Alles over de C20xe, oa Aanhaalmomenten, Onderdelen en Tips

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Alles over de C20xe, oa Aanhaalmomenten, Onderdelen en Tips

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214361

    De Onderdelen, het eerste nummer wat er na een onderdeel staat, is van de Brezan/Partscat, het 2e nummer is van Oa Rijsbergen/de Hbase gebruikers

    M2.5 Motronic, oftewel de Rotor/Verdeelkap versie
    Koppakkingsset DS720
    Kopbouten 110mm buitentorx HBS035
    Kopbouten 105mm binnentorx HBS054
    Distributie Compleet K015205
    Spanrol 531 0050 10
    Looprol 532 0035 10
    Distributieriem 5205XS
    Waterpomp 2800
    Thermostaat 92graden TH21992G1
    Bougie’s NGK BKR6EK – Bosch +8
    Rotor 3.7573/21RS
    Verdeelkap 2.7530/21PHT
    Bougiekabels 4.8551
    Bobine 0 221 600 057
    Oliefilter W712/22
    Koppeling plat vliegwiel 623 0608 00
    Koppeling kom vliegwiel 623 0928 00

    M2.8 Motronic, oftewel de DIS versie
    Koppakkingsset DS720
    Kopbouten 110mm buitentorx HBS035
    Kopbouten 105mm binnentorx HBS054
    Distributie Compleet K025368XS
    Spanrol 531 0054 30
    Looprol 1 532 0039 10
    Looprol 2 532 0040 10
    Distributieriem 5368XS
    Waterpomp 3059
    Thermostaat 92graden TH21992G1
    Bougie’s NGK BKR5EK – Bosch +9
    Bougiekabels 4.8688ECO
    Bobine 0 221 503 001
    Oliefilter W712/22
    Koppeling plat vliegwiel 623 0608 00
    Koppeling kom vliegwiel 623 0928 00

    Olie:
    ik zelf zweer bij 5w40 volsynsteet van een goede kwaliteit, dus Kroon,Castroll oid…
    het mooiste is als je weet welke olie er alijd in gegaan is, dan kan je dat het beste erin blijven doen.
    als je het niet weet, ga dan gewoon voor die 5w40, je kan wel zonder problemen over van half synstheet naar Vol,maar niet omgekeerd,dat vinden je keerringen enzo niet leuk, dus krijg je kans op lekkage


    Aanhaalmomenten
    Klepdeksel (-Set) 8 Nm

    Nokkenaslagers
    M6 10 Nm
    M8 20 Nm

    Nokkenaswiel
    Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
    Trap 02 60°
    Trap 03 15°

    Spanrol – Multi-riem/V-snaar
    25 Nm

    Spaninrichting Multi-riem/V-snaar
    20 Nm

    Spanrol – tandriem
    vanaf modeljaar 1993 25 Nm
    tot en met modeljaar 1993 25 Nm + 45° + 15° Nieuwe bouten gebruiken.

    Distributieriemkap
    8 Nm

    Cilinderkopbouten (Nieuwe Bouten gebruiken)
    Trap 01 45nm
    Trap 02 60graden
    Trap 03 60graden
    Trap 04 60graden
    Trap 05 45graden bij warme motor
    of 3x 90graden per trap

    Inlaatspruitstuk
    22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
    Uitlaatspruitstuk

    22 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.

    Bougies
    25 Nm

    Klopsensor
    20 Nm

    Krukasriemschijf
    20 Nm

    Krukas – centrale bout
    M12 130 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.
    M16 250 Nm + 40-50° Nieuwe bouten gebruiken.

    Koppelingsdrukplaat
    15 Nm

    Vliegwiel
    Trap 01 65 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
    Trap 02 30°
    Trap 03 15°

    Olie aftapplug(gen)
    met zeskantbout(en) 45 Nm

    Torx – bouten 10 Nm

    Oliecarter
    Onderdeel oliepan, Trap 01 8 Nm Schroefdraad reinigen, nieuwe bouten en boutborgmiddel gebruiken.
    Onderdeel oliepan, Trap 02 30°
    aan versnellingsbak Bovendeel oliepan 40 Nm
    aan motorblok Bovendeel oliepan 20 Nm Schroefdraad reinigen en boutborgingsmiddel gebruiken.

