Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Motorprobleem Vecatr B X1.6XEL 16V
- Dit onderwerp bevat 27 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 7 maanden geleden door
master99.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2010 om 07:45 #17220979
master99
DeelnemerHallo Forumleden,
Het is weer een tijd geleden dat ik hier op het forum was, dus zal me eerst even voorstellen. Ik ben Erik uit Nijmegen en rijd een Vectra B Station 1.6 16V met Ecotec uit 1999.
In het verleden al wel eens wat kleine probleempjes gehad, maar over het algemeen flink tevreden over de auto. In de afgelopen jaren wel al de 2 onderste draagarmbussen moeten vervangen; te duur bij garage dus zelf gedaan .. geeft voldoening. Helaas rammelt het achterin weer erg, dat ik denk dat de bovenste draagarmbussen ook aan vervanging toe zijn. Maar ik weet hoe het moet.
Airco heeft het na een vulbeurt het weer begeven, en reparatie kost 600 voor het vervangen van het leidingenpakket … vond ik te duur, dus nu maar zonder airco.
M’n linker spiegel dondert er nog wel eens af … beetje kit, dan is het weer oke.Aangezien het verbruik en de wegenbelasting toch erg vriendelijk zijn, ben ik erg tevreden met de Vectra. Maar nu het probleem.
Gisteren op weg naar Arnhem, en na wat km stapvoets te hebben gereden vanwege drukte, pakte de motor niet goed op bij gas geven. Veel trillingen in het stuur bij stationair (vanuit de motor, niet het rijgedeelte) en ook bij versnellen.Auto pakt dan niet lekker op, alsof je de helft aan pk’s hebt. De top is er ook uit. Durfde niet harder dan 100 te rijden. Ik de auto langs de kant van de weg. Even verstandig in de motorruimte gekeken. Kon niets vreemd zien. Wel vreemd dat als ik via de gasklep wat gas bij gaf, ik een flinke zwavellucht rook, echt flink. Nooit eerder gemerkt, dus vond het erg vreemd. Toen voorzichtig terug naar huis gereden.
Symptomen bleven zoals hierboven beschreven. Nu heb ik al wat rondgeneusd op dit mooie forum, en er zijn volgens mij een aantal zaken die de oorzaak kunnen zijn.
– EGR klep -> afdoppen
– gasklephuis vervuild -> schoonmaken
– gasklepmotor -> ??
– defecte bougie(s) -> vervangen
– Lambda sonde -> controleren -> vervangen
– temp-sensor -> controleren -> vervangenIk wil vandaag aan de slag met de auto. Hebben jullie nog enige suggesties waar ik naar kan kijken?
Vanwege een aantal erg slechte ervaringen met garages, ben ik niet altijd even netjes met onderhoudsintervallen. Wel de distributieriem op tijd vervangen, maar olie en bougies, benzinefilter etc. doe ik niet op de aangegeven onderhoudsintervallen. Misschien wordt ik hiervoor nu afgestraft.
Alvast bedankt.
Erik9 mei 2010 om 07:58 #17669026sw_reijnders
Deelnemerhoe klinkt de motor als je gas geeft?
gewoon normaal of als een tractor?9 mei 2010 om 08:17 #17669027master99
DeelnemerAls hij stationair loopt, dan is het inderdaad een tractor of oude diesel. Als je gas geeft in z’n vrij, en hij komt wat op toeren (> 1500) dan klinkt hij normaal. Als je tijdens belasting (rijden) gas geeft, dan gaat hij weer ruwer klinken, inhouden en schudden.
9 mei 2010 om 08:21 #17669028master99
Deelnemer.. bedenk me net dat het ook aan een slecht of verstopt benzinefilter kan liggen. Kan me niet herinneren dat ik die ooit vervangen heb. Hij zit er toch al z’n 90.000 km in.
9 mei 2010 om 08:22 #17669029wim-v6
DeelnemerZou beginnen met het nakijken van de bougies / bobinebrug.
dat zijn vaak oorzaken van deze problemen.
Willem
9 mei 2010 om 08:33 #17669030master99
DeelnemerWillem bedankt. Ik ga daar als eerste mee aan de slag.
Heb je een suggestie hoe ik de bobinebank test? Kan ik alle primaire kanen van de 4 bobines doormeten? Of raad je aan om hem uit de motor te halen, inclusief de bougies, en de vonken te testen bij starten?Maar die zwavellucht? Zeg je dat niets? Het was niet een klein rot eitje .. echt flinke stank ..
