Koppakking lek of toch iets anders

Forumindex Forums Modellen Astra Koppakking lek of toch iets anders

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216060

    Heb een vraag over mijn astra G sport 1.6 8v bj 1998 mijn temperatuurmeter blijft op 0 staan of ik nou op de snelweg rij of niet hij beweegt niet zal wel de tempartuursenor zijn.
    Maar heb ook veel last van witte rook en sludge in op mijn oliedop heb gelezen dat mijn koppakking dan lek kan zijn maar ik verlies geen koelvloeistof dat blijft gelijk auto wordt wel normaal warm iemand een idee:wtf

    #17588104

    Sludge op je oliedop is vaak te verwijten aan kleine tripjes.

    Witte rook kan inderdaad te verwijten zijn aan een kapotte koppakking. Maar je hebt geen verlies aan koelvloeistof, dus ik denk dat je wellicht ook kan denken aan condens in de uitlaat e.d.

    Rij je vaak kleine afstanden?

    #17588105

    ik heb de auto nu bijna een maand en door het koude weer rij ik nog niet echt vaak nee.
    de koelvloeistof was heel erg bruin en heb toen alles eruit gehaald schoon gespoelt en nieuwe erin gedaan staat nog steeds op normaal dus dat verlies ik niet.

    #17588106

    is het koel water nu weer bruin?

    #17588107

    nee die heeft de normale kleur ga binnenkort de distrubitieriem, waterpomp en thermostaat vervangen vind het raar dat de meter niet oploopt, zal dan gelijk ff laten kijken naar mijn koppakking

    #17588108

    Als het je koppakking zou zijn merk je dat wel aan het rijden zelf, en uiteraard kun je het vaak zien aan de kop :)
    Koppakking:
    – Auto stottert
    – Slecht optrekken
    – Onregelmatig toerental etc

    #17588109

    de auto zelf rijdt heerlijk:P merk zelf niet dat er iets aan de hand is alleen de door de vele witte rook ben ik het gaat opzoeken en zag dus dat het aan de koppakking kan liggen.
    De enige kwaal is dus de vele witte rook

    #17588110

    Dit kan goed je thermostaat zijn. Heb het ook gehad vorige week. Thermostaat vervangen en toen deed de meter het meteen weer. Bleek dat die een klein beetje open bleef staan waardoor de vloeistof continu door de radiateur werd gekoeld.

    Onregelmatig toerental heb je ook als je geen middendemper meer hebt. Dan danst de naald iets onder de 1000 toeren.

    #17588111

    Lijkt mij ook je thermostaat te zijn.
    Zie je met draaiende motor ook dat de koelvloeistof in het reservoir doorlopen?

    #17588112

    Ikzelf zit ook met een vraag betreffende sludge in de oliedop.

    Nu dacht ik uiteraard eerst het ergste, nl de koppakking maar in dit topic heb ik toch wat dingen gevonden die aardig overeenkomen met mijn auto.

    Eigenlijk merkte ik niets aan de auto. Alleen toen ik de olie wilde bij vullen zat er sludge in de dop. Echte mayo ;)
    Nu moet ik er wel bij vermelden dat de vorige keer dat ik olie heb bijgevult ik niet precies weet wat voor olie er is bijgegaan. Mijn vader neemt altijd een kannetje mee van zijn werk maar wat voor olie het precies is weet ik niet.

    Het kan in ieder geval niet zijn dat ik te korte ritjes rijd. Rij elke week ongeveer 500 km.

    Nadat ik dit topic ben tegengekomen ben ik op wat dingen gaan letten:
    – Zoals Blue-Dragon hierboven aangeeft zie ik de koelvloeistof in mijn reservoir ook met draaiende motor doorlopen.
    – De koelvloeistof is nog perfect rood/roze
    – Tijdens het rijden ( ook op de snelweg ) komt de temp. meter van de auto niet boven de 82 graden uit. Als ik een bocht neem zie ik hem zelfs onder de 80 zakken wat ik op zich heel vreemd vindt.

    Heren, simpele vraag en ik hoop dat jullie mij uit mijn onzekerheid kunnen verlossen. Is een kapotte thermostaat het probleem wat bij mij de sludge veroorzaakt???

    Auto is trouwens een Astra G uit 2003….

    Alvast hartelijk dank voor de reacties!

    #17588113

    Sludge onder de oliedop word vaak veroorzaakt door kortere ritten..

    ik weet niet of je Semi synthetische of Vol synthetische olie gebruikt, maar bij Synthetische olie heb je minder gauw last van sludge onder de oliedop..

    Koppakking:

    Sludge = water bij de olie..

    als je koelvloeistof dan op peil en schoon blijft is het niet de koelvloeistof, maar condens in de olie..

    niks ernstigs.

    rijdt je veel kortere ritten blijft er vaak water in de uitlaatdempers hangen en dat geeft vaak veel witte damp.

    als er eenmaal sludge onder de oliedop zit is er een flinke rit nodig dit weg te krijgen..

    je kan ook eens wat vaker de olie verversen, scheelt ook in sludge vorming.

    Temperatuur:

    Meestal is het niet omhoog komen van de meter te wijten aan een defecte thermosstaat, zeker bij de 1.6 8v motoren..

    80 a 82 graden is opzich niet slecht hoor..

    Willem

    #17588114

    Tsja, ik rij nogmaals geen korte stukjes. Gemiddeld zo’n 500 km per week.

    De vorige keer dat ik olie heb bijgevuld weet ik nog steeds niet wat voor olie het was. Mijn vader neemt dat mee van zijn werk, dus kan zijn dat het semi synthetische was. Koelvloeistof ziet er schoon uit en blijft op peil. Dus kan dat dan wel, “lange” afstanden rijden en condens in de olie?

    #17588115

    Ja hoor kan wel..

    Komt ook wel voor…

    Misschien eens handig alles van de Carterventilatie na te kijken op vervuiling en verstopping..

    Willem

    #17588116

    Die sludge krijg je ook als je thermostaat niet werkt. Dan wordt je koelsysteem niet goed wam. Vervang je thermostaat meteen als je der distributie vervangt. Anders moet je t 2 keer loshalen.

    #17588117

    klopt ik heb inmiddels mijn koppakking vervangen een nieuwe thermostaat erin waterpom en distrubieriem.
    de temperatuur doet het weer gewoon auto wordt goed warm heb alleen nog wel veel last van witte rook ook als de auto warm is, heb gehoord dat het komt omdat ik een dubbelle uitlaat heb klopt dit.

    #17588118

    jupzz minder uitlaatdruk zorgt voor mindersnel verwarmen van de pijp, waardoor een grote temperatuur verschil ontstaat, waardoor het meer gaat dampen..

    Kijk maar eens naar dikke mercedessen met grote 6 of 8 cilinders..

    deze hebben bij stationair ook nauwelijks uitlaat druk, en deze staan ook altijd te dampen..

    Willem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.