@StinG wrote:
volgens mij zit de J berekening in de ET waarde
Nope ;)
ET is de afstand van de middenlijn van de velg naar het naaf-stuk van de velg, gemeten in milimeters.
Hoe breed of smal je velg ook is, de ET waarde verandert niet.
Het midden blijft namelijk altijd het midden, dus als je een smallere velg koopt, is hij zowel aan de binnenkant als de buitenkant iets smaller, ten opzichte van de middenlijn en het naafstuk zit nog altijd even ver van de middenlijn af.
Dus ja, je kan smallere velgen nemen en dan de ET waarde lager kiezen.
Máár! Here it comes…
Teveel afwijken van je originele ET waarde betekent dat je mogelijk sneller de wiel-lagers verslijt. De ET waarde zorgt namelijk dat de druk van het wiel zo goed mogelijk gecentreerd rondom de lager ligt, dus op het punt waar de lager het meeste kan dragen.
Wijk je teveel af, dan zet je de as dan in als een soort hefboom die de lager onder het gewicht van de auto gaat torderen, waardoor hij sneller slijt en mogelijk kan gaan “zingen” (irritant geluid maken)
De ene auto kan er beter tegen dan de andere, maar als stelregel kan je beter niet meer als 10mm afwijken op de ET waarde.