Vectra C GTS – Verbruik Diesel 2.2 vs Benzine 2.2

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vectra C GTS – Verbruik Diesel 2.2 vs Benzine 2.2

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225941

    Ik ben zelf op zoek naar een Vectra C GTS met 2.2 benzine motor. Simpelweg omdat ik de 1.8 te traag vind, en de 3.2 is net weer ff teveel van het goede.

    Bij het tegenkomen van een leuke 2.2 diesel dacht ik, laat ik ondanks mijn vooroordelen over diesels toch maar eens gaan uitrekenen bij hoeveel km per jaar ik met de diesel goedkoper uit ben. En wat schetste mijn verbazing: vanaf 17.500km per jaar is de 2.2 diesel al goedkoper (incl de wegenbelasting)

    Dit komt omdat niet alleen de diesel zelf uiteraard goedkoper is per liter, de diesel motoren schijnen ook minder te verbruiken (6,5lt/100km vs 8,6ltr/100km).

    Hoe kan dit? Ik had verwacht dat het verbruik nagenoeg hetzelfde was. Heeft dit te maken met de turbo?

    Nog verder rekenend is de 1.9 CDTi (120pk versie) al bij 12500 km p jr. goedkoper voor dan de 2.2 benzine. En kijkend naar de power (nm) die de motor me geeft is zelf dat voor mij persoonlijk een beter alternatief. Meer mensen die zo aan het twijfelen zijn gebracht?

    #17728697

    Het rendement van een diesel is gewoon hoger dan die van een benzine motor:

    Een dieselmotor loopt zuiniger dan een benzine omdat het thermisch rendement hoger uitkomt ten opzichte van de benzinemotor.
    Het thermisch rendement ligt hoger omdat de compressieverhouding hoger is 1: 18 tot 1:22 dit in tegenstelling tot de compressieverhouding van de benzinemotor 1: 12 maximaal. ;)
    Er zijn een paar belangrijke verschillen die de dieselmotor zuiniger maken. In de eerste plaats heeft de diesel een hogere calorische waarde dan benzine. En wel diesel: 36 gJ/m3 tegenover benzine: 33gJ/m3. Dus maakt de diesel per kilometer al zuiniger. Voorts is de verbranding bij een dieselmotor ideaal. Bij een hoge druk wordt de diesel ingespoten waarbij de diesel in 1 keer totaal ontbrand. De zogenaamde ‘zelfontbranding’ deze vindt bij een temperatuur van om en nabij de 250 graden plaats. Het verschilt nog wel eens van temperatuur naar gelang de kwaliteit van de diesel olie. Maar in deze situatie wordt de ideale druk verdeling gegeven op de zuigers.

    Verwar de zelfontbranding temperatuur niet met het vlampunt. Deze is bij diesel 55 graden Celsius. Het is de temperatuur die de vloeistof laat verdampen, en het mogelijk is deze aan te steken.

    ff op internet op gesnord

    #17728698

    Het onderhoud van een diesel is natuurlijk wel iets duurder.
    Apk is een paar tientjes duurder. Accu is zwaarder. Onderdelen iets duurder.
    Maar verder in het verhaal qua wegenbelasting/kmbereik p/ltr. heb je wel gelijk.

    Qua koppel/power heb je altijd meer bij een diesel. Mijn Z19DTH heeft 150pk en 320Nm. Zoek maar eens een benzine auto met zoveel koppel, dan moet je al heel wat pk’s hebben !!

    Vandaar voor mij een diesel ….. en omdat we toch gauw op 35Dkm/jaar zitten ! :angel

    #17728699

    nadeel van een diesel is dat het gehele koppel vermogens bereik veel korter is.

    Er zijn zelfs klimtests gedaan met vergelijkbare diesels en benzine motoren, (diesels uiteraard met meer koppel).

    In de meeste gevallen kwamen de benzines op vol vermogen in dit geval zuiniger uit de test dan de diesels die vol aan de slag moesten.

    diesel vind ikzelf wel prettiger rijden, lekker laag toerig, en rustig vooral.