9 mei 2010 om 08:45 #17669031sw_reijnders
Deelnemerdan zal die wel op 3 poten lopen.
daar ga je niet komen door een filtertje vervangen of een egr kleppie schoonmaken.zwavellucht wil meestal zeggen dat er iets is verbrand/doorgebrand.
wat ook niet onverstandig is, is even je compressie te (laten) meten9 mei 2010 om 08:58 #17669032wim-v6
DeelnemerDie moet ik ook een keer gaan halen, een Compressie meter, maar kan nog niet een geschikte vinden, moet er een hebben met LANGE steel daar je bij de V6 diep weg moet om te meten.
Die Zwavel lucht kan uit de katalysator komen omdat er onverbrande benzine in de katalysator komt als de motor niet loopt.
niet meer rijden, anders kan je ook aan een nieuwe katalysator.
Willem
9 mei 2010 om 09:03 #17669033master99
DeelnemerHeren bedankt tot zo ver. Compressie kan ik wel meten. Ervaring heb ik met oude Benzen (<1975), en hoopte de Vectra te hebben als betrouwbare dagelijkse wagen. Maar ja, aandacht moet ik nu dus even verdelen. Ik ga aan de slag en kom er op terug.
O ja, nog even over de katlysator. Stel dat die aan z’n einde is (ik moet er toch mee naar m’n werkplaats rijden … 30 km verderop), wordt dit dan bij een apk opgemerkt?
9 mei 2010 om 09:05 #17669034wim-v6
Deelnemerje kan ook met een rond staafje voelen of er verschil in de cilinders zit tijdens starten, bij gebrek aan een Compressie meter.
Staafje in bougiegat duwen en voelen hoe hard deze omhoog komt, en dat bij alle 4..
zo heb ik ook wel eens gecontroleerd op compressie verschil.
Willem
9 mei 2010 om 09:31 #17669035teungts
Deelnemerniet betrouwbaar:o. ook al ben je ervaren meten is weten :thumbup
9 mei 2010 om 10:00 #17669036wim-v6
DeelnemerKlopt, maar om te checken of 1 cilindfer echt afwijkt is het prima genoeg, ben er nooit mee de fout in gegaan.
maar goed, je kan al horen als je start zonder bobine kabel of ie geen compressie heeft op 1 cilinder.
motor moet 4 gelijke slagen maken tijdens sterten, wijkt er 1 van af is er verschil in compressie
Willem
9 mei 2010 om 14:29 #17669037master99
DeelnemerNou, ik ben er weer. Onderweg naar mijn klusplek heb ik eerst maar eens verse benzine getankt en er een busje injectorreiniger bij gedaan. Ik had namelijk het idee dat het probleem begon na een tankbeurt. Al met al, het haalde niets uit.
Verder heb ik de bougies vervangen. Deze waren ook echt aan vervanging toe. De kleur was wel zoals het boekje het voorschrijft, maar de electroden waren flink afgesleten. Toen een proefritje gemaakt en het probleem was weg. Stationair liep hij perfect en bij accelereren deed hij zoals je mag verwachten. Ik blij!
Helaas, op de snelweg kwam het probleem toch weer terug. Wel in veel mindere mate, dus bij flink het gas in trappen. Stationair loopt hij nog wel steeds prima. Bij gewoon rijden ook best goed, alleen af en toe een hikje. Bij flink gasgeven (> dan de helft het gas intrappen) dan houdt hij in en schokt hij. Ik denk dat de volgende stap het benzine filter is.
Iemand nog verfrissende ideeen na dit verhaal?
9 mei 2010 om 15:01 #17669038JanW75
DeelnemerHou maar op en vervang je bobinebrug maar, grote kans dat het dan weg is.
Heb het probleem zelf ook gehad.
Probeer het volgende:
Trek op tot 50km/u en zet hem dan in de vijfde versnelling en trap dan het gaspedaal volledig in.Als ie dan begint te bokken is je bobine ws. defect.
Via ebay.co.uk kun je heel goedkoop aan een originele komen.
Deze heb ik zelf ook gekocht voor mijn X16XEL.
