Nieuwe motor ingebouwd en een klein probleem – update 20 / 6

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Nieuwe motor ingebouwd en een klein probleem – update 20 / 6

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17220251

    Beste allemaal,

    In mijn voorstel – topic had ik het al aangegeven:
    Vectra B X16XEL gekocht, nieuwe motor dit weekend ingebouw. Deze kwam uit een 2000 Zafira. Alle kabels van de Vec op het motorblok gezet. Computer van de Vec gebruikt.

    Jawel hij starttte. Maar de startblokkering sloeg meteen toe. Met beide sleutels geprobeerd. Hetzelfde resultaat.

    Uit laten lezen, motor herkent de sleutelcode niet ? Gewist. En prompt weer terug.

    Ik heb de opelpas met een “securitycode” maar ik denk dat die ergens anders voor is.

    Suggesties / Easy fixe’n ? Of wordt het een bezoekje aan de opelgarage en wat kost dat ?

    Alvast bedankt !

    #17659888

    Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet echt iets vinden.

    #17659889

    Eehhh effe duidelijk:

    Computer van je EIGEN auto: ja / nee
    Sleutels van je EIGEN auto: ja / nee
    Slotring van je EIGEN auto: ja / nee
    Motorraadboom van je EIGEN auto: ja / nee

    op alles ja geantwoord:

    – JA: Stekker naar interieur vergeten vast te klikken

    – Nee: even verduidelijken waarop een NEE, en waarom.

    willem

    #17659890

    Eehhh effe duidelijk:

    Computer van je EIGEN auto: ja / nee
    Sleutels van je EIGEN auto: ja / nee
    Slotring van je EIGEN auto: ja / nee
    Motorraadboom van je EIGEN auto: ja / nee

    op alles ja geantwoord:

    – JA: Stekker naar interieur vergeten vast te klikken

    – Nee: even verduidelijken waarop een NEE, en waarom.

    Slotring zit in het contactslot neem ik aan. Zo ja zijn alle antwoorden ja.

    #17659891

    Kijken of je alle stekkers juist heb aangesloten.

    stekkers naar teller en Slotring zijn belangrijk.

    Willem

    #17659892

    We gaan eens kijken, alvast bedankt.

    #17659893

    Even bij de opelgarage opnieuw laten programmeren. Probleem opgelost.

    Nu nog een nieuwe lamdasonde en karre maar.

    #17659894

    Mooie station heb je !
    Wat was je nu kwijt voor het hele verhaal (auto + blok + inbouwen) als ik vragen mag ?

    #17659895

    Dank u,

    Nou het hele verhaal is nog niet afgelopen, hij staat sinds vorige week bij de opel – dealer.

    Het probleem was dat hij vanzelf in de toeren klom (4000 – 6000) terwijl ik stil stond. Ook viel hij bij het geringste of minste uit.

    Bij een bevriende garagehouder uit laten lezen. Blijkbaar iets mis met de ECU ? Foutcode. Hij liep op het noodprogramma.

    Dat is gefixt bij de opelgarage, maar hij blijft raar lopen of niet lopen, waarschijnlijk is er iets mis in de bekabeling, we hebben de originele kabels gebruikt om problemen te voorkomen. Maar die bijten nu terug. Er was al plastic van de kabels af. Dus misschien heeft de vorige eigenaar iets gedaan of heeft er een marter onder gezeten.

    Enfin, ik hoop hem vrijdag terug te krijgen en als het dan en beetje mee zit, dan kom ik niet boven de 2500 uit.

    Dat is de aanschaf + zafirablok met 98XXX op de klok + nieuwe spanrollen / riemen en andere kleine materiaal + 2 x bezoek opeldealer.

    Inbouw kostte me niks.

    #17659896

    Had de X16XEL niet één of ander rubber of pakking oid waardoor, als deze stukgaat, de motor heel hoog in toeren gaat lopen ?

    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=105451

    #17659897

    Dank u voor de tip.

    #17659898

    Is de X16XEL uit 95 niet anders dan een uit 2000 vraag ik me dan af ?

    #17659899

    dat is die ja :)

    #17659900

    Klopt er zijn twee types.

    Vanaf eind 1998 zijn ze het nieuwe type gaan gebruiken in de vectra.
    Weet niet of dat bij de Zafira ook zo is, maar ze zijn wel heel makelijk te herkennen.

    Oud type heeft inlaatspruitstuk boven op het gasklephuis zitten.
    Nieuw type heeft het gasklephuis boven op het inlaatspruitstuk.

    #17659901

    Da’s niet veel, voor dat geld heb je idd een mooie wagen dan !

    Succes met de laatste storingen dan :(

    #17659902

    Originally posted by JanW75
    Klopt er zijn twee types.

