Wie ziet het lek? (was: cilinderbussen?)

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Wie ziet het lek? (was: cilinderbussen?)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224285

    Mischien een domme vraag, maar ik ben bezig om voor de eerste keer een koppakking te vervangen.
    Nou zag ik in een algemene how-to staan dat je de cilinderkop nooit recht omhoog moet liften als je alles los hebt omdat dat de “cilinderbussen” mee kunnen komen.

    heeft een c20xe ook losse cilinderbussen of een andere constructie waardoor ik hier niet op hoef te letten?

    #17707453

    :)

    neehoor trek maar een eind weg :thumbup

    #17707454

    Ok, ik had al een vermoeden!
    Tnx, fijn dat ik het nu zeker weet :)

    Heb nu bijna alles los, vanavond kopbouten lossen en kop loshalen als het goed gaat :)

    #17707455

    Weet niet wat voor kop het is, maar als het een KS700 kop is zou ik wel erg oppassen weer met terug plaatsen dat je ze niet te strak draait die kopbouten. Daar kan mogelijk de kop inwendig door knakken en dan krijg je het bekende olie+koelvloeistof verschijnsel….

    http://www.orsas.com/CarStuff/cav/index.php

    #17707456

    das bangmakerij.

    c

    #17707457

    origineel gepost door mayhem
    das bangmakerij.

    c

    Als jij het zegt… Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt, maar het staat in dat artikel over de poreuze kop klachten als mogelijke oorzaak. Leek me voor iemand die de koppakking voor het eerst vervangt wel iets om op te letten….:hmmz

    Maar als jij het bangmakerij vindt dan begrijp ik dat we ons geen enkele zorgen hoeven te maken? Da’s altijd positief!:angel

    #17707458

    origineel gepost door Vinci
    Weet niet wat voor kop het is, maar als het een KS700 kop is zou ik wel erg oppassen weer met terug plaatsen dat je ze niet te strak draait die kopbouten. Daar kan mogelijk de kop inwendig door knakken en dan krijg je het bekende olie+koelvloeistof verschijnsel….

    http://www.orsas.com/CarStuff/cav/index.php

    Gewoon juiste aanhaal moment en aanhaal volgorde gebruiken dan kan er wein ig gebeuren lijkt me

    on topic: Cilinderkop kan zonder problemen eraf gehaald worden

    #17707459

    Tnx allemaal, goede tips zijn altijd welkom hoor, maar ik heb een coscast kop erop zitten. Moet ik hem nog steeds op moment vastzetten, daar niet van, maar wat minder kans op die koelkanaal problematieken iniedergeval :)

    #17707460

    Originally posted by Vinci
    Weet niet wat voor kop het is, maar als het een KS700 kop is zou ik wel erg oppassen weer met terug plaatsen dat je ze niet te strak draait die kopbouten. Daar kan mogelijk de kop inwendig door knakken en dan krijg je het bekende olie+koelvloeistof verschijnsel….

    http://www.orsas.com/CarStuff/cav/index.php

    ks700 is sterker qua kracht wat die kan hebben dan een coscast… Alleen dat verrekte oliekanaal :mad:

    #17707461

    Jep, 370nm treksterkte meen ik, tegen ong. 350 voor de Coscast… Maar dat is bijna verwaarloosbaar hoor…

    De 400 was écht te zacht…met rond de 200nm

    Maar goed, wel weer off topic inderdaad… alhoewel de TS volgens mij wel al antwoord heeft op z’n vraag….
    :afro

    #17707462

    volgens mij zitten er hellemaal geen cilinderbussen in het onderblok:wtf
    dat is meer iets voor industriële motoren

    #17707463

    origineel gepost door larsjeG40
    volgens mij zitten er hellemaal geen cilinderbussen in het onderblok:wtf
    dat is meer iets voor industriële motoren

    citroen en peugeot hebben dat volgens mij wel.. sommige motoren

    #17707464

    origineel gepost door GlennGSI

    origineel gepost door larsjeG40
    volgens mij zitten er hellemaal geen cilinderbussen in het onderblok:wtf
    dat is meer iets voor industriële motoren

    citroen en peugeot hebben dat volgens mij wel.. sommige motoren

    Het was een how-to met plaatjes van inderdaad een citroen forum :D
    Gekke Fransen ;)

