Gekloenk uit voorwiel ophanging?

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Gekloenk uit voorwiel ophanging?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236035

    Monza A1 heeft een klein beetje last van gekloenk links en rechts voor. Bij stilstand met stuur maximaal naar links of rechts hoor je bij rustig optrekken (met stuur nog steeds op maximaal) een doffe kloenk/plok. Ook bij het in een bocht oprijden van opritten hoor je het geluid links en rechts.

    Ik zat na wat internet zoekwerk te denken aan de veerpoot lagers? Wat denken jullie?

    #17861730

    heb ik ook met mijn manta. precies of je raakte de auto voor je als je uit je parkeerplaats wegrijdt

    #17861731

    weet bijna zeker dat het je wiellagers zijn die kapot zijn

    #17861732

    wiellagers, die zou je dan toch meer of minder moeten horen tijdens het rijden als je een bocht ingaat ?

    #17861733

    o ja niet goed gelezen dat zegt ie ook !

    #17861734

    Lastig beoordelen, maar ik zou eens de stabilisator stangen even verwijderen en kijken of die het dan nog doet !
    Of er zit speling op je fusee kogels ?

    #17861735

    Tijdens normaal rijden op de bocvhtige 80 km weg of uitvoegstroken snelweg nergens last van. Is vrijwel zeker geen wiellager, zit helemaal geen speling op. Geluid is alleen aanwezig tijdens indraaien op een parkeerplaats, drempels in bochten nemen bij het optrekken met maximale stuurslag. Stuurgedrag is op hogere snelheden ook wat wazig.

    #17861736

    ik denk echt dat je toch de wiellagers ff na moet laten kijken en ook gelijk je stabilisator stangen

    heb zelf ooit ook zoiets gehad en met het vernieuwen van de wiellagers ondanks dat is niets aan te zien viel was het wel opgelost

    #17861737

    probeer eerst de top lagers. Kan echt geen speling aan de wiel lagers ontdekken. Moacht dat mislukken dan kunnen we er altijd nog anderen in persen.

    #17861738

    Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen

    #17861739

    [rquote=1919940&tid=146914&author=peter777]Tijdens normaal rijden op de bocvhtige 80 km weg of uitvoegstroken snelweg nergens last van. Is vrijwel zeker geen wiellager, zit helemaal geen speling op. Geluid is alleen aanwezig tijdens indraaien op een parkeerplaats, drempels in bochten nemen bij het optrekken met maximale stuurslag. Stuurgedrag is op hogere snelheden ook wat wazig. [/rquote]

    Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat het je fuseekogel of stuurkogels is.
    Kan je hier niets aan merken ? heb je de auto al op een brug gehad en gecontroleerd ?

    #17861740

    [rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

    :thumbup
    ben ik het helemaal mee eens…Bjorn…!
    dat doet de mijne ook al jaren…:P

    #17861741

    [rquote=1920460&tid=146914&author=noci][rquote=1919940&tid=146914&author=peter777]Tijdens normaal rijden op de bocvhtige 80 km weg of uitvoegstroken snelweg nergens last van. Is vrijwel zeker geen wiellager, zit helemaal geen speling op. Geluid is alleen aanwezig tijdens indraaien op een parkeerplaats, drempels in bochten nemen bij het optrekken met maximale stuurslag. Stuurgedrag is op hogere snelheden ook wat wazig. [/rquote]

    Als ik dit zo lees, denk ik eerder dat het je fuseekogel of stuurkogels is.
    Kan je hier niets aan merken ? heb je de auto al op een brug gehad en gecontroleerd ?[/rquote]

    Op de brug de volgende zaken met de hand gechecked:

    fusee kogels zat geen speling op
    Wiellagers zat geen zijdelinkse speling op (aan het wiel getrokken en geduwd)
    Stuurkogels waren met handkracht op gevoel ook ok.

    Banden die de vorige eigenaar er al een tijd onder had waren netjes recht afgesleten.

    Zat alleen wat speling in de stuurbekrachtigings pomp, en dat is dmv de moer bovenop de pomp opgelost….

    Heb alleen niks gechecked bij de veerpoten en de veerpootlagers.

    Alles nog eens overnieuw doen met een wrikijzer?

