Koelwater verliezen

Forumindex Forums Modellen Omega Koelwater verliezen

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17220155

    Hé Allen,

    Misschien kan één van jullie mij helpen. Ik rijdt een Opel Omega 2.0 16v station uit 1998 en die rijdt prima. Ik heb alleen één uitdaging: Vorig jaar zomer, als ik de airco aanzette dan liep de temperatuur op van de motor, ik de klep open en het hele koelwater reservoir was leeg. Meerdere malen bij moeten vullen, alles afgeperst om te kijken of de koppakking het niet begeven had enz,enz. De gehele zomer een beetje heen geklooid. Toen brak de winter aan eik heb nergens last van gehad, de auto verloor geen druppel koelwater en prima gereden. Nu breekt het mooie weer aan en ik gebruik de airco weer en warempel !! Ik kan weer koelwater bij vullen. Alles is gecheckt, de airco is bijgevuld en afgeperst en ik snap er niks meer van. Kan iemand mij helpen of komt iemand dit bekend voor ??

    Peter

    #17658244

    Hoi Peter,welkom op het forum;)

    De meest voorkomende oorzaak is de driewegklep vd verwarming die gaat lekken.

    gr

    Danny

    #17658245

    Welkom op het forum Peter.

    Het airco systeem staat los van de verwarming.

    Wat het rare is is dat je in de zomer als je geen verwarming nodig hebt hij lekt. Zou idd de driewegklep kunnen zijn.

    Gr Jack

    #17658246

    9 van de 10 keer wel ja , iederen heeft hem wel s gehad

    #17658247

    Met de airco aan (koud) sluit de AC de warmte toevoer naar de kachelradiateur volledig af ! daarom zou deze kunnen gaan lekken.

    Bij mij is deze ook lek (ligt al een poos een nieuwe originele klaar) :P

    Groetss,
    Sjors

    #17658248

    origineel gepost door Sjors-V6
    Met de airco aan (koud) sluit de AC de warmte toevoer naar de kachelradiateur volledig af ! daarom zou deze kunnen gaan lekken.

    Bij mij is deze ook lek (ligt al een poos een nieuwe originele klaar) :P

    Groetss,
    Sjors

    Valt me een beetje tegen Sjors.
    Jou kennende moet dat gelijk vervangen worden.:P

    #17658249

    Thnx voor de reacties, ik ga er mee aan de bak :afro Moet natuurlijk wel lekker koel in die grote bak kunnen rijden hé

    #17658250

    Hallo Allen,

    Vandaag de 3-wegklep vervangen (ook wel de radiatorkraan genoemd ??) en volia !!! Weg probleem, koelwater blijft perfect op niveau dus ik ga ervan uit dat het probleem is opgelost,

    Allen bedankt voor de reacties

    Peter

    #17658251

    Bedankt voor de feedback en mooi dat alles weer werkt,

    gr

    Danny

    #17658252

    Fijn dat het opgelost is.

    Gr Jack

    #17658253

    ik lees hier dat die driewegklep vervangen is omdat hij lekte,
    lag er dan geen plas koelvloeistof onder de auto of waar blijft de koelvloeistof dan?
    ik moet n.l. ook geregeld wat koelvloeistof bijvullen,maar het kan natuurlijk ook de warmtewisselaar zijn.

    mijn omega is een mv6 b.j. 1998

    m.v.g. nico

    #17658254

    Een plas heb je bij een v6 niet snel omdat de koelvloeistof op het uitlaat spruitstuk druppelt en dan verdampt.

    Heb je sludge ergens??? een mayonaise achtige prut die in de motor olie zit.
    Te zien aan de peilstok en olie vuldop of olie in de koelvloeistof. Dan is het de olie koeler.

    Als daar niks aan te zien is heb je waarschijnlijk je koppakking door.

    weet niet waar je in limburg zit maar je kunt altijd eens langskomen.

    Gr Jack

    #17658255

    origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
    Een plas heb je bij een v6 niet snel omdat de koelvloeistof op het uitlaat spruitstuk druppelt en dan verdampt.