    Willem

    #17728700

    Mijn GTS 2.2 benzine rijd de afgelopen 3 jaar gemiddeld 1 op 8, weliswaar hoofdzakelijk kleine stukjes, maar toch. Ik baal er ook wel van dat ik de 3.2 niet genomen hebt, want hoeveel duurder kan een 6 cilinder lopen.

    #17728701

    origineel gepost door 2000
    Mijn GTS 2.2 benzine rijd de afgelopen 3 jaar gemiddeld 1 op 8, weliswaar hoofdzakelijk kleine stukjes, maar toch. Ik baal er ook wel van dat ik de 3.2 niet genomen hebt, want hoeveel duurder kan een 6 cilinder lopen.

    Wat zijn voor jou kleine stukjes? En 1:8 vind ik wel erg veel voor een 2.2 benzine.

    #17728702

    Het is algemeen bekend dat diesels bij meer dan 16000 km per jaar voordeliger zijn, diesels gaan langer mee bij normaal gebruik van de auto, ik heb een vectra gts 2.2 dti, als ik normaal 120 rijdt op de snelweg, en heel mijn tank leeg zou rijden, haal ik 1 op 20, maar doorgaans werkmaand haal ik ongeveer 750 tot 850 km op 52 liter, mijn tankinhoudt is 62 liter.

    En diesel 2.2 is sneller bij een tussensprint dan een 2.2 benzine, alleen bij stop licht optrekken zijn ze fractie langzamer, maar bij een tussen sprint van 80 naar 180 is de diesel sneller, omdat de koppel van diesel veel langer is dan die van een benzine.

    Dus als aanrader bij meer dan 16000 dk, koop een diesel 2.2

    #17728703

    Max 5 á 10 km, en dat zeer regelmatig. Ongeveer 3x per week de snelweg op, en that’s it. Mijn vrouw en ik hebben wel een zware rechtervoet, dat dan weer wel :) Ik heb de laatste 10 jaar geen auto gehad die goedkoper loopt (mijn kadettje 1 op 5 :):jerry ) en lig er eigenlijk niet wakker van. behalve dat ik achteraf liever de 3.2 v6 had willen hebben

    We rijden jaarlijk tussen de 10.000 en 12.000 km

    #17728704

    dat loopt mijn v6 ook op zulke korte stukjes (2.5 V6 ’96)

    gemiddeld doet mijn V6 zo’n 1 op 10 a 1 op 11.

    op de afstanden is 1 op 14 aardig te halen.

    Willem

    #17728705

    Ik heb zelf een GTS 2.2 benzine gehad en volgens mijn berekening ben ik met 15000km per jaar net zo veel kwijt met mijn huidige diesel dan aan mijn vorige Vec GTS benzine en ben daarbij ook uitgegaan van een hogere nieuwwaarde (al-risk verz.)
    Maarrrrrrrrrrr heb nu een hele rustige motor met een gigantisch koppel.

    Jan

    #17728706

    En je moet in je rekensommetje ook de afschrijving mee rekenen die is op diesels hoger dan op benzine vooral de 1e 3jaar.
    na 3 jaar loopt die afschrijving ten op zichte van een benzine wat gelijkmatiger.

    #17728707

    Inderdaad, de 150 pk diesel leek me ook wel wat
    Afschrijving hou ik niet eens rekening mee, vond ‘m gewoon mooi :P

    #17728708

    origineel gepost door JoopvanBennekom
    En je moet in je rekensommetje ook de afschrijving mee rekenen die is op diesels hoger dan op benzine vooral de 1e 3jaar.
    na 3 jaar loopt die afschrijving ten op zichte van een benzine wat gelijkmatiger.

    Heb je gelijk in. Echter ben ik op zoek naar een auto uit 2003 – 2005 ongeveer. En dan maakt het denk ik weinig meer uit. Eigenlijk profiteer je mee op de afschrijving die een ander al heeft gehad, gna gna gna.

