wie wil voor mij even iets in epc nakijken? – de open-hart-o

Forumindex Forums Modellen Omega wie wil voor mij even iets in epc nakijken? – de open-hart-o

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door .
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213291

    Ik heb vanmiddag bij de VOD een koppakkingset opgehaald voor mijn Omega (Z2.2XE van 2002). Ik heb onderdeelnummer 16 06 076 meegekregen. Is dit de juiste pakkingset???

    Waarom vraag ik dit? Bij thuiskomst nieuwsgierig als ik ben meteen uitgepakt. Nou zit er dus slechts 1 nokkenaskeerring in deze set, terwijl er toch echt 2 nokkenassen in de Z2.2XE zitten. Tevens ontbreken de O-ringen van het kleppendeksel.
    De set is wel voor een 16-klepper (er zitten 16 kleprubbertjes in en ook de kleppendekselpakking is voor een brede kop). Of heb ik gewoon weer eens pech dat de set niet compleet is? (het zat wel netjes origineel dicht gesealed met plastic).

    Ik wacht met spanning af :(

    Andrew

    #17539497

    Er horen volgens de EPC inderdaad 2 nokkenaskeerringen bij te zitten en 10 O-ringen voor de deksel.
    Voor de zekerheid:
    Onderdeelnummer O-ringen: 90528438 Cat. nr.:6 07 648 (Aantal 10 stuks)
    Onderdeelnummer Nokkenaskeerringen :90285291 Cat. nr.: 6 36 841 (Aantal 2 stuks)

    Succes

    Danny

    #17539498

    origineel gepost door Omega2.2-16v
    Er horen volgens de EPC inderdaad 2 nokkenaskeerringen bij te zitten en 10 O-ringen voor de deksel.
    Voor de zekerheid:
    Onderdeelnummer O-ringen: 90528438 Cat. nr.:6 07 648 (Aantal 10 stuks)
    Onderdeelnummer Nokkenaskeerringen :90285291 Cat. nr.: 6 36 841 (Aantal 2 stuks)

    Succes

    Danny

    dus die 16 06 076 is op zich wel correct, begrijp ik.

    Ik snap niet hoe dan zo’n set niet compleet kan zijn, het zat echt origineel verpakt :hmmz:hmmz Kan ik morgen eerst weer op pad :cry

    Alvast bedankt Danny.

    Andrew

    #17539499

    Cat. nr. klopt inderdaad.

    gr

    Danny

    #17539500

    hoi, kunnen jullie me vertellen wat dat VOD inhoud waar je de spullen haalt?
    en wat betekend EPC waar jullie dingen in opzoeken?

    gr ronald.

    #17539501

    Vod is vriendelijke opel dealer. Veel materiaal kun je daar halen. Ik haal mijn materiaal bij brezan. En epc is een programma wat de dealer gebruikt om onderdelen op te zoeken. Er zijn hier verschillende die in het bezit zijn van epc. Gr jack 

    #17539502

    ik heb de EPC wel op een DVD-tje, maar kan die niet installeren op mijn laptop. Die is namelijk van mijn werkgever en er geldt in principe een verbod om zelf spullen te installeren. TIS heb ik er wel opgezet, dat stelt niet zo veel voor, maar EPC is een ander verhaal, daarvoor zijn wat trucs nodig, dat durf ik niet aan, zit niet te wachten op ruzie met de ICT-afdeling van mijn werk.

    Andrew

    #17539503

    origineel gepost door Jack-omegax3.0xe
    Vod is vriendelijke opel dealer. Veel materiaal kun je daar halen. Ik haal mijn materiaal bij brezan. En epc is een programma wat de dealer gebruikt om onderdelen op te zoeken. Er zijn hier verschillende die in het bezit zijn van epc. Gr jack 

    ok super helder jack, bedankt voor de info!!! weer wat wijzer!!!:wors

    gr ronald!!

    #17539504

    dat is vooral leuk als je een eigewijze vod hebt zoals hier en die al meteen met bestel nummers om de oren kunt slaan.

    #17539505

    Ik heb in eerste instantie maar even in het midden gelaten waarom ik dit topic begonnen was. Maar nu dan toch het verhaal.