    Oliefilterhuis
    15 Nm

    Drijfstanglager
    Trap 01 35 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
    Trap 02 45°
    Trap 03 15°

    Hoofdlager
    Trap 01 50 Nm Nieuwe bout(en) en moer(en) gebruiken.
    Trap 02 45°
    Trap 03 15°

    Lambdasonde
    30 Nm


    Tips and Tricks

    Het mooiste is natuurlijk dat je voor een motor gaat kijken die nog ingebouwd is,en dus nog te horen/berijden is.
    let er dan op of er sludge in t KVS vaatje zit,als dat zo is kan de kop gescheurd zijn, vraag ook wanneer de KVS voor het laatst vervangen is

    de motor al warm is wanneer jij aankomt (liever niet), kan zijn dat die rookt of tikt bij koude motor, het tikken komt veel voor, dit moet echter na een minuut of 2 over zijn, roken kan komen door verslete klepseals

    laat de motor draaien, en draai dan de dop van het KVS vaatje, er moet stroming in het vaatje zijn, echter mag het niet bubbelen,dit duid op een lekke koppakking

    voel even aan de slangen of ze warm worden, alle slangen moeten warm worden

    geef een paar keer gas, de motor moet meteen toeren maken,en mag niet een soort naar luchthappend geluid maken

    zet de motor uit, zet het contact aan en kijk of het MM lampje het doet, en of die meteen uit gaat wanneer de motor aangeslagen is, kijk dan of meteen naar andere lampjes,of die ook meteen uit gaan, het ABS lampje, mits dat erin zit moet al uit zijn voordat de motor loopt, anders kan dat bijvoorbeeld doorgelust zijn

    dit waren de hoofdtips,
    je gaat natuurlijk kijken voor een motor die minstens 15 jaar oud is, en al aardig wat km’s achter zn rug heeft,
    zo een motor loopt gewoon met fatsoenlijk onderhoud makkelijk meer als 400000 km, dus als je er voor 1 gaat kijken die 200000 gelopen heeft,kan die dat nog een keer draaien



    Over de ECU
    de volgende ECU’s zijn geleverd aan de C20XE:
    FP Kadett tot 89, met schroeven in deksel, chip hoeft niet gesoldeerd te worden
    FP Kadett vanaf 90, zonder schroeven in deksel, chip is altijd gesoldeerd
    FX Vectra 91, met schroeven in deksel, chip hoeft niet gesoldeerd te worden
    FX vectra vanaf 92, zonder schroeven in deksel, chip is altijd gesoldeerd
    GX calibra tot 91, altijd solderen
    GY calibra tot 93, altijd solderen
    HA calibra vanaf 94, altijd solderen
    QJ astra tot 93, niet solderen
    PL astra tot 94, niet solderen
    PT astra met DIS, niet solderen

    uiteraard zijn de ecu’s onderling te wisselen, met uitzondering van de eerste Kadetts, aangezien die zonder KAT geleverd zijn,en dus geen lambda herkenning hebben
    hou er wel rekening mee dat:
    de FP ecu’s voor 2.5 bar gemaakt zijn,en de rest voor 3 bar brandstofdruk
    je kan wel zonder problemen een FP aan een 3bar regelaar hangen, maar geen andere aan een 2.5 bar,dan loopt die te arm!

    de Hbase nummers komen er morgen avond bij,
    en als iemand nog iets toe te voegen heeft, of er iets niet goed staat,laat het mij weten en ik pas het aan

    #17553886

    Hoi TRPower,

    Grandioos idee, ik wacht met spanning af.

    Met vriendelijke groet
    Peter

    #17553887

    Idd erg handig !

    #17553888

    Komt de Brezan toch nog goed van pas he ;)

    #17553889

    handig:o

    #17553890

    zow
    het begin is gemaakt

    wat ik alleen nog wel graag wil weten,en er ook bij zetten:
    welke ecu code’s er bij welke auto horen
    dus oa
    FP
    FX
    QJ
    enz

    wil alleen nog ff weten welke code er bij welk model hoort,en van welk jaar die is

    dus: laat het maar weten^^

    #17553891

    Deze jongen doet het goed!!!!:thumbup:D

    #17553892

    over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..

