MM lampje motor houd in

Forumindex Forums Modellen Astra MM lampje motor houd in

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234946

    Hallo, ik zal me even voorstellen.
    Ik ben Bert uit Rijswijk NB en heb een Astra G station 2.0 DTL uit 2000.

    Mijn MM lampje gaat regelmatig branden en dan houd de motor in. Bij een lage snelheid kan ik het gas weer intrappen waarna het lampje weer uitgaat en de motor weer de oude wordt. Dit gebeurd regelmatig. Als ik op de snelweg zit krijg ik het lampje niet meer uit waarschijnlijk omdat de snelheid dan hoger is. Als ik het gas intrap krijg ik af en toe wel het gevoel dat de motor teveel brandstof of misschien wel teveel lucht krijgt. Ik ben niet echt technisch en dat is dus jammer. Ik heb de storing bij mijn Opel dealer uit laten lezen en daar had men het over P0400 dat regelmatig terugkwam. Ze hebben de vacuumslangetjes gecheckt met een vacuummeter en dat was volgens hun goed. Ze hebben daar ook nog een vacuumklepje of iets dergelijks gecheckt want er moest iets bewegen als het toerental veranderde. Dit hebben ze m.b.v. Tech II gedaan. Er is zelfs al een nieuwe Bosch luchtmassameter geplaatst en de storing was nog niet weg. Nu kan een nieuwe ook wel eens kapot zijn volgens de monteur en die heeft vervolgens uit zijn privéwagen de luchtmassameter gehaald en bij mij geplaatst, nog steeds storing. Een andere monteur heeft volgens mij wel een instelling veranderd via Tech II voordat de nieuwe LMM binnen was en werd gemonteerd. Soms als ik gas intrap reageert ie namelijk traag en daarna er als een speer vandoor. Kan dat een probleem opleveren ? Ik heb inmiddels de EGR klep eruit gehad en schoongemaakt en deze weer teruggeplaatst maar nog steeds storing. Ondertussen ben ik bij de dealer een hoop geld kwijt en het heeft niets opgeleverd. Op aanraden van een kennis heb ik een EPPC klepje verwisseld maar ook dit had helaas geen nut. Slang naar EGR los gehad en gecheckt op eventuele lekkege maar dat was er ook niet. Eigenlijk had mijn wagen vrijdag weer naar de dealer gemoeten om verder te zoeken maar ik heb daar geen goed gevoel over. Ben inmiddels een hoop geld kwijt zonder dat het iets heeft opgeleverd. Weet iemand misschien wat dit kan zijn ? Bij eventuele reactie’s graag een duidelijke uitleg want ik ben eigenlijk een leek op auto gebied. Als het lampje niet brand trekt de wagen behoorlijk.

    Alvast mijn dank voor de door jullie gedane moeite.

    Groeten Bert

    #17846639

    Er is toch wel iemand die mij kan helpen aan informatie ?

    Groeten Bert

    #17846640

    uitlezen is het beste, het kan van alles zijn

    #17846641

    Check je egr maar eens, durf te wedden dat ie flink vast/dicht gekoekt is.

    Heb ze vaak vervangen van de opel diesel motoren.

    P0400 is een egr foutcode.

    Je luchtmassameter meet de werking van het egr systeem. Beeeeeeetje jammer dat daar niet wat verder over na is gedacht door die monteur.

    #17846642

    Sorry, vergeten te vermelden.
    Bij de Opel dealer uitgelezen, code was P 0400.
    3 uur mee bezig geweest en nog niets jammer genoeg.

    #17846643

    @ Fearless,

    Heb de egr op advies van kennis er uit gehad en de roetzooi eraf gehaald.
    Had helaas geen vacuumpompje om te testen.

    #17846644

    Tis vaak die klep die niet meer wil.

    Heb ook vaak geprobeerd om ze schoon en gangbaar te krijgen. Enige wat hielp was dus een nieuwe klep. Kost wel wat centen.

    #17846645

    [rquote=1903845&tid=145509&author=Fearless]Tis vaak die klep die niet meer wil.

    Heb ook vaak geprobeerd om ze schoon en gangbaar te krijgen. Enige wat hielp was dus een nieuwe klep. Kost wel wat centen.[/rquote]

    “Kost wel wat centen”, aan welk bedrag moet ik dan denken ?
    Origineel of gewoon een bij een automaterialenzaak (Brezan) vandaan ? Een gebruikte zal waarschijnlijk geen optie zijn :hmmz ?

    #17846646

    @ Fearless,

    Als het lampje brand gaat ie vaak wel weer uit als ik gas geef, behalve op de snelweg. Ik ben een leek wat betreft autotechniek en doe vaak dingen op aanwijzingen wat mij goed af gaat. Maar dit is ook een voorkomend probleem bij de egr klep ?

