Remklauw Manta B (OPGELOST)

Forumindex Forums Modellen Manta Remklauw Manta B (OPGELOST)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 59)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230282

    Beste forumleden,

    Ik heb de remklauw rechtsvoor gedemonteerd omdat deze rem aanliep en de auto bij het remmen naar rechts trok. Ik had hiervóór de klauw nog onder druk laten staan en wat WD-40 tussen de remzuiger en de klauw gespoten in de hoop dat het dan opgelost was. Dit was in het begin even het geval, maar als snel daarna was het probleem weer zoals oud en liep de rem weer aan.

    Ik heb de remklauw vervolgens uit elkaar gehaald en de zuiger eruit gehaald. Het zag er op het eerste gezicht prima uit, maar zag onderin de cilinder wel wat ’troep’. Dit heb ik uiteraard mooi schoongemaakt en alles ziet er weer als nieuw uit.

    Nu was de planning om de zuiger er gewoon weer in te duwen, maar dan moest hij eerst door het ‘beschermrubber’ heen. Dit rubber heb ik teveel uit elkaar gehouden waardoor het is gescheurd:swear Nu weet ik niet of dit rubber te vervangen is aangezien ik het er ook niet uitgetrokken krijg. Ik zie geen gleuf waar het rubber in zit en ik krijg het er ook niet uitgetrokken aangezien het rubber dan meteen scheurt.
    Nadat het beschermrubber gescheurd was wou ik toch even proberen de zuiger in de cilinder te doen, maar ik krijg de zuiger met geen mogelijkheid langs het afdichtrubber (Ik heb flink wat kracht gezet). Zijn hier aparte ’trucjes’ voor?

    Dus ik loop hier nu een beetje vast en weet niet wat ik nu moet doen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Kan ik het beschermrubber makkelijk vervangen? Moet ik dat deel van de remklauw vernieuwen? Hoe ga ik de zuiger erin krijgen? Ik heb hieronder foto’s geplaatst om een beter beeld van het verhaal te geven.

    Ik hoop van harte hulp van jullie te krijgen!:wors

    #17786028

    in de 2de foto zie ik een borgveertje onder in het rubber klopt dat ??
    en voor remklauwen zijn revisie setjes te krijgen (ik heb ze voor record) zal zo eens kijken of dat rubber er ook in zit

    groet michel

    #17786029

    ok heb het setje opgehaald en rubber kan je er uit halen
    nummer van revisiesetje is H34970
    setjes kosten voor links en rechts 28,= samen

    groet michel

    #17786030

    Dit zijn als ik het goed heb dezelfde klauwen die vroeger op mijn manta zaten. Werkten ook voor geen meter. Heb me toen een setje gsi klauwen aangeschaft en gereviseerd… werken prima.

    Denk dat iemand op het forum me toen ook vertelde dat dit type remmen gewoon heel snel vastzitten enzo…

    #17786031

    is inderdaad het borgveertje wat je er eerst af moet halen en dat je zuiger er niet in wil is misschien een randje roest net boven de afdichtring of je hebt de zuiger niet helemaal recht erin moet zuiver recht zitten anders loopt hij vast
    er zijn nog gewoon revisie setjes te koop voor deze klauwen

    #17786032

    revisie set voor de manta 11 euro inc voor beide kanten
    heb het laatst ook bij mijn manta gedaan
    maar je had beide delen niet uit elkaar hoeven te halen om de zuiger eruit te halen

    reviseren is heel simpel

    gewoon met waterproof de zuiger opschuren,daarna in smeren met ate remzuiger vet ben effe naam kwijt:D

    en de nieuwe rubber om zuiger zetten

    ook even de klauw opschuren waar de zuiger in gaat zodat alles weer mooi schoon is

    daarna druk je zuiger er weer met de hand in

    dan de stofhoes erover ,vervolgens de ring erom heen .

    zelfde verhaal met de geleide bussen
    effe schuren in smeren en er weer in drukken
    en stof kapjes erom heen

    stelt niets voor

    weet niet waar je vandaan komt???
    wil je anders wel effe helpen ,maar kom zelf uit flevoland

    #17786033

    je moet met een scherpe schroevendraaier het randje opwippen

    (rode pijl) dan kan je de stofhoes verwijderen deze zijn nog wel

    nieuw te koop en je zet hem er pas op als de zuiger erin zit dus

    als laatste voor de zuiger heb je speciaal vet bij de automatriaal

    zaak te koop de afdichtings ring goed invetten dan gaat de

    zuiger er makkelijk in

    dat vet kan je ook gebruiken om de glijbussen te smeren

    (blauwen pijl) dit is meestal het probleem bij het vastlopen van

    je remklauw (groene pijl) de 2 spanbussen die moet je eruit

    tikken en er pas in zetten als je je remblokken er weer in zet

    #17786034

    Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reacties!


    @Manta
    dre: Bedankt voor de duidelijke beschrijving, dit geeft me een goed beeld.


