verschil manta 400 motorkap

Forumindex Forums Modellen Manta verschil manta 400 motorkap

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228359

    wat zijn de verschillen( of zeker welke voordelen) tussen een voledige kunstoffen 400 kap of 1 met een ijzeren binnenwerk of waar je er 1 in moet plakken?
    graag de voors en tegens

    #17758341

    Ik heb een volledig kunstoffen 400 kap gehad die een (misschien wel flinke) tijd los opgeborgen had gelegen, dat ding was zo verschrikkelijk vervormd dat er niks meer mee te beginnen was.

    Persoonlijk waag ik het daar niet meer op.

    #17758342

    pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

    #17758343

    origineel gepost door Kale gek
    pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

    pasvorm
    ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
    meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
    maar waren er ook zonder

    er zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)

    een half stalen half polyhester kap
    is volgens mij een e de b product

    #17758344

    Hoe ziet een originele 400 kap er eigenlijk van de binnenkant uit? Heeft die een verstevigingskruis in de binnenkant?

    gr rico

    #17758345

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    origineel gepost door Kale gek
    pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

    pasvorm
    ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
    meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
    maar waren er ook zonder

    er zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)

    een half stalen half polyhester kap
    is volgens mij een e de b product

    ja bij edb kap moet je er zelf een metalen binnenframe van een org kap inlijmen! hij vraagt natuurlijk wel heel veel voor zo`n kap zonder frame! maar als dat de beste kap is waarom niet

    #17758346

    origineel gepost door mar10manta

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    origineel gepost door Kale gek
    pasvorm is bij kunstof meestal nix en als je hogere snelheid rijd komt ie omhoog, meen dat de rallytsluitingen niet mogen ontbreken hierbij

    pasvorm
    ligt er erg aan wie die kap gemaakt heeft
    meeste zijn inderdaad wel met rally sluiting
    maar waren er ook zonder

    er zijn best veel verschillende polyhesterkappen gemaakt;)

    een half stalen half polyhester kap
    is volgens mij een e de b product

    ja bij edb kap moet je er zelf een metalen binnenframe van een org kap inlijmen! hij vraagt natuurlijk wel heel veel voor zo`n kap zonder frame! maar als dat de beste kap is waarom niet

    is in mijn ogen cker niet de beste kap:o;)

    maar een andere wordt al erg moeilijk om aan te komen
    dus mischien wel n goed alternatief;)

    #17758347

    Is inderdaad niet echt de mooiste kap. Het wordt heel lastig om een mooie te vinden. Sommige zijn zo slecht, lijkt net een golfbaan:P

    #17758348

    heb ze ook wel volledig uit staal gezien;)

    maar das wel veel werk
    want zul je zelf moeten maken

    of de vader van manta aero lief aankijken;)

    die e de b kappen zijn inderdaad lang niet allemaal netjes
    glad;)

    #17758349

    Haha, mijn pa die kan er wel wat van ja :) Is echt een mooie kap geworden, alleen de plamuur (hoe dun de laag ook is) in de flessenhals (verdieping) is gaan scheuren. Maar dat komt ter zijnertijd wel weer in orde! We hebben wel bij een originele kap (Mattig of Matter) de maten opgenomen. Hier een fototje:


    Zoals je kunt zien nog uit het niet digitale tijdperk :P

    Deze is er ook nog: http://www.gfkteile.de/mantabgfk.html worden volgens mij gemaakt door die man uit Belgie die eerst ook op Marktplaats adverteerde. Direct bij hem is het goedkoper geloof ik, heb van hem de achterschermen en die zien er echt top uit!! Ben zijn naam alleen even kwijt!

    #17758350

    http://www.jackstuning.be/

    Ben er een paar weken terug nog geweest voor “400” lampenbak.
    Ze pasten perfect in een oude “400” voorbumper.

