Z18XE – hoog verbruik, niet vlot draaien

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Z18XE – hoog verbruik, niet vlot draaien

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219647

    Hey,

    Onze Zafira uit 2003 met de 1.8 benzine van 125pk heeft sinds kort een slecht stationair draaien. Net onder de 800rpm, maar zowat heel de auto dreunt/davert mee en afgaand op de lucht draait ie veel te rijk.
    Verder gebeurt het optrekken eerder met horten en stoten, zeker vanaf de lagere toerentallen.
    Het totale gemiddelde verbruik lijkt ons ook gestegen (10,0l/100km), alsook het verbruik bij stationair toerental 1,0-1,1l/h.
    De luchtmassameter is eind vorige week vervangen, maar heeft geen wonderen verricht. Meer nog, als ik de LMM loskoppel hebben we nog steeds het niet-al-te-vlot wegrijden, maar een stationair verbruik van 0,8-0,9l/h. De LMM is nieuw van bij de dealer.
    De gasklep heb ik ook zonet grondig gereinigd met extra aandacht voor de carterontluchting …. geen verbetering merkbaar.

    Ik tracht ook de waarden uit de op-com mee te geven, waarden zijn genomen bij stationair …

    Selected model> 2003 Zafira Engine

    Control Unit:

    Keyword #1: EF
    Keyword #2: 8F
    Normal timing parameter set.
    “systemSupplierSpecific: L  “
    VIN: W0L0TGF7532160802
    vehicleManufacturerECUHardwareNumber 55351752
    systemSupplierECUHardwareNumber: SIE 0116004500
    systemSupplierECUSoftwareNumber: 6586115102
    systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0900
    exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: S03007
    systemNameOrEngineType: Z18XE
    RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: Not programmed
    ProgrammingDate: FFFFFFFF

    Identifier: 1618

    CalibrationDate: O10A201C
    CalibrationEquipmentSoftwareNumber: N5HA200A
    ECUInstallationDate: 6586055204
    VehicleManufacturerSpecific: 3200

    Measuring blocks information:

    Battery Voltage 13.5 V
    Main Relay Active
    Fuel Pump Relay Active
    APP Sensor 1 (Accelerator Pedal Position) 0.96 V
    APP Sensor 2 (Accelerator Pedal Position) 0.47 V
    Calculated Pedal Position 0%
    TP Sensor 1 (Throttle Position) 0.57 V
    TP Sensor 2 (Throttle Position) 4.45 V
    Calculated Throttle Position 6%
    Throttle Position Idle
    Engine Speed 767 RPM
    Mass Air Flow Sensor 0.73 V
    Mass Air Flow Sensor 10 kg/h
    Coolant Temperature 1.40 V
    Coolant Temperature 95 °C
    Intake Air Temperature 1.14 V
    Intake Air Temperature 44 °C
    Tank Sensor 4.67 V
    A/C Information Switch (Air Conditioning) Inactive
    A/C Pressure (Air Conditioning) 0 kPa
    Brake Switch 1 Inactive
    Brake Switch 2 Inactive
    Clutch Switch Inactive
    Vehicle Speed 0 km/h
    Cruise Control Tip Switch Inactive
    Cruise Control Inactive
    Vehicle Speed in Cruise Control Range Inactive
    Fuel Tank Ventilation Valve 2%
    Knock Control Inactive
    Intake Manifold Valve 1 Inactive
    B1S1 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 1) Active
    B1S1 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 1) 510 mV
    B1S1 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 1) Lean
    B1S2 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 2) Inactive
    B1S2 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 2) 431 mV
    B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2) Lean
    O2 Sensor Loop Open
    B1 Short Term Fuel Trim (Bank 1) 0
    A/C Relay (Air Conditioning) Inactive
    A/C Cutoff Mode (Air Conditioning) Underpressure
    Malfunction Indicator (MI) Off
    Service Vehicle Soon (SVS) Indicator ON
    Engine Speed 767 RPM
    Desired Idle Speed 787 RPM
    Idle Speed Offset Inactive
    Vehicle Acceleration 0.0 m/s2
    Ignition Dwell Angle 2.2 ms
    Injector Time 2.9 ms
    Ignition Spark Angle 4.2 °CA
    B1 Knock Sensor Signal (Bank 1) 0.3 V
    Knock Retard Cylinder 1 0 °CA
    Knock Retard Cylinder 2 0 °CA
    Knock Retard Cylinder 3 0 °CA
    Knock Retard Cylinder 4 0 °CA
    Relative Engine Load -4%
    ETC Limp Home Mode (Electronic Throttle Control) Inactive
    Electronic Throttle Control Learn Counter 0
    Fuel Tank Ventilation Valve Inactive

    Geen noemenswaardige foutmeldingen werden opgeslagen.

    Total number of fault codes: 3

    P0530 – A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Open
    (04) – Present

    P1481 – Fan Relay 1 Signal Low / Open Circuit
    (04) – Present

    P0170 – Lean Exhaust
    (02) – Not present

    Zelf vind ik de inlaat temperatuur nogal aan de hoge kant, maar ik kan dit niet rijmen met het hogere verbruik en het benzine luchtje.

    Iemand raad ?

    #17652641

    Je inlaat lucht temperatuur is normaal, zeker bij langdurig stationair lopen.

    P0170 wijst in 95 % van de gevallen naar een defecte / slechte luchtmassa meter!!!!!!!!!!!

    #17652642

    tja, de luchtmassameter was reeds vervangen …..

    Anyway, ‘k geef voor de volledigheid (en die overige 5%) nog even de oplossing mee: vervanging van de bobijnen lostte het probleem op.

    #17652643

    Oke, nou dat is mooi, dus je hebt weer een goed lopende motor :wors

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.