Vectra C automaat verstandig? (CDTI)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C automaat verstandig? (CDTI)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227436

    Hey,

    Ik heb eens wat gelezen over een Vectra C automaat die problemen zou kunnen geven.
    Echter vind ik er weinig informatie over terug.

    Het punt is dat ik een vectra C automaat CDTI (150pk) automaat heb gezien met 200.000 km op te teller.
    Zijn er bij z’n automaat ook bijzondere aandachtspunten?

    Groet,
    Jan

    #17746145

    origineel gepost door janbakker
    Hey,

    Ik heb eens wat gelezen over een Vectra C automaat die problemen zou kunnen geven.
    Echter vind ik er weinig informatie over terug.

    Het punt is dat ik een vectra C automaat CDTI (150pk) automaat heb gezien met 200.000 km op te teller.
    Zijn er bij z’n automaat ook bijzondere aandachtspunten?

    Groet,
    Jan

    Ik weet niet of er problemen mee zijn maar waarom wil je een automaat?

    Jan

    #17746146

    Er is idd een aandachtspunt.
    De olie koeler in de radiator wil nog wel eens lekken.

    Waardoor er koelvloeistof bij de versnellingsbak olie komt.
    Hier kan de bak kapot door gaan.

    @ janneman vectra c
    Een automaat is gewoon zalig. :D

    #17746147

    origineel gepost door arjontje
    Er is idd een aandachtspunt.
    De olie koeler in de radiator wil nog wel eens lekken.

    Waardoor er koelvloeistof bij de versnellingsbak olie komt.
    Hier kan de bak kapot door gaan.

    @ janneman vectra c
    Een automaat is gewoon zalig. :D

    De mijne is geen automaat Arjontje, maar wel te koop:P ( en goed)

    Jan

    #17746148

    Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.

    #17746149

    origineel gepost door Erwin
    Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.

    Die van ons kan toch ook maar 400Nm aan?

    Jan

    #17746150

    Ik rij nu ook een wagen met een 6-bak en schakel mezelf lam :)
    Een automaat lijkt me gewoonweg zalig omdat het een kwestie is van gas geven en gaan.
    Dat een wagen niet getuned kan worden is niet het grootste probleem, dan liever ontspannen rijden?

    Maar dat de automaat niet goed met meer koppel kon omgaan was mijn niet bekend weer iets bij geleerd :)
    En is dat punt mbt de koeler ook te controleren?


    @Jan
    ik reageer wel even per mail, natuurlijk heb ik jou advertentie ook zien staan ;)

    #17746151

    Ik heb een hele mooie GTS CDTI uit 2005 te koop staan. 138.000 gedraaid maar geen automaat.

    Wellicht een optie voor jou?

    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=132686&page=1#pid1782543

    #17746152

    De olie koeler in de radiator wil nog wel eens lekken.

    Waardoor er koelvloeistof bij de versnellingsbak olie komt.
    Hier kan de bak kapot door gaan.
    ?????
    In een radiateur zit toch koelvloeistof?

    Ikzelf rij een 1.9 120 pk met een zesbak en ik roer mezelf helemaal lam.
    Een automaat is wat schadelijker voor het gebruik,maar rijd wel lekker relaxed

    #17746153

    In de radiateur zit tevens ook een koelgedeelte voor de automaatbak,en als deze inwendig gaat lekken heb je een probleem.Heb zelf ook een automaat en de radiateur is reeds vervangen uit voorzorg:thumbup

    Gr. Gts32v6

    #17746154

    Ben blij met mijn automaat!
    Volgende wordt er zéker weer 1

    #17746155

    origineel gepost door janneman vectra c

    origineel gepost door Erwin
    Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.

    Die van ons kan toch ook maar 400Nm aan?

    Jan

    Dat klopt, een automaat nog minder. Ik weet iet exact hoeveel een automaat aan kan.

    origineel gepost door janbakker
    Ik rij nu ook een wagen met een 6-bak en schakel mezelf lam :)
    Een automaat lijkt me gewoonweg zalig omdat het een kwestie is van gas geven en gaan.
    Dat een wagen niet getuned kan worden is niet het grootste probleem, dan liever ontspannen rijden?

    Maar dat de automaat niet goed met meer koppel kon omgaan was mijn niet bekend weer iets bij geleerd :)
    En is dat punt mbt de koeler ook te controleren?


