Lambdasensor c20xe doormeten

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Lambdasensor c20xe doormeten

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17233632

    Hallo, zoals de titel al zegt ik wil de lambdasensor door meten of deze wel goed funcioneerd kan dat?
    Ik vind het brandstofverbruik erg hoog voor een standaard blok ver beneden de 1:10 bij normaal gebruik

    #17828199

    Je doet het zelfde als bij elke andere lambdasensor.

    Je meet, met een multimeter, op de plus draad van je lambda. Vaak is dat gewoon de zwarte draad.
    Massa maak je op de carosserie, of accu -.

    Bij een koude lambda moet ie 0.45V aangeven.
    Als ie op temperatuur is zal die schommelen van 0.1 naar 0.9 volt.

    Een kapotte sensor pendelt niet of nauwelijks.

    #17828200

    Oke ik heb hem doorgemeten en hij blijft gewoon stilstaan op 0,7V met een stationair toerental.
    Dus een nieuwe sensor?
    Als ik rustig rij rond de 20002500 rpm in de 5 dan is het net of de auto dan weer iets harder wil en dan weer iets zachter,het schommeld iets zeg maar.

    #17828201

    Lambda meten als de motor 2000 toeren draait. Dan moet de waarde schommelen tussen de 0,1 en 0,9 mV

    #17828202

    Waar zit de lambda sensor? Ik wil de mijne ook graag doormeten, ik heb het gevoel dat de motor te rijk loopt

    #17828203

    [rquote=1893870&tid=143811&author=KiLLaHeRTz]Waar zit de lambda sensor? Ik wil de mijne ook graag doormeten, ik heb het gevoel dat de motor te rijk loopt[/rquote]

    Zit op je uitlaatspruitstuk.

    #17828204

    Ahh bedankt, een keer op de brug zetten dus! Of is hij op de grond ook te meten?

    #17828205

    [rquote=1893977&tid=143811&author=KiLLaHeRTz]Ahh bedankt, een keer op de brug zetten dus! Of is hij op de grond ook te meten?[/rquote]

    Die stekker zit gewoon boven hoor, daar moet je hem op meten.

    #17828206

    Bedankt! Heb hem laten uitlezen bij de opel dealert, voor de zekerheid en daar kwam uit dat mijn lambda sensor rond de 300mV blijft schommelen, dus hij is kapot.

    Heeft de c20xe maar 1 lambda sensor of meerdere?

    Ps. Is deze goed? Klik hier

    #17828207

    Jep, 1 sensor. Die ziet er goed uit ja….

    #17828208

    Is deze ook geschikt voor de m2.8 versie of maakt dat niet uit?

    #17828209

    Volgens mij maakt dat niks uit…

    Heb trouwens mijn lambda ook eens gemeten, maar nou moet ik zeggen dat ik het op gewoon stationair gemeten heb. Ook omdat ik bij mij het verbruik vrij hoog vind liggen….

    Hij schommelde tussen de 0,25 en 0,75 volt… Is hij dan ook stuk???

    #17828210

    poeh, hij hoort bij 2000 toeren tussen de 0.1 en 0.9V te schommelen, dusja.. stationair weet ik niet.

    De mijne schommelt tussen de 0.34 en 0.36V, ja dan weet je zeker dat hij kapot is! Maar bij jou, ik zou eerst ff meten op 2000 toeren. lees de ECU anders even uit bij de opel dealer ;) Mij kostte het niks! Wel op een zaterdag terwijl het rustig was gedaan overigens.

    #17828211

    Ja, zal hem nog eens op 2000 toeren meten, zeker!

    Uitlezen lijkt me niet nodig, heb er een zelf-diagnose schakelaar op gemaakt, dus als er iets niet klopt kan ik in elk geval knippercodes uitlezen.

    Verder uitlezen zal denk ik niets opleveren, blok loopt als een zonnetje…

    Denk dat ik ook wel wat winst kan boeken als ik dat goedkope open luchtfiltertje voor een originele filterbak vervang, want warme lucht bevat minder zuurstof, dus minder vermogen, dus hoger verbruik….

    #17828212

    Heb hem op 2000 toeren gemeten en uiteindelijk regelt hij wel grofweg tussen 0,1 en 0,9V… De meter is natuurlijk ook wel enigzins traag…

    Vooral als ik van stationair naar 200 toeren ga, en terug dan zie je dat de lambda tot tegen die spanning aan gaat regelen. Lijkt me wel in orde….

    Wel gek dan dat ik toch behoorlijk verbruik heb. Bij een lange rit over de snelweg van 350 kilometer had ik een verbruik van 1:12,5 en met meerdere kortere ritten kom ik amper aan de 1:10…

    Nou ga ik nog wel verder experimenteren, want ik heb nog twee LMM’s en nog een andere lambda sonde liggen… eens kijken of dat uitmaakt…

    #17828213

    1 op 12,5 en 1 op 10 is geloof ik normaal voor de c20xe

    #17828214

    Staandaard XE zou bij gemiddeld gebruik volgens de boeken 1 op 13,5 moeten kunnen halen, en op de snelweg dan dus in principe nog wel beter….