    En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?

    #17553893

    staat erop

    #17553894

    origineel gepost door mayhem
    staat erop

    Hmm ok dat kon ik niet vinden maar heb het gm nummer even vergeleken en er zit dus een 2,5 bar regelaar op…

    #17553895

    idd,
    en zoals ik al neergezet heb, werkt een fp altijd met een 2.5bar…

    #17553896

    origineel gepost door TRPower
    idd,
    en zoals ik al neergezet heb, werkt een fp altijd met een 2.5bar…

    hmm ok dan word het dus een andere brandstofdrukregelaar. Injectoren kan ik wel gewoon gebruiken hoop ik ?

    #17553897

    origineel gepost door GlennGSI
    over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..

    En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?

    die van 3 bar hebben bovenop een dieper ‘kuiltje’ dan die van 2.5 bar

    #17553898

    origineel gepost door .:Stoffel:.

    origineel gepost door GlennGSI
    over die computers.. ik heb een Dis c20xe dus een dis computer. Maar de injectorrail komt van een C20XE af met motronic 2.5 ( FP computer ), hoe zit dat dan met die brandstofdrukregelaar ? ik gebruik ook de creme injectoren..

    En hoe herken ik of ik een 2,5 bar of een 3 bar benzinedrukregelaar heb ?

    die van 3 bar hebben bovenop een dieper ‘kuiltje’ dan die van 2.5 bar

    Heb het al aan de hand van het GM nummer gevonden. En heb ook al een 3 bar van Servaas gekocht :)

    #17553899

    betrefend de volgende ecu,
    gx, zat in een vectra a 2000 16v 4×4 van bouwjaar 91.
    was wel een duitser, dus weet niet of daar verschil in zit.
    wil je nog meer nummers van de ecu weten, dan zal ik ze wel plaatsen.

    groeten.

    #17553900

    ey
    ik heb de info die ik neergezet heb van eds en via epc…
    vectra/calibra zijn 9vd10x hetzelfde…

    ik ben een gx bijv ook in een kadett tegen gekomen, maar ook in een astra, net zoals dat ik ook een FP in een vectra aangetroffen heb…

    maar zet maar neer wat je hebt, kan altijd handig zijn

    #17553901

    :wors

    #17553902

    :thumbup:thumbup:thumbup

    #17553903

    misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
    dus kleur en cc bij welke druk?

    alvast bedankt
    gr Jarno

    #17553904

    origineel gepost door jarno29-01
    misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
    dus kleur en cc bij welke druk?

    alvast bedankt
    gr Jarno

    Creme bij M2.5 2,5bar druk
    Blauwe bij M2.* 3 bar druk

    cc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.

    #17553905

    origineel gepost door GlennGSI

    origineel gepost door jarno29-01
    misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
    dus kleur en cc bij welke druk?

    alvast bedankt
    gr Jarno

    Creme bij M2.5 2,5bar druk
    Blauwe bij M2.* 3 bar druk

    cc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.

    oke ik dacht namelijk als je creme neemt bij 3 bar dat het dan meer werd dan die andere
    dat ze gelijk zouden zijn bij hun ontwerp druk

    bv creme bij 2.5 bar 170cc
    blauw bij 3 bar 170cc
    creme bij 3 bar dan 200 cc
    of zit ik dan helemaal verkeerd??

