distrubutie vervangen 1.6 16V

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum distrubutie vervangen 1.6 16V

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213475

    hallo,

    ik wil erg graag mijn riemen vervangen.
    ik heb wel enige auto ervaring maar wel weinig.
    nu wil ik vragen hoe ik het allemaal los moet halen en wat ik het beste kan vervangen.
    ik heb gewoon wat info nodig wat mij allemaal te wachten staat mocht ik het zelf doen.
    en nee ik ben geen prutser.
    maar ik heb gehoort dat de 16 kleppers nogal moeilijk zijn dus zodoende.
    ik hoor het wel van jullie.

    #17541219

    vervang gelijk je waterpomp mee!!!

    die zijn 80 euro en 9 van de 10 keer gaat de oude lekken na het vervangen van een distri riem.

    En dan mag je het spulletje er weer af halen.

    #17541220

    Als je het zelf doet zorg dan voor goed blokkeer gereedschap.
    Of leg de riem er met zijn tweeën er op.

    Als je de boel op tijd zet, dan heeft de inlaat nokkenas de neiging om te verspringen. :(

    #17541221

    wat voor gereedschap moet ik dan hebben om de boel te blokeren??

    En hoe werkt het met de poelie?? bij de krukas????

    zitten die bouten erg vast of valt dat wel mee

    #17541222

    Er is speciaal gereedschap om de nokkenassen vast te zetten, maar met zn 2en lukt het inderdaad ook wel.

    gereedsschap komt tussen de 2 nokkenaswielen in zodat deze niet kunnen verdraaien.

    Willem

    #17541223

    en dat kan ik gewoon kopen bij opel? of bij een automaterialen zaak???
    en nog een vraag is het moeilijk om de motor steun los te halen ik heb namelijk geen luchtgereedschap ton mijn beschiking.
    ik moet alles met de handen doen.
    want ongeveer 100 euro is wel te doen voor de dist set maar om ongeveer 400 euro uit te geven aan een garage vind ik teveel!
    en ik studeer notabene voor monteur! (en nee op school willen zij mij niet helpen ik moet het nog doen met ollie vervangen en wat filter troep!)

    #17541224

    owja heeft iemand daar ook afbeeldingen van ofzo??

    ik bedoel foto’s van de motor dan kan ik teminse zien wat er allemaal presies zit haha!

    van foto’s leer ik best wel veel.

    #17541225

    #17541226

    waar staan die 10 11 12 voor??? daar word ik niet echt wijs van hahha

    maar die moer bij de krukas poelie, is die makelijk loste krijgen??

    #17541227

    Dat is hoe de spanrol moet staan.

    De oude waterpomp aftekenen op het blok, want de nieuwe moet er precies zo op. Anders kom je niet uit.

    16 klepper is niet lastiger dan een 8klepper.
    Als je je nokkenassen maar stil kan laten staan.

    #17541228

    dat MOET je dan blokkeren, deze verdraaien allemaal..

    en dat geld voor zowel de 1.4 16V 1.6 16V en 1.8 16V smallblock motoren.

    Willem

    #17541229

    Ik denk dat iedereen wel weet dat je je nokkenassen moet blokeren op een 16v….Met een speciaal stukje gereedschap

    #17541230

    ja eigelijks wel bij volkswagen moest dat ook (oud stage loper haha)

    #17541231

    ik heb 2 heeeeeel kleine klemmetjes , die ik gebruik om de riem op de twee boven tand wielen netjes op,zn plaats te houden.

    zeg meer een extra handje als de nokken as wielen op tijd staan klem ik de riem net vast aan de twee wielen kunnen die niet meer verspringen gaat zeer goed.

    doe asl je de water pomp monteerd een beetje vaseline of zo rond de o ring dan kan je hem in het waterpomp huis nog makkelijk iets verdraaien ,mits noodzakelijk .

