A manta v8 ombouw?

Forumindex Forums Modellen Manta A manta v8 ombouw?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231695

    Hallo,

    Is er mischien iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een a manta 1.9 naar een v8?

    Ik wil dit in de toekomst ook gaan doen maar ben benieuwd wat er allemaal bij komt kijken en wat er allemaal verbouwd en verplaatst moet worden.

    Ik las op internet net dat ze in engeland vaak gebruik maken van een 3.5l v8 van rover. Ik neem aan dat je zoiezo je achteras moet vervangen voor een zwaardere of zijn ze van een manta a al zwaar genoeguitgevoerd?

    Mvg,
    Ramon

    #17805083

    jaren geleden reed er een a manta met een rover V8 erin
    stond niet op kentekend acht ,maar was een bruut ding
    heb hem zelf 1x op een meeting gezien

    #17805084

    Deze Manta met TE2800 ombouw stond weldegelijk als 8-pitter op kenteken.
    Hij is in Niekerk (prov. Groningen) opgebouwd.
    Omstreeks 2001 heeft hij in het clubblad te koop gestaan en is hij als ik het goed heb naar Noord-holland gegaan.
    Eigenaar heeft nu natuurlijk spijt :cry dat hij hem toen verkocht heeft en is er weer naar hem op zoek.

    Ook was er een Manta met 8-pitter waarbij de uitlaatpijpen door de motorkap staken, maar die was niet voor op de weg.
    Bijde Manta’s zijn dacht ik eens op Assen geweest.

    #17805085

    ja dat klopt wel
    deze foto is bij de drenthe rit gemaakt
    maar dacht dat hij niet als 8pitter op kenteken stond
    weet wel dat hij verdomd snel was

    #17805086

    is dat ding niet ooit is op baarlo geweest,ik ben van mening dat ik
    haar daar gezien heb,volgens mij kwam ze daar op een auto ambulance
    mogelijk zijn daar nog pics van.
    vgr tonsr.

    #17805087

    Als je niks aan het blok veranderd moet een gewone achteras wel voldoende zijn,
    volgens mij hadden die blokken maar iets van 160 PK. Weet niet hoe dat met het koppel zit.

    Ik ben geen expert in V8 ombouwen maar zijn wel een paar hier op het forum die je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

    Als je het een keer hebt gezien dan past het en zou ik er gewoon aan beginnen en kijken waar je tegenaan loopt.
    Maar als je toch beslist een V8 in legt zou ik zelf voor iets moderners gaan. Al hoewel dit blok wel relatief licht is.

    #17805088

    volgens mij heeft mr turbo die manta toen gekocht en heeft hij m nog steeds

    #17805089

    [rquote=1852068&tid=141339&author=Asko]Als je niks aan het blok veranderd moet een gewone achteras wel voldoende zijn,
    volgens mij hadden die blokken maar iets van 160 PK. Weet niet hoe dat met het koppel zit.

    Ik ben geen expert in V8 ombouwen maar zijn wel een paar hier op het forum die je daar ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.

    Als je het een keer hebt gezien dan past het en zou ik er gewoon aan beginnen en kijken waar je tegenaan loopt.
    Maar als je toch beslist een V8 in legt zou ik zelf voor iets moderners gaan. Al hoewel dit blok wel relatief licht is.[/rquote]

    Het voordeel van die oude rover blokken is dat ze idd redelijk licht zijn en ze zijn goed betaalbaar. Modernere blokken zijn vaak toch al een klap duurder.

    Ik zal eens even met mr turbo contact opnemen.

    #17805090

    [rquote=1852123&tid=141339&author=sik]volgens mij heeft mr turbo die manta toen gekocht en heeft hij m nog steeds [/rquote]

    SSSSST ;)

    #17805091

    [rquote=1852045&tid=141339&author=mantadevil]ja dat klopt wel
    deze foto is bij de drenthe rit gemaakt
    maar dacht dat hij niet als 8pitter op kenteken stond
    weet wel dat hij verdomd snel was

    [/rquote]

    Heb de gegevens er even bijgezocht:angel

    Uitvoering
    Omschrijving van de inrichting coupe
    Aantal zitplaatsen Niet geregistreerd
    Aantal staanplaatsen N.v.t.
    Kleur(en) ORANJE
    Motor
    Brandstof LPG (Liquefied Petroleum Gas)
    Aantal cilinders 8
    Cilinderinhoud Niet geregistreerd
    Vermogen Niet geregistreerd
    Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
    Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
    Massa & laadvermogen
    Massa leeg voertuig 1.160 kg
    Laadvermogen N.v.t.
    Toegestane maximum massa voertuig Niet geregistreerd
    Massa rijklaar 1.260 kg
    Aanhangwagen
    Maximum te trekken massa:
    – ongeremd 425 kg
    – geremd 850 kg
    – oplegger geremd N.v.t.
    – autonoom geremd N.v.t.
    – middenas geremd N.v.t.

