achter wiellager kapot?

Forumindex Forums Modellen Corsa achter wiellager kapot?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234278

    Hallo forummer’s

    Ik heb weer eens een probleem met mijn corsa:swear
    Als ik over een drempel rijd,of met medepassagiers op de achterbank.
    Dan hoor ik iedere keer een “bonk”.(drempel),rechts achter.:wtf
    Met medepasagiers hoor je echt een schurend/ratelend geluid.
    En nee,het is niet de uitlaat.
    Alleen of met 2 man voorin hoor ik alleen maar de “bonk”.
    Ik heb toen de auto opgekrikt,en een kleine speling in het wiel waargenomen.
    Nu heb ik in de vraagbaak gelezen, dat hier een binnenste en een buitenste wiellager zit.
    Moet ik ze dan alle 2 vervangen?
    En hoe?

    BvD

    Edje13

    #17836593

    Wiellagers test je door het wiel een slinger te geven, met je hand op de veer.

    Je hoort dan een rauw geluid en voelt een lichte trilling in de veer.

    Heb je niet toevallig slappe schokdempers achter?

    #17836594

    Deze heb ik al op een testbank laten testen.
    En ze waren nog ok.

    #17836595

    Tjah, je kan wel vanalles verzinnen wat het kan zijn verder.
    Beste is alles even op de brug bekijken, dus ff langs de garage en vragen of ze willen kijken.

    #17836596

    Wiellager zoemt vooral. Als het rechts achter is zoemt het harder en sneller als je een bocht naar links rijd en andersom. Duidelijk constant geluid ongeacht het gewicht wat er in de auto zit. Lijkt me vreemd dat het je wiellager is… Is mischien je veer gescheurd?

    #17836597

    ja een bonk lijkt mij ook niet op een kapot wiellager, als je wiellager kapot is heb je een constant brommend geluid, alsof er een enorme bij in zit zeg maar, heb je je wielbouten we ff na getrokken? :P dalijk zit je wiel los haha ma lijkt me vrij voor de hand liggend dat je dat al gechekt heb, ik zal de wiellagers eerst met rust laten als ik jou was, wat je ook kan doen is de andere kant opkrikken en kijken als daar ook spelling op je wiel zit.

    #17836598

    Ik ben verder nog niet echt bekend met opel, maar stabilisatie stangen kunnen ook wel eens een bonk geven bij drempels, als ze stuk zijn…

    #17836599

    bedankt voor de info.
    Moet morgen maar ff kijken,als het mooi weer is.
    De veer heb ik ook bekeken,niks aan te zien.
    Waar zit de stabi-stang ergens achter(foto)?

    #17836600

    aan je draagarmen zitten ze vaak ;)

    #17836601

    Stabistang zit niet op de achteras bij een Corsa-A/B. Gewoon 2 bouten aan ’t chassis, en dan vast aan 2 schokdempers vast gedrukt met 2 veren.

    Grote kans dat je schokdempers aan gort zijn koudkunstje die vervangen.

    M’n schoonzusje had ’t ook, bij verwijderen van de schokdempers vielen ze uit elkaar.

    #17836602

    gebruik wel verenklemmen dan weet je zeker dat je het nog na kan vertellen! Is verder idd makkelijk te doen.

    #17836603

    Waarom dat???? Auto op z’n poten laten staan, schokdempers losdraaien in de kofferbak.

    Koets van de Corsa opkrikken…. dan effe in de gaten houden dat je de remleidingen niet laat strak staan.

    En dan pak je die veren zo eruit…

    Achter = EITJE.

    #17836604

    Zit de veer niet meer onder spanning als je de poot er onderweg hebt bij een corsa?

    #17836605

    Schokdempers zijn getest,en nog goed bevonden(zie eerder bericht).
    Van ’t weekend maar ff kijken.
    Moet toch ook mijn einddemper vervangen(zie:andere topic).

    #17836606

    Hoor je niet toevallig de uitlaat tegen de bodem aan komen?

    Met meerdere personen in de auto zakt die wel in en komt je uitlaat veel sneller op de bodem te staan….

    Dat geeft ook wel een rot geluid soms

    #17836607

    Uitlaat lijkt me sterk.
    Ik hoor nl het geluid echt rechts achter,terwijl de uitlaat links achter hangt.

    #17836608

    Ah ja okee…maarja een bonk R.A dan ga je er vanuit dat het in de vering zit….

    Alles wat mee beweegt met veren kan dat zijn.
    Lagers bonken niet…

    Banden kunnen lawaai maken, samen met de lagers…maar dat gebonk komt ergens anders weg.

    #17836609

    De schokdempers kunnen wel goed zijn als je ze indrukt e.d. dat de auto niet na-dijnst. Maar het kan de rubbere ophanging zijn waar de schokdempers in zitten….

    Mijn schoonzusje had bijv non-originele rubbers erin, deze hadden stalenbussen erin met stalen ringen boven op… Elke keer ramde de schokdemper op z’n max tegen die stalenbus aan met z’n bumpblocks. Dat hoor je goed…

    Uitlaat kan ook best de oorzaak zijn alles resoneert in een auto, kan zo zijn dat ’t geluid links te horen is maar rechts veroorzaakt word.

    #17836610

    @fearless en @Aapje:
    Jullie hebben toch gelijk:wors
    Het was toch de uitlaat achter demper(zie ander topic).
    Nadat deze vervangen is ,is de bonk weggebleven:D

    Ook mijn dank aan de andere forummers.:thumbup
    Dankzij deze adviezen,toch kunnen uitsluiten dat het toch niet het lager was.
    Nu weet ik wel hoe ik het kan herkennen al ie wel stuk zou zijn;)

    Zo zie je maar ,dankzij dit forum ben je nooit te oud om iets te leren.:angel

    #17836611

    [rquote=1894030&tid=144659&author=olle323]Zit de veer niet meer onder spanning als je de poot er onderweg hebt bij een corsa?[/rquote]

    aan de voorkant wel

    achter niet

    als achter de schkbrekers los zijn en de auto omhoog gaat vallen de veren er zo uit

    #17836612

    nice, heb ik ook wat geleerd vandaag!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.