20xe revisie voor motorsport

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) 20xe revisie voor motorsport

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214781

    Ik heb een vraagje :

    Ik heb nokkenassen aangeschaft met een redelijk
    hoge lift van 11 mm en zal dus andere zuigers moeten monteren.
    Nu heb ik nog niet veel succes geboekt om deze te vinden
    en had ik graag de ervaring van de leden ingeroepen
    die al zuigers aangekocht hebben in het verleden
    zowel in Nederland als in België.

    Adressen en ervaringen welkom

    #17559846

    JE-Pistons, Wossner, Wiseco, Omega

    Dat zijn denk ik zo de meest bekende merken welke ook custom made zuigers aanbieden…
    Betaal je wel naar maar goed :D

    Maar waarom moet je met een 11mm lift al je zuigers aanpassen?
    Wat is de lift in bdp??? Die is veel intressanter… Maximale lift heeft ie toch pas wanneer de zuiger naar beneden staat…
    En niet bovenin..

    #17559847

    origineel gepost door corsaboy

    Maar waarom moet je met een 11mm lift al je zuigers aanpassen?
    Wat is de lift in bdp??? Die is veel intressanter… Maximale lift heeft ie toch pas wanneer de zuiger naar beneden staat…
    En niet bovenin..

    Deze denkfout maken de meeste mensen.
    Het gaat inderdaad om de lift in b.d.p.
    Het kritische punt is rond 7 – 9 Grd. voor en na B.D.P.

    Je kunt ook in de orginele zuigers de klepsuitsparingen dieper frazen.
    Heb ik zelf ook gedaan (1,5 mm dieper).
    Heeft al verschillende crossen overleefd zonder problemen.
    Kost je ook niet zoveel geld.

    #17559848

    ja dat bedoel ik. Zo heb ik ook mijn motor verder berekent….

    #17559849

    Als ik naar de gegevens kijk op de site van CatCams
    zijn dit assen met 2.00mm en 1.95 mm in BDP

    Ik probeerde deze middag eens één van de nokkenassen
    op mijn reservemotor die ik aan het demonteren ben.
    Als ik hem op de originele merktekens van de distributie
    plaast gaat de motor met de hand niet meer rond.
    Als ik de nieuwe as één tandje verleg gaat hij weer rond

    Is het waar dat er al gesmede zuigers origineel in zitten?

    Ja het is waar, namelijk deze middag naar het revisiebedrijf
    geweest om de motor binnen te brengen en daar bevestigde
    hij mij dat het gesmede zuigers zijn van Mahle die erin zitten.

    Ik geloof dat ik deze een klein beetje laat bijwerken voor
    de kleppen en op die manier ook wel aan 200 Pk zal komen
    met de nokkenassen erbij.

    #17559850

    standaard heeft de 16v geen gesmede zuigers hoor.
    Ook die van de c20let vind ik geen sterke zuiger.

    :cry

    EN meten is weten.. maar een kleplift van 2mm is wekl aardig hoog. Ik zie dat ik 1.5 om 1.45 zit…
    de standaard inkeping is volgens mij rond de 1.5
    Normaal zorg je met een koppaking voor minimaal 1mm speling tussen bovenkant zuiger en onderkant cilinderkop/verbrandingsruimte.

    Dus misschien toch de klepinkeping verdiepen

    #17559851

    standaard heeft de 16v geen gesmede zuigers hoor.

    Met alle respect, ze zijn wel gesmeed…
    En, opel gebruikte idd (gesmede) zuigers van Mahle

    “It’s one of the last production engines with a massive in-built tolerance for being tuned up. Most of the components are good for 250bhp. The rods can cope with that – the only reason we advise against it is that if the engine is over-revved it can cause problems. Even the pistons are fantastic. The original piston is a forged item – it’s beautiful.”

    forged = gesmeed

    De jongens van SBD Motorsport weten wel waar ze het over hebben lijkt mij…

    Klik hier voor de volledig artikel

    Of hier, Budget Horsepower (SBD Motorsport)

    #17559852

    er zit veel verschil in de materiaal keuze dan..
    Als het echt zulke goeie zuigers waren zouden jongens als JE, Wossner, Wiseco, Omega etc geen alternatief ervoor maken.
    En zouden wij ze niet kopen…

    #17559853

    origineel gepost door corsaboy
    er zit veel verschil in de materiaal keuze dan..
    Als het echt zulke goeie zuigers waren zouden jongens als JE, Wossner, Wiseco, Omega etc geen alternatief ervoor maken.
    En zouden wij ze niet kopen…

    dacht ook dat er in een c20xe gesmede zuigers zaten…

    maar “wij” kopen ze omdat we of overmaat hebben of ander CV erin zetten (hoger of lager)

    anders morgen eens ff kijken op de zuigers die ik hier los heb liggen of daar nog iets op staat….geen idee eigenlijk….

