remmen vervangen of hulp gevraagd

Forumindex Forums Modellen Calibra remmen vervangen of hulp gevraagd

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235364

    hey

    ik heb me nieuwe remschijven en blokken binnen voor mn v6

    nu is mijn vraag,is dit makkelijk zelf te doen?of raden jullie dit af?
    mn kleintje zit af en toe ook bij mij in me cali,dus als jullie zeggen beter niet doen dan laat ik het liever doen?

    mocht het wel zelf lukken welk gereedschap heb ik dan nodig?

    of is er iemand in de buurt van rdam die me zou willen helpen tegen betataling natuurlijk :thumb

    hoor het wel

    grts

    #17852595

    is makkelijk zelf te doen, kan je eigenlijk niet fout doen.

    maar e.v. rij ik volgende week wel ff langs ( als mn callie dan eindelijk gerepareerd is :cry )
    lag tog nog in de plannig om s op de koffie te komen en je v6je ff na te lopen

    #17852596

    Hardstikke simpel idd, je moet het alleen even een keertje doen ;)

    Stappenplannetje:
    -Wiel er af (dop 17)
    -Klauw incl beugel verwijderen (kan in 1 keer, dop 13)
    -Schroefje (plat kruiskopje) uit de remschijf halen en dan kan die er af. Ze zitten soms wat vast, dus wees niet bang op er een paar flinke klappen tegen te geven.
    -Nieuwe schijf ontvetten met remmenreiniger of alcohol (ivm vettig laagje) en dan monteren.

    -Leg een “donut” van oude lappen om je rem olie tank en draai de dop er af.
    -Laat het oude remblok op de zuiger (in de remklauw) zitten en gebruik een waterpomptang om de zuiger terug te duwen (remblok dient als druk verdeler zodat het netjes recht gebeurt. olie kan nu over de rand van de tank lopen, vandaar de donut. dot4 olie vreet aan van alles dus niet ergens op laten lekken)
    -Smeer een beetje kopervet op de achterkant van de nieuwe blokken en op de “haakjes” aan de uiteindjes. Dit gaat piepen tegen.

    -Zet de remblokken op hun plek
    -Plaats de klauw terug (dop 13)
    -Draai olie tank dicht

    Et voila! :)

    Eventueel kan je er nog voor kiezen om ook de geleidepinnen los te draaien en zo de klauw van de beugel te scheiden. Daar zit een dopje overheen en er zit een inbus sleutel 7 in.
    Maak de pinnen even schoon en smeer er wat remmenvet aan (of een vet soort die niet uitdroogt en geen troep aantrekt. keramisch vet b.v. Moet hoge temperaturen aan kunnen). Dan draai je die ook weer op hun plek. Daardoor schuift de klauw makkelijker heen en weer.

    Nog een tip: Als je de rem links vóór doet, draai je stuur dan vantevoren ook naar links. Zo kan je er beter bij en heb je de mogelijkheid om een hefboom op je dopsleutel te zetten, mocht alles verschrikkelijk vast zitten.

    Als je achter remmen ook moeten is het proces ongeveer gelijk, maar zijn de bouten waarschijnlijk iets anders.
    Daarbij zitten er twee pennen in de achter remmen die de remblokken op hun plek houden, die je er b.v. met een oude spijker en een hamer uit kan drijven.
    Bij die klauwen gaan de blokjes ook van de achterkant er uit, zodat de klauw er niet af hoeft als je de blokjes wil wisselen.
    Als de schijven ook moeten, dan moeten de klauwen er wel af. Vergeet niet dat de achter remschijf dubbele dienst doet als remtrommel van de handrem. Hij kan dus niet op de handrem staan als je die schijf vervangt (anders komt de schijf niet los).
    Mocht hij, ondanks een losse handrem, toch niet los komen, dan kan je met een platte schroevendraaier via een gaatje in de “hoed” van de remschijf bij het stelmechanisme komen om zo de handrem terug te draaien. Dit is een soort tandwieltje die je op deze manier kan rond draaien.