    En wat betreft de 100 – 120 – 150pk varianten.
    Ik mik op een 120pk, die ik dan chiptune. Scheelt me in aanschafprijs denk ik.

    #17728709

    Ja precies zo heb ik het ook gedaan. We hebben onze astra H station 1.7 cdti gekocht van ruim 3 1/2 jaar oud en 150000km op de teller dan is de afschrijving er grotendeels af. Dan is het omslagpunt voor dieselrijder en stuk lager.
    En wat betreft het mikken op de 120pk variant, vraag hier even aan de 1.9 cdti rijders wat de voor en nadelen van de 3 varianten zijn.
    Zijn types bij die gevoelig zijn voor bepaalde storingen.

    #17728710

    Ik zou lekker een 3.2 pakken als je voor benz. gaat. Ik ben van 2.0 16v overgegaan naar 2.8 turbo, en verbruik is gewoon gelijk, heb alleen 230pk ten opzichte van 140 toen.

    #17728714

    Mij Vectra gts 1.8 loopt 1op9 since ik mij 19 inch velgen er onder heb liggen
    Voor heen reed ik 17 inch en liep de 1op10 1 op 11 in de stad dan

    Dus het vebruik is wel wat mee geworden maar lijkt mij sterk dat dat door mij wielen komt nu

    Iemand hier ervaring mee?

    #17728715

    Het is dat de wegenbelasting voor diesel zo schoftig hoog is, anders reed ik ook diesel.
    Altijd bakken met koppel beschikbaar, en lekker rustig in de toeren.
    Ik rijd met de Z22SE gemiddeld 1:9, en dat vind ik best een hoog verbruik.
    Een 150pk diesel zal meer trekkracht hebben, en zuiniger rijden.
    Maar ik kom bij lange na niet aan die 16000km/jaar, dus rijd verplicht vrijwillig benzine.
    Volgende auto wordt wel een V6. Verbruik scheelt niet veel, en toch de luxe.

    #17728716

    @bladluis wrote:

    Mij Vectra gts 1.8 loopt 1op9 since ik mij 19 inch velgen er onder heb liggen
    Voor heen reed ik 17 inch en liep de 1op10 1 op 11 in de stad dan

    Dus het vebruik is wel wat mee geworden maar lijkt mij sterk dat dat door mij wielen komt nu

    Iemand hier ervaring mee?

    Klopt mijn gts doet in de winter met 16 inch 1 op 11.
    In de zomer met 18 inch net 1 op 10.
    Ook hier een 1,8.

    #17728717

    Dus het is normaal dat hij meer verbruikt dan

    Ik rij zelf 19 inch 235-40
    Kan ik hier nog iets aan doen kwa vebruik

    #17728718

    Leg je velgen eens op een weegschaal .. die 19inchers zijn een stuk zwaarder. Dit geeft meer brandstofverbruik..

    #17728719

    Dat wist ik niet dat vebruik zover om hoog ging en dat vooraf hij 1op11 ong reed

    #17728720

    Mijn gts (z22yh) rijdt met 17 inch ruim 1:11 ik ben daar wel tevreden mee. Af en toe vlammen als ik de snelweg op draai.
    Mijn vectra b 2.5v6 reed gemiddeld 1:9. Komt ook omdat ik altijd een glimlach kreeg als ik er in reed.
    :thumb

    #17728721

    :jerry Bij mij blijft het verbruik het zelfde, lijk zelfs wel of die goedkoper word tank altijd voor 75 euro , krijg het er momenteel nog maar net in hahaha….. :jerry :jerry

    #17728711

    Ik vind het ook raar haha ik tank gewoon euro 95 ik woon 5 min van bels af
    Dus het kan nie aan de bezinne liggen denk ik euro 98 durf ik nie te tanken weet niet of dit kan

    #17728712

    Kan prima.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.