HOW-TO zuigerbodemkoeling

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) HOW-TO zuigerbodemkoeling

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 25 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216040

    How to zuigerbodemkoeling, een must na het monteren van stalen drijfstangen en hoogvermogende setups

    Lees hem eerst GOED door voordat je ergens aan begint.. het blijft natuurlijk op eigen risico!!

    Tijdens het inbouwen van de zuigerkoeling heb ik het e.e.a. op foto gezet, zodat jullie er ook wat aan hebben
    wat gaan we doen, gaten boren op de volgende plekken, waar de sproeiers in komen. Als je handig bent kun je dit met de hand doen, als je het niet vertrouwd begin er niet aan en besteed het uit!

    OPMERKING : sommige tuners richten de sproeier naar de uitlaatkant van de zuiger, ik richt hem naar de inlaatkant waar tevens de leibaankrachten staan!, dit voorkomt hogere slijtage aan de zuiger en cilinder! let er ook op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de ‘oil control rings’ kunnen niet te veel olie verwerken!

    nogmaals begin er alléén aan als je weet waar je mee bezig bent, vertrouw je het niet begin er NIET aan maar besteed het voor de honderd euro meer uit! dit kan serieuze motorschade voorkomen..

    Pic1

    hier komen de vier sproeiers, let er op dat het lager aan de olie-pomp kant NIET gebruikt word, dan staat je sproeier namelijk tegen het 60-2 krukas-positie wiel te sproeien!

    Pic2

    bepaal waar je de gaatjes gaat boren, ik heb ze 1mm uit het midden, 10mm vanaf de linkerkant. 4mm uit het midden naar de bovenkant. De oliepomp zit Links op deze afbeelding

    pic3

    Ik heb ze onderin het lager geboord, zodat de nozzle netjes uit het midden komt;

    Pic4

    Je kunt ze ook anders boren, ik heb gezien dat ze bijna tegen het oliekanaal zitten.

    Pic5

    Slaat er nu een klein centertje in, om vervolgens met een klein boortje (4mm) het centertje groter te maken,

    Pic6

    Pak nu een boor met dezelfde diameter als het flensrandje van de sproeier,(7,5) om het centertje nog groter te boren, let nog niet op een hoek o.i.d. boor gewoon recht op het centertje. Boor ong 0,5 mm diep aan de rand van de boor.

    Pic7

    Nu komt het lastigere, we gaan nu de hoek bepalen waarin onze sproeier gaat sproeien, ik heb het met een rode stip aangegeven, liever iets meer naar rechts dan links, de straal mag de cilinder NIET raken! Wat we gaan doen is de boor recht in het gat plaatsen zoals we net gedaan hebben, maar nu gaan we niet echt boren, zet de boor in het gat, laat hem draaien, en ga in een vloeiende beweging naar de hoek waar de sproeier uiteindelijk in moet komen, je beweegt de boormachine aan de bovenkant dus naar voren en naar rechts (vanuit de 1e afbeelding gezien) het komt nu nog niet echt nauwkeurig maar het is wel belangrijk.
    Mik dus hier, let op dat ik de zuiger tussen bdp en odp heb staan! let er op dat de straal olie de cilinder NIET raakt, ookal staat de zuiger in tdc, de ‘oil control rings’ kunnen niet te veel olie verwerken!

    Pic8

    Nu gaan we met dezelfde boor iets dieper boren, dat het kopje van de sproeier BIJNA verzonken ligt (dwz, bijna onder het lageropervlak) dit is dus ongeveer 2 – 2,5mm, let op dat je ongeveer in dezelfde hoek als de sproeier boort.
    Resultaat:

    Pic9

    Nu gaan we er daadwerkelijk een gat doorheen boren, maar nog niet de uiteindelijke diameter, stel de sproeier is 6mm op het pasvlak, dan pakken we nu 4 of 4,5, zodat het boren met 5,8 straks lekker makkelijk gaat.
    Nu word de hoek dus belangrijker, word er niet heel bang van want het is geen ¡¥rocket science¡¦, zorg dat je niet teveel op de cilinder richt, maar ook niet de pistonpen, daar zit je drijfstang zometeen!, om een beeld te krijgen, hang je drijfstang er eens in! Ik ga dus steeds uit van een zuiger die tussen ODP en BDP staat, maar liever iets meer naar BDP dan ODP, want je cilinder krijgt smering genoeg!
    Om steeds dezelfde hoek te verkrijgen, zet in het gat wat je net geboord hebt, een lange boor of een breinaald, op deze manier kan je je diepte instelling van je boormachine (het asje aan de zijkant van je boormachine) gebruiken om het volgende gat netjes in de zelfde hoek te boren..
    Goed, pak de boor 4,5 en boor deze door in de juiste hoek, in de roos van 2 afbeeldingen geleden,

    Pic 10

    Nu pakken we een boor 5,8 om straks te ruimen met een handruimer 6H7. Boor nu dus goed, want dit bepaalt het uiteindelijke resultaat.
    Ruim het gat nu op met een handruimer 6H7, ik raad een boor 6,0 af!
    Nu hebben we nog een probleem, want de rand waar de sproeier-rand tegenaan komt, die is nog schuin, oftewel in dezelfde hoek als de boor(7,5) die we gebruikt hebben in het begin, slijp deze boor nu vlak aan de voorkant of pak een dremel en maak deze rand vlak, de sproeier mag niet tegen het lager komen, en de olie moet er langs kunnen!

