Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › pilot led stadsverlichting
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2012 om 10:19 #17235529
halleekes,
ik ben nieuw hier, heb me vandaag geregistreerd.
en heb gelijk een vraagje waar ik geen duidelijk antwoord op heb gevonden.
ik heb vandaag led stadslichtjes gekocht voor me vectra 2004, van pilot L.E.D.
ze doen het goed,en geven mooi wit licht, maar ik zag dat ze begonnen te knipperen toen ik ze uitzette, en ook als de motor niet draait en ook geen sleutel in het contact zit doen ze dat. niet de hele tijd maar gewoon ff iets van 20 seconden ofzo, en dan een tijdje niet, en dan weer wel. nou ben ik niet bang dat me accu ervan leeg zal raken want die dingen verbruiken met da ”stroboscoop” gedoe waarschijnlijk geen drol aan stroom. maar hoort da bij led verlichting?, had wel iets gelezen over pulsjes die de ”computer” doorgeeft aan de lampen,en dat led’s daar op reageren. en ik krijg ook een melding binnen in dat er een defecte lamp is, nou zal da wel door die ledje’s komen waarschijnlijk, maar waarom knipperen ze, en kan het kwaad????greetz
7 maart 2012 om 10:24 #17854120Welkom hier,
Zijn de leds wel voor een auto met canbus systeem?7 maart 2012 om 10:28 #17854119Voskuh, welkom hier.
Die pilots leds geven idd een mooi wit licht en staat de vec super. Ik had destijds ook nog pilot Xenon 6000k in m’n vec gezet en die combinatie samen was errug mooi. Dat knipperen van de leds hoort erbij. Komt door de canbus sturing van je vec en doordat dat gebeurt door wat je zelf al omschreef als een klein pulsje pikt je led dat signaal even op. Daarom knipperen ze even, meestal na het uitzetten van je auto, ontgrendelen, vergrendelen. Maar na een minuut of 2 moet het wel over zijn dacht ik. Het kan absoluut geen kwaad voor je accu!!!!!
Voor wat betreft de foutmelding op je BC, er zijn leds die geen storing doorgeven maar er zijn er ook die het wel doen. Je moet in ieder geval een setje hebben welk geschikt is voor canbus en dan zouden er geen foutmeldingen op je BC moeten verschijnen. Maar uit ervaring weet ik dat ik destijds ook af en toe een foutmelding kreeg maar deze ging ook soms weer vanzelf weg.
Heb je nog een paar :kewlpics van je Vec????? Zijn we allemaal dol op hier.
Greets Roel
9 maart 2012 om 00:01 #17854117klopt het dat bc zegt parkeerlicht nakijken?
want ik heb ook leds erin zitten bij mijn vec uit 2005 en het is inderdaad normaal dat ze ff knipperen.9 maart 2012 om 01:01 #17854118@ashok1978 wrote:
klopt het dat bc zegt parkeerlicht nakijken?
want ik heb ook leds erin zitten bij mijn vec uit 2005 en het is inderdaad normaal dat ze ff knipperen.klopt, voor het nette zou ik ze om wisselen voor een setje dat wel voor canbus bestemd is :thumbup
13 maart 2012 om 23:02 #17854122Je kan er ook een weerstantje tussen zetten dan geeft de bc ook geen fout melding meer. led heeft minder watt dan gewoon stadslicht. Bij controle check denk je bc dat deze stuk zijn omdat die verwacht een minimale weerstand van 5 watt ipv 1 watt met een weerstandje los je dit probleem gemakkelijk op.
14 maart 2012 om 11:13 #17854121Canbus ledjes knipperen ook nog 20seconde nadat je hem op slot zet !
19 juli 2012 om 21:13 #17854123Heren, ik heb vandaag hetzelfde probleem geconstateerd bij mij. Canbus led 6000k, is alleen niet van pilot. Was al bang dat ik iets fout had gedaan en de zwik meteen weer eruit gehaald.
Is er niks wat ik kan doen om dit knipperen tegen te gaan, vindt het maar irritant….
19 juli 2012 om 21:17 #17854124Weerstand (aka load resistor) ertussen. Wat ’t canbus systeem niet ‘begrijpt’ is als er een te kleine verbruiker op ’t systeem staat. Dan is het dus “defect”.
Aangezien je bij stadslichtjes niet allerlei rare dingen wil uithalen omdat je weinig plaats in je lamp hebt: koop LED stadslichtjes die wèl met canbus overweg kunnen. Daar zit dit hele spul al in.
