Rem bekrachtiger verwijderen

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Rem bekrachtiger verwijderen

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222476

    Hallo

    Ik heb net een ombouw gedaan naar injectie met
    vier gaskleppen en zou eens willen proberen zonder
    vacuum bekrachtiger te rijden.
    Nu weet ik als je gewoon de vacuum leiding los koppeld
    dat het pedaal behoorlijk hard is om te bedienen.
    Ik wil dus de hefboom van mijn pedaal veranderen
    zodat de hoofdcilinder rechtstreeks bediend word door het
    pedaal. Niet te vergeten dit is in een kadett-c, dus het
    scharnierpunt van het pedaal is bovenaan en de bevestiging
    naar de pomp er onder. Om de kracht te vergroten van het
    pedaal moet ik dan naar boven met die aansluiting of naar
    beneden dichter bij de voetpad?

    Ik zie nog mensen met zo een dubbel rempomp systeem
    rijden zonder bekrachtiger maar vraag mij af of zij dan ook
    de pedaal aangepast zouden hebben.

    Misschien weten de drift bouwers wel raad…

    Ivan

    #17688141

    Je moet naar boven met de bevestiging om de arm groter te maken.

    Denk er wel aan dat hierdoor de slag van het pedaal ook groter wordt, je pedaal zal dus dieper komen als eerst.

    Overigens zou je een kleinere diameter hoofdremcilinder kunnen gebruiken, die moet je dan ook verder indrukken maar het zal wel lichter gaan.

    Het pedaal is wel hard zonder bekrachtiger maar er zit ook meer gevoel in, dat is voor een racer de grote winst.

    #17688142

    En hoe zit dat met die apparte hoofdremcilinders die je bijv bij biesheuvel enz kan krijgen?

    #17688143

    Die zijn bedoeld om een gescheiden circuit te hebben
    en de remdruk te kunnen verdelen tussen voor en achter.

    Zelf zou ik beginnen met de hoofdremcilinder die ik nu heb
    zonder de bekrachtiger, er zit wel een tilton kraan tussen de achterste remleiding waarmee ik de druk kan verminderen.

    Dus een centimeter of twee naar boven op de pedaal verplaatsen zou meer kracht op de cilinder zetten

    #17688144

    En hoe remt zoiets? ook een hard pedaal of gewoon zoals origineel?

    #17688145

    Het moet toch te doen zijn daar er meerdere in de competitie
    met zo een setup rijden.
    Ik hoorde steeds van andere piloten dat je beter gevoel hebd van hoe je rem werkt.

    #17688146

    Ik heb even de pedaal onderzocht en de aansluiting van de rempomp staat al niet zo ver van het bovenliggende scharnierpunt ongeveer 4 cm. Dus veel winst zal er niet in zitten met bvb 1 cm naar boven te verplaatsen want ik denk
    alles wat ik meer naar boven zou verplaatsen de slag van het pedaal veel te lang zou worden.

    Ivan

    #17688147

    Krachten kun je uitrekenen net als de slag.

    Denk aan een wip net als bij natuurkunde en dan is het Kracht x arm = kracht x arm

    Voor een standaard personen auto is 500 N = ongeveer 50Kg de maximale pedaaldruk.
    Bij een bedrijfswagen is het 700N = 70Kg.

    Voorheen had je met een pedaal van (bijvoorbeeld) 25 cm (gemeten van middelpunt pedaat tot scharnierpunt)

    500 x 25 = X x 4
    X = 3125 N op je cilinder staan

    Bij een verkorte hefboom: 3cm
    X = 4167 N

    25% meer kracht, let er wel op dat je je pin van de pedaal recht op je cilinder moet blijven staan anders worden de krachten anders (= lager).

    Je slag is echter ook wel 25% meer, dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.

    Als je de ruimte hebt om die 25% extra tot de bodem te kunnen trappen is het een overweging waard om het te proberen.

    #17688148

    dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.

    Kun je dit ook uitleggen? raakt in mijn ogen kant noch wal namelijk…:jerry

    Berekening is overigens wel duidelijk.:thumbup

    #17688149

    origineel gepost door giuliettaevo

    dit levert je echter wel weer meer gevoel op in je pedaal daar je meer pedaalslag hebt.

    Kun je dit ook uitleggen? raakt in mijn ogen kant noch wal namelijk…:jerry

    Berekening is overigens wel duidelijk.:thumbup

    Van “niet remmen” tot “blokkeren” heb je meer slag zitten,
    Je kan dan beter doseren bedoelt hij denk ik

    #17688150

    precies

    #17688151

    Heb ook een pedal box in de Corsa, helaas nog nooit mee gereden maar het stelt niet veel voor verder. Cilindertjes zijn niet zo duur en pedal box kan je zelf maken. Alleen alle slangen, koppelingen, hydrolische handrem en dikke voorremmen maken het weer duur he :P

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.