2.2e `stationair toerental

Forumindex Forums Techniek Cih 2.2e `stationair toerental

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 77)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232763

    Ik heb een groot probleem. Sinds ik vorig jaar de bougiekabels, bougies en verdelerkap heb vernieuwd, loopt de motor veel te hoog.
    Ik had het spul vernieuwd omdat een bougiekabel in de verdelerkap kompleet weg was ge-oxideerd. De motor liep daardoor bij vlagen op 3 cylinders. Maar vanaf het moment van vervanging vloog het toerental omhoog naar 2500 toeren!! Ondertussen gebeurt dit nog maar af en toe, maar het toerental blijft continu tussen de 1000 en 1500 toeren zweven! Ik heb mijn leerlaufregler (met de eindcijfers 018) geruild met eentje met de eindcijfers 017. Dit leverde niks op, dus aan de leerlaufregler ligt het niet. Het ontstekingstijdstip is ook niet het probleem. De koudestart heb ik losgekoppeld zonder resultaat. Valse lucht kan ik nergens ontdekken, nadat ik met remmenreiniger alles heb bespoten waar lucht aangezogen kan worden. De luchthoeveelheidsmeter heb ik ook al vervangen om te testen.
    Wie heeft hier ervaring mee?
    O ja, ik ben Theo, rijd al sinds 1985 opel GT. Ik heb een oranje GT/J en een blauwe GT usa import. Beide met 2.2E en getrag 5-bak.

    groetjes
    Theo

    #17817017

    Heb je misschien voor het wisselen van de ontstekings delen, de ontsteking gesteld?
    Kan zijn dat hij nu niet goed meer staat.
    Dus even controleren met een strobo-lamp

    #17817018

    nee, want van te voren stond ie goed

    #17817019

    Heb je de “nieuwe” stappen motor schoon gemaakt?

    Dit zou namelijk wel eens kunnen helpen (goed doorspuiten met remmenreiniger wil wel eens helpen)

    #17817020

    stappenmotor, ik weet niet eens hoe die er uitziet, erg he?
    Is het dat zwarte regelkastje aan de injectiebuis?
    Anderzijds, zou die opeens vervuild geraakt zijn doordat ik de bougies enz vernieuwd heb? Kan toch niet. Moet iets electronisch zijn. Kan de garage een foutendiagnose rapport maken van een 2.2 uit, volgens mij, 1986?

    #17817021

    Nee, niet het zwarte kastje op de injectiebuis. Dat is je gaskleppositie sensor

    Nee de stappen motor (lehrlauf) is dat ding wat je al een keer vervangen hebt.
    Kon er niet uit opmaken, of het een nieuwe of gebruikte was, vandaar mijn opmerking.

    #17817022

    ik heb in ieder geval de andere leerlaufregler geprobeerd zonder succes. Moet er wel bij zeggen dat het laatste cijfer van dit kastje anders is, 7 ipv 8. Maar dan nog, de situatie bleef hetzelfde. Dan kan ik alleen nog maar (hopelijk ongestraft) de gasklepsensor van mijn andere GT omruilen/ uitproberen. Iemand anders vertelde me hetzelfde vandaag, dat hoogstwaarschijnlijk de gaskleppositie sensor gehemeld is.

    #17817023

    Ok, je hebt het over het kastje van de lehrlauf.

    Ik heb het over het grijze potje wat tussen je slang (wat van je lmm afkomt) en je inlaatbuis zit.

    Gaskleppositie sensor kun je testen. Die moet namelijk klikken als de gasklep in de stationair positie komt.

    #17817024

    ik kwam dit topic overigens ook nog tegen.

    Misschien dat je er iets mee kunt.

    ===>KLIK<===

    #17817025

    je bedoeld met lmm de luchthoeveelheidsmeter? Tussen de lmm en de buis heb ik geen potje zitten, ook niet in m’n andere GT met 2.2
    Wat betreft de sensor, hij klikt zoals het hoort.

    #17817026

    Heb je dan net zon trompet als de 2.0 heeft op het thermostaathuis?

