interval distibutie riem.

Forumindex Forums Modellen Astra interval distibutie riem.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224545

    Wat is de interval van de distributie riem van een 1.6 I.

    Gr Jack

    #17710540

    Welke astra, En motorcode?

    #17710541

    astra f 1600 geen motor code.

    gr jack

    #17710542

    8 klepper?

    #17710543

    maakt niet uit, of het een 8 of 16klepper is.

    bijde moeten om de 60.000km of 4 jaar incl waterpomp en span en looprol(len)

    Willem

    #17710544

    oke thnx

    Is de stand tijd bij iedere opel motor gelijk?????

    Gr Jack

    #17710545

    Wat versta je onder “iedere opel motor”?
    Ik heb een astra, maar de motor is eigenlijk een isuzu motor.
    En die heeft een ander interval 90.000 (voorheen 120.000), dus het is maar hoe je er naar kijkt…

    #17710546

    Dat is mijn vraag wie mij van elk motor type de standtijd van de distributie riem kan geven.
    Ik ben dit nu iedere keer aan het na vragen,

    Boven staande post was verkeerd geformuleerd.

    Gr Jack

    #17710547

    Volgens t lijstje op mn werk is het als volgt (opel dealer)

    motoren tot my 97: alle 4 jaar of 60.000

    motoren vanaf 97 tot 2002: 8 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    16 kleppers: 4 jaar/60.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    motoren vanaf 2003: 8 en 16 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    en vanaf my 2006 moet je TIS lijsten aanhouden
    :thumbup

    #17710548

    Handig lijstje :thumbup

    #17710549

    @mrmonkey: ik heb begrepen dat de 120.000 naar 90.000 is gezet, omdat de 120 nog wel eens (net) niet gehaald werd.

    #17710550

    als het een 1.6 8v is zou ik pas na 100.000 km een keer vervangen, want dat is volgens mij toch ook een “vrijloopmotor” zoals de c20ne.

    Misschien kan Wim of iemand anders dit bevestigen, want weet niet zeker!

    #17710551

    origineel gepost door Basgsi
    als het een 1.6 8v is zou ik pas na 100.000 km een keer vervangen, want dat is volgens mij toch ook een “vrijloopmotor” zoals de c20ne.

    Misschien kan Wim of iemand anders dit bevestigen, want weet niet zeker!

    Ligt eraan wat voor..

    En bij de dealer houden we dit lijstje aan!
    Altijd handig en geen disccussies over mogelijk :thumbup

    Je wilt als klant toch geen gebroken riem hebben terwijl je autootje net 10.000 km heeft gereden na een beurt ;)

    #17710552

    origineel gepost door mrmonkey
    Volgens t lijstje op mn werk is het als volgt (opel dealer)

    motoren tot my 97: alle 4 jaar of 60.000

    motoren vanaf 97 tot 2002: 8 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    16 kleppers: 4 jaar/60.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    motoren vanaf 2003: 8 en 16 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    en vanaf my 2006 moet je TIS lijsten aanhouden
    :thumbup

    Ik heb een astra f station 1.6 8 kleppertje uit 1998 betekent dit dan ook dat de motor van 1998 is en dus pas bij de 90000 km of zes jaar de distributie riem vervangen moet worden of wordt hier de 1997 versie voor aangehouden?

    #17710553

    als hij modeljaar 1998 is (10e plek in je chassisnummer is dan een W) hooeft hij idd maar om de 6 jaar/90.000 km

    #17710554

    Toch knap dat een motor met EXACT dezelfde distri ineens 90.000km of 6 jaar mag doen met een riem ipv 60.000km of 4 jaar.

    ik houd het zo aan:

    alle benzine 8kleppers: 60.000km of 4 jaar
    alle benzine 16klepper smallblock motoren t/m 2002 (2003) 60.000km of 4 jaar
    alle benzine 16klepper smallblock motoren vanaf 2003 90.000km of 6jaar
    alle bogblock 16V motoren 60.000km of 4 jaar

    nieuwere Z**XEP en Z**XER motoren hebben weer hele andere vervangings termijnen welke oplopen tot 150.000km en 10 jaar

    >> Let wel op een auto welke in 2003 op kenteken is gezet kan nog geleverd zijn met het oude type motor welke om de 60.000km of 4 jaar de riem vervangen moet hebben.