19 juli 2012 om 21:23 #17854125Waar moet ik dan op letten als ik die ledjes wil kopen (enig idee waar ik ze vandaan kan halen?). Ik heb al juist canbus ledjes gekocht om problemen met het canbus gedoe te vermijden.
19 juli 2012 om 21:31 #17854126Phoe, ik weet dat ze bestaan en dat het dan ook werkt, laat ik het zo zeggen. Waar je ze precies kan krijgen weet ik zo 1-2-3 niet.
Andere optie is de fitting aftappen en er een (origineel) parallel gloeilampje aan hangen. Niet de meest fraaie optie maar het zou nog een mogelijkheid kunnen zijn.
19 juli 2012 om 21:37 #17854127Hmmm thx voor je reactie Lemmens. Ik zal eens gaan surfen. Ben bang dat ik het er anders maar bij laat dat geknipper vind ik maar irritant. De xenon die ik ernaast heb geZet vandaag werkt wel goed (hopen dat dat ook goed blijft gaan)…
19 juli 2012 om 21:44 #17854128Zelfde probleem hier als Baba, maar dan heb ik nog het probleem dat tijdens het rijden ze blijven knipperen als de verlichting uit staat. :hmmz
20 juli 2012 om 06:06 #17854129Ik HEB er canbus leds inzitten en zelfs die knipperen !! Dat ze voor canbus zijn wil alleen maar zeggen dat je geen BC meldingen krijgt.
Overigens is dit alleen bij de Vectra ! De andere opels hebben hier geen last van. Opel wijdt dit aan een erg sterke canbus-puls.Als je trouwens je auto van het slot doet en in je auto gaat zitten met de deuren dicht , dan hoor je bij je achterklep een tikkend geluid. Dat is de zelfde puls. Ik heb het nu bij div. vectra’s gehoord. ( oa die van Jurgen , edvries en m’n eigen )
Het gloeilamp verhaal van Lemmens is idd wel een oplossing, alleen niet een erg fraaie !
20 juli 2012 om 07:37 #17854130Weet iemand of je dit probleem kunt verhelpen door een weerstand naast de LED te prikken? De gedachte is om de weerstand hoger te maken zodat de puls van de Canbus niet hoog genoeg is om de LED te laten flikkeren. Graag jullie gedachten hierover.
20 juli 2012 om 13:03 #17854131Dat klopt, met een weerstand is het over…
20 juli 2012 om 13:11 #17854132Botho, hoe weet je dit? En welke en wat voor een weerstand? Meer gegevens zullen meerdere forum bezoekers helpen!
20 juli 2012 om 13:25 #17854133Het is even de vraag of het met een weerstand gaat werken. Met een weerstand in serie ga je het uiteindelijk merken in de lichtopbrengst. Het probleem van een parallele weerstand is dat de totale weerstand lager is dan de laagste waarde van de twee (zie wet van Ohm). Dan kan het zijn dat het probleem van het geknipper blijft bestaan. Gloeilampjes hebben even de tijd nodig om aan en uit te gaan, ledjes niet. Als de canbus pulsjes dus heel kort zijn heeft het geen zichtbaar effect op gloeilampjes, wel op ledjes.
Probleem is dat veel van die weerstanden niet in de buurt komen van de oorspronkelijke weerstand van het gloeilampje. Ik zou het eens proberen met de LED parallel over de gloeilamp van het stadslicht te zetten. Ook dat is feitelijk een parallel-weerstand, soms werkt dat in de praktijk net wel. De gloeilamp kun je dan uiteindelijk ergens achter je lamp kwijt zodat je niet alsnog dat vieze gloeilampje ziet. ;)
Laatste optie als alles niet werkt: Neem de originele stadslichten met fitting eruit en laat deze in je motorruimte hangen. In het circuit van één van de gloeilampjes een (klein) relais inbouwen en over de geschakelde plus van het relais je nieuwe stadslichten schakelen. Voor de stroomvoorziening van die ledjes kun je direct van je accu aftappen (wel een zekering ertussen!).
Of: zijn de philips blue vision stadslichtjes niet wit genoeg? Heb ze zelf nooit geprobeerd omdat ik geen xenon heb, wellicht dat dat een alternatief kan zijn.
20 juli 2012 om 13:46 #17854134Een maatje van me had problemen met zijn boardcomputer door de leds….Door de canbus bleef hij maar storingen geven….na montage van een weerstand gaf hij geen meldingen meer en bleven ze ook niet meer nagloeien. Hij had ze ook leds in de binnenverlichting en die bleef na afsluiten van de auto continue heel licht branden…ook dit is met een weerstand verholpen… zal het nog eens navragen welke hij heeft gebruikt en waar gemonteerd.