    #17828215

    Ik kan daar momenteel alleen maar van dromen.. Lambda kapoet, gevolg –> verbruik van 1 op ~7

    #17828216

    Ok, maar is wel betaalbare reparatie toch, als je toch al weet dat hij stuk is….

    Tientje of zeven heb je een nieuwe Bosch…

    #17828217

    Allang besteld maar nog niet binnen :(

    #17828218

    @KiLLaHeRTz wrote:

    Bedankt! Heb hem laten uitlezen bij de opel dealert, voor de zekerheid en daar kwam uit dat mijn lambda sensor rond de 300mV blijft schommelen, dus hij is kapot.

    Heeft de c20xe maar 1 lambda sensor of meerdere?

    Ps. Is deze goed? Klik hier

    wat gaat het je kosten je lambdasonde te vervangen ??????????????????????????????? mijn motorelektronica lampje brand al heel lang en hij stottert ?????????

    #17828219

    Is het wrl je lambda sensor? Zou hem eerst even uit laten lezen!

    #17828220

    @Vinci wrote:

    Staandaard XE zou bij gemiddeld gebruik volgens de boeken 1 op 13,5 moeten kunnen halen, en op de snelweg dan dus in principe nog wel beter….

    Welke auto komt er aan zijn opgegeven verbruik???

    Lees elke test van oude en nieuwe auto’s de ece meting klopt nooit met het echte verbruik. Leuk voorbeeld is die klote prius, opgave ece is rond de 1 op 25 en werkelijk kom je geeneens aan de 1 op 20 -offtopic

    #17828221

    Om een lamda sensor goed door te meten heb je een oscilloscope nodig, die op een langzame tijdbasis is gezet. Het signaal spring inderdaad ongeveer tussen 0.1 en 0.9V, maar doet dat met relatieve hoge snelheid. De meeste multimeters geven alleen het gemiddelde aan, en zijn niet in staat de pieken te volgen. Mooie oscilloscopes om mee te meten zijn de Fluke 123 en de Fluke 190. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik er een van elk heb, omdat deze producten in Nederland worden gemaakt, voor Fluke in Seattle, bij het bedrijf waarvoor ik werk.

    Ook kun je het springen waarnemen met een OBD uitlezer (/mijn uitlezer). Die kijkt af en toe heel snel, en geeft dan de gemeten waarde een seconde lang weer. Soms neemt hij een sample uit het hoge deel van het signaal, soms laag, soms in het midden. Hij springt dus alle kanten op.

    De eerste sensor gaat trouwens vaak wat wilder tekeer als de tweede sensor. De eerste sensor zit vooraan in de regelketen. De tweede krijgt een gas voor zijn kiezen dat dichter bij het gemiddelde ligt (als de regeling zijn werk goed doet).

    Bij een koude motor werkt een lambda sensor in het geheel niet. Er wordt gewoon een spanning “opgedrongen” door de stuurelectronica (een waarde die meestal ergens tussen 0.4 en 0.45 ligt), tot dat de controler de tijd rijp vindt om de sensor “los te laten” zodat deze “zijn gang kan gaan”. Op dat moment gaat de spanning springen.

    Aan gedemonteerde koude sensors, zonder aangesloten stuurapparaat, is er ook wel wat te meten, maar een volledige diagnose is niet mogelijk. Wel is er een goede kans dat je een fout al kunt constateren nog voordat een sensor ingebouwd wordt. Het is dus zeker nuttig. Zo kan men bij een vrierdraads sensor meten of de verwarmingsdraad gebroken, of kortgesloten is (2 witte draden). Ook kan men meten of het meet-kristal kortgesloten is, en dus niet kan werken.

    Het is altijd handig een goede sensor bij de hand te hebben (bv uit een auto van een maat), dan kun je mooi met elkaar vergelijken. Ook kun je aan je goede sensor meten voordat deze defect raakt, en alles goed opschrijven, zodat je weet hoe alles zich hoort te gedragen.

    Groeten Rinus

    #17828222

    @cd-design wrote:

    @Vinci wrote:

    Staandaard XE zou bij gemiddeld gebruik volgens de boeken 1 op 13,5 moeten kunnen halen, en op de snelweg dan dus in principe nog wel beter….

    Welke auto komt er aan zijn opgegeven verbruik???

    Lees elke test van oude en nieuwe auto’s de ece meting klopt nooit met het echte verbruik. Leuk voorbeeld is die klote prius, opgave ece is rond de 1 op 25 en werkelijk kom je geeneens aan de 1 op 20 -offtopic

    De mijne, die voldoet er zeer nauwkeurig aan mag ik wel zeggen. Als je kijkt naar die verbruik testen dateren de methodes er van uit de jaren tachtig, mijn auto komt ook uit die tijd. Nieuwe auto’s hoeven dus een hele berg accessoires die toen niet standaard waren met een test auto niet er op te hebben. Dat zijn dus geprepareerde auto’s, met minder impact balken (botsproef) en geen airco, airbags etc. etc. dus die auto is veel lichter…. Tegenwoordig wijkt de praktijk dus nog veel meer af van de test resultaten….

    P.S.

    C20XE:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.