    Algemeen
    Brandstof LPG (Liquefied Petroleum Gas)
    G3 Installatie Nee
    Brandstofverbruik
    – stad Niet geregistreerd
    – buitenweg Niet geregistreerd
    – gecombineerd
    Milieu
    Roetfilter
    CO2 uitstoot gecombineerd
    Milieuclassificatie N.v.t.
    Zuinigheidslabel Niet geregistreerd

    Ook nog een plaatje van de andere 8-pitter

    En nog twee welke ik in de 80eger jaren bij Kiel heb geschoten.

    #17805092

    in mijn “korte” loopbaan als autoknutselaar geloof ik niet dat ik ooit zo’n hoop knoeiwerk bij elkaar heb gezien op 1 auto :o

    toevallig kwam ik kortgeleden het LPG tankframe nog tegen wat de beste man had gemaakt..

    kijk en huiver…

    dit is dus waar de spanband de tank vast moet houden in geval van bv een botsing….
    Kijk bv ook eens naar de pluspool van de accu in de spiegelbeeld foto :-)

    Uploaded with ImageShack.us

    #17805093

    [rquote=1852045&tid=141339&author=mantadevil]ja dat klopt wel
    deze foto is bij de drenthe rit gemaakt
    maar dacht dat hij niet als 8pitter op kenteken stond
    weet wel dat hij verdomd snel was

    [/rquote]

    hmmm dat viel nog wel wat tegen
    heb die zwart gele toen op assen zien “sprinten”

    die kerel is overgestapt op een chevy van

    en leip vanaf toen ook met een cowboy hoed:o:P:P:P

    heb hem nu al jaaaren niet meer gezien
    maar als de topic starter opzoek is naar een rover v8

    ik heb der toevallig een frisse liggen
    staat ook op mplaats
    onder landrover onderdelen;)

    #17805094

    Stond wel als 8-pitter op kenteken indertijd, snel was hij zeker niet en hij is meerdere malen voor de RDW geweest voordat hij ’t zo op kenteken kreeg en hij was vrij slap in de neus.

    De beste man wou een V8 op kenteken hebben van z’n A-manta en de missie was geslaagd.

    Daarvoor had hij een gele B-manta met van die rally-spatlappen en velgen met meerdere kleuren, weet ’t niet zeker, maar als ik het me goed herinner zat daar uiteindelijk een 6-cilinder in.

    #17805095

    De standaard manta achteras kan een Rover V8 wel aan, die dingen zijn maar een 150 pk of zo, de lage-compressie versie zelfs minder dacht ergens rond de 125 of zo…………….
    In Engeland rijden ze zelfs met Chevy smallblocks in Manta’s rond met de standaard achteras en dan houden ze zelfs meer dan 250 pk!
    Hangt er natuurlijk heel veel vanaf hoe de chauffeur er mee rijdt en zo, ieder stoplicht met rokende banden weg gaat ook niet lang goed, maar bij redelijk normaal gebruik houdt het best wel lang, net als met een hele dikke zescilinder :D

    #17805096

    [rquote=1852884&tid=141339&author=henk 400rr]Stond wel als 8-pitter op kenteken indertijd, snel was hij zeker niet en hij is meerdere malen voor de RDW geweest voordat hij ’t zo op kenteken kreeg en hij was vrij slap in de neus.

    De beste man wou een V8 op kenteken hebben van z’n A-manta en de missie was geslaagd.

