vraagje over keurmerk voor zelfbouw achterlichten

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum vraagje over keurmerk voor zelfbouw achterlichten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231394
    RAYMOND.design
    Deelnemer

    Ik ben bezig met andere achterlichten voor in de vec, wil graag een enkele ronde of ledstrips (ongeveer als een 3e remlicht).

    Ik denk aan ronde mist- of koplampen te gebruiken als achterlicht, dit ivm het verplichte keurmerk.
    Glas aan de binnenkant rood (spuitbus voor achterlichten)spuiten en dan de halogeen vervangen voor leds.
    Ga ik daar problemen mee krijgen of is het keurmerk dat
    op koplampen staat niet anders dan een keurmerk voor achterlichten?

    Ik heb gegoogeld, maar het lijkt alsof er meerdere soorten keurmerken zijn, althans dat haal ik uit de verschillende antwoorden die ik krijg bij diverse forums.

    Wie o wie weet hoe het zit en of het mogelijk is?

    Raymond

    http://www.adhdcreations.nl :o

    #17801884
    yzf1kr
    Deelnemer

    De keurmerken zijn allemaal anders.

    Iedere lamp is voor op zijn specifieke gebruiksdoel getest.

    #17801885
    RAYMOND.design
    Deelnemer

    Als ik een koplamp ombouw tot een achterlicht, is dat toegestaan?
    Dus alles aanpassen zodat de lamp de functie van een optimaal werkend achterlicht heeft.
    Wordt er bij de keuring dan alleen naar het E-keurmerk gekeken?

    #17801886
    arjontje
    Deelnemer

    [rquote=1847402&tid=140935&author=RAYMOND.design]Als ik een koplamp ombouw tot een achterlicht, is dat toegestaan?
    Dus alles aanpassen zodat de lamp de functie van een optimaal werkend achterlicht heeft.
    Wordt er bij de keuring dan alleen naar het E-keurmerk gekeken?[/rquote]

    keuring bij apk bedoel je?
    Daar word niet naar keurmerk gekeken.

    #17801887
    RAYMOND.design
    Deelnemer

    [rquote=1847406&tid=140935&author=arjontje][rquote=1847402&tid=140935&author=RAYMOND.design]Als ik een koplamp ombouw tot een achterlicht, is dat toegestaan?
    Dus alles aanpassen zodat de lamp de functie van een optimaal werkend achterlicht heeft.
    Wordt er bij de keuring dan alleen naar het E-keurmerk gekeken?[/rquote]

    keuring bij apk bedoel je?
    Daar word niet naar keurmerk gekeken.

    [/rquote]

    Is dat zo dan?
    Alleen als er een ander achterlicht in zit dan een standaard achterlicht toch wel?:hmmz
    Ik lees overal dat als je geen keurmerk hebt, de auto niet door de APK komt
    Wie kijkt er volgens jou wel naar het keurmerk?:hmmz

    #17801888
    MV
    Deelnemer

    destijds dat ik in de garage werkte heb ik nog nooit een koplamp of achterlicht gecontroleerd op een keurmerk, waarschijnlijk dat de rdw dat doet geen idee of de politie.

    zijn die lampen voor in de calibra dan of staat dat project nog steeds op een laag pitje??

    #17801889
    Navy
    Deelnemer

    Alleen een E-keurmerk is niet voldoende. De hele auto is namelijk gekeurd door de RDW en heeft een tyoegoedkeuring gekregen om de weg op te miogen. Hierbij inbegrepen alle lichten, zowel voor als achter. Je mag lampen daarom alleen vervangen door andere, goedgekeurde. Een koplamp rood spuiten en als achterlicht gebruiken is dan per definite geen goedgekeurd achterlicht, en mag dus niet.
    Bij de APK wordt alleen gekeken naar de wettelijke veiligheidseisen, niet naar keurmerken.
    De politie zal hier echter wel naar kijken en wanneer jij met omgebouwde koplampen als achterlichten rondrijdt mag je rekenen op een boete en loop je het risico dat je kenteken wordt ingenomen, om het terug te krijgen als je de originele achterlichten, of goedgekeurde exemplaren, weer hebt gemonteerd. Je auto voldoet immers niet langer aan de goedkeuringseisen?
    Misschien dat je de lampen door de RDW kunt laten keuren? Ik weet dat niet. Maar of het de kosten waard is, even afgezien van het feit dat ze afgekeurd worden?
    Ik zou deze vraag dan ook bij het RDW voorleggen.

    #17801890
    The Undertaker
    Deelnemer

    Precies, zo is het bij een Astra F ook niet mogelijk om legaal Xenon te krijgen, zelfs niet bij gebruik van bijvoorbeeld de koplampen van een Audi A4 die voor Xenon gemaakt zijn (en de pasvorm is ruk, zie de afbeeldingen). Als op een auto NOOIT een E-keurmerk is afgegeven krijg je het nooit legaal.


    #17801891
    Erwin1987
    Deelnemer

    je mag toch gewoon xenon inbouwen als je auto voor 1 januari 2007 is?
    en je niemand verblind?

    Erwin

    #17801892
    The Undertaker
    Deelnemer

    [rquote=1847678&tid=140935&author=Erwin1987]je mag toch gewoon xenon inbouwen als je auto voor 1 januari 2007 is?
    en je niemand verblind?

