De inlaat plenum is dat grijze ding met het zwarte kader met ecotec.
Deze zorgt voor de lucht verdeling naar alle zes de cilinders.
Tevens komen hier diverse vacuumslangen en carter ventilatie op aan.
De lucht komt via het luchtfilter – lucht temperatuur meter – lucht massa meter – dualram systeem via de dubbele buis in het plenum.
Net voor de dubbele buis zit een gegoten aluminium stuk waar een klep in zit. Dit is het dual ram systeem.
Boven een bepaald toerental gaat deze klep open zodat de motor het maximale aan lucht krijgt.
Heb je hier geen vacuum dan gaat de klep niet open en krijgt de motor een beperkt deel lucht.
Er zit een t-stuk bij die klep en gaat daarna door naar een vacuumbox helemaal onderin.
Deze kan ook lek zijn of een slangetje kapot.
Den kdat je het beste van bovenaf kunt beginnen met het volgen van de slangetjes en dan kom je vanzelf wel bij het lek uit.
Bij de “How too” staat een hele lay-out van het vacuum systeem van een omega.
Gr Jack