Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230039

    I.v.m. eventueel monteren van een andere nokkenassenset vroeg ik me af of het mogelijk is klepveren te wisselen zonder dat de kop van het onderblok wordt gehaald.:hmmz Ik heb dit bij een c20XE nog niet eerder gedaan en kan het me zo niet helemaal voorstellen.

    Onder jullie zijn er vast die zich dit heel goed kunen voorstellen.:D

    Het liefst zou ik de kop namelijk laten zitten.

    Groeten,

    Rik

    #17780782

    het is een hoop gefröbel, maar het kan, probleem is alleen dat de kans op krassen in de “stoter geleiders”(weet zo snel geen beter woord) een stuk groter is….
    de laatste motor waar ik zoiets bij gedaan heb was een bmw 24v, daar moesten nieuwe klepveerrubbers op, dat heeft me wel de nodige uurtjes gekost :P
    de reden dat de kop er op moest blijven zitten, was dat er een koppakking van 400 euro inzat, anders was de kop er wel afgegaan….

    het is in mijn ogen het risico niet waard, en uiteindeljk ook niet echt veel sneller

    #17780783

    hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??

    tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden

    en anders heb je nodig:

    compressor, die een bar of 10 levert
    uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
    slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

    zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

    en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

    maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
    koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

    of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

    nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

    #17780784

    oude bougie pakken en daar een nippel op lassen voor de luchtslang.

    Compressor aan en zuiger in de compressieslag…

    Met een magneetje kan je de klepspietjes goed verwijderen en terug plaatsen met een schroevendraaier vol vet.

    #17780785

    [rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]en anders heb je nodig:

    compressor, die een bar of 10 levert
    uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
    slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

    zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

    en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

    maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
    koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

    of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

    nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

    [/rquote]
    Zat te denken aan een groep-A setje van Schrick, 12 mm lift, (304 graden). Hier zitten veren en schotels etc. bij.

    Bedankt voor de praktische tip. Gebruik je een klepveertang of anders?

    Het blok zit net weer dicht (ca. 2.000 km gelopen) met stalen koppakking en nieuwe kopbouten etc. Ik zou de boel gewoon het liefst dicht laten. Sterker nog, anders rijd ik nog wel een seizoen met standaard pinnen, want op zich loopt dit ook al best aardig (het is zeker geen must).

    Met goedkope koppakkingen (zonder stalen ringen, maar met zo’n omgevouwen blikje) heb ik met de CIH slechte ervaring. Blaast er na verloop van wat tijd gewoon uit richting koelkanaal (met hoge compressie zuigers).

    #17780786

    Ik deed een moer aan een koperdraadje onder de klep manouvreren en dan de zuiger met de hand manipuleren zodat de klep dichtgehouden wordt door de moer die klem zit tussen de zuiger en de klep.

    #17780787

    [rquote=1825187&tid=139170&author=RobRD]Ik deed een moer aan een koperdraadje onder de klep manouvreren en dan de zuiger met de hand manipuleren zodat de klep dichtgehouden wordt door de moer die klem zit tussen de zuiger en de klep.[/rquote]

    en dan het moertje er niet meer uit krijgen:jerry

    de beste oplossing is indd. gewoon de cilinder onder luchtdruk zetten zodat je klep op zn plek blijft.:thumbup

    ik had het in een keer gedaan als ik jou was, toen je nog alles uit elkaar had liggen.
    Maar kan me van de ene kant ook wel voorstellen dat je eerst wilde kijken hoe hij liep na de reparatie.
    zal zeker leuk gaan lopen met die assen erin:wors

    #17780788

    hmm
    ik bedenk net nog iets

    met die nokken die je wil, en icm met die veren moeten er ook andere klepzittingen in de kop, want je kleppen gaan een stuk harder tegen de zittingen aan slaan als wat ze nu doen

    dus, de kop moet er zoiezo vanaf…

    #17780789

    [rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??

    tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden

    en anders heb je nodig:

    compressor, die een bar of 10 levert
    uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
    slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

    zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

    en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

    maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
    koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

    of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

    nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

    [/rquote]

    ik begrijp enkel niet waarom
    in dit geval de kopgevlakt moet worden???

    #17780790

    Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D

    Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
    Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
    Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertag

    #17780791

    [rquote=1825531&tid=139170&author=Miruni]Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D

    Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
    Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
    Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertag[/rquote]

    Dit zit er nu onder de kop:

    Omega Pistons race top

    Hardere klepzittingen?

    #17780792

    Toe maar neusje van de zalm :D
    Hardere klepzittingen heb je niet nodig. De orginele zijn al vrij hard heb ik gemerkt met de slijpbank.