    @Jan
    ik reageer wel even per mail, natuurlijk heb ik jou advertentie ook zien staan ;)

    Ik heb ook een 6-bak en schakel me helemaal niet lam. Ik kan hem best schakel lui rijden vanwege het grote koppel wat met zijn originele 315 nm ook al lekker reed.

    Als je 150 pk 315 NM eenmaal gewend bent en je kunt voor zo’n 500 euro 25% meer er koppel en vermogen uit halen is het wel erg verleidelijk. Een automaat heeft ook maar 5 verzetten vooruit dacht ik wat weer iets minder gunstig is voor het verbruik

    #17746156

    origineel gepost door Gts32v6
    In de radiateur zit tevens ook een koelgedeelte voor de automaatbak,en als deze inwendig gaat lekken heb je een probleem.Heb zelf ook een automaat en de radiateur is reeds vervangen uit voorzorg:thumbup

    Gr. Gts32v6

    ok.Dit wist ik niet.dus gewoon een warmtewisselaar
    weer iets bijgeleerd.
    MvG Fastrogeke

    #17746157

    origineel gepost door Erwin

    origineel gepost door janneman vectra c

    origineel gepost door Erwin
    Automaat kan maar een beperkt koppel aan waardoor het verstandiger is de auto niet te chippen.

    Die van ons kan toch ook maar 400Nm aan?

    Jan

    Dat klopt, een automaat nog minder. Ik weet iet exact hoeveel een automaat aan kan

    Er zijn naar ik me goed herinner, verschillende versies van de automaat. 1 kan ook 400Nm aan, mijn Vec 150pk heeft ook een automaat en zou dus gerust gechipped kunnen worden want ik heb net die versie (F40 of zoiets?)

    #17746158

    Ik las ergens dat je de automaat (op fatsoenlijke werking) kan controleren door hem in zijn D te zetten.
    Daarbij hoort hij niet te bonken of andere geluiden te maken. Daarnaast moet hij natuurlijk fatsoenlijk opschakelen.
    Zijn er nog meer aandachtspunten die je zo kan controleren?

    Nu lijkt het mijn sterk dat ze in een CDTI 150 pk een automaat gebruiken die geen 400Nm aankan?
    Kun je dat ook ergens controleren welke versie hoeveel koppel aan kan?

    Ps. ik heb geen interesse in een GTS ;)

    #17746159

    Ik heb een vectra C automaat met 210.000 km op de teller.

    Ik heb bij aanschaf de olie laten vervangen omdat deze soms hard terug schakelde.
    Opel zegt dat dit nooit nodig is (longlifeolie) alleen alle revisiebedrijven adviseren om bij 60-80dkm de olie te verversen. Altijd doen dus.

    Ikzelf ben gematigd tevreden over de bak. Deze schakelt soepel, alleen de elektronische programma’s (zelf lerend) willen nog wel eens een minder comfortabele manier van schakelen geven. (bv bij veel file rijden, optrekken en afremmen). Ik ben ook een MB gewend, en deze schakelt veel beter.
    Ook schakelt de bak veel, zeker rond de 60-80 om zo laag mogelijk in de toeren te rijden. Soms kies ik daarom voor de tiptronic. Er iritant als deze de hele tijd schakelt tussen de 3 en 4 of 4 en 5.

    Het koelvloeistofprobleem is alleen van toepassing bij de 5 bak, de 6 bak heeft dit probleem niet. de 5 bak zit om de 2.2 dti en de 2.2 benzine. De CDTI hebben alleen 6 bakken.

    Er is wel een probleem met de koppelomvormers, bij sommige 6 bakken zijn deze daarom vervangen. Er zitten volgens mij wel opelmonteur op dit forum die je er meer over kunnen vertellen.

    Het gaat over een asian Waner AF40 automaat, deze ligt ook o.a. in een Saab, Volvo, Ford, Citroën, etc. Kwalitatief een goed product. Alleen houd er wel rekening mee dat automaten sneller slijten dan een handbak, een een levensduur hebben van ca 250-300d km.

    #17746160

    Ik kom nu dit stukje tegen:

    2009 Aisin AW AF40-6 (M36)FWD & (MXE)AWD Automatic Transmission
    The AF40-6 is a compact, lightweight, electronically controlled 6-speed automatic
    transaxle for front-wheel-drive and all-wheel-drive installation.