    Erwin[/rquote]In Nederland wel volgens de wet, maar in het buitenland niet

    Wetgeving Nederland Bij Alle auto’s die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet mag achteraf xenon worden ingebouwd. Dit is 100% legaal en ook geen APK-afkeur. Wel gelden voor deze auto’s de regels voor de koplamp codes, hieronder vind je daar meer uitleg over. Voor auto’s die vanaf 1 januari 2007 tot heden op kenteken zijn gezet gelden strengere regels voor het achteraf inbouwen van xenon verlichting. Deze auto’s moeten voorzien zijn van automatische hoogteregeling. Dit om het verblinden van je tegenliggers te voorkomen. De hoge lichtopbrengst van xenonverlichting kan namelijk verblindend zijn voor medeweggebruikers. Deze automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat bij het anders beladen van je auto de lichtbundels automatisch worden gecorrigeerd. Ook dienen de auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet voorzien te zijn van eenkoplampreinigingsinstallatie (koplampsproeier). Hierdoor blijven de koplampen schoon en ontstaat er geen verblindend strooilicht. Maar bezit je dus een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken is gezet dan hoef je per definitie niet aan deze strengere regels te voldoen. Volgens de RDW: “Auto’s die af fabriek met xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van xenonverlichting gelden deze regels niet. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de inbouw van xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.”

    Blijft het wel een feit dat je koplamp en NIET voor geschikt is.

    #17801893
    Fearless
    Deelnemer

    Dat keurmerk gebeure is alleen nodig bij importauto’s die je bij de Rdw laat keuren.
    Heb verschillende amerikanen gedaan waarvan de koplampen geen e-keur hadden, wat een drama was dat. Zoek voor zon baggeramerikaan maar eens een Europese koplamp

    Verder met apk en dergelijke wordt er niet naar gekeken.

    Als jij het allemaal netjes voor elkaar hebt inclusief een stukje reflectie…..geen probleem.

    #17801894
    The Undertaker
    Deelnemer

    Het geeft wel VEEL meer licht :P

    #17801895
    Fearless
    Deelnemer

    jah een mistlamp enzo moet je er ook niet voor gaan gebruiken.
    Te fel en er zit ook een lichtbeeld in..

    Er zijn genoeg universele dingen te koop om hiervan een achterlicht unit te bouwen.

    #17801896
    wim-v6
    Deelnemer

    [rquote=1847745&tid=140935&author=The Undertaker][rquote=1847678&tid=140935&author=Erwin1987]je mag toch gewoon xenon inbouwen als je auto voor 1 januari 2007 is?
    en je niemand verblind?

    Erwin[/rquote]In Nederland wel volgens de wet, maar in het buitenland niet [/quote]

    > Aan welke Voertuig eisen moet een NEDERLANDSE auto voldoen????

    – Juist, de NEDERLANDSE!!

    Willem

    Wetgeving Nederland Bij Alle auto’s die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet mag achteraf xenon worden ingebouwd. Dit is 100% legaal en ook geen APK-afkeur. Wel gelden voor deze auto’s de regels voor de koplamp codes, hieronder vind je daar meer uitleg over. Voor auto’s die vanaf 1 januari 2007 tot heden op kenteken zijn gezet gelden strengere regels voor het achteraf inbouwen van xenon verlichting. Deze auto’s moeten voorzien zijn van automatische hoogteregeling. Dit om het verblinden van je tegenliggers te voorkomen. De hoge lichtopbrengst van xenonverlichting kan namelijk verblindend zijn voor medeweggebruikers. Deze automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat bij het anders beladen van je auto de lichtbundels automatisch worden gecorrigeerd. Ook dienen de auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet voorzien te zijn van eenkoplampreinigingsinstallatie (koplampsproeier). Hierdoor blijven de koplampen schoon en ontstaat er geen verblindend strooilicht. Maar bezit je dus een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken is gezet dan hoef je per definitie niet aan deze strengere regels te voldoen. Volgens de RDW: “Auto’s die af fabriek met xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van xenonverlichting gelden deze regels niet. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de inbouw van xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.”

    Blijft het wel een feit dat je koplamp en NIET voor geschikt is.[/rquote]

    Bij niet afgeschermd Xenon lampje, kan weldegelijk het lichtbeeld wijzigen.

    en een gemiddelde NL-er kan zelf toch wel inzien of ie met een mobiele BOUWLAMP installatie aan het rijden is of niet, van mij mogen ze op dat verblinden wel bekeuren.

    Ik kreeg niet gek lang geleden een Sein van een Tegenligger, ik reed toen niet in mijn eigen auto, maar een Audi A5 (bj.2009) met Orig Xenon, (die verblind harder dan Mijn bijde auto’s met aftermarket Xenon!!).

    Willem

    #17801897
    RAYMOND.design
    Deelnemer

    [rquote=1847584&tid=140935&author=M~V]destijds dat ik in de garage werkte heb ik nog nooit een koplamp of achterlicht gecontroleerd op een keurmerk, waarschijnlijk dat de rdw dat doet geen idee of de politie.

    zijn die lampen voor in de calibra dan of staat dat project nog steeds op een laag pitje??[/rquote]

    staat nog steeds op een laag pitje? heb ’t gas maar uitgezet.
    als het lukt om m’n garagebox voor een goede prijs te verkopen, kan ik een kleine bedrijfsunit unit kopen en dan een 2 koloms brug gaan proberen aan te schaffen of zelfs een 1 koloms brug.

    Als het weer eens mee gaat zitten, ben namelijk per 1 april voor het eerst in mijn leven werkeloos en dat vind ik echt goed kut/klote ed.:thumbdown:thumbdown:thumbdown:thumbdown:swear:swear:swear:swear
    Ik heb nog geen zicht op een andere baan, dus kan moeilijk worden.

    Raymond

    http://www.adhdcreations.nl

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.