sperdifferentieel

Forumindex Forums Modellen Manta sperdifferentieel

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215718

    Ik heb een achteras met sperdif gekocht. Hoe kan ik controleren of deze nog naar behoren functioneert?

    Mijn sper is een 40%, zou ik deze voordat ik m definitief monteer moeten reviseren/nakijken?

    Graag wat meer info over het sperdiffentieel!

    gr’s Rico

    #17581229

    even danny vragen die weet wel wat van spers af
    manta 24v

    #17581230

    in de vraagbaak van de manta staat
    precies beschreven hoe je dat zou kunnen/moeten testen
    (heb de meine ergens in n verhuisdoos
    anders wou ik t wel ff scannen en postten);)
    let wel op dat als je de olie wilt verversen
    dat je der geen standaard diff olie inkiept

    maar moet olie zijn voor n sper diff
    bij n bmw dealer kun je dat probleemlooz halen/kopen;)

    #17581231

    hier alvast wat info

    #17581232

    das nuttige info! Ik moet zowieso mn achteras reviseren, de lagers hebben speling, dus ik denk dat ik mn sper er maar meteen bijpak.

    gr’s Rico

    #17581233

    Ik heb trouwens een 3,67 overbrenging in mn achteras, zou dit een goede overbrenging zijn in combinatie met een 3.0e?

    gr’s Rico

    #17581234

    :hmmz beetje kort, een 3:44 is mooier en rustiger, er is ook nog de 3:14, maar die is redelijk moeilijk te krijgen.

    #17581235

    Dacht ik eerlijk gezegd ook al. Denk dat ik er maar meteen een 3:44 bijzoek..

    Zijn er nog wel vervangingsonderdelen voor mn sper te krijgen Henk?

    #17581236

    Er zit verschil tussen de sperre van 3,18/3,44 en van 3,67 en korter. Het kan wel een 3,67 sper met een 3,44 overbrenging. Maar dan moet het kroonwiel worden afgedraaid.

    Een aantal onderdelen is nog te krijgen bij onder andere de BMW dealer, daar heb ik mijn sper plaatjes ook gehaald. Anders via o.a. revisiebedrijf zoals Autrans in Lunteren.

    #17581237

    origineel gepost door Manta-aero
    Er zit verschil tussen de sperre van 3,18/3,44 en van 3,67 en korter. Het kan wel een 3,67 sper met een 3,44 overbrenging. Maar dan moet het kroonwiel worden afgedraaid.

    Een aantal onderdelen is nog te krijgen bij onder andere de BMW dealer, daar heb ik mijn sper plaatjes ook gehaald. Anders via o.a. revisiebedrijf zoals Autrans in Lunteren.

    Ik had het idd al eens eerder gelezen en opgeslagen op mijn pc, maar heb je hier in de praktijk ervaring mee misschien?
    Ik heb namelijk een 3,44 as onder mijn manta en een kleine sper liggen waarbij ik de aanpassing nog een keer wil (laten?) doen

    #17581238

    Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)

    Sper afdraaien NOOIT doen.

    Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)

    #17581239

    Ik had eens effe wat uitgezocht, en ik kwam erachter dat in een Manta i300 standaard een 3,18 overbrenging zit, samen met 40% sper.
    Dus dan zal mn 3,67 wat kort zijn.

    Heeft iemand een rekenvoorbeeld voor me wat het verschil is in eindsnelheid. Ik heb geprobeerd het uit te rekenen, maar kom er niet uit:

    Een i300 heeft een 3.18 overbrenging
    220 topsnelheid
    400 versnellingsbak
    Max toerental weet ik niet, hoogste vermogen bij 6000 omw/min

    wat zou dan het verschil in snelheid zijn met een 3.67 overbrenging?

    gr’s Rico

    #17581240

    Puur theoretisch:

    3,18/3,67 X 100 = 86,64%

    220km / 100 X 86,64 = 190,6 km/h

    Dus met dezelfde eindoverbrenging in de versnellingsbak en bij hetzelfde toerental, zit er 30 km/h verschil in de eindsnelheid.

    #17581241

    origineel gepost door Manta 24V
    Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)

    Sper afdraaien NOOIT doen.

    Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)

    Ik ken iemand die cnc werk doet, die kan dat waarschijnlijk wel fixen. Moet ik alleen wel weten hoeveel er precies afgedraaid moet worden, en hoe precies het moet zijn

    Ik zal eens gaan zoeken naar een extra as, dan kan ik eens gaan kijken en het eens voor me zien

    #17581242

    Als ik er een 3.44 diff bij zoek, zou ie theoretisch 206 km/h moeten lopen, uitgaande van dezelfde eindoverbrenging van de 5e versnelling.

    Is er iemand die ooit een 3.44 heeft afgedraaid?

    gr’s Rico

    #17581243

    origineel gepost door Maartuh

    origineel gepost door Manta 24V
    Afdraaien kroonwiel gaat erg moeilijk omdat het nogal hard is. Kun je beter voor een andere overbrenging gaan. (Of een andere sper wat weer moeilijker is)

    Sper afdraaien NOOIT doen.

    Eventueel een schijf tussen je kroonwiel en sper bij korte overbrengingen kan weer wel. (deze heb ik evt voor je)

    Ik ken iemand die cnc werk doet, die kan dat waarschijnlijk wel fixen. Moet ik alleen wel weten hoeveel er precies afgedraaid moet worden, en hoe precies het moet zijn

    Ik zal eens gaan zoeken naar een extra as, dan kan ik eens gaan kijken en het eens voor me zien

    3,5mm

    #17581244

    origineel gepost door rico523
    Als ik er een 3.44 diff bij zoek, zou ie theoretisch 206 km/h moeten lopen, uitgaande van dezelfde eindoverbrenging van de 5e versnelling.

    gr’s Rico

    Dit geld dan wel voor het toerental dat een i300 op topsnelheid draait. Je hebt best kans dat hij met een 3.44 harder loopt dan origineel omdat hij het iets makkelijker kan doen. Daar zitten natuurlijk ook grenzen aan, mijn manta met een 4.22 overbrenging loopt volgens gps bijna 210 maar draait dan wel zo’n 7000 toeren zodat hij geen puf meer over heeft. Met een een langere overbrenging zou hij ook wel iets harder willen (dat ’s niet de bedoeling maar dat terzijde)

    Wil ’t allemaal precies weten dan moet je de volgende weten:
    Bandenmaat c.q. afrolomtrek
    Overbrenging 5e versnelling
    Overbrenging diff. (3.18 dus)
    Topsnelheid (220 km/h)

    Met deze gegevens kun je dus toerental uitrekenen wat een i300 draait op top. Draait hij bij wijze van spreken maar 5000 dan kun je d’r een kortere diff in zetten en meer toeren maken

    #17581245

    De afrol omtrek is bij mij hetzelfde als bij een originele i300. Overbrenging van de 5e versnelling is nagenoeg hetzelfde, motor is ook hetzelfde, alleen mijn diff is anders. Dus eigenlijk is dat de bepalende factor. Als ik een 3,44 af kan draaien doe ik dan hoogstwaarschijnlijk. Dan heb ik de gulden middenweg denk ik.

    gr’s Rico

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.