hoogteverstelling stuur inbouwen

Forumindex Forums Modellen Calibra hoogteverstelling stuur inbouwen

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door .
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222258

    Vraagje,

    De eerste bouwjaren van calibra’s zijn vaak uitgerust met hoogte verstelbaar stuur.

    In mijn calibra van 1997 zit dit echter niet in.

    Is het mogelijk om hoogte verstelling van stuur naderhand over te zetten van een ouder type? Heeft iemand dit al eens gedaan?

    bedankt alvast :wors

    #17685747

    tot welk bj zijn die dan uitgerust?

    #17685748

    Volgens mij is dat omdat dat ivm met airbag niet kon of niet veilig is of zo.

    In ieder geval, het aanwezig zijn van een stuurairbag staat gelijk aan geen hoogte verstelling van het stuur. Dat is ook de reden dat latere modellen geen hoogte verstelbaar stuur hebben.

    #17685749

    Ik heb dat idd. gedaan.
    Heb zelf een Calibra 2.0l 8v uit 1994.
    Van mijn collega een Engelse Calibra 2.0l 16v uit ’91(idd.,rchts gestuurd!!!!) overgenomen voor €100 omdat deze compleet verrot was, en ik een geleider nodig had voor mijn schuifdak. Een onderdeel wat bij de Opel €753 kost!!!
    Voor €100 had ik nu een hele auto!!
    Dak gerepareerd, 8v plaats gemaakt voor de 16v, en tevens ook de verstelbare stuurkolom overgezet, met het originele stuur van mijn auto er weer gewoon op. (Incl. airbag)
    Het is dus mogelijk!!


    @2slow
    : Volgens mij kunnen ook de latere modellen met airbag een verstelbaar stuur hebben.
    B Vectra van mijn ex heeft dit ook gewoon.
    Is misschien wel geen Calibra, maar het idee is exact hetzelfde.

    #17685750

    dit had toch te maken met de uitklap waarde van de stuurairbag staat mij bij een keer gelezen te hebben.

    maar dit valt altijd in te bouwen is +/- 2,5 uur werk hoogte verstelbaar stuur

    #17685751

    Het zou met veiligheid te maken kunnen, omdat het een kingsize airbag is. Als je de prijslijst ziet staat er bij airbag dat hoogte verstelbaar niet mogelijk is (af fabriek dus).

    #17685752

    Hmm…okay….nou dan heb ik iets gefabriceerd wat de fabriek dan niet gedaan heeft.
    En voor de rest zie ik het probleem ook niet.
    Zoals ik al zei heeft de Vecta van mijn ex het ook.
    Stuur is hetzelfde, en ook de stuurkolom zit volgens mij ook vrijwel/geen verschil in.
    Dus waarom in een Vectra wel, en in een Calibra niet denk ik dan?

    #17685753

    Kan verschil in ziiten in de airbag zelf. Weet niet hoe die bij de Vectra B is. Die van de Calibra is behoorlijk groot.

    Het zou zo kunnen zijn dat als je de hoogte van de stuurkolom veranderd dat de airbag zn werk niet juist doet.

    Het feit is wel dat de combinatie niet af fabriek geleverd is.

    #17685754

    Ik snap wat je bedoeld, maar in de vectra waar ik het over heb zit net zo’n grote airbag.
    Is hetzelfde of practisch (optisch gezien) hetzelfde stuur.
    Dus dan zou het in een Calibra toch ook goed moeten werken.

    Maar goed….dan heb ik voor een Calibra toch iets redelijk unieks.

    #17685755

    dus dan is het dus een kwestie van de stuurkolom overzetten? Verder geen rare dingen en wel gewoon goed te doen?

    king:

    #17685756

    origineel gepost door 2slow
    Kan verschil in ziiten in de airbag zelf. Weet niet hoe die bij de Vectra B is. Die van de Calibra is behoorlijk groot.

    Het zou zo kunnen zijn dat als je de hoogte van de stuurkolom veranderd dat de airbag zn werk niet juist doet.