    #17559854

    Het alternatief van die merken is om een hogere compressie
    te bekomen.
    Dat is de hoofd reden denk ik van deze fabrikanten.
    Ik maak mij zeker geen illusie dat ik met de originele
    zuigers aan te passen op even hoge PK’s zal uitkomen
    dan motoren met volledig aangepast intereur.
    Volgens de metingen deze middag hoeft het blok niet geboord te worden en is dan ook geen reden om andere
    zuigers te monteren.
    Mijn doel is min 200 Pk te halen alles erboven is meegenomen maar hoeft echt niet meer te zijn.
    Ik zie verschillende kadetten met meer dan 200 pk’s die
    om de haverklap de achteras kapot trekken of noodgedwongen sterkere tussenas moeten plaatsen.
    Ik rij met gewoon (lees : heel goed) Opel materiaal
    1.8s manta bak en kadett achteras.
    En als je je daar nog niet kan mee amuseren moet je
    maar andere oorden opzoeken.

    #17559855

    @ Corsaboy

    Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk…

    Omega zuigers zijn beter dan Mahle (daar ben wel met je eens), maar daar betaal je ook voor.
    Voor “alledaagse gebruik” zijn Mahle zuigers meer als voldoende (niet iedereen gaat regelmatig met zijn bolide naar de dragstrip/circuit)

    Ik weet toevallig wel dat JE zuigers minder zijn als die Mahle. Zij zetten meer uit als die van Mahle, mededankzij het silica-arme samenstelling . Dus, als expert en autokenner weet je wat dat betekent.

    #17559856

    Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.

    Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..

    *Edit*

    #17559857

    Hey Hey jongens
    rustig aan
    alle opinies zijn hier welkom
    ieder heeft inderdaad zijn ervaring
    en dat is het nu net waarom we hier zijn

    In ieder geval ga ik het zo proberen
    en zal ik zelf de ervaring opdoen en ook
    laten weten wat het geworden is.

    Lets hope for the best!!

    @KSRA2000 : ik vrees wel dat het niet meer voor alledaags gebruik is bij mij en dis wel (amateur) compititie gericht.
    Toch probeer ik een beetje de underdog te zijn met zoveel
    mogelijk zelf te verwezelijken en niet metteen het duurste
    van het schap te kopen.
    Ik heb namelijk met mijn standaard blokje al veer speciaal
    gereedschap achter mij gelaten en zelf het kampioenschap
    in mijn klasse gewonnen in 2008.

    Toch bedankt voor alle en verdere info

    Ivan

    #17559858

    @ hillclimber16V

    Dan heb ik niks gezegd! ha ha!
    ff off-topic, in welke auto heb jij je C20XE-je gemonteerd?

    @ Corsaboy

    Je bent wel snel op je teentjes getrapt heb ik in de gaten.

    Zo als wij op z’n engels zeggen: Don’t dish out, if you won’t finish your own plate!

    (Ik heb jouw projecten gevolgd, en mijn opmerking was een compliment, en geen sarcastisch opmerking)

    #17559859

    origineel gepost door KRSA2000
    @ Corsaboy

    Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk…

    Omega zuigers zijn beter dan Mahle (daar ben wel met je eens), maar daar betaal je ook voor.
    Voor “alledaagse gebruik” zijn Mahle zuigers meer als voldoende (niet iedereen gaat regelmatig met zijn bolide naar de dragstrip/circuit)

    Ik weet toevallig wel dat JE zuigers minder zijn als die Mahle. Zij zetten meer uit als die van Mahle, mededankzij het silica-arme samenstelling . Dus, als expert en autokenner weet je wat dat betekent.

    Wist je dat een set mahle c20xe zuigers de laatst keer dat ik het navroeg 160euro per stuk waren:o
    Dus das denk ik ook de reden dat mensen vaker naar een je of wossner grijpen.
    deze kun je namelijk ook in std compressie krijgen.
    Al is het in mijn ogen niet ideaal voor straatgebruik en koude starts.
    gr

    #17559860

    Originally posted by KRSA2000
    @ Corsaboy

    Je bent wel snel op je teentjes getrapt heb ik in de gaten.

    Zo als wij op z’n engels zeggen: Don’t dish out, if you won’t finish your own plate!

    (Ik heb jouw projecten gevolgd, en mijn opmerking was een compliment, en geen sarcastisch opmerking)

    Kwam helaas wel sarcastisch over.
    Thx voor de opheldering. Zal mijn reactie ff nuanceren..