    Vanaf eind 1998 zijn ze het nieuwe type gaan gebruiken in de vectra.
    Weet niet of dat bij de Zafira ook zo is, maar ze zijn wel heel makelijk te herkennen.

    Oud type heeft inlaatspruitstuk boven op het gasklephuis zitten.
    Nieuw type heeft het gasklephuis boven op het inlaatspruitstuk.

    Dan heb ik het nieuwe type:thumbup

    #17659903

    Originally posted by PAASHAAS
    Da’s niet veel, voor dat geld heb je idd een mooie wagen dan !

    Succes met de laatste storingen dan :(

    Ik hoop van wel, dat was ook de bedoeling. Want als je kijkt wat een goede vec b op marktplaats kost.

    Het grote pluspunt was dat hij van buiten en binnen als nieuw is. Daarom heb ik ook het risico genomen.

    #17659904

    Dit is het eerste type X16XEL, en dat is die met die scheurende slang inderdaad:

    en dit is het type vanaf half ’98:

    of:

    Willem

    #17659905

    En zo ziet tie eruit in een vectra

    #17659906

    Inderdaad, bovenstaande foto is ook mijn blok :wors

    Maar nu de update met natuurlijk weer de nodige vragen en vraagtekens.

    Vandaag een telefoontje van de opelgarage. Ik dacht yes, Vec klaar rijden maar. Maar niet heus. Na een week zoeken naar een speld in een hooiberg de uitkomst. ECU is zelf stuk. :swear:swear:swear

    Kunnen we maken, maar dat kost u € 1200 meneer. :fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1:fy1

    Heel rustig, kunt u mij dit even uitleggen geachte garagehouder ? Nou meneer, als u een motor uit een andere auto inbouwt dan moet u de ECU laten leegmaken, motor inbouwen en de ECU weer laten herprogrammeren, dit is een beveiliging van Opel. Wij kunnen dus een lege ECU bestellen en deze op uw nieuwe motor inprogrammeren.

    Ok, ik kom de auto wel halen. Even € 170 diagnosekosten neerlappen en stotterend naar huis.



    Maar, ik heb nog de ECU van de Zafira motor liggen, ik ga morgen gewoon die erin zetten en kijken wat ie doet. Ik durf er geen poll op te zetten starten / niet starten. Maar ik heb hier en daar nog eens rond gebeld en de meeste zeggen dat het gewoon moet kunnen. En dat ie start.

    Dus wie het weet mag het zeggen, wie nog suggesties heeft ook. Anders meld ik me morgen weer met het nieuws.

    Misschien noem ik het steeds verkeerd, maar ik bedoel dat ding dat rechts op het blok zit gemonteerd.

    #17659907

    :hmmz Volgens mij moet je dan ook de sleutels van de Zaf gebruiken als mede de slotring…..

    #17659908

    Goed, wie had gewed dat het niet lukt, die heeft gelijk.

    Maar…………………………………………………………………

    Ik heb via de sloperij weten te bemachtigen:

    – slotring en sleutel die bij het blok horen. ECU / Stuurapperaat heb ik al dus ik heb 3 van de 3.

    Alleen zit alles aan een stuurstang vast.

    Maar even plaatjes bij het praatje.

    Is dit de zogenaamde slotring ? Printplaatje onder het slot ?

    Of dit rare gevaarte aan de zijkant ?

    De vraag is hoe krijg je eigenlijk dat hele gevaarte op een makkelijke manier van de stuurstang af ?

    Tevens moet ik dat van de slotring even weten, want als bovenstaand plan niet lukt dan moet ik slotring / sleutel / ECU afgeven bij de opeldealer dan wordt de ECU gerepareerd. Alles opnieuw aangesloten en hopelijk is dan de ellende voorbij.

    Of zeggen jullie, wees wijs laat het je bij de opeldealer maken. Dan weet je dat je goed zit. Bespaar je alweer een weekend ergernis.

    Alvast bedankt.

    #17659909

    Originally posted by PAASHAAS
    Da’s niet veel, voor dat geld heb je idd een mooie wagen dan !

    Succes met de laatste storingen dan :(

    En het bedrag stijgt gestaag. Ik hoop nu niet boven de € 3000 uit te komen. :cry:cry:cry:cry:cry

    #17659910

    Na een nachtje slapen heb ik besloten om hem gewoon naar de opeldealer te brengen. Ik begin er zelf niet meer aan.:sleeping:sleeping

    Kan iemand mij dan wel even vertellen welke van twee bovenstaande plaatjes de slotring is ?:wors

    #17659911

    origineel gepost door DaJax
    Na een nachtje slapen heb ik besloten om hem gewoon naar de opeldealer te brengen. Ik begin er zelf niet meer aan.:sleeping:sleeping

    Het enigste wat de opel dealer nu nog moet doen is die ecu omprogrameren ??? Dat zal toch wel niet zo duur zijn lijkt me ?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.