Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Motor vervangen Tigra 1995
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 9 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
19 augustus 2010 om 13:17 #17224935
Vanwege het vastlopen van de krukas ben ik genoodzaakt de motor van mijn tigra te vervangen. De ruilmotor die ik nu heb X14XE komt uit een sloop corsa. De motor is compleet met spruitstuikken en kabel boom. De kabelboom is losgenomen van de computer die in de rechts voor is de auto zit. Wat is nu wijsheid: de ruil motor met originele kabelboom in het geheel ombouwen en direct aansluiten op de computer (dit lijkt gemakkelijker), of de originele kabelboom loshalen op alle punten en in de auto laten zitten ??
19 augustus 2010 om 15:36 #17715158De computer hoort gewoon bij het blok, makkelijkst is de kabelboom aan het blok laten zitten en zo monteren.
20 augustus 2010 om 16:48 #17715159origineel gepost door CalibraMenno
De computer hoort gewoon bij het blok, makkelijkst is de kabelboom aan het blok laten zitten en zo monteren.hey menno,
dit is niet waar !!!
heb een x16xeL motor van een G-Astra uit 1999 in een tigra gebouwd, hier hebben de auto orginele computers gedraaid !!! (wel distrutibutie kant aangepast omdat ik de motorsteun voor op het blok moest plaatsen conform de bouw van x##xe motoren)
Nog een kennis van mij heeft bij zijn tigra een x14xe motor door een x16xe motor vervangen, en ook hier hebben we de auto orginele computers EN kabelboom gebruikt !!!
Het enige wat hoeft te gebeuren is alle stekkers en slangen los halen, en het nieuwe blok er in !!!
Of je nu van een x14xe/x14xe doet, een x16xe/x16xe OFFFF een x14xe/x16xe offfffffffffff x16xe naar een x14xe …
Je hoeft in geen gevallen een kabelboom of computers te wissellen !!! meerdere keren gedaan en de auto’s rijden nog steeds zonder enig probleem !
20 augustus 2010 om 18:33 #17715160origineel gepost door CalibraMenno
De computer hoort gewoon bij het blok, makkelijkst is de kabelboom aan het blok laten zitten en zo monteren.de computer is namelijk gebonden aan de start module, niet aan je motor
9 september 2010 om 18:56 #17715161Dank voor de tips, het is gelukt. Moest wel de kabelboom accu dynamo startmotor van het corsa blok afhalen want de connectoren met de tigra komen niet geheel overeen. Mijn advies; controleer allen connectoren met de contra connectoren in de auto voor je de motor gaat inbouwen. Ik kwam er te laat achter !!
9 september 2010 om 20:38 #17715162of sensoren van je auto motor in de te plaatsen motor draaien, dat doet ik altijd.
Willem
12 september 2010 om 15:03 #17715163Originally posted by 1985
origineel gepost door CalibraMenno
De computer hoort gewoon bij het blok, makkelijkst is de kabelboom aan het blok laten zitten en zo monteren.hey menno,
dit is niet waar !!!
heb een x16xeL motor van een G-Astra uit 1999 in een tigra gebouwd, hier hebben de auto orginele computers gedraaid !!! (wel distrutibutie kant aangepast omdat ik de motorsteun voor op het blok moest plaatsen conform de bouw van x##xe motoren)
Nog een kennis van mij heeft bij zijn tigra een x14xe motor door een x16xe motor vervangen, en ook hier hebben we de auto orginele computers EN kabelboom gebruikt !!!
Het enige wat hoeft te gebeuren is alle stekkers en slangen los halen, en het nieuwe blok er in !!!
Of je nu van een x14xe/x14xe doet, een x16xe/x16xe OFFFF een x14xe/x16xe offfffffffffff x16xe naar een x14xe …
Je hoeft in geen gevallen een kabelboom of computers te wissellen !!! meerdere keren gedaan en de auto’s rijden nog steeds zonder enig probleem !
de computer is wel het zelfde van de x14xe en x16xe maar de kenvelden niet in de chip.
Dus een x16xe met een x14xe ecu loopt never nooit niet optimaal :vertag
14 september 2010 om 09:54 #17715164Bedankt voor de tips en adviezen. Reparatie is geslaagd, de motor is gisteravond gestart en de Tigra loopt inmiddels als een zonnetje.
14 september 2010 om 19:25 #17715165origineel gepost door corsaboy
Originally posted by 1985
origineel gepost door CalibraMenno
De computer hoort gewoon bij het blok, makkelijkst is de kabelboom aan het blok laten zitten en zo monteren.hey menno,
dit is niet waar !!!
heb een x16xeL motor van een G-Astra uit 1999 in een tigra gebouwd, hier hebben de auto orginele computers gedraaid !!! (wel distrutibutie kant aangepast omdat ik de motorsteun voor op het blok moest plaatsen conform de bouw van x##xe motoren)
Nog een kennis van mij heeft bij zijn tigra een x14xe motor door een x16xe motor vervangen, en ook hier hebben we de auto orginele computers EN kabelboom gebruikt !!!
Het enige wat hoeft te gebeuren is alle stekkers en slangen los halen, en het nieuwe blok er in !!!
