Wat valt onder grote beurt Corsa C en zelf te doen?

Forumindex Forums Modellen Corsa Wat valt onder grote beurt Corsa C en zelf te doen?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212675

    Goedenmorgen allen,

    mijn moeder heeft een Opel Corsa C met een Z1.2XE motor erin. Nu viel haar de APK aardig tegen qua kosten ivm kapotte veren/achterdemper en moet hij nog een grote beurt hebben.

    Nu wil ik die voor me moeder wel doen, maar wil zeker weten dat ik niks vergeet, dus eigenlijk mijn vraag, wat hoort in een grote beurt??

    Weet eigenlijk nog niks alleen:

    Alles langslopen op speling ed.
    Nieuwe motorolie en filter.
    Lucht en interieurfilter.
    V-snaar?

    Nou hoop dat jullie me verder kunnen helpen en alvast bedankt!!

    #17530913

    Volgens mij heeft de Z12XE geen riem maar een ketting.

    Banden, profiel en geen scheuren
    Alle vloeistoffen nalopen
    Remmen controleren, voldoende dikte en geen groeven
    Werking van alle gordels

    #17530914

    bougies

    luchtfilter

    olie verversen + filter

    bandenspanning (staat in tankklep hoeveel)

    interrieurfilter eventueel

    vloeistoffen checken

    #17530915

    Controle van de Multiriem

    Distributie gaat via ketting.

    Willem

    #17530916

    Heb dus tot nu toe dit:

    banden controleren
    alle vloeistoffen
    remmen controleren
    bougies
    luchtfilter
    olie filter
    interieurfilter
    multieriem controleren.

    Is dat echt alles? Snap ik niet dat een dealer daar zoveel voor berekend.:jerry

    #17530917

    Werk het lijstje uit het onderhoudsboekje af (bij de betreffende km-stand/jaren) en je doet net zo weinig als de dealer.

    #17530918

    jaaa kijk een dealer moet de olie die hij uit de motor haalt afvoeren daar rekent hij kosten voor!

    *bougies zijn makelijk zelf te doen mits je de goeie dop op je ratel heb.
    *interieurfilter ook makelijk zelf te doen als je er makelijk bij komt haha.
    *luchtfilter is alleen een inlegfilter dus is makelijk
    *oliefilter is wat minder makelijk zelf te doen je hebt “meestal” een gereedschap nodig om het los te maken en je moet als je geen brug heb je carterplug los maken als je onder de auto ligt en tegelijkertijd je olie opvangen
    als je geen brug heb is het mischien makelijk om te auto aan 1 kant op te krikken dan heb je wat meer ruimte maar zorg wel dat die goed staat en niet van de krik af kan vallen :D

    #17530919

    De werkzaamheden voor een grote beurt zijn leeftijd en km stand verschillend.
    Bougies moeten om de 60.000km
    Remvloeistof om de 2 jaar.
    Lucht filter 60.000km of 4 jaar.
    Intrieur filter zou ik elk jaar doen. zeker als er airco op zit.
    brandstof filter 60.000km of 4 jaar.
    olie wordt voor geschreven 5w40 maar 5w30 mag ook en dat is nog goedkoper ook.
    olie moet ieder jaar of 30.000km moet 3,5 Liter olie in een 1.2
    Olie filter altijd met de olie mee vernieuwen.

    voor de rest alles goed controleren en evt. bijvullen.
    suc6

    #17530920

    Oke, ja deze dingen kan ik zelf wel en ehb ik ook wel geregeld gedaan. Olie eruit kom ik wel uit. Maar als je de auto 1 kant opkrikt krijg je denk ik ook niet echt alles eruit of wel? En afvoeren doe ik ook wel, of in de prullenbak :jerry of bij de vuilstort.

    Nou dan kom ik er verder denk ik idd wel uit. Mocht iemand nog aanvullingen hebben lukt het wel.

    #17530921

    Wat me nu opkomt bij grote beurt (k werk bij kwik fit)

    Alle vloeistoffen vervangen
    Alle Filters vervangen
    Banden controleren (ook reservewiel) (druk/veroudering/verkeerde slijtage)
    Wiellagers controleren
    Verlichting controleren
    Vemmencheck (schoonmaken/ werking handrem eventueel afstellen)
    Uitlaat controleren (ophanging, lekkage)
    Sloten/deurschanieren insmeren
    schokbrekers veren controle (visueel)
    Alle hoezen (aandrijfas/stuurhuis etc)
    Brandstofleidingen (lekkage)
    Voorruit controleren (barst/steenslag)
    Ruitenwissers controleren
    Gordels controleren

    Dat was hem zo’n beetje :D

    #17530922

    origineel gepost door R.Frankhuisen
    jaaa kijk een dealer moet de olie die hij uit de motor haalt afvoeren daar rekent hij kosten voor!

    *bougies zijn makelijk zelf te doen mits je de goeie dop op je ratel heb.
    *interieurfilter ook makelijk zelf te doen als je er makelijk bij komt haha.
    *luchtfilter is alleen een inlegfilter dus is makelijk
    *oliefilter is wat minder makelijk zelf te doen je hebt “meestal” een gereedschap nodig om het los te maken en je moet als je geen brug heb je carterplug los maken als je onder de auto ligt en tegelijkertijd je olie opvangen
    als je geen brug heb is het mischien makelijk om te auto aan 1 kant op te krikken dan heb je wat meer ruimte maar zorg wel dat die goed staat en niet van de krik af kan vallen :D

    Olie filter is simpel bij deze blokken.
    zit namelijk aan de bovenkant.
    is zon inleg filter.
    Alleen voor de aftap plug moet je hem dan opkrikken.

    Wat nog niet in de lijst voor kwam is de trommels achter loshalen, schoon maken, smeren en trommel schuren.

    #17530923

    origineel gepost door arjontje

    origineel gepost door R.Frankhuisen
    jaaa kijk een dealer moet de olie die hij uit de motor haalt afvoeren daar rekent hij kosten voor!

    *bougies zijn makelijk zelf te doen mits je de goeie dop op je ratel heb.
    *interieurfilter ook makelijk zelf te doen als je er makelijk bij komt haha.
    *luchtfilter is alleen een inlegfilter dus is makelijk
    *oliefilter is wat minder makelijk zelf te doen je hebt “meestal” een gereedschap nodig om het los te maken en je moet als je geen brug heb je carterplug los maken als je onder de auto ligt en tegelijkertijd je olie opvangen
    als je geen brug heb is het mischien makelijk om te auto aan 1 kant op te krikken dan heb je wat meer ruimte maar zorg wel dat die goed staat en niet van de krik af kan vallen :D

    Olie filter is simpel bij deze blokken.
    zit namelijk aan de bovenkant.
    is zon inleg filter.
    Alleen voor de aftap plug moet je hem dan opkrikken.

    Wat nog niet in de lijst voor kwam is de trommels achter loshalen, schoon maken, smeren en trommel schuren.

    Goed punt. Remtrommels word bij de meeste dealers geen ruk aan gedaan, terwijl voor al 3 of 4 remblok wissels geweest zijn. Die krengen gaan idd dicht zitten met troep na een tijd.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.