    APPLICATIONS:
    Opel Astra, Zafira, Vectra, Saab 9-3, Cadillac BLS

    STRUCTURE:
    Die cast aluminum housing with 87 kg weight (dry).
    Ravigneaux-type planetary gear set (Le Pelletier arrangement).
    High-precision clutch hydraulic control system for smooth, highly responsive gear
    shift feel.

    PRODUCT FEATURES:
    High ratio spread of 6,05:1 for optimum drivability & fuel economy.
    Several final drive ratios selectable (2,561 … 3,750).
    Two torque converter sizes with different k-factor options.
    Maximum shift speed is 7000 rpm.
    Several functions available:
    – Eco Mode
    – Selective Sport Mode
    – Drivers Adaptive (Fuzzy)
    – Manual Mode (Tiptronic)
    – Road Load Sensitive Shiftmaps
    – ….. (for more see spec.)

    TRANSMISSION CONTROL MODULE:
    TCM with integrated position sensor mounted on transmission.

    TORQUE CONVERTER:
    6 element dual stage type with lock-up clutch
    6 set bosses for connection to flexplate

    LOW MAINTENANCE:
    Low friction oil AW-1 is certified “fill-for-life”.

    OVERVIEW:
    The AF40 is an automatic transmission built by Aisin AW at its Anjo City plant in Japan. It
    is the one of the lightest front-wheel-drive automatic transmission in its class worldwide.
    The AF40 is designed for gasoline and diesel engines with a max. torque capacity of up to
    450 Nm.

    Thx voor de info jorisor

    #17746161

    En nog iets:

    2009 Aisin Warner AF40-6 (M36) FWD & (MXE) AWD Transmission
    Type: six speed front wheel drive, electonically controlled automatic tansmission with torque converter clutch
    Maximum engine torque: 400 Nm (Gasoline), 450 Nm (Diesel)
    Gear Ratios: M36 & MXE
    1st 4.148
    2nd 2.37
    3rd 1.556
    4th 1.155
    5th 0.859
    6th 0.686
    REV 3.394
    F/D 2,561 / 2,666 / 2,774 / 2,839 / 2,955 / 3,075 / 3,200 / 3,329 / 3,464 / 3,640 / 3,750
    Ratio spread 6,05:1
    Maximum shift speed: 7000 rpm
    Min input speed: 650 rpm
    Maximum validated gross vehicle weight: 2355 kg (MY09 Opel Insignia HB AF40 AWD A28NET)
    Shifting mechanism: Integrated position sensor with TCM
    Shifting positions: P,R,N,D (by cable) & Tiptronic (by CAN)
    Case material: Die cast aluminum
    Center distance: 197 mm
    Overall length: 358 mm
    Shift pattern: Pulse width modulated solenoid control
    Shift quality: Variable bleed solenoid
    Torque converter clutch: Pulse width modulated solenoid control
    Available control features: Eco Mode
    Selective Sport Mode
    Drivers Adaptive (Fuzzy)
    Manual Mode (Tiptronic)
    Up Hill Control
    Down Hill Control
    Torque Limitation (axle shaft protection)
    Fast Acceleration OFF
    Fast Acceleration ON
    Shift by Temperature
    Brake Assist
    Cornering Control
    Pass-by Noise Test Function
    Differential Protection
    Warm-up Shift Pattern (WUSP)
    Neutral Control
    L-up Slip Control (drive & coast)
    Tip Auto Down
    Tip Auto Up
    Improved Downshift Protection
    Up Shift Prevention
    Low m Conrol
    Highest Gear in Limp Home
    Gear Stabilization

    EOBD II, OBD
    Converter size: 241 & 260
    k-Factor: 142k – 225k
    Torque ratio: 2,0 – 2,32
    Fluid type AW-1 (low friction), lifetime fill
    Transmission weight (dry): 87 kg
    Fluid capacity 6,96 kg (incl. cooler)
    Pressure taps available: Access to all clutches & brakes possible
    Assmbly site: Anjo City, Japan
    Applications: Opel Astra, Zafira, Vectra
    Saab 9-3, Cadillac BLS

    #17746162

    @jorisor

    Ik heb je een U2U gestuurd met wat vragen wellicht dat jij deze kan beantwoorden.

    Thx!

    #18555368

    Wellicht wat laat maar ter aanvulling op deze topic. Inmiddels 400.000 km gereden met een 6bak automaat en getuned 150naar200pk  420nm alles werkt nog prima en ook met de zelfde radiateur ik ben geen wilde rijder maar profiteer elke dag weer van deze power vectra. :yahoo:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.