Distrbutie ketting bij de yh motoren?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Distrbutie ketting bij de yh motoren?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233745

    Ik hoorde van de week van een collega dat bij de yh motoren het nog wel eens gebeurt dat de spanrol van de distributie ketting kapot loopt. De kostte van een reparatie zijn ongeveer E 1200,- Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    gr Andre

    #17829395

    Mijn ketting was slecht toen ik de C kocht, bleek inderdaad een slechte spanner of zo te zijn. Maar omdat er enige tijd gereden was met slechte spanning (of smering?) moest het hele zooitje worden vervangen. Met wat andere kleine reparaties was ik inderdaad bijna 1200 euro kwijt.
    Er was zelfs al een geleiding in het blok afgebroken, had echt mazzel. Ik kwam er achter door een toch wel nare ratel tijdens het aanslaan van de motor.

    #17829396

    Eigenlijk nooit problemen mee gehad, daarom juist gekocht – no more Distrie-riemen :)
    Of hebben we niet hezelfde blok?

    #17829397

    @Henkieo
    andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
    Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).

    Maar bij de 2.2 benzine motor wil de ketting wel eens lawaai maken (bij het starten meestal).
    Meestal de oorzaak vastzittende spanner.
    En dan moet het hele spul vervangen worden.
    (2 kettingen + geleiders spanner enz enz).
    Uurtje of 6 werk.

    #17829398

    [rquote=1886822&tid=143964&author=jsgsi]@Henkieo
    andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
    Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).

    Maar bij de 2.2 benzine motor wil de ketting wel eens lawaai maken (bij het starten meestal).
    Meestal de oorzaak vastzittende spanner.
    En dan moet het hele spul vervangen worden.
    (2 kettingen + geleiders spanner enz enz).
    Uurtje of 6 werk.[/rquote]

    Ik heb ook gehoord dat er een modificatie op zit. Maar weet niet bij welke motoren of bouwjaar.

    #17829399

    distributie set kost niet zo heel veel
    maar de uren dat je ermee bezig bent

    http://www.dupartswebwinkel.nl/opel-originele-distributiekettingset-z22se-oe-ref.html#

    gr erik

    #17829400

    Let wel met dat ene set van €219-, ben je er nog niet.
    Er zitten 2 kettingen ook voor de balansassen en waterpomp inclusief bijbehorende geleiders.
    Als je het spul gaat vervangen zou ik die ook gelijk meenemen.

    #17829401

    [rquote=1886822&tid=143964&author=jsgsi]@Henkieo
    andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
    Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).
    [/rquote]

    Oeps. Da wisiknie ….

    #17829402

    [rquote=1887250&tid=143964&author=andre1058][rquote=1886822&tid=143964&author=jsgsi]@Henkieo
    andre1058 heeft het over de benzine 2.2 motor .
    Jij hebt een diesel (heeft ook wel een ketting dat wel).

    Maar bij de 2.2 benzine motor wil de ketting wel eens lawaai maken (bij het starten meestal).
    Meestal de oorzaak vastzittende spanner.
    En dan moet het hele spul vervangen worden.
    (2 kettingen + geleiders spanner enz enz).
    Uurtje of 6 werk.[/rquote]

    Ik heb ook gehoord dat er een modificatie op zit. Maar weet niet bij welke motoren of bouwjaar.[/rquote]

    Ik dacht dat die modificatie bij de 2.2 se was een olie nippel boven op de ketting…

    Kan het mis hebben maar bij de 2.2DGI (Z22YH) niet. dacht ik:hmmz

    #17829403

    [rquote=1887329&tid=143964&author=jsgsi]Let wel met dat ene set van €219-, ben je er nog niet.
    Er zitten 2 kettingen ook voor de balansassen en waterpomp inclusief bijbehorende geleiders.
    Als je het spul gaat vervangen zou ik die ook gelijk meenemen.
    [/rquote]
    inderdaad, geleiders, spanner, distributie voor de balansassen en de distributie zelf. Ik dacht dat de onderdelen totaal rond de 450 euro zitten. En natuurlijk een dag sleutelen.
    Ik had een behoorlijke berg met onderdelen me naar huis gekregen

    [edit] Ik zie net dat het hier over de YH motoren gaat. dat is toch de 2.2 met directe inspuiting? Deze motoren hebben van een eventueel distributie probleem geen last. Het probleem speelde als het goed is eerder bij de 2.2 Se’s van rond 2003

    #17829404

    bij welke km of jaren komen dan de eerste klachten mbt de ketting spanners ???

    bvd henry

    #17829405

    Het is een bepaald motornummer waar je het aan kan zien. Geen idee welke, maar een google sessie zou je verder moeten helpen.
    Maar nogmaals, volgens mij speelt dit alleen bij de SE blokken, niet bij de YH’s

    #17829406

    Het speelt wel ZEKER bij de YH motoren ook !!!
    Heb al diversen rammelende kettingen (spanners) vervangen.

    Bij de SE motoren is in het begin een schrijven geweest over de olienevelaar die ging dicht zitten.
    Dit is nooit bij de YH geweest.