    No hard feelings verder :)

    #17559861

    dennis, orginele zuigers met zuiger veren zaten bij duparts volgens mij iets boven de 120 euri

    ik ben zelf totaal niet gecharmeerd van de mahle zuigers. Nu teveel ellende mee gehad

    #17559862

    o :swear:swear
    Dat was de prijs die ik van de revisie boer door kreeg,of is dat de kale zuiger zonder veren?

    #17559863

    @ ksra2000 : die zit in een kadett-c sedan

    staat ergens bij de kadett hier
    http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=50368&page=19

    @ Corsaboy : je bedoeld met de Mahle zuigers in combinatie
    met turbo niet.
    Atmo hoor ik weinig klachten
    Wat denk jij 200 Pk haalbaar met deze zuigers?

    #17559864

    Ik ben leverancier van Wossner zuigers, mocht je toch nog andere zuigers zoeken kun je altijd eens contact met me opnemen.

    #17559865

    Die zuigers bij de revisie boer zijn geen gesmede zuigers.

    Ben ik vorig jaar ook mee bezig geweest.
    De revisieboer heeft toen nog naar mahle gebeld en deze bevestigde
    dat de orginele zuigers gesmede zuigers zijn.

    Ik heb toen bij de opel-dealer de prijs van een setje overmaat opgevraagd.
    Ik weet niet precies wat het meer was maar zat incl. zuigerveren op iets van 1100 Euro.
    Alleen orginele zuigerveren kosten al iets van tussen de 300 en 400 euro:vertag
    Uiteindelijk hebben we er toen wiseco’s in gedaan.
    Dit scheelde een aanzienlijk bedrag.


    @hillclimber16V

    Je kunt zonder problemen naar de 200Pk met org. zuigers.
    Heb 2 maanden gelden zelf 191Pk op de wielen met orginele zuigers op de bank gemeten.

    #17559866

    Originally posted by stoppelflieger
    o :swear:swear
    Dat was de prijs die ik van de revisie boer door kreeg,of is dat de kale zuiger zonder veren?

    Was bij duparts.
    Bel eens met die gasten voor goeie prijzen.

    Waren complete zuigers

    #17559867

    Originally posted by hillclimber16V

    @ Corsaboy : je bedoeld met de Mahle zuigers in combinatie
    met turbo niet.
    Atmo hoor ik weinig klachten
    Wat denk jij 200 Pk haalbaar met deze zuigers?

    200 pk moet wel haalbaar zijn. ze zullen ook nog wel meer aankunnen. Ik heb idd problemen met de mahle zuigers icm vuldruk. Ok standaard let tot phase 2 gaat goed maar daarboven vertrouw ik er niet op..

    Ook in een lachgas motor zou ik ze niet meer plaatsen.. Blijft lastige materie…

    #17559868

    de zuigers zetten meer uit, maar dat komt omdat het materiaal anders is, in de toepassing van de zuigers is het gedaan om ze sterker te maken.
    het is al voorbijgekomen, silicium. waar het op neer komt, in een standaard zuiger, van een gewone motor, zit 12,5% of ietsje meer silicium, hoe meer je erin doet, tot een bepaald percentage, zorgt ervoor dat je zuiger minder uitzet, waardoor er een kleinere speling mogelijk is, die zuiger zal dus minder “kantelen” en beter geschikt voor koude starts.
    nadeel van een hoog percentage silicium is dat dit minder geschikt is voor het smeden. ook kan dit materiaal zoiezo al minder harde klappen aan
    de standaard zuigerspeling van een c20xe is 0,02mm, nu denk je, maar die zijn toch ook gesmeed? jawel, maar tegen 12,5% si kun je ook wel smeden, alleen de zuiger kan nóg sterker.

    zo rond de 2% silicium is de zuiger erg sterk, goed te smeden, en vangt erg goed harde klappen op. nadeel is dat deze meer uitzet :vertag
    zelf gebruik ik gecoate wiseco zuigers(9,5:1), Wiseco schrijft een een speling van 0,09mm voor:vertag

    :jerry

    origineel gepost door corsaboy

    Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.

    Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..

    *Edit*

    wat bedoel je met 1mm speling als ik vragen mag?

    #17559869

    origineel gepost door ErwinP

    origineel gepost door corsaboy

    Ik weet wel dat de gesmede zuigers van JE, Wossner etc idd meer uitzetten dan de standaard zuigers helemaal bij hoge vermogens.

    Vandaar dat ik ook 1mm speling heb ingebouwd in mijn nieuwe motor zodat de zuiger kan ‘uitzetten’..

    *Edit*

    wat bedoel je met 1mm speling als ik vragen mag?

    Met 1mm bedoelt hij de squish die hij heeft aangehouden bij zijn motor denk ik.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.