    #17758351

    er is overigens ook nog wel wat verschil in de afstand
    van de 9 driehoekjes
    tot de voorkant motorkap

    op de foto van manta earo zitten ze b.v verder naar achteren dan op de kap van m,n ex 400r;)

    mattig maakte wel erg mooie stevige
    polyhester kappen

    maar daar is eigenlijk niet meer aan te komen
    of je moet al n x geluk hebben dat je ergens 1 gebruikt kan kopen;)

    #17758352

    Ik had een originele kap, die had alleen rally sluiting. Als ik boven de 80 km/h reed, kwam de rand bij de paravaan omhoog. Ik kon zelfs het blok zien, zo hoog. Die van Egbert e Boer heb ik ook gehad, met ijzeren binnenwerk. Die was gewoon goed, alleen een stuk zwaarder….

    #17758353

    de meine kwam niet omhoog;)

    en had geen stalen binnenframe
    auto haalde de 200km/h ook wel dus daar lag t niet aan;)

    #17758354

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    er is overigens ook nog wel wat verschil in de afstand
    van de 9 driehoekjes
    tot de voorkant motorkap

    op de foto van manta earo zitten ze b.v verder naar achteren dan op de kap van m,n ex 400r;)

    mattig maakte wel erg mooie stevige
    polyhester kappen

    maar daar is eigenlijk niet meer aan te komen
    of je moet al n x geluk hebben dat je ergens 1 gebruikt kan kopen;)

    Deze zijn nog nieuw te bestellen bij mattig :http://www.mattig.de/content/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=52eccd4580a57bfa9de812facb23d29d&Itemid=1

    #17758355

    Hey Mantalica! Hoe gaat’t daar in de Kempen?
    Ik heb hier zo’n komplete kunststof kap liggen, met een X-vormige versteviging aan de binnenkant.
    Merk onbekend. Maar op de jaarlijkse keuring zijn ze niet zo gek op die dingen daar er geen CE-label op staat.
    @louwe: De afstand van die driehoekjes: een “betere” kap heeft die net iets meer voor steken, verluchting-koeling?
    Een “namaak” heeft die iets verder naar achter daar het stalen frame in de weg zit.
    Er zijn (zoals E-D-B) kappen die dit oplossen door het stalen frame weg te slijpen.

    #17758356

    kan er iemand die 3 hoekjes instansen in een metalen kap en dan wel met de schuine kantjes er ook aan natuurlijk want eruit zagen is niet zo moeilijk dat kan iedereen

    #17758357

    iemand misschien foto`s van de binnenkant van een org. manta 400 kap?!

    #17758358

    Wat is nou eigenlijk een “originele” kap? Welk merk was vanaf fabriek als optie te leveren? Bij veel rally wagens uit die tijd, zie je ook dat de driehioekjes wat verder naar achter zitten.

    #17758359
    Quote:
    origineel gepost door H-400
    Hey Mantalica! Hoe gaat’t daar in de Kempen?
    Ik heb hier zo’n komplete kunststof kap liggen, met een X-vormige versteviging aan de binnenkant.
    Merk onbekend. Maar op de jaarlijkse keuring zijn ze niet zo gek op die dingen daar er geen CE-label op staat.
    @louwe: De afstand van die driehoekjes: een “betere” kap heeft die net iets meer voor steken, verluchting-koeling?
    Een “namaak” heeft die iets verder naar achter daar het stalen frame in de weg zit.
    Er zijn (zoals E-D-B) kappen die dit oplossen door het stalen frame weg te slijpen.

    tjah heb me wel eens laten vertellen dat een road kap juist de driehoekjes verder naar achter had

    en de wedstrijdkap
    de driekhoekjes meer naar voren:hmmz

    wat er van dat verhaal klopt???
    heb dat nooit gechekt

    als je mij vraagt wat ik mooier vind
    dan zeg ik meteen de driehoekjes meer naar voren;)

    tjah bij een ascona 400 is het wat gemakelijker
    hoewel daar ook nog wel wat verschil inzit;)

    wat een originele kap isheb ik ook geen idee van:hmmz

    #17758360

    Goed, nog maar een keer..