    Pic11

    Nu zijn de gaten klaar, enkel de olietoevoer nog, ik heb het met een slijpschijfje op de dremel gedaan, maar het kan ook met een bol freesje,

    Pic12

    Het kan echter ook anders, door middel van een gaatje in de hoofdlagerschaal, dan maak je gebruik van het gleufje in het lager zelf, deze optie word door sommigen aangeraden, en heeft het voordeel dat het lager eerst olie krijgt.

    pic17

    Pic13

    Zo ziet dat eruit in een vers gehoonde cilinder

    Pic14

    Nu zijn we dus eigenlijk klaar, ik heb ze er pas gemonteerd toen ik de motor weer ging opbouwen, zodat er tussendoor geen rotzooi in komt. Als het goed is heb je nu een lichte perspassing, je kunt ze er met een goede drevel (vlakke punt, zorg dat hij even groot is als de sproeier) in tikken.
    Ik heb ze met groene (permanente) loctite gemonteerd, deze loctite komt pas los bij 250 graden. Ik heb het voor de zekerheid gedaan. Wel goed ontvetten van tevoren!
    Resultaat

    Pic15

    Icm met zon mooi plaatje eronder, een set stalen stangen, een set goede zuigers, heb je al een erg mooie basis voor een leuke setup ļ het kan met een originele oliepomp, maar als je toch bezig bent, monteer een betere!

    Pic16

    Please feel free to comment! king:

    #17587894

    duidelijke foto’s

    king:

    #17587895

    :thumbup:thumbup:thumbup

    #17587896

    thnx :D

    oja en deze motor hangt nu 2000km in de corsa en hij doet het nog steeds:P

    #17587897

    kan je 1 van mijn blokken ook voorzien?? :P

    heb t gedult niet voor zulke dingen ^^

    #17587898

    Toppie toppie!!

    #17587899

    Super man…

    #17587900

    kijk dit is nog eens duidelijke informatie :thumbup

    #17587901

    Kijk geweldige duidelijke fotos mijn complimenten voor de uit uitleg:thumbup

    #17587902

    tjah zo lijkt het niet zo moeilijk

    maar blijf het tricky vinden
    neig nog steeds naar uitbesteden

    hoewel dat eigenlijk tegen al m,n principe,s in druist???

    wel n vraag
    waarom heb je ze onder deze hoek gezet??

    als je ze net naar de andere kant van je onderblak had laten wijzen
    kon het kanaaltje naar de sproeier toe toch wat korter blijven????????

    let wel dit is geen kritiek
    vroeg me enkel af wat de reden was

    hoop dat je begrijpt hoe ik t hier neerzet;):P

    #17587903

    ik blijf het zelf bij de volgende blokken ook gewoon uitbesteden.
    Dit omdat ik zelf niet ga lopen boren in mijn onderblok….

    Ik heb altijd zoiets wat een ander beter kan moet je hun lekker laten doen :D
    Ieder zijn vak haha

    #17587904

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    wel n vraag
    waarom heb je ze onder deze hoek gezet??

    als je ze net naar de andere kant van je onderblak had laten wijzen
    kon het kanaaltje naar de sproeier toe toch wat korter blijven????????

    let wel dit is geen kritiek
    vroeg me enkel af wat de reden was

    hoop dat je begrijpt hoe ik t hier neerzet;):P

    ik vroeg juist om kritiek, altijd goed!, het is ook zo maar niet iets om gaten in je blok te boren :)

    de hoek heeft zeker een reden, als je je even voorstelt welke kant de krukas op draait, dan zul je erachter komen dat de leibaankrachten op de zuiger en cilinder, aan de kant zitten waar nu de koeling ook op staat gericht!, zodat je er zeker van bent dat deze kant toch wat meer olie krijgt dan de andere kant :thumbup

    origineel gepost door corsaboy
    ik blijf het zelf bij de volgende blokken ook gewoon uitbesteden.
    Dit omdat ik zelf niet ga lopen boren in mijn onderblok….

    Ik heb altijd zoiets wat een ander beter kan moet je hun lekker laten doen :D
    Ieder zijn vak haha

    als ik nou een goed adres voor sproeiertjes had (geen mpech) dan wil ik het ook wel doen, prijs van hun gaat nergens over

    #17587905

    nice, maar wat was dat nou van die vastzittende/dichte sproeiers?
    en welken zijn dat?

    zoiets uitbesteden, wat kost dat +-?