    #17553906

    dat zou ik ook wel willen weten :thumbup

    en hoeveel gram weegt een orgineel plat vliegwiel ?

    dit is een (kom )vliegwiel van m-tech:

    5600 gram ipv de standaard 9,5kg – 13,5 kg

    #17553907

    origineel gepost door jarno29-01

    origineel gepost door GlennGSI

    origineel gepost door jarno29-01
    misschien een domme vraag maar kan iemand mij vertellen verschil in injectoren?
    dus kleur en cc bij welke druk?

    alvast bedankt
    gr Jarno

    Creme bij M2.5 2,5bar druk
    Blauwe bij M2.* 3 bar druk

    cc’s zijn het zelfde heb ik me laten vertellen alleen de verneveling is anders. Dit kan ik alleen niet met 100% zekerheid zeggen omdat het mij zo verteld is.

    oke ik dacht namelijk als je creme neemt bij 3 bar dat het dan meer werd dan die andere
    dat ze gelijk zouden zijn bij hun ontwerp druk

    bv creme bij 2.5 bar 170cc
    blauw bij 3 bar 170cc
    creme bij 3 bar dan 200 cc
    of zit ik dan helemaal verkeerd??

    dat weet ik niet… ik heb in ieder geval creme in men Dis motor :P

    #17553908

    Motorcode C20XE
    Inhoud 1998 (cc)

    Stationair toerental 860 – 1020 (rpm)
    Klepspeling
    Hydraulisch
    Oliedruk 1.5/860 – 1020 (bar/rpm)
    Brandstofsysteem (merk en type) Bosch Motronic M 2.5 (1993 -) M 2.8
    Cilinderaantal 4
    Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
    Bobineweerstand, primair 0.3 – 0.7 (ohms)
    Bobineweerstand, secundair 7200 – 8200 (ohms)
    Bougies (merk en type) Bosch FR7DC
    Elektrodeafstand 0.7 – 0.8 (mm)
    Injectordruk/systeemdruk 2.5-3.0 (bar)
    CO percentage < 0.5 (%)
    CO2 14.5 – 16 (%)
    HC 50 (ppm)
    O2 0.1 – 0.5 (%)
    CO bij verhoogd stationair toerental < 0.3 (%)
    Verhoogd stationair toerental 2800 – 3200 (rpm)
    Lambda 0.97 – 1.03
    Lambda-verandering (Delta Lambda) 0.02
    Olietemperatuur tijdens het testen 80 (°C)
    Gesloten regelcircuit-test bij: 760 – 1120 (rpm)

    Koelsysteem
    Openingsdruk van de dop 1.2 – 1.5 (bar)
    Thermostaat opent bij 92 (°C)
    Ventilator aan bij 100 (°C)

    Elektrisch
    Accu 44 (Ah)
    Dynamo 70 (A)

    Remmen
    Schijfremdikte, voor, min. 20.0 17.0 9.7 (mm)
    Schijfremdikte, achter, min. 7.0 (mm)

    Wieluitlijning
    de wieluitlijning

    Uitspoor, voor -15′ ± 10′ (°)

    Camber, voor -1°05′ ± 45′ (°)

    Caster, voor 2°15′ ± 1° Estate 1°30′ ± 1° (°)

    Toespoor, achter 10′ + 30′ -20′ (°)
    Camber, achter -1°40′ ± 30′ (°)

    Wielen en banden
    Bandenmaat 205/50R14
    Bandenspanning, voor 2.3 (bar)
    Bandenspanning, achter 2.2 (bar)

    Capaciteiten
    Motorcarter, incl. filter 4.5 (l)
    Handgeschakelde transmissie
    Versnellingsbakolie bijvullen 1.9 (l)
    Koelsysteem 7.2 (l)
    Koelmiddel voor de airconditioning 700 (1993-1994) 900 (1994-1998) (g)
    Airconditioningcompressor-olie 295 (ml)
    Aanhaalmomenten
    Cilinderkop

    Fase 1 25 (Nm)
    Fase 2 60° (°)
    Fase 3 60° (°)
    Fase 4 60° (°)
    Fase 5 T=80°C
    Fase 6 30° (°)
    Vervang de bout
    Voorwielnaaf
    Fase 1
    (Losdraaien) 100 (Nm)
    Fase 2 20 (Nm)
    Fase 3 90° (°)
    Achterwielnaaf 50 Nm + 30° / 45° (Nm)
    Wielbouten 110 (Nm)
    Bougies 25 (Nm)

    heb ff copy paste gedaan uit het programma wat ik gebruik..

    #17553909

    altijd handig..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.