    @Manta
    devil: Bedankt voor het aanbod, maar woon in Oss (Noord brabant);)
    Kun je me vertellen waar ik deze revisieset kan kopen voor €11 incl.?

    #17786035

    heb het via veam hier in de buurt besteld
    wilde me eerst duur setje aan smeren ,maar achteraf bleek dat ze ze ook universeel verkopen
    zelfde kwaliteit enkel stukken goedkoper

    zal morgen even kijken of ik het zakje met bestel nummer nog heb liggen

    #17786036

    Het scheelt wel idd. Helaas zit hier geen vestiging in de buurt van Veam.

    Is het aan de hand van de foto’s te zien welk merk remklauw dit is? Een ATE of een Delco?

    #17786037

    volgens mij Delco

    #17786038

    die glijbussen moet je makkelijk heen en weer kunnen

    bewegen met de hand

    als je deze niet goed gangbaar krijgt kan je beter op zoek

    naar andere remklauwen

    #17786039

    Oke, de blauwe peil geeft de glijbussen aan toch?

    Als ik het goed begrijp moet er dus een beetje speling zitten op de remklau?

    #17786040

    je kan ze als ze gangbaar zijn met je duim eruit drukken

    zijn ze dat niet dan eruit tikken met een doorslag of een oude

    schroevendraaier schoonmaken invetten en er weer in zetten

    dan moet je ze met duim heen en weer kunnen schuiven

    (en de blauwe pijl is de glijbus)

    #17786041

    Bedankt voor de goeie tips, daar kan ik mee vooruit.

    Wanneer deze glijbussen ganbaar zijn zorgt dat dus ook voor de speling op de klau dus?

    #17786042

    je remklauw heeft 1 zuiger en 2 remblokken

    de zuiger drukt tegen 1 remblok aan dus je andere

    remblok word aangedrukt via die glijbussen

    (het rubbertje kan je op de zelfde manier verwijderen als

    de grote stofhoes)

    #17786043

    Ik begrijp het. Nu snap ik ook waarom je in een eerder bericht vertelde dat dit vaak de oorzaak van het ‘aanloopprobleem’ is. Wanneer de glijbussen niet meer ganbaar zijn kan het buitenste remblok dus aanlopen?

    Ik ga dit zsm uitzoeken!

    #17786044

    [rquote=1828747&tid=139475&author=manta dre]die glijbussen moet je makkelijk heen en weer kunnen

    bewegen met de hand

    als je deze niet goed gangbaar krijgt kan je beter op zoek

    naar andere remklauwen [/rquote]

    eruit halen opschuren en met ATE remvet insmeren
    ook deel opschuren waar de geleide bussen weer in gaan

    heb ze altijd weer goed gekregen

    #17786045

    [rquote=1828846&tid=139475&author=Manta_Matthijs]Ik begrijp het. Nu snap ik ook waarom je in een eerder bericht vertelde dat dit vaak de oorzaak van het ‘aanloopprobleem’ is. Wanneer de glijbussen niet meer ganbaar zijn kan het buitenste remblok dus aanlopen?

    Ik ga dit zsm uitzoeken![/rquote]

    Jep, het zijn altijd deze die vastzitten, en als dit zo is werken je remklauwen op een foute manier en dus bijna niet meer maw.
    Deze glijbussen waren aangetast door roest bij mij…

    en ik denk ook dat je moet opletten met het opschuren van de remcilinder. Doe je dat te veel dan gaan je remmen lekken op de duur…

    #17786046

    Kan iemand me heel snel vertellen of dit een Delco klauw is. Ik kan een revisieset bestellen bij de automaterialenzaak in de buurt, maar dan moeten ze wel weten welk type dit is!

    HELP!!:wors

    #17786047

    kijk even achterop de klauw maar de remslang erop komt, daar staat als het goed is delco remy france in gegoten.

    #17786048

    Delco!:cry
    Monteer maar klauwen van ATE, dan ben je er gelijk af van dat gangbaar maken van die delcotje`s.;)

    #17786049

    Nou, moest de automaterialenzaak bellen voor half 5, anders konden ze hem morgen niet leveren. Heb op de gok Delco gezegt en heb gelukkig het juiste morgen!

    Ik ga er morgenvroeg meteen aan beginnen en hoop jullie morgen ook te vertellen dat het opgelost is!;)

    #17786050

    Het afdichtrubber in de remklauw is taps vanbinnen, goeie kant omhoog leggen, dit zorgt ervoor dat de remcilinder een stukje intrekt na het remmen.

    Succes ermee

    #17786051

    Ik ben net even bezig geweest met de klau, en wilde beginnen met het smeren van de glijbussen e.d. Ik krijg ze er alleen NIET uit. Ik begin nu echt aan mezelf te twijfelen of ik het goed doe!?

    Het gaat toch om de binnenste bus die geklemt zit in de buitenste bus? Of moet de buitenste bus eruit?

    Verder zie ik ook nergens een manier om het gescheurde stofrubber er helemaal af te halen. Ik zie geen borging oid..:(

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 59)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.