    #17587906

    ik kan de sproeiers leveren voor nette prijzen..
    als je echt intresse hebt mail me dan even op: marcel@corsa-novatuning.nl

    let wel, mits ik ze nog steeds kan bestellen. is dus even onder voorbehoud…

    #17587907

    Originally posted by sw16v

    zoiets uitbesteden, wat kost dat +-?

    de een vraagt 100 euro de ander 150
    anderen weer 300 met sproeiers…

    is echt heel verschillend

    #17587908

    ik dacht dat de zuigersproeiers altijd aan de uitlaat zijde moesten richten in verband met koeling werkzijde en omdat de uitlaat kant warmer is.

    #17587909

    origineel gepost door Cheungy
    ik dacht dat de zuigersproeiers altijd aan de uitlaat zijde moesten richten in verband met koeling werkzijde en omdat de uitlaat kant warmer is.

    klopt, en zo heb ik het vaker gezien, maar na overleg met mensen die er verstand van hebben, is mij verteld dat ik beter zo kon doen, dat de zuiger meer olie krijgt waar hij mechanische arbeid verricht, plus het feit dat wanneer de zuiger naar beneden beweegt, de olie zich toch al verspreid over de zuiger. de warmte aan de uitlaat kant is in de kop veel groter dan in de zuiger

    ook in een standaard motor geeft de zuiger al veel warmte af aan het glijvlak, dat gaat ook door de olie

    edit,

    zo doet heb ik het ook gezien

    ik snap alleen niet helemaal waarom zij recht op het small-end mikken.

    #17587910

    Duidelijke uitleg en foto’s!!!
    Ik heb hetzelf uitbesteed maar na deze uitleg kan ik het de volgende keer wel zelf. Eventueel onder de freesmachine.

    Bij Vmax kost het trouwens 200 Euro.
    Bij Vmax zette ze de sproeiers ook onder een hoek.
    Het enigste is dat ze geen sleufen in het lagerblok maken maar een extra gat in het hoofdlager boren.
    De laatste keer heb ik zelf de gaten in de lagers geboord en dat viel me reuze mee.
    Maar goed dit is ook een goede oplossing:thumbup

    Komen die sproeiers niet van een BMW blok (M50 of zoiets).

    #17587911

    ik blijf de optie van door de lager boren een goeie vinden hoor,
    Ik heb er ook over gehad met omr om een sleufje te maken.

    Maar ook zei vonden het gaatje beter , alleen weet ik niet meer waarom..
    zal eens navragen..

    #17587912

    de paar discussiepuntjes even toevevoegd aan de howto :)

    origineel gepost door corsaboy
    ik blijf de optie van door de lager boren een goeie vinden hoor,
    Ik heb er ook over gehad met omr om een sleufje te maken.

    Maar ook zei vonden het gaatje beter , alleen weet ik niet meer waarom..
    zal eens navragen..

    ik heb het gleufje smal gehouden zodat het oppervlak klein blijft, in principje zit de oliedruk aan de verkeerde kant van het lager te duwen, met het gaatje in de schaal ben je hier helemaal van af, dat is denk ik de gedachte erachter…

    #17587913

    1. olie uit de sproeier moet echt naar de inlaat kant spuiten je wil niet weten hoeveel meer slijtage je anders krijgt heb een tijdje terug een auto op de brug gehad waar ze de originele drijfstangen verkeerd om gemonteerd hadden na revisie die had al mooie slijtage plekken in de cilinders.

    2. Ik ben meer voor een gaatje in het lager boren dan weet je zeker dat de lagers genoeg olie krijgen.

    En de sproeiers boor ik ook iets anders.

    #17587914

    Originally posted by Andre Botter

    2. Ik ben meer voor een gaatje in het lager boren dan weet je zeker dat de lagers genoeg olie krijgen.

    zoiets was het ja…
    Begint me ineens wat te dagen nu ik dit lees :thumbup

    #17587915

    Hm.. op mijn blok zit dit er standaard op, had gedacht dat de betere blokken dit allemaal wel zouden hebben. Zal er wel mee te maken dat ik een diesel heb :hmmz

    #17587916

    origineel gepost door Andre Botter
    een tijdje terug een auto op de brug gehad waar ze de originele drijfstangen verkeerd om gemonteerd hadden na revisie die had al mooie slijtage plekken in de cilinders.

    Wie verteld mij het verschil even tussen voor en achter van een drijfstang, ze zijn expres NIET symmetrisch gemaakt heb ik geleerd, want daardoor worden de lijbaan krachten verminderd.

    Maar wat is voor en wat achter ?

    #17587917

    origineel gepost door freek corsa

    origineel gepost door Andre Botter
    een tijdje terug een auto op de brug gehad waar ze de originele drijfstangen verkeerd om gemonteerd hadden na revisie die had al mooie slijtage plekken in de cilinders.

    Wie verteld mij het verschil even tussen voor en achter van een drijfstang, ze zijn expres NIET symmetrisch gemaakt heb ik geleerd, want daardoor worden de lijbaan krachten verminderd.

    Maar wat is voor en wat achter ?

    bij let drijfstangen zit een gaatje aan de inlaat kant

    en die bmw sproeiers gaan kapot moet je ff op c20let forum kijken

    en bij klasen hebben ze een aanbieding vd zuigerkoeling 150 euro!!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 49)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.