    #17852597

    dat is nog eens een complete uitleg, nice :thumbup

    enigste opmerking die ik kan verzinnen is dat de klauwen van een v6 meestal met inbus vastzitten :-P

    #17852598

    met linksvoor bezig gaan, naar rechts sturen dus ;) :thumbup En volgens mij zitten de beugels van de remklauwen met dop 17 bouten vast, of grote inbus bouten. zeker geen dop 13 in ieder geval, maargoed dat zijn details ;)

    #17852599

    Grappig dat mensen met dingen als remmen vaak meer vertrouwen hebben in anderen dan zichzelf. ;)
    Is inderdaad echt heel makkelijk en kan bijna niks aan fout gaan.
    De klauwen zelf zitten geloof ik ook met een dikke inbus vast. Erg vast.. Maar met een verlengstuk aan de inbus altijd wel los te krijgen. Ik heb de middenbuis van een fiets als verlengstuk. ;)
    Werkt erg goed en iedereen heeft wel zo’n zinloze fiets en een flex bij de hand.

    #17852600

    Inbus is de geleidepin ;) Daarmee zit de klauw aan de beugel, en om de schijven er af te krijgen is het makkelijkste om de beugels met de klauwen er af te halen. Anders kan de beugel nog in de weg zitten.

    Jurgen, dip 17 zou ook wel eens kunnen idd. Achter dop 13 dan, geloof ik. Is al ff geleden dat ik Opel remmen heb los gemaakt ;)
    En de klauwen zitten aan de voorkant van de auto, dus als je aan het linker wiel werkt, naar links sturen, dan komt de klauw naar je toe zodat je er goed bij kan ;)
    Als de klauw achter de naaf zit, uiteraard rechts sturen als je links werkt ;)

    Edit:
    Owjah, na een kleine ervaring vandaag @ work: Vergeet niet een paar keer het rempedaal te pompen nadat je klaar bent.
    Door het terug drukken van de zuigers moeten ze eerst weer naar buiten komen voordat je daadwerkelijk remt. 3 tot 5 keer pompen met je rempedaal is normaliter genoeg om de remmen weer goed te zetten zodat ze normaal werken.

    #17852601

    @ mckaamos…woww,das idd een flinke uitleg haha
    thanks voor de uitleg:Dwe gaan een poging wagen denk ik

    @ drakos,mocht het niet lukken met de remmen is alle hulp welkom:D
    ps wat is er met jou cali dan???


    @kaneelschep
    je me kleine zit ook vaak bij me in de auto,dus dan laat ik het liever doen door mensen die weten wat ze doen
    als ik een fout maak waardoor er iets met me kleine zou gebeuren zal ik het me zelf nooit vergeven

    #17852602

    mijne trilt nogsteeds ondanks dat ik letterlijk alles al heb vervangen :swear .. staat nu bij een kennis/garage waar ik tegen heb gezegt dat ik hem niet kom halen voordat het is opgelost :-P

    #17852603

    @bigmike wrote:

    @ mckaamos…woww,das idd een flinke uitleg haha
    thanks voor de uitleg:Dwe gaan een poging wagen denk ik

    @ drakos,mocht het niet lukken met de remmen is alle hulp welkom:D
    ps wat is er met jou cali dan???


    @kaneelschep
    je me kleine zit ook vaak bij me in de auto,dus dan laat ik het liever doen door mensen die weten wat ze doen
    als ik een fout maak waardoor er iets met me kleine zou gebeuren zal ik het me zelf nooit vergeven

    Graag gedaan :) Hoop dat het allemaal duidelijk genoeg is iig, want het is niet zo moeilijk maar het scheelt gewoon een hoop als je weet wat je moet doen.
    Er kan in ieder geval weinig fout gaan, dus remmen wisselen is echt een mooi klusje om lekker zelf te doen :)
    Veel succes in ieder geval! :)

    Owjah, nog een tip: laat de remklauw nooit aan de rem-slang hangen. Hang hem altijd even ergens mee op. Druk hem even ergens tussen een draag-arm of een veer. En anders hang je hem op met een spin (je weet wel, voor een fiets bagagedrager, elastiek met een paar haken)

    Edit: Ik bedenk me nog wat… Als je toch bezig bent, controleer dan ook even je rem olie. Die hoort bijna transparant met een geel achtig tintje te zijn (of een ander kleurtje, maar meestal he). Wat voor kleurtje het ook is, het is altijd mooi doorzichtig als het nieuw is.
    Rem olie (aka DOT4 olie) is hygroscopisch (trekt water aan en absorbeert het, zelfs uit lucht) en wordt over verloop van tijd langzaam donkerder tot het git-zwart is.
    Daardoor wordt de olie comprimeerbaar en verlies je remkracht.
    Is je olie erg donker, dan doe je er goed aan om het te vervangen. Je bent toch al bezig, dus ja… ;)

    Om dat te vervangen, heb je een transparant plastic/siliconen slangetje nodig en een oude transparante fles.
    Op de remklauw zit een klein ventieltje waar je een ring sleutel 10 op zet (of een steeksleutel).
    Dan doe je je slangetje er op en hangt het andere uiteinde in de fles.

