Dynamo of spanningsregelaar?

Forumindex Forums Modellen Astra Dynamo of spanningsregelaar?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225620

    Al een tijdje soms last van zwabberende dashboardverlichting en toerental bij stationair draaien na starten. Heb de multimeter eens aan de accu gehangen en waarden gemeten:

    12.4 contact af
    11.8 contact aan, loopt op naar 12.2
    10.9 kort tijdens starten
    14.2 bij stationair lopen na starten (vandaag geen zwabberen)
    13.7 bij achterruitverwarming aan, loopt op naar 14.0
    13.1 bij ook nog airco aan, loopt op naar 13.8

    Bij even gasgeven loopt de spanning terug naar 10-11, herstelt daarna weer. Na dit alles licht zwabberen 12.9-13.2 bij stationair lopen.

    Ik hoop dat het de spanningsregelaar is en vrees dat het de dynamo is. Is er een manier om uit te maken welke van de twee problemen veroorzaakt?

    De accu is in november vervangen, ik dacht toen dat datzelfde zwabberen daaraan te wijten was (accu 5 jaar oud, meer korte dan lange ritten) en daarna was het weer maanden over. Ik zoek het dus niet bij de accu.

    Astra G stationcar 1.7 CDTI van maart 2004.

    #17725449

    De spanningsregelaar zit in de dynamo, deze moet zowiezo los dan.

    Willem

    #17725450

    13 -14 volt is een normale laadspanning, 13,2 tot 14,5 in normaal.

    #17725451

    En deze mag onder belasting niet zakken tot de waardes die je noemt (11-12.9v)
    Heb het bij mijn 2e auto zojuist ook. Mijn fases zijn naar de #%$@!.

    Oplossing, nieuwe dynamo erin. Een revisie dyn kost ook niet al te veel.

    #17725452

    De dynamo was inderdaad gaar. Mijn vrouw kwam er in Limburg mee stil te staan, accu was ook om zeep. Onopgeloste vraag: heeft de accu de dynamo gesloopt of de dynamo de accu? Afijn, ruildynamo en nieuwe accu erin. Zak geld armer, sadder and wiser.

    #17725453

    Dynamo kan ook gewoon slijtage zijn natuurlijk.

    En een Dynamo zal de Accu niet slopen door te weinig te laden, wel als deze Te veel zou laden.

    Van een lege accu mag de dynamo niet kapot kunnen gaan, deze moet namelijk al de gebruikte stroom kunnen leveren die in de auto aanwezig is, de Accu word enkel gebruikt als Bufferruimte.

    Willem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.