    Het feit is wel dat de combinatie niet af fabriek geleverd is.

    Ik heb een theorie waarom het zo niet geleverd is.
    De zitpositie in een Calibra is totaal anders als in een Vectra. Je kan veel lager zitten.
    Als het stuur in hoogte verstelt kan worden, veranderd ook de hoek ten opzichte van de rijder (meer richting hoe het stuur van een bus zit).

    Stel nou dat iemand het stuur omhoog en de stoel omlaag doet. In combinatie met een king size airbag bestaat dan het risico dat de onderste rand van de airbag in je buik/borstkast/solar-plexus knalt en zo alle lucht uit je longen slaat of zelfs een klap-long bezorgt.

    #17685757

    Wie zal het zeggen…
    de zitpositie die je nu noemt…zo zit volgens mij niemand in een auto…lijkt me erg onaangenaam.


    @AsconaC20NE
    : Is idd. alleen een kwestie van stuurkolom overzetten, en is zeker goed te doen. Waarschijnlijk moet je alleen wel even de stuurkolom kappen een klein beetje aanpassen.
    De kappen die om een verstelbare kolom zitten met een stuur zonder airbag passen weer niet op dezelfde kolom icm. een airbagstuur.

    En een tip: als je begint…eerst de accupool los maken!!!!
    Dan 1 minuutje wachten voordat je de badrading van de airbag los haalt.(is voor het ontladen). En bij in elkaar zetten
    eerst de bedrading aansluiten voordat je de accu weer aansluit…anders krijg je een airbag storing.

    #17685758

    Ligt ook aan je lengte he… en voordat er rechts-hangende petjes waren, was het de stoere stijl om zo ver mogelijk onderuit in de auto te liggen.
    Zeg maar de periode vlak na de introductie van de Calibra, midden 90’s. Dus wat dat betreft…. het zou kunnen.

    #17685759

    Da’s ook wel weer waar.
    Maar goed…ik zelf zit niet zo debiel in een auto, dus zou het voor mij geen probleem moeten zijn.

    #17685760

    @ AsconaC20NE,

    De Calibra blijft dan dus nog even??

    #17685761

    Nog geen idee eigenlijk, ik ben echt diep in twijfel :hmmz

    Ik vind mijn calibra echt geweldig, maar de astra cabrio is ook echt helemaal super, zeker nu. Maar om 2 auto’s op mijn naam te hebben terwijl ik ook dagelijks nieuwe auto’s van werk mee heb is ook echt heel zonde.

    Als je een persoonsgebonden kentekenplaat zou kunnen bestellen die je zo op een andere auto kon ‘plakken’ dan had ik de calibra zeker gehouden om er af en toe mee te rijden. maar nu is er een kans dat hij wel weg gaat.

    elke keer denk ik wel, dan weer niet, dan weer wel. en dan heb ik wat belangstellenden gehad en dan denk ik weer van niet :P

    #17685762

    origineel gepost door 2slow
    Volgens mij is dat omdat dat ivm met airbag niet kon of niet veilig is of zo.

    In ieder geval, het aanwezig zijn van een stuurairbag staat gelijk aan geen hoogte verstelling van het stuur. Dat is ook de reden dat latere modellen geen hoogte verstelbaar stuur hebben.

    Is raar, ik heb een calibra afgebroken met airbag en verstelbaar stuur :hmmz maar zou al eerder eens aangepast kunnen zijn.

    #17685763

    origineel gepost door Robke1974

    origineel gepost door 2slow
    Volgens mij is dat omdat dat ivm met airbag niet kon of niet veilig is of zo.

    In ieder geval, het aanwezig zijn van een stuurairbag staat gelijk aan geen hoogte verstelling van het stuur. Dat is ook de reden dat latere modellen geen hoogte verstelbaar stuur hebben.

    Is raar, ik heb een calibra afgebroken met airbag en verstelbaar stuur :hmmz maar zou al eerder eens aangepast kunnen zijn.

    Dat zou inderdaad gebeurt kunnen zijn. Af fabriek is het niet zo geleverd.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.