    Heb je sludge ergens??? een mayonaise achtige prut die in de motor olie zit.
    Te zien aan de peilstok en olie vuldop of olie in de koelvloeistof. Dan is het de olie koeler.

    Als daar niks aan te zien is heb je waarschijnlijk je koppakking door.

    Gr Jack

    als de koelvloeistof op het spruitstuk zou lekken,dan zou ik het eigenlijk moeten ruiken tijdens de rit,maar ik ruik niks.

    dan zal het toch wel de oliekoeler zijn.
    vooral afgelopen winter had ik sludge,maar nu het warmer is,is die sludge een stuk minder,

    bedankt voor het aanbod,ik woon in roermond.

    tnx voor het antwoord.
    nico

    #17658256

    Mijn omni had ook last van koelvloeistof verlies..

    Eerst de driewegklep vervangen probleem leek opgelost maar na elke rit controle onder de auto druppelde het weer mooi onder de auto vandaan na een paar dagen..
    Dus als het koelsysteem onder druk is verliest hij koelvloeistof..

    Je zag ook spetters op de driewegklep en een aantal slangen zitten en dat kwam niet van de driewegklep weg maar ergens anders..:hmmz
    Uiteindelijk na een tijdje zonder parafaan te hebben gereden en het weer druppelde eens gekeken waar dat vandaan komt dan.. En met goed wat gas geven zag je gewoon achter de motor en klein straaltje koelvloeistof sproeien…
    Dus conclusie 1 van de waterslangen achter de motor lek:cry

    Beide slangen achterop de motor vervangen door nieuwe en probleem is weer opgelost.. (tot nu toe:angel)
    Echter je wil deze slangen echt niet vervangen bij een V6 want je kan echt nergens bij en je bent er een beste tijd mee bezig..

    Illustratie voorbeeldplaatje gedemonteerde motor…
    De slang in het geel aangegeven bleek dus uiteindelijk lek te zijn.. (was helemaal poreus en er zat een witte laag van koelvloeistof op..
    Maar beide slangen heb ik vervangen..

    #17658257

    ik zal een van deze dagen eens die waterdeflector ervan draaien ,en e.e.a. eens controleren.

    tnx

    nico

    #17658258

    Een van deze dagen wordt een heel stuk later,maar ik heb nog een vraag.
    ik heb besloten om gewoon de warmtewisselaar te vervangen,moet ik dan de olieleidingen bij de oliefilter ook losdraaien,in het “how to do” topic is mij dat niet helemaal duidelijk.

    m.v.gr.

    #17658259

    Hoeft niet maar is wel eens stuk makkelijker. Anders moet je ze buigen en krijg je ze heel lastig weer terug op de olie koeler.

    Maar vanwaar het idee om de koeler te vervangen?????

    Heb je kv bij de olie????

    Gr Jack

    #17658260

    origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
    Hoeft niet maar is wel eens stuk makkelijker. Anders moet je ze buigen en krijg je ze heel lastig weer terug op de olie koeler.

    Maar vanwaar het idee om de koeler te vervangen?????

    Heb je kv bij de olie????

    Gr Jack

    wat je in het “how to” topic schrijft op het einde over het vervangen van de oliekoeler ,dat heb ik ook
    koelvloeistof bijvullen en sludge in de vuldop.(vooral als het buiten kouder wordt)
    dan is het in 90% van de gevallen de warmtewisselaar.
    vandaar dat ik hier mee maar eens begin.

    gr nico

    #17658262

    heb ook zo’n V6, die koelvloeistof verliest. waarschijnlijk achter op de motor boven de automatische versn. bak. je kunt echter niet zien of er een slang kapot is.
    gaat volgende week naar de monteur die er bovenop alles af moet halen om er bij te kunnen. wat gaat dit grapje weer kosten.? hoop dat het een slang is die kapot is.
    ga nu ook maar teven de distributie riem vervangen en de waterpomp. gaat flinke duit kosten denk ?

    wat is jullie ervaring hiermee ?

    #17658261

    Dat klinkt als de 3weg klep. Willen nogal eens gaan lekken. Gelukkig voor je zit diezelfde klep ook op de 4 cilinders.

    In combinatie met de riemset en pomp geen goedkoop onderhoud inderdaad.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.