Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett C, trilling bij lage toeren
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 2 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
1 september 2010 om 15:56 #17225438
Ik dacht dat ik wel vrij wel wist van de C-tjes, maar toch niet alles. ;)
Na het wisselen/opknappen van de achteras heb ik een trilling als ik in z’n 3e,4e, of 5e versnelling bij lage toeren gas geef. (vanaf 1500 rpm tot ongeveer 2200 rpm) het as is hetzelfde gebleven, behalve dat ik het staartstuk verwisseld heb. Nu denken jullie waarschijnlijk: ja dûh, daar zit het probleem.
Maar het oude staartstuk daar was het (lager) rubber helemaal van op, en die ik had liggen was nog perfect, dus in mijn beleving zou het juist minder moeten zijn/worden.
Er is wel één ander verschil: het (contra?)gewicht wat op het oude staartstuk zat heb ik niet over gezet, kan dit het probleem veroorzaken? Kan me niet voorstellen dat een gewichtje dat trillen teniet doet :wtf1 september 2010 om 16:20 #17723563naar mijn weten is dat gewicht wel een trillingsdemper, maar in wat voor mate dat helpt?
ik zou hem er weer aan hangen en kijken of het helpt. is dacht ik niet zo veel werk.ben benieuwd!
1 september 2010 om 20:10 #17723564origineel gepost door 2000
… Kan me niet voorstellen dat een gewichtje dat trillen teniet doet :wtfEn of het gewicht dat kan, want dat is idd de bedoeling van dat gewicht.
Op het moment dat het staartstuk gaat trillen is er sprake van een resonantie: dat wil zeggen dat de frequentie van een kracht van buitenaf en de eigenfrequentie van het staartstuk hetzelfde zijn.
=> klik voor resonantie voorbeeld <=
De makers van de brug hadden net de pech dat de frequentie van de windstoten dezelfde was
als de eigenfrequentie van de brug :o
Om dit soort resonanties te voorkomen kun je de eigenfrequentie van een voorwerp verschuiven. De eigenfrequentie is de wortel uit de veerkonstante gedeeld door de massa, dus f[size=-1]e[/size] = SQRT( k / m ). Als je nu de massa vergroot (door het blok dus) gaat de eigenfrequentie omlaag en wordt ie alleen bij het starten van de motor (bijvoorbeeld 700 toeren per minuut) heel kort doorlopen en blijft dan niet bij een toerental van bijvoorbeeld 2000 toeren per minuut (wat tijdens het rijden met een constante snelheid voorkomen kan) in de resonantie hangen.1 september 2010 om 20:18 #17723565origineel gepost door manta1977
origineel gepost door 2000
… Kan me niet voorstellen dat een gewichtje dat trillen teniet doet :wtfEn of het gewicht dat kan, want dat is idd de bedoeling van dat gewicht.
Op het moment dat het staartstuk gaat trillen is er sprake van een resonantie: dat wil zeggen dat de frequentie van een kracht van buitenaf en de eigenfrequentie van het staartstuk hetzelfde zijn.
=> klik voor resonantie voorbeeld <=
De makers van de brug hadden net de pech dat de frequentie van de windstoten dezelfde was
als de eigenfrequentie van de brug :o
Om dit soort resonanties te voorkomen kun je de eigenfrequentie van een voorwerp verschuiven. De eigenfrequentie is de wortel uit de veerkonstante gedeeld door de massa, dus f[size=-1]e[/size] = SQRT( k / m ). Als je nu de massa vergroot (door het blok dus) gaat de eigenfrequentie omlaag en wordt ie alleen bij het starten van de motor (bijvoorbeeld 700 toeren per minuut) heel kort doorlopen en blijft dan niet bij een toerental van bijvoorbeeld 2000 toeren per minuut (wat tijdens het rijden met een constante snelheid voorkomen kan) in de resonantie hangen.Bedankt voor het mooie, technische verhaal.:thumbup
Ik weet dat het gewicht voor het resoneren is, maar het is vrij heftig…..maar we zullen zien, ga ‘m van de week er onder zetten. Moet er toch wezen voor diff.dekselpakking+panhardstang afstellen1 september 2010 om 20:28 #17723566Als je ‘m eronder zet, moet je wel een bepaalde afstand van het uiteinde aanhouden. Die kan je gewoon even bij het oude staartstuk opmeten en dan het gewicht op dezelfde plaats bij het nieuwe staartstuk vastmaken.
Dan komt het vast in orde :thumbup1 september 2010 om 20:32 #17723567valt me altijd op dat het bij een stalen staartstuk niet is…..
is dat daar dan ook niet bij nodig?1 september 2010 om 20:43 #17723568origineel gepost door prayer
valt me altijd op dat het bij een stalen staartstuk niet is…..
is dat daar dan ook niet bij nodig?De dichtheid van staal is ongeveer drie keer groter als de dichtheid van aluminium, dus dan heb je geen extra gewicht nodig ;)
1 september 2010 om 21:01 #17723569hoe ziet dat ding eruit? Want ik heb enkele alu tussenstukken liggen en heb er nog niet op gelet dat daar een gewicht aan hangt?!
2 september 2010 om 14:56 #17723570tis als het waren de U met draad eindes van een uitlaatklem, met aan de andere kant een blok gewicht.
2 september 2010 om 19:28 #17723571Even een plaatje erbij, zo ziet het gewicht eruit:

-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.