Of je nu van een x14xe/x14xe doet, een x16xe/x16xe OFFFF een x14xe/x16xe offfffffffffff x16xe naar een x14xe …
Je hoeft in geen gevallen een kabelboom of computers te wissellen !!! meerdere keren gedaan en de auto’s rijden nog steeds zonder enig probleem !
de computer is wel het zelfde van de x14xe en x16xe maar de kenvelden niet in de chip.
Dus een x16xe met een x14xe ecu loopt never nooit niet optimaal :vertag
Dus er zijn computers van een X14XE en X16XE met zelfde onderdeel nummer maar wel verschillende kenvelden??
ik heb 2 computers hier gehad van een Corsa-B 1.4 16V en 1.6 16V met zelfde onderdeelnummer.
Deze werden ook herkend door uitleesapparatuur als een voor een 1.4 16V en een voor een 1.6 16V motor, netjes met bijbehorend chassis nummer erbij.
Willem
14 september 2010 om 20:57 #17715166Dus er zijn computers van een X14XE en X16XE met zelfde onderdeel nummer maar wel verschillende kenvelden??
ik heb 2 computers hier gehad van een Corsa-B 1.4 16V en 1.6 16V met zelfde onderdeelnummer.
Deze werden ook herkend door uitleesapparatuur als een voor een 1.4 16V en een voor een 1.6 16V motor, netjes met bijbehorend chassis nummer erbij.
Willem
Same here, in Eext rijd ook een x16xe met x14xe computers. deze is van een kennis van mij. heb bij die inbouw geholpen en motor draaid als een zonnetje…
mijn ex tigra zie ik ook geregeld in de omgeving rijden waar ik toen de motor met x14xe computers heb ingebouwd … heb ook daar zelf noooooooooooooooooit problemen mee gehad
12 februari 2011 om 23:24 #17715167ik ben zelf nu een 1.4 16v ecotec aan het vervangen maar waar zit die computer eigenlijk
13 februari 2011 om 10:09 #17715168volgens mij bij de bijrijders kant benen achter een afdek plaat
13 februari 2011 om 10:18 #17715169[rquote=1867322&tid=131817&author=Kaneda]volgens mij bij de bijrijders kant benen achter een afdek plaat
[/rquote]Klopt. Afdek kap die tussen de dorpel en het dashboard kastje zit.
Let op: Hier zit ook je kikkert relais (aansturing centrale vergrendeling)
14 februari 2011 om 22:04 #17715170is dit die computer ?

14 februari 2011 om 22:14 #17715171dat is hem ja
14 februari 2011 om 22:18 #17715172jazeker
14 februari 2011 om 22:21 #17715173iemand toevallig een foto van de “kikkert” module?
heb laatst nog gezocht maar kon het niet vinden,
wist ook niet precies waar ik naar zocht!mag ook via u2u
mvg John
14 februari 2011 om 22:29 #17715174[rquote=1869074&tid=131817&author=Bu5t3d]iemand toevallig een foto van de “kikkert” module?
heb laatst nog gezocht maar kon het niet vinden,
wist ook niet precies waar ik naar zocht!mag ook via u2u
mvg John
[/rquote]Zit Achter de computer op de bovenstaande foto.
Om bij het Kikkert relais te komen dien je de computer te verwijderen/los te koppelen (let op: er staat mij iets van bij dat het verstandig was VOORAF de accu te ontkoppelen)
14 februari 2011 om 22:37 #17715175[rquote=1869061&tid=131817&author=DeMeistah]dat is hem ja[/rquote] ok want volgens iemand die ik ken die bij opel werkt moet die opnieuw geprogrameerd worden zodra mijn nieuw motor erin steekt ^-^
14 februari 2011 om 22:38 #17715176ik heb zo’n setje voor draadloze deurvergrendeling
het verstandigste is om de computer los te koppelen?
en dan die kabeltjes te verbinden?
want kon toen niet alle kleuren vinden.14 februari 2011 om 22:44 #17715177ah voor ik heb vergeet naast de passagiersstoel steekt een buisachtigding met een gevaarsdriehoek op weet iemand wa dit is ?
14 februari 2011 om 22:48 #17715178[rquote=1869097&tid=131817&author=Bu5t3d]ik heb zo’n setje voor draadloze deurvergrendeling
het verstandigste is om de computer los te koppelen?
en dan die kabeltjes te verbinden?
want kon toen niet alle kleuren vinden.[/rquote]Hier durf ik niet echt een antwoord op te geven, electronica knip en soldeer ik liever niet in. Dit laat ik door een kennis van mij doen die daar dagelijks mee bezig is.
[rquote=1869095&tid=131817&author=tigra_tuning]
ok want volgens iemand die ik ken die bij opel werkt moet die opnieuw geprogrameerd worden zodra mijn nieuw motor erin steekt ^-^[/rquote]Zoals eerder in dit topic vermeld,
Ik heb meerdere motoren in gebouwd en nooit enig probleem ondervonden met computers. Nooit enige storing of fout codes gehad of een slecht lopende motor. (alle ‘originele computers zijn dus gebleven in de auto!)
een paar motor wissels die ik de laatste jaren heb gedaan:
X14XE –> X16XE
X14XE –> X16XEL (Hier zijn nodige aanpassingen aan het blok geweest zoals bv inlaat en uitlaat traject + Distributie kant!)