    Zet iemand in de auto die op jouw commando de rem indrukt en vasthoud.
    Wanneer de rem ingedrukt is, draai je het ventiel een kwart slag los. De olie stroomt dan door je slangetje naar de fles.
    Draai het ventiel weer dicht en je hulpje laat de rem weer los.
    Herhaal dit net zo lang tot je oude donkere olie weg gelopen is, terwijl je ondertussen regelmatig controleert dat het olie nivo in het tankje nog genoeg is. Vul hem zo nodig bij met nieuwe olie.
    Dat de oude olie weg is kan je zien door het transparante slangetje. Zodra je verse olie ziet pomp je nog 1 keer en dan is het klaar :)

    Bij je eerste rem zal dit wat meer tijd kosten omdat je het hele tankje leeg moet pompen tot alle olie vervangen is.
    Doe dit ook bij de andere remmen, dit gaat meestal sneller omdat je daar alleen de leiding nog maar hoeft door te spoelen.
    Doe het ook bij je achter remmen, het heeft namelijk niet zoveel zin om alleen voor te doen, en dan met oude olie in de leiding naar achter te blijven zitten ;)

    Waarschijnlijk heb je minder als 1 liter remolie nodig, maar je doet er goed aan om te zorgen dat je voldoende er van hebt staan. Het is erg goedkoop (Dot4 van Kroon Oil kost hier iets van 5 euro per 500ml), dus ik adviseer om 1,5 liter te hebben staan.

    #17852604

    nou vandaag is begonnen met de remmen
    opzich wel een leuke klus :D ……als alles mee zit!!!!
    wat bij mij dus totaal niet het geval was
    het begon met me wiel,die wou er niet van af….na eindelijk me wiellos te hebben kreeg ik die schroef niet los ,waarmee je schijf vast zit…
    remklauw ging daarintegen redelijk makkelijk,de blokken en die 2 pennetjes ook

    maar nu zit ik met het volgende probleem,de schijf wil totaal niet los
    kan hem wel een klein stuke lo strekke,maar thats it

    wat nu??????

    #17852605

    is die bout eruit die hem vasthoud ?
    zo ja gewoon paar klappen geven, ze klemmen nog wel is.
    zo niet, even een oude inbus/kruiskop (vanafhangende waarme hij vastzit uiteraard) ein zetten en daat paar flinke klappen op geven terwijl je beetje spanning geeft (dus los probeerd te draaien) meestal geeft hij daarna wel mee. aanhouder wint altijd :angel

    #17852606

    oh ja, is het achter of voor? achter zou je de handrem uiteraard los moeten halen en desnoods terugstellen.. vervolgens weer gewoon met een flinke hamer beetje overtuigingskracht erin slaan :-P

    #17852607

    het is achter,heb dr heel veel op geslagen maar geen reactie:P

    hoe haal ik die handrem los dan????????

    #17852608

    zoiezo van de rem afhalen en vervolgens proberen of je hem makkelijk kan draaien bijde kanten op.
    als dat het geval is nog harder rondom op de trommel/schijf slaan :angel

    als ze niet soepel draaien kan je aan de achterkant de kabel los halen (gewoon een haakje) en anders door het gat van de schijf met een schroevendraaier de rem terugstellen ( dit is meestal niet nodig en moet vervolgens ook weer goed worden afgesteld zodat beide kanten gelijk remmen op de handrem )

    #17852609

    @bigmike wrote:

    het is achter,heb dr heel veel op geslagen maar geen reactie:P

    hoe haal ik die handrem los dan????????

    Ff de handrem terugdraaien via het stelmechanisme ;) Dikke kans dat er een spoor in je remtrommel hoed is gesleten of dat er een rand rommel in zit waar de remschoenen tegenaan blijven hangen.
    Desnoods druk je ff een spuitbus remmenreiniger in het gaatje en blaas je de boel uit met perslucht.

    Dan een paar flinke klappen, echt met een swing van een halve meter afstand en uit alle macht, met een “vuistje” (zo’n hamer met een grote zware rechthoeken kop).
    Probeer het in een kruispatroon te doen. 2 keer links, 2 keer rechts, 2 keer boven, 2 keer onder.
    Niet los? Herhaal en probeer nog eens.

