aanhaal momenten

Forumindex Forums Techniek Cih aanhaal momenten

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223844

    wie heeft aanhaal momenten van de drijfstagen van een 2,2 cih?
    en voor de cilinderkop? is geen 10kg. deze heeft rekbouten.
    dank u

    #17703275

    drijfstang was 110 dacht ik.

    cilinderkop geen idee.

    #17703276

    Cilinderkopbouten 100Nm.
    Drijfstangbouten 45Nm.

    #17703277

    drijfstangen inderdaad 45 nm
    maar pas op, de kop heeft bij deze 86er 2,2 rekbouten!
    dus nieuwe bouten gebruiken, de aanhaalmomenten heb ik ook die zet ik er van de week wel ff bij.

    #17703278

    Bij de recentere CIH blokken:
    eerst alles op 6kgm trekken,
    dan 90° bijdraaien,
    na warmdraaien nog eens 30° bijdraaien.

    #17703279

    ik neem aan dat je de kopbouten bedoelt, het is een beetje zeuren als je na het warmdraaien de drijfstangbouten moet natrekken :D

    #17703280

    cih met rekbouten in de kop?

    #17703281

    op 3 verschillende plaatsen hebben ze me verteld dat er rekbouten in zitten, en ik heb de zelfde aanhaalmomenten gekregen als h400 doorgeeft,
    er zouden 2 verschillende bouten zijn, de torx en inbus.
    1 van de 2 zouden rekbouten moeten zijn?:hmmz

    #17703282

    d’r zijn zelfs 3 verschillende, maar geen enkele is een rekbout.
    Rekbouten hebben een dunner deel in de lengte van de bout en dat hebben deze niet.

    maar het is 3 tegen 1 ;) dus kijk maar es.

    #17703283

    bestonden toener tijd wel rekbouten?
    ik twijfelde al.

    #17703284

    :agentrekbouten bestonden toen wel maar niet in opels

    #17703285

    Ik bedoel inderdaad de kopbouten, en de gegevens zijn voor de latere CIH blokken.
    Ik heb steeds de 10kgm toegepast en nog nooit problemen gehad. Over al dan niet
    rekbouten in CIH weet ik niet, ik gebruik al meer dan 20 jaar dezelfde 12-kantige ster-
    imbussen op m’n motors.

    #17703286

    origineel gepost door boyanka
    :agentrekbouten bestonden toen wel maar niet in opels

    zeker wel, de OHC zat al vanaffeeeh..:hmmz 1982? erin met rekbouten in de kop.

    Maar goed, lekker belangrijk ;)

    #17703287

    als we toch gaan muggeziften, ELKE bout is een REKBOUT :P

    maar zonder gekkigheid, de imbus 12kant was de sterkste voor de cih (oude motoren)
    de 2.2 en 2.4 hadden slechtere bouten, en die draaide je zelfs welees af.

    Let wel op, er zit ook een lengte verschil in ..

    een “rekbout” was voor de cih niet van toepassing omdat de kop van gietijzer was.
    De uitzettingscoëffiecient van gietijzer is veel lager als van aluminium, waardoor de kopbouten niet zo mee hoeven te rekken als de motor warmer wordt.

    Dit is tevens ook de oorzaak dat je niet moet gaan trappen met een steenkoude motor met alu kop, dan wil de koppakking er nogal eens uitvliegen :)

    #17703288

    kijk dat is leerzame stof!:thumbup

    #17703289

    origineel gepost door mr-turbo
    als we toch gaan muggeziften, ELKE bout is een REKBOUT :P

    beetje “johan Cruijf wijsheid” niet? ;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.