wiellager achter vervangen … krimpring?!

Forumindex Forums Modellen Manta wiellager achter vervangen … krimpring?!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224107

    Hi!
    Ik ben bezig om mijn Manta B Berlinetta uit ’79 op te vijzelen. Mijn garagist vertelde me dat het wiellager rechtsachter nodig aan vervanging toe is.

    Ik heb het lager inmiddels zelf weten te vinden, alleen nu krijg ik te horen dat er voor vervangen ook een krimpring en oliekeerring nodig is…. ik zoek me suf maar heb geen idee waar ik deze zaken kan verkrijgen.

    Heeft iemand een idee?

    #17705584

    voor een wiellager toch niet…:sleeping

    als het lager van je pignontandwiel (waar het starre gedeelte van je cardan aan de achteras vastzit) vervangen moet worden, wel!

    voor een wiellager heb je alleen pakkingpapier en vloeibare pakking nodig ;)

    #17705585

    origineel gepost door onomono
    Hi!
    Ik ben bezig om mijn Manta B Berlinetta uit ’79 op te vijzelen. Mijn garagist vertelde me dat het wiellager rechtsachter nodig aan vervanging toe is.

    Ik heb het lager inmiddels zelf weten te vinden, alleen nu krijg ik te horen dat er voor vervangen ook een krimpring en oliekeerring nodig is…. ik zoek me suf maar heb geen idee waar ik deze zaken kan verkrijgen.

    Heeft iemand een idee?

    ook welkom leuk dat jij je ook ff in het voorstel blog hebt laten zien en je hebt voorgesteld………………………………………………..

    #17705586

    pff wat een gezeur over “voorstellen” zeg, laat toch zitten.
    Als mensen langskomen kunnen ze een vraag stellen of antwoorden en als het bevalt blijven ze vanzelf wel hangen. dat achterlijke verplichte voorstellen jaagt alleen mensen weg

    hoi ik ben blabla en kom uit blabla en ik heb een xx type auto
    boeiend zeg

    #17705587

    Daar heb je gelijk in Maartuh. Geloof me, die voorstelronde en de bootlading foto’s die volgen wel.
    Ik had mijn garagist aan de telefoon en zag door de bomen het bos niet meer, vandaar de vraag. Ik had ook anoniem mee kunnen blijven lezen zoals ik al maanden deed :)

    Ik heb 0 technische kennis (handig om dan een auto uit ’79 te kopen, I know) … garagist vertelde me dat hij naast het lager (bij M&M in dronten besteld) deze krimpring en oliekeerring nodig heeft om alles te kunnen vervangen. Ik geloof hem op zijn blauwe ogen.

    M&M in Dronten vertelde me net dat de ring door verwarming losgemaakt kan worden en vervolgens opnieuw opgezet kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

    #17705588

    Hier compleet te bestellen:

    Krause rennsport wiellagerset.

    Eerlijke zaak en goede ervaringen mee!!

    #17705589

    Vroeger leverde SKF VKBA 990 de wiellager voor de grote opel`s.
    Was compleet; wiellager krimpring, pakking, en de oil keering.

    Kijk uit voor de CHINESE import!!
    Koop degelijk DUITS!
    :thumbup

    #17705590

    Mijn dank is groot heren! Zojuist besteld bij Krause!

    #17705591

    origineel gepost door MantasticB1
    voor een wiellager toch niet…:sleeping

    als het lager van je pignontandwiel (waar het starre gedeelte van je cardan aan de achteras vastzit) vervangen moet worden, wel!

    voor een wiellager heb je alleen pakkingpapier en vloeibare pakking nodig ;)

    blijkbaar weet jij wat er allemaal moet gebeuren :hmmz

    Misschien kan je me dan verder helpen want ik heb het zelfde probleem en had het lager al bij M&M dronten besteld en heb dit nog nooit gedaan
    steekas los maken as eruit trekken en dan hoe verder ???

    #17705592

    ;)als je je as eruit hebt geslagen even het oude lager opwarmen met een hobby brander en vervolgens eraf trekken. hetzelfde voor een nieuw lager. het makkelijkst is een oven om hem even op ong 100C te verwarmen

    #17705593

    Ik heb ooit eens 1 keer lagers vernieuwd achter aan de Manta.
    Ik weet alleen nog dat ik een slagtrekker heb gebruikt om de as eruit te krijgen…het lager weet ik niet meer..kan me niet herrinneren dat ik iets verwarmd heb om het lager eraf te krijgen…maar ja…is al 15 jaar geleden ofzo.

    #17705594

    of, gewoon een gebruikte as regelen. en die monteren, ik heb er nog nooit 1 vervangen, terwijl ik de originele sets nog heb liggen
    (maar ook nog voldoende gebruikte assen)

    #17705595

    origineel gepost door Mich
    Ik heb ooit eens 1 keer lagers vernieuwd achter aan de Manta.
    Ik weet alleen nog dat ik een slagtrekker heb gebruikt om de as eruit te krijgen…het lager weet ik niet meer..kan me niet herrinneren dat ik iets verwarmd heb om het lager eraf te krijgen…maar ja…is al 15 jaar geleden ofzo.

    idem hierzo ook al 12 jaar geleden…
    zonder slagtrekker om de steekas eruit te trekken is het wel ff aanpoten met een oude velg erop en dan beuken voor de demontage..
    ik gebruik een eigen gemaakte slagtrekker;)
    tsja hoe heb ik de lagers van de steekas afgehaald…goeie vraag…
    volgens mij had ik 2 dikke strippen ijzer in een grote bankschroef gezet en de as met lager ertussen gestoken en (met een houten blok ertussen) met een vuisthamer op het steekas uiteinde gemept…..:hmmz

    #17705596

    staat mij idd. ook zoiets van bij dat ik het zo gedaan heb.

