Forumindex › Forums › Modellen › Astra › verversen koelvloeistof
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 8 maanden geleden door
wim-v6.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2011 om 18:05 #17231662
boekje1
Deelnemervraag bij mijn astra sedan van 1994 wil ik eens weten als je de koelvloeistof ververst zit daar dan een ontluchtingsnippel voor .of hoe moet je dat doen bij een astra van 1994.
bij mijn vorige auto een renauld zaten er 2 draai nippels op de slangen maar bij deze astra zie ik niets zitten:hmmz25 januari 2011 om 18:38 #17804762McKaamos
DeelnemerKoelvloeistof tank is als het goed is het hoogste punt, dus daar gaat alle lucht uiteindelijk naar toe.
Vloeistof er in, motor starten, even lekker door laten lopen en eventueel bijvullen als er nog lucht naar boven komt.25 januari 2011 om 18:42 #17804763boekje1
Deelnemerdus kan er van uit gaan dat er geen ontluchtings nippel of schroef zit,fijn om te weten
25 januari 2011 om 18:54 #17804764GSI Racer
DeelnemerRenaults zijn ook geen auto’s!!:jerry
Bij de Astra:
Koelvloeistof reservoir gewoon vol schudden, en het peil op max. houden
motor lopen laten met de aanjager op de warmste stand (aanjager zelf op stand 1 ofzo zetten, niet vol aan want dan duurt het een eeuwigheid voordat je motor op temp. is)
af en toe eens in de slangen knijpen, en de motor op toeren houden (2500 toeren is genoeg)
ondertussen kun je de dop op het reservoir draaien en wachten tot de ventilator in slaat.
als dat gedaan is, ff een stukje rijden en voelen of de verwarming warm wordt.
na het rijden het pijl nog eens checken, en zonodig bij vullen.
that’s it;)25 januari 2011 om 18:57 #17804765boekje1
Deelnemerklopt nooit van me leven dat ik nog een renauld moet hebben :D
25 januari 2011 om 19:40 #17804766xladage
DeelnemerMijn vrouw had een clio, die heb ik mooi voor een G hatchback ingeruild ;)
Beste keus die ik ooit gemaakt heb ;)Maar het is inderdaad vullen en laten lopen, beetje toeren maken, de meeste lucht is er dan vaak al uit.
Daarna een stuk er mee gaan rijden. helemaal warm laten worden, af laten koelen, en het vat open draaien.
Nu kan je hem eventueel bijvullen indien nodig en klaar is boekje1Meestal zal het niveau tijdens de rit niet meer dalen, maar just to be sure….
EDIT: ohja: aftappen op het laagste punt heh! Onder aan de radiateur, eventueel auto op de krik aan 1 kant en schuin zetten om alles er uit te krijgen
25 januari 2011 om 20:52 #17804767GSI Racer
Deelnemeren weer 2 mensen die kunnen bevestigen dat het strontbakken zijn;)
Renault, createur ‘d plastic:jerry26 januari 2011 om 05:41 #17804768xladage
DeelnemerRenault, createur de route mobile
26 januari 2011 om 17:13 #17804769GSI Racer
Deelnemerhaha, die is nog beter:D
26 januari 2011 om 17:48 #17804770Andreas.Berger
DeelnemerOntluchten is vrij makkelijk, koelvloeistof afvullen tot iets meer dan de helft, daarna een paar keer in de dikke slangen knijpen, en even thermostaat voeler los draaien ( blauw kabeltje) tot de rest lucht eruit is, daarna bij vullen zo nodig tot aan de helft en klaar;)
26 januari 2011 om 19:52 #17804771GSI Racer
Deelnemereven thermostaat voeler los draaien ( blauw kabeltje) tot de rest lucht eruit is
is niet nodig;)
26 januari 2011 om 21:02 #17804772Andreas.Berger
Deelnemer[rquote=1852589&tid=141302&author=GSI Racer]even thermostaat voeler los draaien ( blauw kabeltje) tot de rest lucht eruit is
is niet nodig;)[/rquote]
Ik doe het altijd zo, en meestal komt er nog lucht uit en dan pas de koelvloeistof, dus het heeft wel degelijk zin, dat is mij eens een keer verteld door een opel monteur :)
27 januari 2011 om 17:51 #17804773boekje1
Deelnemerwat is nu waar wel kabeltje los doen of niet kabeltje los doen ,
lees het wel zal toch 1 van de 2 zijn hahah:argue:argue27 januari 2011 om 18:09 #17804774Andreas.Berger
Deelnemerkabeltje even eraf halen en de sensor even met een 13 tiener dop of ringsleutel even los draaien, als er meteen koelvloeistof eruit komt is het goed, en kan je hem dicht draaien, anders even wachten wachten tot de lucht is ontsnapt, is hooguit 2 a 3sec , daarna dicht draaien
31 maart 2011 om 19:09 #17804775okkie-001
Deelnemermag ik hier even op inhaken ?
ik MOET aanstaande zaterdag mijn koelvloeistof verversen
er zit nu in nood veel water in.
om dat er een slang los schoot en veel koelvloeistofer uit gooide( grote witte wolk tot gevolg :angel )maar waar kan ik het beste de koelvloeistof af tappen ?
ik hoor het graagmichel
31 maart 2011 om 19:42 #17804776KadAstra-EF
Deelnemer[rquote=1904416&tid=141302&author=okkie-001]mag ik hier even op inhaken ?
ik MOET aanstaande zaterdag mijn koelvloeistof verversen
er zit nu in nood veel water in.
om dat er een slang los schoot en veel koelvloeistofer uit gooide( grote witte wolk tot gevolg :angel )maar waar kan ik het beste de koelvloeistof af tappen ?
ik hoor het graagmichel[/rquote]
Zoals al eerder beschreven hierboven:
Onder aan de radiateur is het laagste punt, daar moet je de slang loshalen. En de dop van het koelwatertankje eraf draaien.Rik
31 maart 2011 om 20:26 #17804777wim-v6
DeelnemerTja, Mijn opels ontluchten inderdaad altijd GOED vanzelf.
als mijn motortje een minuut of 5 gedraait heeft kom er geen pufje lucht meer uit, waar ik ook wat los haal om te controleren.
Ik heb er heel wat gehad van lieverlee.
het kan uiteraard geen kwaad om even de temp sensor los te draaien, alleen kan je er bij sommige ongelukkig bij, en dan zou ik het zeker lekker laten voor wat het is.
ontluchten zoals wil heb doet.
Vullen tot iets boven max.
Motor starten (dop eraf of los van de koelvloeistof)
lekker warm laten worden. (let wel op, kort nadat de thermosstaat opent (temp meter loopt stukje terug / slang naar radiateur word heet) de dop er weer op draaien, boven de 90graden ontstaat edr drukopbouw en zou de (hete) koelvloeistof over de rand van het koeltankje kunnen komen).
peil nakijken na iets afkoelen, en eventueel corrigeren
volgende morgen VOOR het starten nog een keer peil nakijken en eventueel corrigeren
Willem
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.