koude motor?

Forumindex Forums Modellen Astra koude motor?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216725

    ik rijd sinds vorige week in een Astra 1995 (model F gefacelifted) met 1.6i motor. Nu lijkt de temperatuurmeter kapot OF er is iets in de motor zelf kapot, waardoor de motor niet warm wordt. Ik denk zelf het eerste (meter doet helemaal niets, ook niet een klein beetje), maar het valt me ook op dat de temperatuur in het interieur slechts langzaam stijgt (veel langzamer dan in mijn andere auto, maar dat kan natuurlijk per auto verschillen) of heeft dat te maken met de koude winter?

    Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

    #17600417

    ik denk eerlijk gezegt dat de thermostaat open blijft staan. Deze zal vervangen moeten worden dan

    #17600418

    als ik de thermostaat laat vervangen, is dat een dure klus (voor een dealer / voor een algemene garage)?

    #17600419

    Motorcode??

    #17600420

    ligt idd aan de motor code bij de 8v motoren C16NZ, X16SZ, X16SZR dit ie achter de distributie kap.
    bij de 16V motoren X16XEL zit ie voorop het blok met 3 schroefjes

    #17600421

    het type motor (8 of 16 kleppen) bepaalt of het een simpele of een complexe (dure) klus wordt? Hoe kom ik daar achter, hoe kom ik aan de motorcode?

    #17600422

    Kijk ff op je kentekenpapieren,
    Daar staat/ c1.6nz of x1.6xel of iets dergelijks.

    origineel gepost door CeeHaaKaa
    het type motor (8 of 16 kleppen) bepaalt of het een simpele of een complexe (dure) klus wordt? Hoe kom ik daar achter, hoe kom ik aan de motorcode?

    #17600423

    ik heb een 1.6 16v XEL dus lekker goedkoop dus :P haha

    #17600424

    Op mijn kenteken staat X16SZ (E2). Het gaat dus om een 8 klepper, maar wat zegt mij dit over dit probleem en de oplossing daarvan?

    #17600425

    origineel gepost door CeeHaaKaa
    ik rijd sinds vorige week in een Astra 1995 (model F gefacelifted) met 1.6i motor. Nu lijkt de temperatuurmeter kapot OF er is iets in de motor zelf kapot, waardoor de motor niet warm wordt. Ik denk zelf het eerste (meter doet helemaal niets, ook niet een klein beetje), maar het valt me ook op dat de temperatuur in het interieur slechts langzaam stijgt (veel langzamer dan in mijn andere auto, maar dat kan natuurlijk per auto verschillen) of heeft dat te maken met de koude winter?

    Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

    Je zou eerst kunnen kijken of het stekkertje wat zorgt voor aflezing van je temperatuur op je dashboard er nog wel op zit, kan ook zijn dat ie gecorrodeerd is, dan ff nieuw stekkertje eraan maken.

    Thermostaathuis zit er boven, waar de slang op zit. Die foto, ze zitten beide bij elkaar.

    #17600426

    Temperatuur zender voor de temperatuurmeter zit tussen de dynamo en de motor in de 1e inlaatbuis.

    kijk eens of de stekker erop zit..

    LET OP!! een auto motor warmt ook langzamer op, wanneer direct bij koude motor de kachel volledig warm word gezet!! dit ivm de koelvloeistof die door de kachelradiateur loopt, Direct word gekoeld door de koude lucht welke aangevoerd word door de kachelventilator.

    Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot.

    Deze zit achter het nokkenashuis. hiervoor zou het nokkenaswiel los moeten en dus de distributie riem los moeten..

    Daarom raad ik meestal aan de thermosstaat mee te vervangen met de distribuitie riem..

    dan is het opeens geen dure klus meer, daar deze riem dan toch los moet.

    Willem

    #17600427

    origineel gepost door wim-v6
    Temperatuur zender voor de temperatuurmeter zit tussen de dynamo en de motor in de 1e inlaatbuis.

    kijk eens of de stekker erop zit..

    LET OP!! een auto motor warmt ook langzamer op, wanneer direct bij koude motor de kachel volledig warm word gezet!! dit ivm de koelvloeistof die door de kachelradiateur loopt, Direct word gekoeld door de koude lucht welke aangevoerd word door de kachelventilator.

    Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot.

    Deze zit achter het nokkenashuis. hiervoor zou het nokkenaswiel los moeten en dus de distributie riem los moeten..

    Daarom raad ik meestal aan de thermosstaat mee te vervangen met de distribuitie riem..

    dan is het opeens geen dure klus meer, daar deze riem dan toch los moet.

    Willem

    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=119688

    in deze topic vertelden dat je de thermostaat kan vervangen zonder dat het nokkenaswiel er af moet.
    als dat lukt schilt het een hoop tijd en moeite ,zelf haal ik ook altijd het nokkenaswiel eraf ,de volgende keer wil zeker is proberen of het te doen is met het nokkenaswiel er op.

    #17600428

    Klopt! In slechts één geval heb ik het tandwiel ff iets moeten ‘lossen’ om een paar mm extra ruimte te krijgen. Misschien net een iets andere vorm termostaathuis!?

    #17600429

    ander type kap (astra-G / Vectra-B X16SZR bijvoorbeeld), dan moet ie los!!

    Willem

    #17600430

    oke dus als ik het goed begrijp kan bij de X16SZR het kapje waar de thermostaat achter zit er alleen afgeschoven worden als het nokkenaswiel er af is omdat deze rondom de as is afgesloten en ,bij ander type’s kan je deze kap er af halen zonder demontage van het nokkenaswiel?

    #17600431

    latere X16SZ, sommige C16NZ hebben ook afgesloten kappen. zo ook bij de 1400jes verschillende kappen geleverd.

    bij mijn Combo-B 1.4 ook een dichte kap erop X14SZ van ’98

    Willem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.