Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › olie zuipende X20XEV
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
22 augustus 2010 om 22:43 #17225068
sinds een tijdje zuipt onze astra g caravan.
de X20XEV drinkt ongeveer 3 liter op 2500 km.
een beetje aan de hoge kant.
heb de motor laten reinigen omdat men in eerste instantie dacht dat een of meerdere olieschraapveren vast zou zitten.
na het reinigen ging het een paar duizend kilometer goed.
nu drinkt ie weer.
zit er aan te denken om een gereviseerde kop te kopen.
zijn er nog belangrijke aandachtspunten voor dit type motor ?
bijv. ontsteking / aanhaalmomenten / enz.23 augustus 2010 om 04:20 #177171333 liter op 2500km? Kom je uberhaupt nog door de viergastest bij de APK?
Volgens mij ben je goedkoper uit om een ander blok er in te hijsen ipv uit te gaan zoeken waarom deze zoveel zuipt.23 augustus 2010 om 21:26 #17717134origineel gepost door McKaamos
3 liter op 2500km? Kom je uberhaupt nog door de viergastest bij de APK?
Volgens mij ben je goedkoper uit om een ander blok er in te hijsen ipv uit te gaan zoeken waarom deze zoveel zuipt.Olieverbruikt brengt de CO uitstoot naar beneden!!!!
bij de combo 1.6 16V X16XE met mantzelbox en spagetti
– Ik heb altijd mijn CO ruim op orde, alleen lambda is niet goed haha..
– Vroeger toen de motor GEEN olie verbruikte was de CO ook altijd te hoog..
– De Combo doet gemiddeld zo’n 1 liter olie verbranden op 1000km +/- (ligt aan de rijstijl)Dit was ook zo bij mijn Corsa-A 1.6i GSi E16SE (type zonder kat dus), deze had altijd 0,0 op de Co meter, maar gaan als de brandweer.
> Deze deed 1 liter olie op 800 a 1200kmoliezuipende X20XEV.
Klepdeksel en gasklep al nagekeken.
De klepdeksel kan kapot zijn inwendig waardoor de olie door de Cartventilatie klep het inlaat in gedrukt word.
enige oplossing is dan de klepdeksel vervangen.
gaatje opboren in de gasklep voor deze carterventilatie.
Willem
23 augustus 2010 om 22:46 #17717135bedankt voor jullie reacties.
kan het kloppen dat je het verhaal van het op te boren gaatje eerder besproken hebt op de AstraGSI-site ?
maar wat als de gasklep niet vettig is ?
zijn dan de klepsteelrubbers de boosdoeners ?
bedoel je met de kleppendeksel het deel dat de nokkenassen afschermt ?24 augustus 2010 om 10:43 #17717136Kleppendeksel is idd dat bovenste deel wat over de nokkenassen heen zit.
Daar zit een ventilatiegaatje in die de luchtdruk in de motor afvoert naar de inlaat.
Je zou daar ook een olievanger (oil catch tank) tussen kunnen hangen met een terugloopje voor de olie naar de carter.
@Wim: CO omlaag? Dat wist ik niet.
Maar de rest van de waardes dan? 4GT test meer dan alleen CO, maar is maar net afhankelijk van je auto of je die moet halen, of dat een CO test genoeg is.24 augustus 2010 om 17:24 #17717137controleer eerst maar eens de Carterventilatie regeling
Daarvan moet het pijpje op het gasklep huis open zijn (aan het dunne slangetje op klepdeksel even blazen en zuigen).
> McKaamos: tot nu toe komen alle Olieslurpers hier makkelijker door de uitstoottests dan de goede motoren.
Was de APK meester ook al opgevallen.
Waarom dat is?? Joost mag het weten..
En als ik al zei, de Combo heeft officieel een net iets te veel afwijkend Lambda getal, dat ging vroeger samen met een Te hoog CO (in de GOEIE ouwe tijd zeg maar).
Sinds de laatste keer de kop los is geweest en het olieverbruik nog meer is gestegen als dat het al was (toen kleprubbers, nu zuigers / zuigerveren / cilinderbussen / onderblok), heb ik een prima Co uitstoot, en de verdere 4gas waarden zijn ook goed, alleen lambda klopt net niet..
De Corsa-A3 GSi nov ’90 (origineel katloos / Milieucode S6 op kenteken / CORSA E1.6SE S6 ) had nog geen 4gas meting, deze was altijd GOED, netjes 0,0 op de meter, garage deed altijd effe gas geven om te kijken of de meter wel werkte..
Willem
24 augustus 2010 om 22:35 #17717138dan ga ik morgen ff aan de slag en houd jullie op de hoogte !
thanks25 augustus 2010 om 19:03 #17717139heb een aantal foto’s gemaakt.
deze laten een hoop olie zien op plekken waar het niet hoort.kleppendeksel aan de uitlaatspruitstukzijde (weet niet of het schaad dat hier olie in zit)

een aftakking die op de luchtslang / buis zit (vol olie / drek)

luchtslang / buis die op het gaskleppenhuis gemonteerd wordt (ook veel olie aanwezig)

idem.

zelfs aan de buitenkant olie

zo blijft de buitenkant van de motor wel goed beschermd tegen evt. corrosie
25 augustus 2010 om 20:56 #17717140Klepdeksels kapot denk ik zo en het gaatje op de gasklep dicht.
zoals boven omschreven..
hiermee heb ik vaker te maken gehad.
gasklep los gehaald en gaatje opgeboord, en klepdeksel vervangen en huppa van 1 liter olie op 1000km naar 1 liter olie op 10.000km.
Willem
25 augustus 2010 om 21:14 #17717141weet jij wat een nieuw / origineel klepdeksel kost met pakking ?
26 augustus 2010 om 08:13 #17717142op Ebay.de verkoopt men klepdeksels voor 172 euro.
maar wat moet dan precies stuk zijn ?
misschien het gedeelte klepdeksel waar het slangetje op gemonteerd zit die naar de aanzuigbuis / slang gaat van de lucht (buis tussen luchtfilterbox en gaskleppenhuis) ? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.