    Straatversies:
    Origineel had de manta 400 een stalen kap met een afwijkend binnenframe tov de andere manta versies.

    Rally:
    De 1e rally 400’s hadden geen motorkap met driehoekjes of luchthappers e.d.

    De latere rally 400’s hadden wel de bekende driehoekjes gekregen en dit was ivm de koeling die met een dichte kap niet toereikend was, de overbekende luchthappers hadden slechts tot doel de schokbrekerpunten op te vangen omdat die langer werd en niet meer onder de motorkap te verbergen viel, meteen is hierbij een extra rooster gemaakt voor extra koeling. Deze kappen hadden een dik kruisvoring frame en de driehoekige roosters zitten ter hoogte vand e radiator (meer in de punt van de motorkap dus)

    De nog latere manta 400 rally kappen hadden origineel een kruisvormig frame die niet al te dik is.

    Aftermarket:
    De beste volledig kunststof motorkap is die van Matter (of Mattig) en die had de roosters meer naar achteren zitten en heeft dus wel een kruisvormig frame die vrij dik en stabiel is.

    De ook wel goede volledig kunststof motorkap is ooit door Bosch ployseter geleverd aan Lynx en Biesheuvel, deze gaden de roosters net als de rally versie vrij voorin zitten en aan de binnenkant een afdruk van een stalen motorkap.

    De minst goede qua vormvastheid volledig motorkap is er ook, die lijkt heel erg op de kap die op de latere groep B manta’s zaten, maar is qua vormvastheid erg zwak.

    E de B had een x-aantal halfpolyester versies waaronder best goede kappen en ook wel mindere kappen met stalen binnenframe, maar hoofdzakelijk was het probleem de kit die de kap vast hield, daar was een serie bij die dit erg slecht was, maar ook een serie die vrij goed was, er zijn series gemaakt die te dun gepolyestert zijn, Naar verluid ook niet naar het zin van E de B, maar verkocht zijn ze wel.
    De driehoekjes zaten hierbij net als bij de rally versie, voorin de neus.

    Verder zijn er zoveel mensen geweest die deze kappen maakten of afdrukken namen van bestaande kappen. Soms is het moeilijk te oordelen wie de oorspronkelijke fabrikant was.

    Stalen kappen met de driehoeken en de luchthappers met bijbehordende bulten zijn alleen gemaakt door privé personen, de ene iets beter dan de andere, ik heb zelf ook wel zo’n kap gemaakt, het is een pesn vol werk en ik heb hem overgedragen aan een goede vriend.

    De driehoeken en bulten waren ook los verkrijgbaar en die kon je dus zelf in een stalen kap verwerken.

    Dan heb je nog het product van een zeer zieke geest die heeft ooit 400 kappen gemaakt van de rally versie met een extra verhoging in het midden welke moet suggereren dat er een “dikke V8” in het motor ruim zit.

    #17758361

    ok nu ist weer helemaal duidelijk:thumbup

    de kap die op mijn ex 400r ligt is dus een nazaat van bosch
    polyester;)

    en ik was inderdaad die losse delen vergeten:hmmz
    maar daar heb ik ook nog wel eens wat van gehad
    maar ook weer door verkocht;)

    #17758362

    Duidelijk en goed verhaal Henk! Die van mij is nagemaakt van deze 400 (links):

    #17758363

    Die van mij ook, de roosters zaten bij mij tussen de 2 balkjes in het binnenframe.

    Toevoeging is ook wel dat de afmetingen van de roosters ook wel eens verschilden, de ene had wat langere roosters dan de andere versie, maar goed, dat is een detail.

    #17758364

    maar nog steeds geen duidelijke foto`s van de binnenkant van zo`n motorkap

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.