Krukas verslijpen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Krukas verslijpen

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219072

    Ik heb eens gehoord dat je een krukas kan verslijpen zodat je de slag van de motor kan aanpassen en hierdoor een motor met een hoge, strakke bijna constante koppel kan maken?
    Iemand hier ervaring mee of iemand weet die zoiets kan maken?

    #17646229

    ik heb er al eens van gehoord maar weet niet wie dat kan doen hoor en leer er graag meer over :thumbup

    #17646230

    lijkt mij niet,

    dan zal het een compleet ander krukas worden.

    maar je slag verandere… dus je compressie aanpassen.

    dat kan ook met zuigers

    #17646231

    origineel gepost door sjoerdie
    lijkt mij niet,

    dan zal het een compleet ander krukas worden.

    maar je slag verandere… dus je compressie aanpassen.

    dat kan ook met zuigers

    ja vertel maar eens hoe je en wat je dan moet doen???

    #17646232

    2.3 bouw je toch ook met een andere/verslepen as?

    #17646233

    Wangen aanpassen om de krukas lichter te maken heb ik wel eens gezien….
    Maar de slag daardoor wijzigen?

    #17646234

    Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
    En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
    Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
    Maar misschien kan het wel?

    #17646235

    origineel gepost door stoppelflieger
    Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
    En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
    Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
    Maar misschien kan het wel?

    Lagere zuigers, of kortere drijfstangen is een andere slag. lijkt me…

    #17646236

    De zuigers en drijfstangen hebben geen invloed op de slag, alleen op de compressie verhouding. De krukas kan excentrisch verslepen worden waardoor je een andere slag kunt krijgen. Hierdoor word de krukas wel zwakker. Voor een 2.3 worden er ook stalen krukassen gemaakt. Of je gaat voor een x22xe..

    #17646237

    origineel gepost door Fearless

    origineel gepost door stoppelflieger
    Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
    En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
    Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
    Maar misschien kan het wel?

    Lagere zuigers, of kortere drijfstangen is een andere slag. lijkt me…

    lijkt me niet je maakt zelfde slag alleen in ander deel van de cilinder dus lager of hoger
    gaat om afstand bigend ten op zichte van de krukas en dit keer 2 is de slag.
    dus je zal echt andere krukas moeten voor andere slag lijkt mij zo.
    iemand andere mening laat me graag weten

    mvg Jarno

    #17646238

    origineel gepost door GerardH
    De zuigers en drijfstangen hebben geen invloed op de slag, alleen op de compressie verhouding. De krukas kan excentrisch verslepen worden waardoor je een andere slag kunt krijgen. Hierdoor word de krukas wel zwakker. Voor een 2.3 worden er ook stalen krukassen gemaakt. Of je gaat voor een x22xe..

    Hoeveel aan extra inhoud kun je hiermee verkrijgen?
    Ik heb er nog nooit van gehoord maar kan me er wel iets bij voorstellen.
    Alleen lijkt het me kwa kosten niet interessant en ik verwacht dat je er ook niet veel inhoud mee kan halen.
    Je zult dan ook speciale drijfstangen moeten maken omdat de boring dan ook anders wordt.
    Je kunt beter een X22XE onderblok pakken.

    #17646239

    Ik had het zo horen vertellen dat ze die excentrisch slijpen en dat ze daardoor heel veel koppel kregen over het ganse toerengebied!
    Of zijn er andere manieren voor om dit te bekomen?

    #17646240

    Verwacht er maar niet heel veel koppel van als ze hem verslijpen.
    Zoveel inhoud kun je er niet mee halen.
    Je kunt ook voor hoge compressie zuigers gaan.
    Ik heb er al verschillende gebouwd. Je kunt echt veel koppel eruit krijgen wanneer je de
    cilinderkop op de juiste manier bewerkt en de juiste nokkenassen kiest in combinatie met de zuigers.

    #17646241

    Dat ben ik volgens mij een keer op een af andere engelse site tegen gekomen. Weet zo ook niet meer welke

    #17646242

    hmmm

    krukas verslijpen wordt die zwakker van
    dus dat in cmobi met meer koppel lijkt me
    t perfecte scenario voor motor schade

    worden niet voor niets krukas verstevigings platen gebruikt onder dikke let motoren

    das al met een onverslepen kruk;)
    wat moet je dan bij n verslepen krukas
    een veel grotere slag zal t nooit geven
    dan maar beter investeren in een stalen krukas;)

    en inderdaad de krukas is het enige onderdeel in je motor die de slag bepaalt

    geen zuigers of drijfstangen of piston pennen
    of what effer
    ;)

    #17646243

    Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

    #17646244

    origineel gepost door Govers
    Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

    :thumbup:thumbup

    #17646245

    origineel gepost door geert666

    origineel gepost door Govers
    Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

    :thumbup:thumbup

    Dan wordt dus het big end iets verder naar buiten verplaatst? Anders kom je nooit aan een grotere slag.

    #17646246

    origineel gepost door *Jurgen*

    origineel gepost door geert666

    origineel gepost door Govers
    Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

    :thumbup:thumbup

    Dan wordt dus het big end iets verder naar buiten verplaatst? Anders kom je nooit aan een grotere slag.

    Klopt

    #17646247

    je kunt ook een kleinere bigend lager diameter (drijfstang) gebruiken icm excentrisch slijpen , bv sommige honda lagers die een kleinere diameter hebben

    Het grootste probleem zit hem in het opnieuw behandelen van de nieuw geslepen lagertap, om te zorgen dat hij voldoene slijtvast wordt
    Ik ken helaas niet veel bedrijven in nederland die dat fatsoenlijk kunnen

    #17646248

    Ik zeg niet aan beginnen.

    Als je wel een grotere slag wil, neem dan een krukas van een X22XE ofzo.

    slijpen en lassen aan je krukas kan financieel echt niet uit, en het blijft altijd een verzwakking als je aan je krukas gaat lassen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.