20 juli 2012 om 15:12 #17854135Botho Dank voor de moeite alvast :)
@Lemmens, ik rij zometeen even naar Heuts daar hebben ze nog een setje liggen van de blue vision lampjes. Die zijn 3400k, normaal halogeen is 3200k. Ik verwacht hierdoor niet dat die in de buurt gaan komen van de 6000k van de xenon. Aja hopen dan botho met een goede tip komt en anders zijn die blue dingetjes van philips altijd nog beter dan de standaard lampjes. Wel verrekte jammer doet af aan het uiterlijk van de auto vind ik :(.23 juli 2012 om 17:04 #17854136Er moet toch wel een oplossing voor te vinden zijn? Een monteur zegt dat het er ook uit moet en hij er wit? halogeen inzet. :hmmz
Die LED staat zo goed bij de Xenon dat ik huiver over het resultaat met halogeen (nog niet gezien namelijk).Zijn er misschien mensen die dit probleem totaal niet hebben, en zo ja welk type LED zit er bij jullie in en op welke manier zit het aangesloten (met of zonder canbus) indien geen canbus wellicht met een Led Resistorcable?
Probleem is op zich niet heel erg, maar het punt bij mij is dat ze rustig blijven knipperen bij het rijden als de verlichting uit staat.
Als dit alleen al op te lossen zou zijn ben ik al een happy man!Probleem op video:
[youtube:3aq8hc2q]http://www.youtube.com/watch?v=Rc1hjG6ytFw[/youtube:3aq8hc2q]23 juli 2012 om 17:25 #17854137@speaker wrote:
Ik HEB er canbus leds inzitten en zelfs die knipperen !! Dat ze voor canbus zijn wil alleen maar zeggen dat je geen BC meldingen krijgt.
Overigens is dit alleen bij de Vectra ! De andere opels hebben hier geen last van. Opel wijdt dit aan een erg sterke canbus-puls.Als je trouwens je auto van het slot doet en in je auto gaat zitten met de deuren dicht , dan hoor je bij je achterklep een tikkend geluid. Dat is de zelfde puls. Ik heb het nu bij div. vectra’s gehoord. ( oa die van Jurgen , edvries en m’n eigen )
Het gloeilamp verhaal van Lemmens is idd wel een oplossing, alleen niet een erg fraaie !
Aha ik dacht altijd bij het horen van het getik achterin dat er wat mis was :shock: gelukkig niet. Mooi dat ik bij toeval jou uitleg lees. Beddankt Peter :thumb
23 juli 2012 om 17:27 #17854138@Helmer opelfan wrote:
@speaker wrote:
Ik HEB er canbus leds inzitten en zelfs die knipperen !! Dat ze voor canbus zijn wil alleen maar zeggen dat je geen BC meldingen krijgt.
Overigens is dit alleen bij de Vectra ! De andere opels hebben hier geen last van. Opel wijdt dit aan een erg sterke canbus-puls.Als je trouwens je auto van het slot doet en in je auto gaat zitten met de deuren dicht , dan hoor je bij je achterklep een tikkend geluid. Dat is de zelfde puls. Ik heb het nu bij div. vectra’s gehoord. ( oa die van Jurgen , edvries en m’n eigen )
Het gloeilamp verhaal van Lemmens is idd wel een oplossing, alleen niet een erg fraaie !
Aha ik dacht altijd bij het horen van het getik achterin dat er wat mis was :shock: gelukkig niet. Mooi dat ik bij toeval jou uitleg lees. Beddankt Peter :thumb
:thumb You’re welcome!
23 juli 2012 om 18:29 #17854139Ik ga volgende week bij een maat van mij langs. Hij is ervan overtuigd dat het is op te lossen met een klein condensatortje. Deze wordt op de led gesoldeerd achter de schakeling. Als dat niet lukt dan geloof ik het wel.
Ik heb nu de philips blue vision erin wat Lemmens al eerder aangaf. Dat ziet al beter uit dan de normale 5W lampjes, kost meer iets van 5 euro voor een setje. De leds op 6000k zijn echter niet te evenaren voor het uiterlijk…
Ik laat jullie weten of het gelukt is.
23 juli 2012 om 20:05 #17854140Idd, Condensatortje over zetten of een weerstandje erbij en het moet gaan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.