    #17780793

    Moertje gaat wel, en niet iedereen heeft een compressor met hulpstukken ter beschikking. Ik ben er echt van overtuigd dat dat wel de beste manier is. Moertje kwijtraken is ook geen punt omdat je het met een magneetje er weer uitkrijgt.

    #17780794

    Geen rvs gebruiken dus ;) Zou zelf ook voor luchtdruk gaan, desnoods nog wat olie op de zuigers om lekkage te voorkomen.

    #17780795

    Heb wel eens gehoord dat ze gewoon een stuk touw door het bougie gat stoppen om de kleppen vast te houden

    #17780796

    Hey even een vraagje voor de geleerden hier.

    Heb hier 267 graden nokkenassen met 10,95 kleplift nu mn vraag :
    Kan ik met de zelfde zuigers rijden als in het bovenstaande foto afgebeeld staan ?
    Kop is nog niet gevlakt !
    Heb al stalen drijfstangen onderhand …

    #17780797

    kan prima, zelfs met orriginele zuigers,
    wat is de kleplift in bdp? staat in de beschrijving…

    stalen drijfstangen zijn iig niet nodig bij alleen die nokken

    #17780798

    ik zou zeggen, rij nog een jaartje door met de originele set up.
    haal dan gewoon je kop eraf, en maak het met een klepverentang.
    scheelt je een hoop werk, en het gaat veel makkelijker.
    kun je meteen zien, hoe alles er na een jaartje uit ziet.

    groeten.

    #17780799

    Met een bos touw er in is ook wel een goeie optie.

    Er zijn kleplichters die als hefboom werken, dan kan je zo een veer lostrekken. Die is ook weer simpel zelf te maken.

    #17780800

    [rquote=1825482&tid=139170&author=louwe 16 klepper][rquote=1825117&tid=139170&author=otdh]hoeveel graden, en hoeveel lift zijn de nokkenassen??

    tot 280 graden en 10.5mm lift kan je de orriginele veren houden

    en anders heb je nodig:

    compressor, die een bar of 10 levert
    uitgeboorde bougie met een stuk pijp erop gelast, lucht dicht
    slang van de compressor moet je aan t stuk pijp vastzetten

    zuiger op bdp zetten, bougie erin draaien, compressor aan en laten vullen

    en veel geduld hebben, en van priegelen houden, ikzelf vind t een **** klus, zelfs met de kop eraf

    maar idd, wrom niet gewoon de kop eraf halen?
    koppakking kost 40euro, vlakken 40, en dan nog n in en uitlaatspruitstukpakking, ben je voor 100 totaal klaar

    of je haalt een ebay koppakkingssetje voor die 18euro

    nieuwe nokkenas keerringen en kleppendeksel pakking moet je zoiezo monteren

    [/rquote]

    ik begrijp enkel niet waarom
    in dit geval de kopgevlakt moet worden???[/rquote]

    Misschien omdat de effectieve compressieverhouding
    naar beneden gaat door de nokkenassen.

    #17780801

    ik heb het ook gedaan zonder lucht druk. ik moest klepsteel rubbers vervangen.

    k werk zelf in een garage en mijn collega had een mooie oplossing gemaakt.

    je zal wel denk van huh :hmmz

    maar het is simpel en geniaal.

    het zwart geval links is een bout met een plaat die komt er boven te zitten in de sleuf opening.
    de bout draai je van te voren in een gat met schroef draad waar de lagerkap in vast zat.

    je zorgt dat de plaat mooi in de sleuf past. en zorgt dat het andere pijpje mooi boven de klepveer staat. zuiger om hoog zo dat de klep niet naar beneden kan vallen.

    met een magneet kun je door de opening van het 2e pijpje de klep veer houders zo er uit halen als de veer naar beneden gedrukt is. de rest haal je ook allemaal los en legt er in jou geval nieuwe veren in terug.

    het terug bouwen doe je hetzelfde maar dan andersom.

    ik heb het toendertijd bij mij v6 gedaan ging perfect. maar gaat veel tijd inzitten met een 24v XD

    chris

    #17780802

    [rquote=1829078&tid=139170&author=chris1508]ik heb het ook gedaan zonder lucht druk. ik moest klepsteel rubbers vervangen.

    k werk zelf in een garage en mijn collega had een mooie oplossing gemaakt.
    chris[/rquote]

    OK:thumbup. De vertikale delen zijn beide pijpjes?
    maar ik snap het principe wel. (Ongeveer zo deed ik het ook bij mijn CIH, alleen zit daar al zo’n tapeind waar je mooi op kunt scharnieren.)

    Wanneer ik perslucht zet op m’n compressietester wordt het denk ik nog wat eenvoudiger misschien.

    Dank je voor je uitvoerige uitleg.:wors

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.