X16XE –> X14XE (Kennis die zeer snel en goedkoop weer mobiel moest zijn)[edit] Misschien heb ik mazzel gehad omdat Corsaboy aangeeft dat er verschil tussen zou zitten. Ik weet niet beter dat de computer zichzelf ‘reset/inregeld’ naar de waarden die hij van de sensoren terug krijgt[/edit]
[rquote=1869100&tid=131817&author=tigra_tuning]ah voor ik heb vergeet naast de passagiersstoel steekt een buisachtigding met een gevaarsdriehoek op weet iemand wa dit is ?[/rquote]
Dat is de gordelspanner (Trekt de Gordel aan bij een aanrijding)
14 februari 2011 om 22:52 #17715179[rquote=1869101&tid=131817&author=1985][rquote=1869097&tid=131817&author=Bu5t3d]ik heb zo’n setje voor draadloze deurvergrendeling
het verstandigste is om de computer los te koppelen?
en dan die kabeltjes te verbinden?
want kon toen niet alle kleuren vinden.[/rquote]Hier durf ik niet echt een antwoord op te geven, electronica knip en soldeer ik liever niet in. Dit laat ik door een kennis van mij doen die daar dagelijks mee bezig is.
[rquote=1869095&tid=131817&author=tigra_tuning]
ok want volgens iemand die ik ken die bij opel werkt moet die opnieuw geprogrameerd worden zodra mijn nieuw motor erin steekt ^-^[/rquote]Zoals eerder in dit topic vermeld,
Ik heb meerdere motoren in gebouwd en nooit enig probleem ondervonden met computers. Nooit enige storing of fout codes gehad of een slecht lopende motor.
een paar motor wissels die ik de laatste jaren heb gedaan:
X14XE –> X16XE
X14XE –> X16XEL (Hier zijn nodige aanpassingen aan het blok geweest zoals bv inlaat en uitlaat traject + Distributie kant!)
X16XE –> X14XE (Kennis die zeer snel en goedkoop weer mobiel moest zijn)[rquote=1869100&tid=131817&author=tigra_tuning]ah voor ik heb vergeet naast de passagiersstoel steekt een buisachtigding met een gevaarsdriehoek op weet iemand wa dit is ?[/rquote]
Dat is de gordelspanner (Trekt de Gordel aan bij een aanrijding)[/rquote] ah ok dankje
maar dus normaal zou dus die motor moeten starten als ik de contactsleutel dan om draai14 februari 2011 om 22:57 #17715180[rquote=1869105&tid=131817&author=tigra_tuning]ah ok dankje
maar dus normaal zou dus die motor moeten starten als ik de contactsleutel dan om draai
[/rquote]Wanneer alle kabels, stekkers en slangen correct zijn aangesloten en de benzine leiding gevuld is met benzine …
Dan zou die horen te starten.
Wat ik altijd doe is na een motor wissel eerst de auto zonder ontsteking een paar keer rond te laten draaien op de startmotor. (motor starten zonder stekker op de bobine) zodat bijvoorbeeld de lucht uit de benzine leiding is, de olie een paar keer door het blok is gelopen en hierbij heb je direct een indicatie dat de motor netjes rond draait en niet blokkeerd of andere ‘grapjes’ vertoond. Daarna de stekker op de bobine en starten. Eerst even stationair laten draaien en controleren op eventuele lekkages of rare geluiden. (Let wel: Eerste minuut/minuten zal de motor wat in toerental schommellen en eventueel wat ‘rauw’ klinken. (Eventuele licht tikken de kleppen horen wel na 10/20 sec weg te zijn!)
14 februari 2011 om 23:02 #17715181[rquote=1869108&tid=131817&author=1985][rquote=1869105&tid=131817&author=tigra_tuning]ah ok dankje
maar dus normaal zou dus die motor moeten starten als ik de contactsleutel dan om draai
[/rquote]Wanneer alle kabels, stekkers en slangen correct zijn aangesloten en de benzine leiding gevuld is met benzine …
Dan zou die horen te starten.
Wat ik altijd doe is na een motor wissel eerst de auto zonder ontsteking een paar keer rond te laten draaien op de startmotor. (motor starten zonder stekker op de bobine) zodat bijvoorbeeld de lucht uit de benzine leiding is, de olie een paar keer door het blok is gelopen en hierbij heb je direct een indicatie dat de motor netjes rond draait en niet blokkeerd of andere ‘grapjes’ vertoond. Daarna de stekker op de bobine en starten. Eerst even stationair laten draaien en controleren op eventuele lekkages of rare geluiden. (Let wel: Eerste minuut/minuten zal de motor wat in toerental schommellen en eventueel wat ‘rauw’ klinken. (Eventuele licht tikken de kleppen horen wel na 10/20 sec weg te zijn!) [/rquote]ok dank je die tip zal ik zeker onthouden
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.