    #17707465

    honda ook

    #17707466

    De meeste vrachtwagen ook

    #17707467

    in principe heeft bijna elk alu onderblok (alsook de opels) een cilinderbus, alleen is deze niet zondermeer uitneembaar, omdat vaak het alu eromheen gegoten is.
    Te vervangen zijn ze meestal wel , al heeft dat wel wat voeten in de aarde :)

    #17707468

    Nou de kop is eraf, ik ben nu wel benieuwd waar hij lek geweest is, ik zie het zelf niet echt, maar ik zie het dan ook voor hets eerst zo uit elkaar…

    Ziet iemand wel het lek?
    Misschien makkelijker om te zoeken: Ik had geen last van sludge of witte rook, motor gooide het koelwater eruit als ie warm werd (uit overdruk slangetje), en bij gasgeven zag ik kleine belletjes

    http://s687.photobucket.com/albums/vv236/Maartuh/Koppakking/ voor de grote versie van de foto’s. Ik heb de wat verkleinde hieronder geplakt:

    #17707469

    maak het hier eens wat beter schoon en een nieuwe foto ?

    en dan alleen schoonvegen met een droge doek ….

    #17707470

    Ok, doe ik morgen even, moet ik wel even een schone oude handdoek zoeken.

    Nou ben ik wel nieuwsgierig: Waar wordt je aandacht precies door getrokken?

    #17707471

    dat rechter koel kanaal, daar lijkt een smeltplek te zitten naar je cilinder.

    #17707472

    http://i687.photobucket.com/albums/vv236/Maartuh/Koppakking/IMG_1213.jpg

    foto na schoonvegen

    Zo te zien is die smeltplek (lol zie hem nu pas op die eerste foto kun je nagaan) een druppel of iets dergelijks geweest gelukkig :)

    Wel is het bij de koelkanalen van de achterste en de eenaarachterste wel zwarter als bij de voorste cilinders, zou dat het zijn?

    #17707473

    het lijkt of de achterste cilinder gelekt heeft naar het koelkanaal.
    er moet een mooie goed zichtbare zilveren rand rond de cilinder zitten, daar waar de metalen dichtring heeft gezeten.
    als er geen mooie volledig ronde afdrukking zit, heeft ie zeer waarschijnlijk daar gelekt

    hier een soortgelijke situatie, waar je het wat duidelijker kan zien,
    Het is weliswaar een ander soort pakking (multilayer staal met snijringen) maar het resultaat is hetzelfde..
    komt van m’n turbomotor af, zodra de vuldruk boven de 1,5 bar ging, begon de temperatuur op te lopen

    bij mij zat het probleem in de arp tapeinden voor de cilinderkop :thumbdown

    #17707474

    Mooi kleurtje die knoeivloeistof!:P

    #17707475

    origineel gepost door TheGeneral
    De meeste vrachtwagen ook

    Mijn MB truckje niet :jerry

    bij haar zusje (Atego 1217L Om604LA4 motor / 4.2 4cilinder diesel motor) moest een ander block in omdat deze geen losse bussen had.

    ow je zei de meeste haha..

    Bij mijn vorige MB truck is wel een keer een Cilinder bus vervangen, was vastgelopen bij stationair achter een paardetram aan sukkelen….

    had net een rit door europa achter de rug toen haha Bergen klimmen enzo, dan gebeurt dit bij geen belasting.

    Willem

    Willem

    #17707476

    origineel gepost door Vinci
    Mooi kleurtje die knoeivloeistof!:P

    Hehe ja rood, g12+, laatste keer bij garage bijgevuld toen iemand met me de waterpomp vervangen heeft (eerste keer distributie loshalen wilde ik er toch wel iemand bij hebben die er wat van weet) mag gemengd worden met de groene en met de gele.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.