    #17705597

    Hebben het zelfde onlangs nog gehad met de B kadett, lagers achter aan beide kanten gewisseld.

    As eruit trekken was met 2 sec gepiept (ja letterlijk 2 sec, want kon ze met de hand eruit trekken)
    Lagers eraf proberen te persen, met een hydro pers.

    Wilde niet los komen. met 7 ton druk begonnen de pers ijzers mee te geven…
    Dus maar met de flex eraf gezaagd. En vervolgens de nieuwe voor een paar tientjes er weer op laten persen.

    #17705598


    Bij mij staken de steekassen zo vast dat ik een slagtrekker van een pantservoertuig
    gebruikt heb. De rest op de hydraulische pers gedaan.

    #17705599

    Bij mij staken de steekassen zo vast dat ik een slagtrekker van een pantservoertuig
    gebruikt heb. De rest op de hydraulische pers gedaan. [/quote]

    Ik hoop dat het bij mij een beetje beter wil gaan want ik heb dus geen slagtrekker , onlangs nog met een amerikaan gedaan fluitje van een cent .. volgende week zal ik het wel weten of die zo los komt of nie

    #17705600

    laat het duidelijk zijn dat je dus wel n krimpring nodig bent

    dus niet zeveren over wel of niet voorstellen maar juiste info geven;);)

    demontage van de “krimpring”

    geloof het of niet dat hoor je met kleine staal beitel te doen
    haaks op de as tik je die beitel in de krimpring

    deze splijt daardoor en is weg;)

    oude lager er af persen
    nieuwe lager erop persen
    ring er achteraan persen

    zo hoort het

    dat het ook anders kan dmv warmstoken enz
    wist ik

    of dat tengoede komt?????

    tjah als je geen nieuwe ringen meer kunt krijgen moet je wat
    ;)

    #17705601

    demontage van de “krimpring”

    geloof het of niet dat hoor je met kleine staal beitel te doen
    haaks op de as tik je die beitel in de krimpring

    deze splijt daardoor en is weg;)

    oude lager er af persen
    nieuwe lager erop persen
    ring er achteraan persen

    zo hoort het

    En zo heb ik het ook gedaan helaas moest ik het lager eraf slijpen want die zat zo vast als een huis
    De steekas trouwens kwam er redelijk makkelijk uit

    Ik denk dat ik de andere kant ook maar eens gaat doen zal nooit geen kwaad kunnen :P

    #17705602

    Ik wil uit voorzorg ook de 2 steekas lagers vervangen (eentje is er doorheen, maar welke van de 2???)

    Het is me nu duidelijk dat ik dus een compleet setje moet hebben ( lager, krimpring, keerring, pakking)

    Bij die duitse site kost zo’n setje maar liefst 71 euro!, Hier in Ermelo bij een shop 45 euro per kant, maar de vraag is dan of dit alleen het lager is, of met toebehoren: (linkje)
    .

    Ik heb zo’n handboek van de Ascona/Manta B en daarin staat nog een stuk over vulringen van enkele tienden millimeter die achter het lager geplaats moeten worden.
    Heeft iemand dit wel eens gedaan?

    Het is ook mijn eerste keer, :wub dus alle info wordt gewaardeerd!

    #17705603

    Bij het demonteren van mijn steekassen zit er inderdaad een hele dunne vulring achter het lager, blijft vaak in het huis zelf zitten…. even goed kijken, zo te zien op de kraus foto zitten ze er niet bij.

    #17705604

    Die vulring hoort bij je achteras. Bij de productie kan de ruimte waar het lager in zit
    enkele 10’tjes varieeren. De vulring(en) dienen om te zorgen dat je lager niet te los
    zit.

    #17705605

    Okay, die zijn dus te hergebruiken, en horen bij 1 kant.

    Halen jullie allemaal de lagers bij Kraus? Of zijn er ook adresjes in NL waar ze te krijgen zijn? Is het een specifiek lager qua maat? of zouden ze er bij een lagerfabriek enkele hebben liggen in deze maat?

    #17705606

    origineel gepost door McLambo
    Okay, die zijn dus te hergebruiken, en horen bij 1 kant.

    Halen jullie allemaal de lagers bij Kraus? Of zijn er ook adresjes in NL waar ze te krijgen zijn? Is het een specifiek lager qua maat? of zouden ze er bij een lagerfabriek enkele hebben liggen in deze maat?

    Ik heb ze besteld in dronten m&n of zoiets weet nie meer maar in ieder geval in dronten
    er zijn 2 types groot en kleine maat
    ik was krimpring en lager+rubbere ring met verzending 90 eurie kwijt
    de andere kant was nog niet nodig dus lekker laten zitten

    bij mij kwam dat k*t lager niet los die heb ik dan maar met een 1 mm schijfje af geslepen
    de rest ging vanzelf

    #17705607

    hmm, 90 euro dus…. pfff, wat een geld voor een simpel lagertje.
    nou ik zag nog meer dingen die nodig heb bij kraus, dus misschien bestel ik daar dan wel voor 1 kant….

    steekassen kunnen wel gewoon gedemonteerd en terug gemonteerd worden met hetzelfde lager?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.