken. alles was allang weer krukdroog door het lange stilliggen in de zomer.
    En met diezelfde diesel is de 1800 marine motor na flink wat doorstarten weer gaan lopen.
    En toen is ie meteen verkocht ;)

    Als de cilinders zelfs weer leeggehaald zijn kan er weinig aan de hand zijn toch?
    Behalve de electronica dan.

    #17867042

    Hoe zou het gesteld zijn met roestvorming in de cilinders. Zuigerveren die mischien zijn vastgeroest.

    Bootje staat nu te koop
    http://link.marktplaats.nl/460588275″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17867043

    Het voordeel is wel geweest dat de motor stil stond, gaat hij “lopend”onder water en dan water in de cilinder, zijn de krukassen simpel gezegd gewoon krom en de nodige andere schade aan het blok.

    buitenboordmotoren hebben wel vaker de neiging om te zwemmen , en overleven dat eigenlijk altijd wel, maar die zijn veel kleiner en simpeler natuurlijk.

    #17867044

    @slopelrijder wrote:

    Het voordeel is wel geweest dat de motor stil stond, gaat hij “lopend”onder water en dan water in de cilinder, zijn de krukassen simpel gezegd gewoon krom en de nodige andere schade aan het blok.

    Je bedoelt natuurlijk de drijfstangen, dat fenomeen noemen ze waterslag.

    #17867045

    maar 1 manier om er achter te komen, Proberen :D
    lijkt mij ook nie echt n probleem, alles is weer droog, en ja de elektronica zou wel s moeilijk
    kunnen doen maar als da alles is.

    #17867046

    ik zou zelf de motoren uit elkaar draaien.
    Nieuwe lagerschalen erin, nieuwe zuigerveren en de cilinder honen.

    Alles fris erop en dan gaan ze het gewoon doen.
    Opfrisbeurtje zeg maar..

    Persoonlijk zou ik ze niet starten vanwege de kans op roestvorming op de stalen delen.

    #17867047

    @Junior125 wrote:

    maar 1 manier om er achter te komen, Proberen :D
    lijkt mij ook nie echt n probleem, alles is weer droog, en ja de elektronica zou wel s moeilijk
    kunnen doen maar als da alles is.

    als dat alles is???
    reken maar dat je de gehele kabelbomen
    moet gaan vervangen ;)

    dus das best n klus
    doe je dat niet gaan er gegarandeerd allerleij vage storingen komen
    door ocsidatie

    motoren ben ik ook niet zo bang voor
    zou ze wel even opentrekken
    en inspecteren

    en waarshijnlijk gewoon met nieuwe pakkingen weer monteren
    en daar waar nodig aangetaste delen vervangen/honen

    t is n mooi schip

    ben jij de nieuwe eigenaar van deze schuit dan senatorman????
    is nog wel ff n bedrag wat je op tafel moest gooien ;)

    in een andere periode zou t voor mij ook wel wat geweest zijn
    vaarbewijs heb ik al ;) :D

    #17867048

    mmmhhh Detroit Diesel, zelfde motor als in m’n YPR765 VRC tijdens m’n dienstplicht :thumb

    #17867049

    @lauwe16klepper.

    Nee ik ben helaas niet de nieuwe eigenaar van het schip. Lijkt mij wel een heel gaaf project om te hebben, maar kom dan nog wat centen te kort. haha

    Ik heb wel een bootje, maar die is stukken kleiner

    #17867050

    ok dan
    maar had gekund dat jij hem gekocht had

    leek mij ook n mooi project
    maar geen tijd
    en al n andere besteding voor de centen ;)

    heb wel speed boten gehad
    (de dikste had 265 pk inboard )
    dus t kriebelt nog steeds
    wil tzt als t huis verder af is
    die hobby wel weer oppikken ;)

    staat hiero in de buurt nog wel n heel erg leuk project te koop
    niet zo groot als die andere
    maar ook minder duur
    (stond op mplaats te koop voor 2950,-)
    advertentie van mplaats is helaas weg

    op hun eigen site staat die nog wel
    http://vedderhandel.nl/vedder/displayimage.php?album=17&pid=124#top_display_media” onclick=”window.open(this.href);return false;

    zitten enkel geen motoren is volgens mij ;) ;)

    #17867051

    Dat is een snelle jongen. Maar volgens mij gaat ie nu niet vooruit, vanwege het ontbreken van de motoren.

    Zoals ik nu lees, zitten er nu geen motoren in.
    (2 x 400 PK MAX)
    (2 x staartstuk voor diesel inbouw)

    Zelf heb ik momenteel een stalen boot met een daf 475 erin met 90pk. Oude techniek, maar niet stuk te krijgen. En verbruik is 4 liter per uur bij volgas

    #17867052

    inderdaad dat van die motoren had ik der al bijgezet

    en 4 liter in t uur bij volgas
    gaat met die van het linkje nooit lukken als der weer
    de originele motoren in liggen ;)

    daarintegen achter die van jou zal waterskieen niet meevallen :jerry :jerry

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.