    verder is het niet zo spannend let op zit bij de skf kit ?? een vervang bout met een inwendigge torx gebruik deze wel anders zit er een m8 zeskant bout je bescherm deksel tegen een poulie aan te drukken heb je dat weer (ervaren weer de zooi los )

    #17541232

    origineel gepost door Fearless
    Ik denk dat iedereen wel weet dat je je nokkenassen moet blokeren op een 16v….Met een speciaal stukje gereedschap

    Nee hoor opel big blok blijven de nokkenassen netjes staan.
    Bij een omega 2,2 is riem vervangen dan ook maar 15 min werk.
    inclusief waterpomp.

    verder is het niet zo spannend let op zit bij de skf kit ?? een vervang bout met een inwendigge torx gebruik deze wel anders zit er een m8 zeskant bout je bescherm deksel tegen een poulie aan te drukken heb je dat weer (ervaren weer de zooi los )

    Ja daar kwam ik bij mij ook lekker laat achter. :argue
    En bij andere al wel eens horror geluiden gehoord, bij starten.

    #17541233

    Hoelang staat er voor deze klus in de werkplaatsboeken, en wat zijn de gemiddelde garage kosten.

    En wat is de vervangings-interval van de distri-riem op een 16 16V vectra X16XE

    #17541234

    wat er voor staat weet ik niet.
    ik als amateur ben er een 4 tot 6 uur op mn gemak aan bezig.
    (met wat hulp met het erop leggen en goed gereedschap)

    interval is voor alle vectra-b benzine motoren altijd 60dkm of 4 jaar

    #17541235

    Staat maar heel weinig voor, meen iets van 2 uurtjes. In die tijd is het wel te doen, als je een brug hebt en alle benodigdheden. Heb de mijne vervangen in 2,5 uur inclusief koffie :D

    #17541236

    haha….. moet er binnenkort ook aan, ben benieuwd of het meevalt…. en hoelang ik erover doe..

    #17541237

    ik heb de boel vervangen van me x16xel in goed 1 1/2 uur maar eerlijk ik heb het vaker bij de hand en heb goed lucht gereedschap en kan de wagen goed omhoog zetten indien nodig .

    let op je hebt tork doppen nodig .

    Vectra b1 X16XEL 1998

    bij de Astra g van mijn dochter ook net 1 1/2 uur is fase 2 motor X16 XEL

    kosten distributie kit kompleet rond de 100 € 16v en de 8v rond de 60€en waterpomp rond de 60€ is afhankelijk korting of niet ,en 5 liter koelvloeistof ongeveer 20€

    Bert

    #17541238

    Bedankt voor de reacties. Is dus gemakkelijk zelf te doen, met het juiste gereedschap. :thumb

    #17541239

    goed gereedschap is ALTIJD het halve werk senatorman :)

    #17541240

    @ Bert, Knap geld voor 5 liter koelvloeistof…

    Willem

    #17541241

    hier op Hoofddorp de long live rose koop ik in voor 1,98 per liter .

    is niks bijzonders hoor merk Carex ,en MPM pakket wat Rijsbergen voert tot 35 gr onder nul .en daar koopt zowat de hele niet Dealer gebonden auto zooi hier in de omgeving .

    en laten we nu weer niet een heel forum vol leuteren over wel of niet goede kwaliteit is tot miin 35 is te meten dus ik vind het best .

    ok de Vak garage gebruikt het momenteel hier op groot volume 60 liter vaatjes dus ik denk op zich niks mis mee .

    en let op die rekend 3,95 per liter ex btw bij reparatie werk en dan zou het ineens goed zijn ????? dus 5 liter is 5 x 4 € is 20 € ????????? dus Wim ??????ik ging met die prijs stelling ook uit van bruto prijs he lees ??korting .

    maar dat is zijn boterham en het licht wat moet branden !!!

    Bert

    #17541242

    Ik heb het helemaal niet over kwaliteit, ik kan voor 9 euro per 5liter rode G12+ kopen, met bescherming tot -26graden, wat voldoende is in NL..

    Willem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.