Motorcodes ontcijferen

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Motorcodes ontcijferen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228578

    Dit lijstje vond ik laatst ergens op ons wereldwijde web en ik wilde het even delen.
    Ik hoopte ook dat iemand mij nog iets kon vertellen, de laatste “1” in mijn x18xe1 staat niet verklaard in de onderstaande lijst, maar wel een “2”. Mag ik er vanuit gaan dat mijn “1” betekent dat dit een familie 1 motor is, omdat de 2 betekent dat het een familie 2 motor is?

    1st Letter is the emission standard:
    C = Euro 1
    X = Euro 2
    Y = Euro 3
    Z = Euro 4
    A = Euro 5

    Followed by the engine size:
    16 = 1.6 l

    Next letter is the compression:
    L = 8.5 – 9.0 : 1
    N = 9.0 – 9.5 : 1
    S = 9.5 – 10.0 : 1
    X = 10.0 – 11.5 : 1
    Y = 11.5 + : 1

    Next letter tells about the mixture type:
    E = Multi Point Injection
    Z = Single Point Injection (Multec)
    V = Carburator
    D = Diesel

    Next letter is for special versions:
    A = Egypt
    B = Bedford-Vans
    F = Cars for administrations
    H = High Output / Kompressor
    I = Irmscher
    J = Curbed
    K = Comprex (BBC-Comprex-blower)
    L = Low Output / Supercharger
    M = Middle East
    P = Twinport
    Q = Colombia
    R = Increased output
    T = Turbo
    U = Uruguay
    V = Volume model
    W = Venezuela
    2 = Family 2 Engine

    #17761184

    Tja, Ik heb een C1.6NZ blokje erin.
    Als ik jouw codes erbij neem dan klopt het allemaal wel.

    Rik :)

    #17761185

    Das mooi! :thumb

    #17761186

    Toch grappig dat een euro 1 motor als een C20LET een groene umweltplakkette krijgt :lol:

    #17761187

    1st Letter is the emission standard:
    C = Euro 1
    X = Euro 2
    Y = Euro 3
    Z = Euro 4
    A = Euro 5

    hier de complete:

    uitlaatgasindentificatie:
    A= oostenrijk
    C= geregelde katalysator/us’83 of eg 91
    E= europesenorm/ euronorm
    EC= euronorm met ongeregelde katalysator
    H= gm holden
    S= zweden
    U= US ’87
    X= US ’93/94, euro 96
    Y= 98/69/EG, Euro 3
    Z= 98/69/EG, Euro 4

    #17761188

    z 16 xep

    Euro 4

    1.6 L

    10.0 – 11.5 : 11

    Multi point injection

    twinport

    Ik snap alleen niet goed waar de compressie voor staat? :D

    Groetjes.

    #17761189

    De compressieverhouding is het verschil tussen de cilinderverplaatsing (vaak cilinderinhoud genoemd) en de compressieruimte.

    #17761190

    C16SE:

    C = Euro 1

    1.6 L

    S = 9.5 – 10.0 : 1

    E = Multi Point Injection

    Leuk om te weten :) :wors

    #17761191

    X25XE:

    X = euro 96
    25 = 2500cc (2498)
    X = 10,8 : 1
    E = Electronische Multipoint brandstof inspuiting

    nu heb ik een Y30SE:

    Y = Euro 3
    30 = 3.0 liter (2962cc)
    S = 10,1 :1 klopt niet helemaal met wat er in de 1e post staat, dan zou het een X motor moeten wezen, en geen S
    E = Electroniche Multipoint inspuiting

    alleen nu zitten er dus de aanbouwdelen op van een X25XE en dus ook de aansturing, en zou het officieel een andere bestaande motor kunnen zijn, namelijk: X30SE

    #17761192

    Dat is wel leuk ja, zelf je eigen bestaande motor bouwen :P
    Weet iemand of de “1” uit x18xe1 betekent dat het een familie 1 motor is?

    X= Euro 2
    18 = 1,8 liter (1796 cc)
    X = 10.0 – 11.5 : 1
    E = multipointinjectie
    1 = ????

    Mijn wagen krijgt dus volgens mij een oranje Umweltsticker…waarom krijg je met je C20LET dan groen :shock: ?
    En Wim, vreemd dat die S niet overeenkomt…

    #17761193

    Die komt nooit overeen.