    Wat je ook nog kunt doen, is alle lucht slangen handmatig op scheuren controleren.

    lmm=luchtmassameter=luchthoeveelheidsmeter
    20 namen, zelfde beestje ;)

    #17817027

    [rquote=1869152&tid=142687&author=Freestyler]
    lmm=luchtmassameter=luchthoeveelheidsmeter
    20 namen, zelfde beestje ;)[/rquote]

    Bijna hetzelfde.
    LHM meet de hoeveelheid lucht en gaat uit van een gemiddeld zuurstofniveau in de lucht.
    LMM meet de exacte hoeveelheid zuurstof (door een hittedraad).
    Een motor met een LMM wordt dus beter bijgeregeld als je bijv. de bergen in gaat (ijlere lucht, minder zuurstof) dan één met een LHM.

    Zo, da’s weer genoeg gezeurd….

    #17817028

    de gaskleppositie sensor is het ook niet.

    #17817029

    Heb je ‘m al gecontroleerd op valse lucht?

    #17817030

    Op dit plaatje is de lucht-omloop-klep te zien tussen het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel:

    Deze klep wordt geregeld door de leerlaufreglung.

    Vaak is de klep de boosdoener. Deze gaat inwendig stuk.

    Zet maar eens een tang op de slang (of knijp erin) om zo het toerental naar beneden te krijgen. Als nu het toerental stabiel blijft, weet je dat je daar moet zoeken.

    #17817031

    Dat is dus dat potje wat ik bedoelde ;)

    Maar heb ook systemen gezien waar ze de trompet van de 2.0E gebruikt hebben…

    #17817032

    [rquote=1869297&tid=142687&author=CommoCruiser]Heb je ‘m al gecontroleerd op valse lucht?[/rquote]
    yes

    Het is niet zo dat het toerental op en neer gaat (dat gebeurt wel, maar niet extreem) , hij blijft eigenlijk redelijk stabiel, maar gewoon veel te hoog. Hij gaat dan wel eens omhoog, of zelfs omlaag (niet lager dan 1000rpm) maar blijft dan ook op die rpm. Dus dit zijn de 3 toerentallen waar hij zich het meest bevindt: 1000 en ca. 1400 rpm, soms zelfs op 2500 rpm…

    Welke slang bedoel je, die dikke slang evenwijdig aan het kleppendeksel?

    #17817033

    Ja, de slang die evenwijdig aan het kleppendeksel loopt.

    #17817034

    heb erin geknepen, haha, maar helaas, er gebeurde helemaal nix…
    Niemand in of rond Venlo die superveel verstand heeft van een 2.2E??

    #17817035

    Heb je toevallig een keer aan de gasklep-aanslag-schroef gedraaid??

    Ik begin nu te denken dat je gasklep te ver open staat.

    Normaal mag je deze schroef nooit verdraaien.

    #17817036

    nee, ik heb toen enkel en alleen de bougies, bougiekabels, rotorkap en rotor vervangen, dit was het begin van alle ellende. Heel vreemd en ergerlijk.

    #17817037

    Zit er geen braam aan je gaskabel o.i.d.?

    Kun je, wanneer de motor weer te hard stationair loopt, de gasklep met de hand iets dichter drukken, waardoor het toerental afneemt?

    Heb je al met remmenreiniger gespoten over de voetjes van de injectoren en bij het asje van de gasklep?

    Wanneer je de besproken slang helemaal dicht kan knijpen, zou de motor nagenoeg af moeten slaan.
    Zo niet, dan komt er ergens teveel lucht in je inlaatspruitstuk.

    #17817038

    in de slang knijpen heeft geen effect, ik zal nog eens met de remmenreiniger aan de slag gaan.

    #17817039

    [rquote=1869685&tid=142687&author=postbusmanta]
    Deze klep wordt geregeld door de leerlaufreglung.

    Vaak is de klep de boosdoener. Deze gaat inwendig stuk.

    Zet maar eens een tang op de slang (of knijp erin) om zo het toerental naar beneden te krijgen. Als nu het toerental stabiel blijft, weet je dat je daar moet zoeken.[/rquote]

    ik heb nog eens geprobeerd, heb de slang nu echt goed geknepen en er gebeurd wat je beschrijft!! Dus de klep is de boosdoener?! Kan die zomaar opeens “ongesteld” raken door het vervangen van de bougies, kabels, rotor en rotorkap??

    #17817040

    Nee, dat is toeval.

    Of hij heeft een flinke tik gehad?
    Misschien onbewust met een stuk gereedschap geraakt?

    Zoals gezegd, gaan die dingen wel vaker stuk.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 77)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.