    De afgelopen tijd begon de Omega veel olie te verbruiken, te veel olie gegeven de kilometers die ik ermee rijd, veelal een halve tot driekwart liter per week. Ik begon me daar steeds meer aan te ergeren. De oorzaak is vrijwel altijd versleten klepsteelrubbers. De koppakking was nog altijd potdicht, dus vanuit die hoek geen reden om de kop te lichten. Ik had de mogelijkheid om enkele dagen vrij te nemen, dus mezelf goed voorbereid en ingelezen. Uiteindelijk met een boodschappenlijstje naar de VOD gegaan. Het merendeel moest besteld worden.

    Vervolgens met goede moed begonnen met de demontage van de cilinderkop. Dat leverde al ras de eerste stress op. Welke techneut dat in TIS beschreven heeft weet ik niet, ik gok erop vanachter een bureau en bij een uitgebouwd en losstaand motorblok. Bij de benzine injectierail ging het dus verkeerd.

    Citaat uit TIS: “Borgklem voor verstuivers 1e cilinder en 4e cilinder in de stekkerblok (met schroevendraaier) drukken richting motor – borgklemmen met staafmagneet opvangen. Stekkerblok (1) lichten”.

    Nou, dat probeer je dan. Allereerst hebben alle vier de cilinders zo’n borgklemmetje en niet alleen de 1e en 4e cilinder. Bij cilinder 1 lukt dat na enkele pogingen wel. Cilinder 2 lukt ook nog wel, maar cilinder 3 wordt al wat lastiger. Uiteindelijk lukte dat (na de nodige conversaties met Boven) ook. Maar cilinder 4, men mag mij uitleggen hoe je daar bij zou moeten kunnen komen, ik met mijn forse grijpstuivers in elk geval niet. Na zeker een half uur kl*ten ben ik er op aanraden van vrouwlief maar even mee gestopt en een bakkie koffie genuttigd. De oplossing is uiteindelijk heel simpel, daar kan TIS wat van leren. Je kunt namelijk ook heel voorzichtig alle vier de injectoren uit het inlaatspruitstuk trekken, waarbij de stekkerrail en de brandstofrail nog even aan elkaar blijven zitten. Daarna kun je het geheel wat kantelen en kun je in elk geval zien wat je doet en was cilinder 4 ook snel los van de stekkerrail. Door al het geklooi was bij cilinder 4 de borgklem van de injector op de brandstofrail kapot gegaan. Die moest dus hals over kop bijbesteld worden (en werd de eerste keer ook nog verkeerd besteld), maar was uiteindelijk toch nog op tijd.

    De verdere demontage verliep vlotjes en na een paar uur lag de cilinderkop op de werkbank. Vervolgens alle aanbouwdelen gedemonteerd en alle kleppen eruit. Het reinigen van alle onderdelen was redelijk tijdrovend, mede doordat ik nogal een Pietje Precies ben. Vier uitlaatkleppen waren nog redelijk grijs aan de steelzijde. De andere vier waren helemaal zwart, in die uitlaatpoorten zat heel veel koolaanslag. Sommige klepsteelrubbers werden bij wijze van spreken alleen nog door de zwaartekracht op hun plek gehouden. Kortom, de oorzaak van het olieverbruik was wel duidelijk.

    De gehele kop is weer samengebouwd met nieuwe klepsteelrubbers en pakkingen. Ook het motorblok en de zuigerbodems gereinigd. Daarna kon het inbouwen weer beginnen. Dat ging goed, totdat het uitlaatspruitstuk erop ging. Het voorste en onderste tapeind bleek niet meer oké. Bij de losliggende kop had ik het allemaal nog gecontroleerd en niks bijzonders gezien of gevoeld. Maar de schroefdraad lag er in de kop wel uit en de moer kon niet meer vast gezet worden op het tapeind. Dit is opgelost, door het tapeind te vervangen door een net te lange bout die dus zover als mogelijk in de kop gedraaid kan worden en opvullen met dunne ringen, dit is voldoende gebleken om het spruitstuk goed aan te trekken. De twee naastgelegen moeren heb ik wel ietsje vaster gezet dan voorgeschreven wordt. Tja, je moet wat op zo’n moment.

    De verdere inbouw verliep op zich goed, alleen gooide het weer roet in het eten (ik heb helaas geen garage). Daardoor duurde het langer dan ik verwacht had. Vanmiddag draaide de motor weer als een spreekwoordelijke naaimachine. Uiteraard met verse koelvloeistof en nieuwe distributieset, bougies, olie en oliefilter. Vanavond een heel rustig ritje gemaakt van zo’n 50 km. Na terugkomst bleek alles nog mooi droog in het vooronder en onder de auto. Zojuist na een paar uurtjes stilstaan nogmaals gecontroleerd, het expansievaatje staat nog keurig vol. En de tijd zal leren of het olieverbruik afneemt.