    #17861742

    [rquote=1920468&tid=146914&author=monzaruba][rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

    :thumbup
    ben ik het helemaal mee eens…Bjorn…!
    dat doet de mijne ook al jaren…:P[/rquote]

    Mocht dit de oorzaak zijn dan zou het met nieuwe veerschotelrubbers opgelost kunnen worden? Of is dit net zoiets als de zakkende achterklep “hoort er bij” :D

    #17861743

    voor mij hoort het erbij…:hmmz

    #17861744

    [rquote=1920473&tid=146914&author=peter777][rquote=1920468&tid=146914&author=monzaruba][rquote=1920294&tid=146914&author=Goossens Bjorn]Is normaal bij de Monza dat je een klop hoort bij maximale stuuruitslag. Heeft de mijne ook, zoude de veren naar het schijnt zijn die verspringen[/rquote]

    :thumbup
    ben ik het helemaal mee eens…Bjorn…!
    dat doet de mijne ook al jaren…:P[/rquote]

    Mocht dit de oorzaak zijn dan zou het met nieuwe veerschotelrubbers opgelost kunnen worden? Of is dit net zoiets als de zakkende achterklep “hoort er bij” :D[/rquote]

    Doet de mijne ook, en m’n Rekord ook. Zelfs de Kadett D van m’n vrouw heeft dat fenomeen. En ik kan me goed herinneren, dat zelfs mijn Calibra’s dat hadden We praten dan bij maximale stuuruitslag, links of rechts. Hoort er “gewoon” bij. Gebeurt niet altijd, maar vaak wel. Het is een soort harde klonk, alsof er een veer springt (en dat is het dan ook). Altijd bij parkeersnelheden. Een Opel fenomeen. Ik heb me er nooit druk overgemaakt.

    Wazig weggedrag rechtuit zou wel eens met slecht uitgelijnde wielen te maken kunnen hebben, of dat de rubbers van de stab. stang oud en verdroogd zijn en dus ruimte hebben.

    #17861745

    Dus het hoort er volgens mij gewoon bij ;), niks om je over druk te maken

    #17861746

    Wazig weggedrag rechtuit zou wel eens met slecht uitgelijnde wielen te maken kunnen hebben, of dat de rubbers van de stab. stang oud en verdroogd zijn en dus ruimte hebben.

    Eeeeh, zoiets als dit misschien? Deze rubbers hangen links en rechts aan de stabilisator stang:


    links


    rechts

    #17861747

    Yep !!

    #17861748

    ik gok op een droge fuseekogel

    #17861749

    Ik vind die stabistang ook zo ver door het rubber heen gedrukt. Of hoort dit zo? In ieder geval ziet het er vrij uitgedroogd uit. Lijkt mij de meest voor de hand liggende om te vervangen. Fuseekogel kan ik daarna wel eens checken :)

    #17861750

    Die dingen kosten niet zoveel. Opel4ever heeft ze liggen, ook met PU bussen ipv gewone rubbers.

    #17861751

    Komt zeker niet door de stabistang rubbers,een A2 heeft een ander systeem en die hebben precies hetzelfde..

    Na mijn idee komt het door het stuursysteem,de Australische Commodore,s zijn 100% hetzelfde kwa alles (op stuur aan de andere kant na) en hebben een ander stuur systeem en die maken dat gekloek niet,enkel de europese auto,s dus ligt het na mijn idee aan het stuur systeem…

    Veerpoten enz zijn identiek..

    #17861752

    heb ook zoiets gehad… poosje last van gehad, en later nooit weer …

    #17861753

    @GSE wrote:

    Komt zeker niet door de stabistang rubbers,een A2 heeft een ander systeem en die hebben precies hetzelfde..

    Na mijn idee komt het door het stuursysteem,de Australische Commodore,s zijn 100% hetzelfde kwa alles (op stuur aan de andere kant na) en hebben een ander stuur systeem en die maken dat gekloek niet,enkel de europese auto,s dus ligt het na mijn idee aan het stuur systeem…

    Veerpoten enz zijn identiek..

    Maar wazig rijgedrag kan toch wel door de rubbers worden veroorzaakt? Dat gekloenk valt mee te leven maar het zeverige op de snelweg is wat gevaarlijk :shock:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.