    Bijna alle S motoren met 4kleppen per cilinder zitten op 10,1 a 10,4 : 1 compressie verhouding.

    en de 1 en die 2 komen ook niet altijd goed uit.

    een C14NZ2 en X14NZ2 zijn ook geen Family 2 motoren, maar gewoon old skool 8kleppers..

    De X18XE1 is een Family 1 motor, evenals de Z18XE, dus dat zal net heel veel uitmaken..

    en dat Family 1 en Family 2 is puur voor de US-market, word hier niet gebruikt.

    maar gaat om de 1e en 2e generatie Ecotec motoren..

    De X18XE1 en Z18XE zijn in europa bijde 2e genratie motoren..

    Willem

    #17761194

    Okay, dus het is niet helemaal een waterdicht ontcijferingssysteem. In grote lijnen komt het wel overeen gelukkig :)

    #17761195

    Heb een 2.0XE op kenteken

    Geen letter ervoor dus snap de eerste niet, weet wel dat ik met de apk 1,5% CO mag hebben omdat er standaard geen lambda en kat onder zit.

    #17761196

    Is het de originele motor? Ben niet zo bekend met Dettjes, anders zou het nog een C20XE kunnen zijn?
    Of misschien gebruikten ze voor de Euro 1 motoren geen letter vooraf?

    #17761197

    aller eerste 2 liter 16v in de kadett had geen katalysator. motorcode is 20xe met 156pk ipv 150

    #17761198

    En heb daardoor geen emissienorm en dus geen letter ervoor.

    #17761199

    12S en X16XEL(II) Ga toch Opel toch eens vragen wanneer ze mijn supercharger eens gaan leveren, ben bang dat ik het antwoord al weet. :jerry

    #17761200

    ik heb een x16xe, gaat lopen op een c16xe computer
    zodus geen egr en sai, het wordt dan eigenlijk een c16xe
    maar als ik de lambda en kat verwijder
    heb ik dan de eerste 16xe? :jerry

    Mario

    #17761201

    Helaas geen supercharger voor Astraman.

    De L betekent laag vermogen. Voorbeeldje:
    C18XE is 125pk, daarvan is de C18XEL een tammere versie met lager vermogen..

    #17761202

    maar merk je niet veel van omdat de trekkracht gelijk is van deze 2 motoren. c18xel zal soepeler lopen

    #17761203

    Word met de L voor low output wellicht niet meer de uitstoot bedoeld?

    #17761204

    nee L= laag vermogen

    dus andere ecu, iets minder pk’s maar wel hetzelfde aantal newtonmeters

    rijd iets soepeler

    #17761205

    In vraagbaak Vectra C staat de Z18XE motor met 90kW bij 6000tpm /167Nm en de Z18XEL motor met 81kW bij 5600tpm / 167Nm dus inderdaad minder vermogen voor de L versie maar hetzelfde koppel.

    groeten

    #17761206

    @trashmetal wrote:

    ik heb een x16xe, gaat lopen op een c16xe computer
    zodus geen egr en sai, het wordt dan eigenlijk een c16xe
    maar als ik de lambda en kat verwijder
    heb ik dan de eerste 16xe? :jerry

    Mario

    Technisch gezien, ja.

    @kwuyts wrote:

    z 16 xep

    Euro 4

    1.6 L

    10.0 – 11.5 : 11

    Multi point injection

    twinport

    Ik snap alleen niet goed waar de compressie voor staat? :D

    Groetjes.

    Dat slaat op de compressieslag van de motor.
    Na het aanzuigen van lucht en benzine, wordt die mix samengeperst en dan ontstoken.
    De hoeveelheid samenpersen wordt aangegeven met de compressieratio. B.v. 10:1 betekent dat de ruimte 10 keer kleiner wordt tijdens de compressie slag, oftewel: het wordt samen geperst tot 1/10de van het normale volume.

    De letter geeft een “range” aan, dus de compressie is 10 tot 11,5 keer kleiner persen.

    #17761207

    Z1.8XE Euro 4 1.8L 10.0 – 11.5 : 1 Multi Point Injection :jerry

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.