    Willem

    #17710555

    @ Wim

    Geef je helemaal gelijk hoor met die riemen, het kan een dag in productie verschillen voor een ander MY… maar dezelfde riem :hmmz

    Ik houd mijn lijstje aan omdat Opel t zo voorschrijft

    #17710556

    Ik zit ook met een dilemma. Mijn astra F Station uit 1998 een 1.8xe 16V staat op de behuizing van de distributie riem een stand van 50.000 en nog wat. Verder geen enkele aan duiding dat het later nog eens gedaan is. de km stand nu is 148.400 km. Dus naar mijn idee moet ik hem als een speer laten vervangen.
    Is hier speciaal gereedschap voor nodig?

    ik hoor het graag

    willem

    #17710557

    het kan zonder.

    Zorg dat de boel GOED op de merktekens staat voordat de riem eraf gaat.

    Vervang de rollen en Waterpomp mee.

    Willem

    #17710558

    hoe kan ik de snaar spannen zonder speciaal gereedschap?

    heeft iemand daar antwoord op?

    willem

    #17710559

    span je met een imbus sleuteltje, of ring sleutel

    #17710560

    origineel gepost door mrmonkey
    Volgens t lijstje op mn werk is het als volgt (opel dealer)

    motoren tot my 97: alle 4 jaar of 60.000

    motoren vanaf 97 tot 2002: 8 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    16 kleppers: 4 jaar/60.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    motoren vanaf 2003: 8 en 16 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    en vanaf my 2006 moet je TIS lijsten aanhouden
    :thumbup

    Vraagje..en mijn 1.9 CDTi uit 2006 dan? wanneer zou dat vervangen moeten worden en kan ik ergens zien dat ie al eens is vervangen?

    gr. Randy

    #17710561

    origineel gepost door Mekroebo

    origineel gepost door mrmonkey
    Volgens t lijstje op mn werk is het als volgt (opel dealer)

    motoren tot my 97: alle 4 jaar of 60.000

    motoren vanaf 97 tot 2002: 8 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    16 kleppers: 4 jaar/60.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    motoren vanaf 2003: 8 en 16 kleppers: 6 jaar/90.000 km
    diesels: 8 jaar/120.000 km

    en vanaf my 2006 moet je TIS lijsten aanhouden
    :thumbup

    Vraagje..en mijn 1.9 CDTi uit 2006 dan? wanneer zou dat vervangen moeten worden en kan ik ergens zien dat ie al eens is vervangen?

    gr. Randy

    vanaf 2006 de TIS lijst aanhouden (geen idee wat daar op staat)….
    Als het goed is, is er een sticker onder de motorkap geplakt met daarop het moment van vervangen.
    Het kan zijn op de kap van distri riem, maar ook bij de radiateur / koplampen aan de voorkant. heb je die niet, dan kan je bij de delaer navaragen of hij daar gedaan is. Uit 2006 zou natuurlijk zomaar kunnen dat dat nog nooit gebeurd is afhaneklijk van je KM stand

    #17710562

    haha ik heb een Opel astra G edition Z1.8XE 2001 en ik mag om de 60.000 of de 4 jaar :) jeej hij is vorig jaar vernieuwd er staat nu 127.000 km op de teller lol :D en hij was al keer vervangen daarvoor hehe dus liever binnen de tijd als dalijk me kleppen en zo naar de kloten gaan :D

    #17710563

    1.9 diesel uit 2006 is 150.000 km :)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.