    Later is er een schrijven geweest over rammelende ketting (als gevolg van een vastzittende spanner)
    Deze ging voor alle motoren in de 2.2 reeks (Z22SE Z22YH) en zelfs de Z20NET).

    #17829407

    [rquote=1891186&tid=143964&author=jsgsi]Het speelt wel ZEKER bij de YH motoren ook !!!
    Heb al diversen rammelende kettingen (spanners) vervangen.

    Bij de SE motoren is in het begin een schrijven geweest over de olienevelaar die ging dicht zitten.
    Dit is nooit bij de YH geweest.

    Later is er een schrijven geweest over rammelende ketting (als gevolg van een vastzittende spanner)
    Deze ging voor alle motoren in de 2.2 reeks (Z22SE Z22YH) en zelfs de Z20NET).
    [/rquote]

    Laat ik nou ook zo’n motor hebben ik heb wel een keer of 2 gehad bij heel koud weer dat ie een raar geluid maakte vlak na het starten, maar het ging al vrij snel weer weg. En de laatste tijd hoor ik niks meer. Ik wacht het wel af misschien is het een storm in een glas water, laten we hopen dat ie in het glas blijft zitten:P

    #17829408

    Ok, dat wist ik niet.


    @andre1058
    : Ik zou persoonlijk die gok niet nemen. Een reparatie van de distributie is duur, maar een koprevisie is nog veel erger

    #17829409

    Bij mij maakt hij af en toe ook dat geluid.
    Maak me er nog niet zo druk om.
    Na de laatste olieverversing heb ik het nog niet gehoord .
    Heb ze wel erger gehoord.

    #17829410

    @2000: Ik hou het goed in de gaten en als het erger word dan laat ik er toch naar kijken, in principe begint ie toch eerst erger te rammelen.


    @jsgsi
    : De auto heeft vorige week een grote beurt gehad dus misschien blijft het nu weg

    Jongens bedankt voor jullie reactie;)

    #17829411

    Ik had een zafira 2.2 se motor..

    Koude start je hoorde ff een rateltje en dit was snel weg je hoorde eigenlijk de spanner … opkomen..

    Geen problemen mee gehad…..

    En denk ook niet alles hoeft je te gebeuren natuurlijk….. elk rammeltje betekend nog geen ramp…

    Als het geluid snel weg is….werkt de spanner nog lijkt mij …anders blijft hij rammelen…..

    Je kunt niet alles op voorhand laten vervangen….. wordt je ook straat arm..

    De moderne benzine motoren zijn toch net diesels als ze koud starten tegenwoordig

    #17829412

    Bij mij had ie het ook alleen met starten. Maar toen ik de vectra naar de garage bracht toen was ik net op tijd. Er was al een hele geleide rail afgebroken. En bij mijn weten is het niet de spanner die laat “in komt”, maar slaat de ketting ergens tegen aan omdat ie langer is geworden door een al langere tijd slecht werkende spanner

    Ik wil je niet bang maken, maar het blijft een gok.

    #17829413

    [rquote=1891373&tid=143964&author=2000]Bij mij had ie het ook alleen met starten. Maar toen ik de vectra naar de garage bracht toen was ik net op tijd. Er was al een hele geleide rail afgebroken. En bij mijn weten is het niet de spanner die laat “in komt”, maar slaat de ketting ergens tegen aan omdat ie langer is geworden door een al langere tijd slecht werkende spanner

    Ik wil je niet bang maken, maar het blijft een gok. [/rquote]

    Maar als de geleider stuk is wordt hij niet snel stil….(dan zal de ketting ook al een tijdje hoorbaar aanwezig geweest zijn lijkt mij, breekt niet zomaar..maar als de ketting te ruim wordt zal dit gebeuren door langdurig klapperen tegen de geleider.

    De ketting/klapperen moet denk ik wel opvallend te horen zijn dan…

    Maar als je hem ff hoort en dan snel het geluid weg hoort gaan .. dit is op zich normaal.

    Natuurlijk is blijven rammelen, en dit is wel hoorbaar/herkenbaar…dan altijd ff na laten kijken.

    En natuurlijk als het erg rammelt…. ook al zou het vermoedelijk de spanner zijn en of uitrekken ketting…zou ik ook de boel na laten kijken….

    Ik denk dat je zelf het best herkend is dit normaal…of?

    Wat kost een ketting incl alles vervangen voor een 2.2 dgi direct

    En moet waterpomp mee?

    #17829414

    Het rammelen was bij mij na het starten weg, ook na het breken van de geleider. Het rammelen werd wel steeds erger tijdens het starten.

    Ik was voor de reparatie zo’n 1200 euro kwijt. zaten wel een paar andere dingetjes bij, maar het grootste deel van de rekening was wel voor de distributie. Ze hebben daarbij dan ook wel alles vervangen wat ook maar iets met de distributie te maken had. De onderdelen waren rond de 450 euro (als ik het goed heb) Ik vond het eigenlijk nog mee vallen, want ze zijn wel een hele dag bezig geweest, en had verwacht dat het meer zou zijn. (Dit was overigens NIET bij de opel dealer0

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.