Vervangen voorste veerpotten

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Vervangen voorste veerpotten

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216713

    Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?

    #17600279

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?

    gewoon op een 2 kolomsbrug of op krikken
    3 moertjes van boven los en de stuurstangetjes en de rst van de bouten onder aan
    en je pakt hem er zo tussen weg
    daar hoeft die echt niet voor op de richtbank

    #17600280

    of bedoel je waar de veerpoten vast zitten

    #17600281

    nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.

    #17600282

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.

    bij mij is een veerpoot de schokbreker met veer en al
    compleet is dat een veerpoot in nl
    maar voor dat las werk hoeft die ook niet op de richt bank
    ik heb bij mijn eigen een veerpoot brug er op gezet
    en wielen van de grond af
    en stukken gemaakt van 2mm plaat en die er in gelast
    en voor dat je het vast last kruislings goed op meten
    dat je veerpoten wel goed blijven staan








    en ik heb die balkjes aan de zijkant ook veranderd
    die heb ik van voren open gemaakt
    dat het vocht en vuil er beter weg kan en betere lucht doorstroom

    #17600283

    fckk !!

    Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
    Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
    Was dat binnenscherm zo slecht??

    Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..

    Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry

    Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics

    Nog ff dit ….

    Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???

    grtsss

    Gert…

    #17600284

    Als je die 2 opstaande randen bedoelt, die tussen de veerdomes en het binnenscherm staan. Die vindt je alleen terug bij de versies met ABS, en dat was bij de A2.

    Maar als je bovenstaande foto’s indrukwekkend vindt, kijk maar een naar dit engelse project van een Monza. dat is pas schrikken.

    http://www.twomas.co.uk/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=610

    #17600285

    Rinus

    idd erg indrukwekkend ,,,

    wat een rotte bak,,, dat ze daar zoveel moeite in stoppen ,,,
    Tja hobby ,,,,,,

    Alleen bij a 2 met abs ??

    k heb hier een a1 staan zonder abs die t ook heeft ,…

    gr

    Gert

    #17600286

    meestal is het plaatwerk om de potten heen verrot en niet de potten zelf omdat dit dikker is dan de rest wil je de potten wel vervangen let dan op dat er verscil tussen 4 en 6 cilinders zit goed opletten dat je de goeien krijgt

    #17600287

    Gelukkig is er bij de senator van mij niet veel te zien ,, behalve een tweetal kleine plekjes die ik gelijk goed behandelt heb ,,,

    Wel iets om scherp in de gaten te houden dus …

    Gert

    #17600288

    origineel gepost door variant
    fckk !!

    Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
    Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
    Was dat binnenscherm zo slecht??

    Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..

    Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry

    Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics

    Nog ff dit ….

    Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???

    grtsss

    Gert…

    nee dat viel reuze mee
    voordat ik hem uit mekaar heb gehaald was die net apk gekeurd
    het waren twee kleine plekjes
    maar het roest zat er wel ver tussen gekropen
    vandaar die grote stukken er uit
    en ik wou het goed stevig hebben
    en van dik materiaal en daarom heb ik het er tot het schutbord uitgehaald
    als je nu een klein stukje moet lassen of iets groter
    dat maakt ook al niet uit

    #17600289

    hoi

    even een aanvulling op fluks zijn opmerking

    de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd

    je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten

    een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo

    terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza

    het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders

    #17600290

    origineel gepost door opelforever
    hoi

    even een aanvulling op fluks zijn opmerking

    de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd

    je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten

    een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo

    terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza

    het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders

    weer wat geleerd:)
    ik wist dat er verschil in zat
    maar wist nooit waarom

    #17600291

    Als ik onder de kap van m’n Rekord en Monza kijk, zie ik “duidelijk” een verschil. Die van de Rekord lijken iets rechter te staan, en die van de Monza iets meer schuiner. Voor de rest lijkt het allemaal hetzelfde.

    #17600292

    Leuk topic, mag van de winter ook aan de bak met mijn veerpoten.

    #17600293

    Is goed te doen,als je wat handig bent,veerpoot brug ertussen en gaan met die banaan…

    Slechter als af fabriek kun je het haast toch niet maken.

    #17600294

    Zo,n veerpootbrug isleuk maar dan moet ie wel passen.
    Als je een veerpootbrug koopt is die op maat van een auto waarbij depoten nog intact (origineel) zijn. Bij de meeste auto’s waarbij aan de veerpoten gelast moet worden klopt de tussen maat niet waardoor je de veerpootbrug er niet tussen krijgt.
    Je kan dan of de veerpootbrug inkorten zodat ie wel past en deze maat houden, of je kijkt (meten is weten) welke poot (of allebei) niet goed zit en zet die gelijk goed.

    Bij mij was 1 kant ingezakt. Ik heb toen een verstelbare veerpootbrug gemaakt waardoor ik, na het verwijderen van het slechte plaatwerk, de veerpoot op de juiste maat kon zetten. Daarna alle plaatwerk (dikker) er weer ingelast.

    Ik heb nog voor beide zijden de ABS verstevigingen liggen om deze t.z.t. er ook nog in te lassen.
    Mocht iemand interesse hierin hebben dan kan ik wel een tekening verzorgen zodat je ze na kan maken.

    #17600295

    :thumbup:thumbup:thumbup

    #17600296

    Ik word bang als ik dit soort dingen lees en zie…:hmmz :(

    #17600297

    veerpoten zijn nie allemaal slecht,
    gewoon goed kijken, zowel boven als onderkant :thumbup

    #17600298

    Als het niet vervangen is, is het dan dubbele beplating?

    #17600299

    origineel gepost door champo
    Als het niet vervangen is, is het dan dubbele beplating?

    Deels dubbele beplating, vooral rond de veerpoothoed. Die loopt onder het binnenscherm door met een vrij dikke rand (kun je ook zien, als je in de wielkast kijkt).

    Deze constructie vindt je in de volgende modellen: Monza, Senator A, Rekord E, Commodore C. De overige Opel modellen hebben andere constructies.

    Eigenlijk het enige echt zwakke punt van deze modellen, te samen met de ruimte achter de verstevigingsdriehoek bij de afwatering, naast natuurlijk de “gewone”Opelpuntjes.

    Maar er zijn ook gewoon goede exemplaren, die daar niks hebben. Mijn Rekord heeft daar helemaal niks, is nog net zo nieuw daar als vanaf fabriek.En die is toch ook 30 jaar oud nu.

    Ligt er gewoon ook heel erg aan, wat vorige eigenaren gedaan hebben mbt de roestpreventie, die van fabriek uit miserabel was. Mijn auto’s hebben allemaal vanaf de eerste eigenaar een goede roestpreventie gehad, en dat scheel drie slokken op een borrel. :P:P:P

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.