Na betaling had ik hem binnen 2 dagen binnen.9 mei 2010 om 15:05 #17669039roger rabbit
Deelnemerof hier bijna voor niks
9 mei 2010 om 15:10 #17669040JanW75
DeelnemerDas alleen geen originele en voor dat geld koop je hem dus origineel via de ebay link die ik gaf.
kost namelijk GBP 57,95 en dan komt er GBP 16,75 voor het verzenden.
Omgerekend zit je dan rond de 90 euro.
Bobine’s heb ik toch altijd liever origineel.
9 mei 2010 om 15:38 #17669041roger rabbit
Deelnemerdat is wel aardig bedacht maar ik weet uit ervaring dat deze bobine’s in dealerland uitgedeeld worden omdat ze allemaal stuk gaan, dus moet je je in dit geval wel afvragen of “origineel” wel verstandig is, anderzijds heb je altijd 2 jaar garantie op gekochte onderdelen
9 mei 2010 om 17:03 #17669042JanW75
DeelnemerAch de originele heeft het in mijn auto in ieder geval 11 jaar vol gehouden, dus dat vind ik niet gek voor een origineel onderdeel.
Maar goed ik zeg ook niet dat TS een originele moet kopen, ik geef alleen aan dat ik zelf een originele liever heb dan een “imitatie”
Maar mocht TS dan toch liever een imitatie willen hebben dan verkoopt deze aanbieder deze ook voor GBP 33,45
9 mei 2010 om 19:31 #17669043master99
DeelnemerBedankt voor jullie meedenken. Kan ik op de een of andere manier testen of de bobinebrug echt de oorzaak van het probleem is? Ik wil voorkomen dat ik straks onderdeel na onderdeel aan het vervangen ben, zonder dat het de oplossing biedt.
9 mei 2010 om 19:55 #17669044JanW75
DeelnemerHad ik een paar posts eerder al gemeld.
Heb het probleem zelf ook gehad.
Probeer het volgende:
Trek op tot 50km/u en zet hem dan in de vijfde versnelling en trap dan het gaspedaal volledig in.Als ie dan begint te bokken is je bobine ws. defect.
Ik had eerst van alles vervangen en uit eindelijk toch maar de bobinebrug vervangen en was van het probleem af.
Had net zoals jij het probleem dat als je normaal optrekt er niets aan de hand is maar zodra je het gas wat dieper intrapt begint de auto te bokken en te stotteren.
9 mei 2010 om 20:13 #17669045master99
DeelnemerOke, ga ik doen. Alhoewel ik nu al weet dat juist dan het probleem zich voor doet.
Maar waarom doet juist dan zich het probleem voor? Ik zou juist verwachten dat zich dan problemen voor doen die met de injectie te maken hebben, en niet zo zeer de ontsteking.
10 mei 2010 om 05:15 #17669046JanW75
DeelnemerIk dacht zelf eerst ook dat het aan de injectie lag.
Dus heb ik eerst brandstoffilter vervangen daarna injector reiniger toegevoegd, daarna brandstofdrukregelaar vervangen en daarna de brandstofpomp vervangen, maar helaas het probleem bleef.Daarna toch maar de gok genomen en de bobinebrug vervangen en toen was het probleem weg.
Waarschijnlijk heeft het te maken dat je bobine slechter begint te worden en daardoor bij flink doortrappen het tempo niet meer bij kan houden, waardoor de vonk niet krachtig genoeg meer is.
10 mei 2010 om 11:50 #17669047master99
DeelnemerIk heb nog vergeten te vertellen dat ik niet exact dezelfde bougie-types terug geplaatst heb. Wel de juiste warmte graad, maar er kwamen bougies uit die 2 massa elektroden hebben, en ik heb er bougies terug geplaatst (Bossch) met maar een enkele massa elektrode. Zou het raadzaam zijn om eerst de bougies te vervangen door exact hetzelfde type als dat er in zat, en waar hij 170000 km probleemloos op gereden heeft, of direct op een nieuwe bobinebrug overstappen?
10 mei 2010 om 11:58 #17669048sw_reijnders
Deelnemer:sleeping
nu doettie het al niet goed . . . waarom plaats je dan andere terug?
10 mei 2010 om 12:50 #17669049master99
DeelnemerJa ja .. ik weet het.
Het was zondag (dus geen winkel open hier) en had deze nog liggen. Deze waren nog nieuw en de oude hebben het al 170.000 km volgehouden. Zo raar is het dan toch niet. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.