    #17846647

    mischien even ispuiten met remreiniger goed heen en weer schudden.
    mischien dat die dan weer los komt.
    weet ook niet als je de egr kan afdoppen bij een diesel :hmmz
    (correct me if im wrong)

    succes :angel

    #17846648

    Dat lampje is altijd maar raar, ik weet er alles van. De ene keer brand ie wel andere keer niet.

    Het gaat er om dat alle storingen die opgeslagen zijn er uit gaan. Blijft er iets in staan dan heb je kans dat het motorlampje nog wel eens aan gaat.

    Een nieuwe egr klep wordt bij ons op het werk gemonteerd, altijd origineel opel. Imitatie van de brezan zou mischien ook kunnen, maar heb daar geen ervaring mee. Imitatie hoeft niet slecht te zijn iig, soms hebben ze het zelfs nog wat verbeterd ten opzichte van een origineel deel.

    Precieze prijs weet ik zo niet, moet ik eerst op het werk in de computer duiken.

    De boel afdoppen gaat niet bij zon motor, de luchtmassa meter meet hierbij ook de werking van de egr.
    Mischien dat je hem softwarematig kan uitschakelen, maar hier heb ik nog geen ervaring mee.

    Bij montage van een nieuwe klep, of als je hem werkend probeert te krijgen……
    Altijd ook de inlaat en dergelijke schoonmaken, als dat verstopt zit dan werkt het nog niet zoals het hoort.

    #17846649

    egr klep na een tip een nachtje in de WD 40 gezet en schoongemaakt.
    Vacuum op de egr gezet (weet niet hoeveel bar) en het asje gaat mooi op en neer en je hoort hem ook mooi in en uit gaan. Het lijkt mij dat de egr dan goed is. Storing nog niet verholpen, af en toe gaat het lampje weer branden en houd ie weer in. Heb een heel klein gevoel dat het bij een koude motor langer duurt voordat ie voor de eerste keer gaat branden, maar het is misschien ook maar net wat je zelf wilt denken. Wordt gek van die storing. Ik denk dat ik het maar door een monteur verder moet laten fixen in z’n vrije tijd. Ik waag me er denk ik niet aan om de wevelkleppen en dergelijke zelf schoon te maken.

    Vraagje:
    Een vloeistof aan je brandstof toevoegen met een reinigende werking, heeft dat nut ??

    #17846650

    Dat doen we op het werk nog wel eens die toevoeging in de tank.

    Of het echt werk weet ik niet, maar is het proberen waard.

    Volgens mij kan jij je egr makkelijk demonteren? Kijk dan ook eens de kanalen na waar die op aangesloten zit. Goed schoonmaken.

    Voor de rest ALLE dunne vacuumslangetjes nalopen, ze willen nog wel eens scheuren. Met vage storingen en foutcodes tot gevolg.

    #17846651

    Allereerst iedereen bedankt voor de reactie’s :D.

    Egr heb ik inmiddels gedemonteerd gehad en schoon. Getest met een vacuumnippel op mijn compresor en asje gaat op en neer. Bij demontage van de egr had ik alleen de opening waar de klep van de egr door heen gaat. Om bij de kanalen te komen zal ik ongetwijfeld meer moeten demonteren. Is dit voor een leek ook te doen zonder dat het niet meer goed komt ?

    #17846652

    Heb er zelf wel eens flink carbcleaner door gespoten. Maar ook wel eens een complete inlaat verwijderd om het spul goed schoon te krijgen. Inlaatje loshalen was wel veel werk.

    #17846653

    [rquote=1905339&tid=145509&author=Fearless]Heb er zelf wel eens flink carbcleaner door gespoten. Maar ook wel eens een complete inlaat verwijderd om het spul goed schoon te krijgen. Inlaatje loshalen was wel veel werk.[/rquote]

    Wat voor merk carb cleaner heb jij gebruikt ?
    Moet ik dat dan gewoon door het gat waar de egr klep doorheen gaat spuiten of hoe verwerk je dat spul ? Inlaatje loshalen neemt dus veel tijd in beslag ? Of is hier moeilijk bij te komen om te demonteren en vervolgens weer te monteren ? En moet ik dan nog meer loshalen dan het inlaatje of dan alleen iets reinigen en vervolgens de inlaat er weer op monteren ?

    Misschien dat ik ergens aan fotomateriaal kan komen om me zelf een inzicht te kunnen geven als beginneling. Dacht via een kennis een monteur te hebben maar die doet niets meer in zijn vrije tijd. Da’s ook weer jammer.

    #17846654

    Vraagje:

    Er werd mij gevraagd hoeveel km het geleden is dat de distibutieriem/ketting vervangen is. Er werd gedacht dat hier misschien wel iets rek/spling in kon zitten en dan niet alles meer synchroom loopt. Kan iemand mij vertellen of ik een ketting of een riem in mijn 2.0 DTL heb en om de hoeveel km deze zou moeten worden vervangen ?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.