    Het heeft wel meer tijd gekost dan ik verwacht had, maar ja uiteindelijk ben ik ook maar een hobbyist en geen monteur. Ik heb me de laatste dagen in elk geval aangenaam vermaakt. Ik ben niet zo’n fotograaf als ik aan het sleutelen ben, dus foto’s ontbreken helaas.

    Groetjes,

    Andrew

    #17539506

    Andrew,

    Met alle respect, maar waarom heb je niet gelijk een koprevisie laten doen? Misschien moet je nu binnenkort weer….

    En de klepsteelrubbers zijn ook te vervangen zonder de kop eraf te halen. Met perslucht via de bougieschacht hou je de kleppen dicht en dan zijn de veren te demonteren waarna de rubbers te vervangen zijn.

    Ben nu zelf bezig met een koprevisie van mijn Omega X20XEV. De kleppen waren door de LPG te ver ingeslagen en had ook het probleem van verdroogde klepsteelrubbers. De revisie heb ik laten doen, inclusief nieuwe in en uitlaat kleppen, speciale nieuwe harde zittingen en nieuwe hydrostoters . De- en monteren van de kop ben ik zelf mee bezig. De kop zit er nu weer op, maar heb een probleem met de oliedruk, die loopt veel te hoog op, dus waarschijnlijk zit de olieoverdrukplunjer vast…. Nog ff sleutelen en dan kan ik ook weer rijden met een frisse kop.

    #17539507

    @ andrew2 :thumbup:thumbup

    #17539508

    Andrew helemaal top kerel, je hebt ook flink wat bespaart op die manier.

    Ik had een paar maanden geleden (net twee weken uit de garantie) een doorgeslagen koppakking.
    Daar ik zelf niet weet wat te doen koste dat geintje mij €1245, 00 maar daar is wel de kop gevlakt.

    Heb jij dat ook gedaan/laten doen?

    Voor de rest helemaal goed joh daar geniet ik van!

    Aart

    #17539509

    Uiteraard is het wel degelijk overwogen om een koprevisie te laten doen, dit is beoordeeld op basis van de conditie van de cilinderkop. Alle kleppen waren na reiniging nog fris, de klepzetels waren ondanks de LPG en de 3,5 ton nauwelijks tot niet ingeslagen, de klepgeleiders vertoonden geen bovenmatige speling en na reiniging is de vlakheid van het pasvlak gecontroleerd met een speciale rei. Wat ik er nog niet bijverteld heb, alle kleppen zijn met speciale slijppasta ingeslepen op de zetels, zuignap op de klep en draaien maar.

    Tja, ik ga natuurlijk geen kop terugplaatsen, waar de uitlaatklepzetels nagenoeg weggeslagen zijn. Ik heb wel de afweging gemaakt hoeveel km ik nog denk te rijden met deze wagen, dat zullen er waarschijnlijk niet nogmaals 3,5 ton worden, maar een jaartje of 2 tot 3 (pakweg 1 tot 1,5 ton) is wel de bedoeling. Ik wil eigenlijk de half miljoen km gaan halen.

    Xedrah, suc6 met het oliedrukprobleem.

    Andrew

    #17539510

    Kijk dat is een duidelijke en bewuste keuze. Ook goed dat de kleppen ingeslepen zijn.

    Mijn complimenten voor deze klus Andrew! :thumbup

    PS Oliedrukprobleem is opgelost in die zin dat het ligt aan de hydrostoters. Heb verkeerde geleverd gekregen helaas. Morgen omwisselen en dan staat er weer een frisse X20XEV op de oprit.

    Welterusten! :)

    #17539511

    Inmiddels zitten de eerste 1000 km sinds de cilinderkop-operatie er weer op. De Omega rijdt zeer goed. Het komt mij voor dat de wagen wat feller is geworden :o Nou zou het me niet verbazen dat dit komt door het reinigen van de uitlaatpoorten in de kop, sommige waren echt HEEL dik aangekoekt met kool, dus het “uitademen” gaat ongetijfeld wat makkelijker. Daar waar ik voorheen alweer een half litertje olie erbij kon gieten, staat de olie nu nog steeds keurig boven aan de peilstok. Ik ben er heel tevreden mee :D

    Groetjes,

    Andrew

    #17539512

    Goed zo Andrew! :thumbup

    Hier gelijke ervaringen, deze heeft er inmiddels 1300 km op zitten.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.