    #17852610

    en maar zeggen dat geweld niks oplost :jerry

    #17852611

    @drakos wrote:

    en maar zeggen dat geweld niks oplost :jerry

    BAM jonguh! Zunne grote hoamer! :P

    #17852612

    nou hij is los!!!heb er gvd 3 uur over gedaan om 1 :swear rem te vervangen!!!

    had de handrem kabels los gehad zoals drakos zei,en nog zat dat ding zo vast als de klere

    na veel trekken heb ik hem dr eindelijk afgekregen…en wat bleek dat 1 van die pennen is afgebroken waarmee je je handremblokken kan stellen of zo..

    remschijf ging er ook heel stroef op,het lijkt ook wel of me wiel een klein beetje blokkeerd

    maar goed de rem is vervangen

    wel ben ik er achter dat 1 van mn benzine slangen poreus is,en me rode veren niet meer rood zijn maar verroest:P

    dus met de tijd maar op zoek naar nieuwe veren,en nieuwe schokbrekers,dingen zijn helemaal verroest en scheef :swear

    #17852613

    Nou, dan is het toch nog nuttig geweest dat je aan de slag bent geweest, want nu weet je meteen wat er meer mankeert ;)

    Ik vind het iig erg goed van je, dat je het zelf bent gaan doen. Veel mensen zeggen vantevoren al dat ze het niet kunnen.

    #17852614

    @McKaamos wrote:

    Nou, dan is het toch nog nuttig geweest dat je aan de slag bent geweest, want nu weet je meteen wat er meer mankeert ;)

    Ik vind het iig erg goed van je, dat je het zelf bent gaan doen. Veel mensen zeggen vantevoren al dat ze het niet kunnen.

    ja met jou uitleg leek het zo makkelijk:Ddus toch maar ff geprobeerd

    normaal gesporken probeer ik de meeste dingen eerst zelf,alleen ja aangezien remmen toch wel heel belangrijk zijn dacht ik toch maar ff eerst vragen.
    maar ben zelf ook wel blij dat ik het heb geprobeerd,nu nog 3 te gaan :D en dan op naar de rest van de ellende haha

    nogmaals thansk voor de handige uitleg:D

    #17852615

    In theorie is het ook heel makkelijk ;) Je hebt alleen nog wel eens van die tegenwerkende klauwen of roestige bouten ofzo.
    Vergt even dat je er wat handigheid in krijgt om het snel te doen. Ik doe het inmiddels in een uurtje voor een hele auto (mits geen extreem tegenwerkende bouten enzo)
    Als je de boel een beetje netjes houd en zo af en toe eens controleert, krijg je de boel later ook weer prima los, en dan gaat het allemaal razend snel.
    En daarbij, ik denk dat je de lastigste remmen eerst hebt gepakt ;) Achterremmen gooien het meeste roet in het eten. Voorremmen zijn vaak iets gewilliger.

    Anyway, good luck met de resterende 3 remmen ;)

    #17852616

    nou vandaag me voorremmen gedaan

    me rechterkant ging lekker,zo gepiept

    tot me linkerkant kwam:Sdat boutje waar je schijf mee vast zit(inbus) dat kopje is ipv 5 hoekig…rond
    je krijg hem dus mt geen mogenlijkheid los met een inbus

    wat nu??schroef uitboren?zou dat gaan?

    en dat kabeltje wat zeg maar registeert of je remblokken versleten zijn is kapot,hij lijkt wel doorgeknipt
    nu ben ik bij breezan geweest en die kan er niet aan komen,weet iemand hier hoe ik aan zon ding kan komen en wat ze ongeveer kosten??

    thankss

    #17852617

    sensor gewoon laten vervallen en de 2 draden doorverbinden.

    voor het inbusje wordt het even rommellen, uitboren is het laatste redmiddel aangezien je dan ook de naaf waarschijnlijk aantast.

    wat ik meestal doe is een paar flinke klappen op de kop geven en er vervolgens een grotere inbus of een torq inslaan. deze ook weer paar klappen op de kop geven en dan voorzichtig los proberen te draaien door de kracht langzaam op te bouwen.
    (veel mensen gaan proberen op de sleutel te slaan,maar hierdoor draaid je inbus/torq er zo weer uit en is die optie verkeken)

    succes

    #17852618

    dat word een probleem want ze hebben de gehele kop verpest:(
    ze hebben met iets van een beitel of iets geprobeert de schroef zo los te slaan

    dus heb echt even geen idee

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.