    Daarvoor had hij een gele B-manta met van die rally-spatlappen en velgen met meerdere kleuren, weet ’t niet zeker, maar als ik het me goed herinner zat daar uiteindelijk een 6-cilinder in.[/rquote]

    ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
    die met die a manta v8 kwam uit niekerk

    en die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
    maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)

    #17805097

    goh… dat ding werdt altijd afgebeuld bij de, hier in de omgeving, bekende autoblubbering wedstrijden.

    je kent het wel.. bak met blubber, en zie maar hoe ver je komt :P

    #17805098

    [rquote=1853164&tid=141339&author=louwe 16 klepper]
    ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
    die met die a manta v8 kwam uit niekerk

    en die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
    maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)[/rquote]Nee hoor, ben indertijd bij hem thuis geweest en toen vertelde hij me dat zelf.

    Moet nog wel ergens in een oud clubblad staan.

    #17805099

    Heb wat foto’s gekregen van een man uit engeland die een rover 3.9l v8 in zijn manta heeft liggen.
    Volgens hem moet je alleen je stabilisatie-stang verlagen en je versnelling bak iets aanpassen.

    Ben zelf ook wel benieuwd hoe je uitkomt met je motorsteunen.

    De stabilisaties stang:

    De aangepaste tunnel:

    #17805100

    [rquote=1853177&tid=141339&author=henk 400rr][rquote=1853164&tid=141339&author=louwe 16 klepper]
    ben bang dat je er nu 2 door elkaar haalt
    die met die a manta v8 kwam uit niekerk

    en die gele met kooi en gekleurde wielen uit oldekerk;)
    maar dat ligt wel redelijk dicht bijelkaar;)[/rquote]Nee hoor, ben indertijd bij hem thuis geweest en toen vertelde hij me dat zelf.

    Moet nog wel ergens in een oud clubblad staan.
    [/rquote]

    hmmm
    mag best zo zijn
    enkel stond die met die gekleurde wielen
    altijd bij een huis net naast de kerk in oldekerk
    en hij werkte in grotegast bij de zakje plakkers fabriek
    hij kwam elke dag 2 x langs mijn toenmalige werk
    meest dwars door de bocht;):thumbup

    en die v8 manta en later die man z,n chevy van
    bij een huis in de bocht in niekerk
    kwam er toendetijd vaak langs

    maar mischien dat die toen verhuisd was of zo:hmmz
    ken hem niet persoonlijk
    wel eens gesproken op assen
    ;)

    #17805101

    Hij zei dat hij hem zelf op 6-cil. kenteken gezet had en later die manta verkocht had aan een collega.

    Ik weet verder ook niet (meer) hoe lang hij daar woonde, naderhand heb ik hem nog een paar keer ontmoet op een treffen en dat was het wel zo’n beetje.

    #17805102

    [rquote=1853004&tid=141339&author=Keesjr]De standaard manta achteras kan een Rover V8 wel aan, die dingen zijn maar een 150 pk of zo, de lage-compressie versie zelfs minder dacht ergens rond de 125 of zo…………….
    In Engeland rijden ze zelfs met Chevy smallblocks in Manta’s rond met de standaard achteras en dan houden ze zelfs meer dan 250 pk!
    Hangt er natuurlijk heel veel vanaf hoe de chauffeur er mee rijdt en zo, ieder stoplicht met rokende banden weg gaat ook niet lang goed, maar bij redelijk normaal gebruik houdt het best wel lang, net als met een hele dikke zescilinder :D[/rquote]

    Die motoren in combinatie met een automaatbak geven wel veel koppel.

    Ik kan mij herinneren dat toen hij met de Manta met Rover blok terugkwam uit Assen z’n tussenas brak.

    Toen hij z’n Manta verkocht had heb ik nog een Manta B i240 achteras bij hem gehaald waarvan hij zei dat hij dacht dat er een een sper in zat, dus mooi dus niet:thumbdown.

    Hij had toenertijd (2001) ook nog een normale Manta met sper-as te koop.

    Maar ik denk dat we een beetje -offtopic gaan

    #17805103

    [rquote=1856042&tid=141339&author=henk 400rr]Hij zei dat hij hem zelf op 6-cil. kenteken gezet had en later die manta verkocht had aan een collega.

    Ik weet verder ook niet (meer) hoe lang hij daar woonde, naderhand heb ik hem nog een paar keer ontmoet op een treffen en dat was het wel zo’n beetje.
    [/rquote]

    Is zijn naam niet toevallig ‘André Veenstra’ ?

    #17805104

    klinkt me wel bekend in de oren.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.