Lambda sonde doet niets

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Lambda sonde doet niets

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210681

    Mensen ik zit met een ernstig vaag probleem, mijn lambda sonde doet niets. Auto aan de test kast, lambda blijft op +- 380Mv staan soms blijft hij even op 750 staan. Maar verder loopt hij niet bij te regelen, bij 160/170 is de trekkracht ook compleet weg. Iemand enig idee wat dit kan zijn.

    We hebben eigenlijk al alles over gehangen wat maar met de electra te maken heeft van een lopende auto.

    #17500151

    ecu stuk?? externe massa aangelegd?? hoe is de lambda waarde op de 4gas kast? en HC / CO op 4gas kast?

    #17500152

    Lambda waarde moet ik ff weer na kijken weet niet waar die toen op stond. ECU hebben we van een andere auto gepakt zonder problemen maar de lambda bleef niet werken. We hebben alle massa punten naar de motor vernieuwd. Weet niet of de lambda sonde ook een goede massa nodig heeft van de uitlaat ?

    #17500153

    Lambda heeft geen massa van de uitlaat nodig. Heeft eigen voeding en massa.

    Wat doet de motor zonder dat de lambda aangesloten is?
    Hij zou dan gewoon moeten werken in zijn noodloopprogramma. Denk namelijk niet dat het aan de lambda-sonde ligt.
    Kunt even de motor valse lucht laten zuigen terwijl je de auto aan de test kast hebt. Dan zou de spanning sterk moeten varieren.

    #17500154

    Is dit bij M2.5 of M2.8?
    M2.8 is anders geprogrammeerd op basis v.d lambda en is hier ook veel gevoeliger voor.
    Lees je die waardes af met de TECH1?
    Wanneer je het niet met de TECH1 doet kun je dan beschrijven hoe je de testkast hebt aangesloten?

    Wat bedoel je precies met bij 160/170 is de trekkracht volledig weg.
    Is dit als je volgas geeft? Normaal moet dat niet uit maken omdat de lambda dan niet mee regelt.

    ECU gaat trouwens niet in noodloop wanneer lambda niet aanwezig is.
    De ECU gaat puur op de ingeprogrammeerde brandstofkenvelden (mappen) lopen zonder verdere problemen.

    Wordt de lambda-sonde wel warm op het moment dat je er spanning opzet?

    #17500155

    zit er nog een kat onder? is die half verstopt? of dempers die half vergaan zijn van binnen?

    #17500156

    geen kat maar compleet nieuwe uitlaat van simons, rvs met open dempers 63,5 mm

    #17500157

    Alles na gekeken, nieuw spruitstuk gemonteerd. Kat weer geplaatst nog steeds niets. Auto loopt de ene keer te arm en de andere keer te rijk. Lambda sonde pendelt niet mooi, blijft 10/15 sec op een waarde staan voor hij weer naar een andere waarde springt.. Auto is uitgelezen met een autodiagnos.

    #17500158

    orginele lambda of immitatie..
    Is deze ook nieuw???

    Hoe is de bedrading naar de lambda sonde…
    2 draden zijn namelijk voorverwarming. andere is de signaal draad..
    Normaal maakt je uitlaat massa via je blok.. Dus als deze goede massa heeft moet het goed gaan.

    Maar meet eerst eens de bedraidng door van ecu stekker naar lambda stekker..
    Misschien draadbreuk of een halve rotte draad…

    #17500159

    Wanneer de minimale en maximale lambdasonde spanningen niet worden gehaald, wordt het brandstofsysteem in de open regelkring gebracht (open loop), waarna het systeem voor het verkrijgen van een rijk mengsel (0,85V)of een arm mengsel (0,15V)wordt aangestuurd.

    Wss heb je een mengsel probleem, te vinden bij je inlaat/ontsteking.

    #17500160

    Ik heb zefs mn inlaatspruitstuk + gasklep en alle pakkingen al vervangen. Binnenkort de koppakking en een koprevisie maar ff bij. Kan er alleen maar beter van worden :D

    @ Marcel

    Ik had hier een goed rijdende Astra naast staan, we hebben alles over gehangen maar op mijn auto werkte het niet en op de andere wel. Dus denk dat het toch iets mechanisch moet zijn. Uitlaat heeft massa, lambda heeft ook een extra massa. Tis een originele lambdasonde, geen nieuwe maar als hij op een andere Astra wel werkt is hij dus niet stuk.

    #17500161

    heb mijn kadett vandaag op testbank gereden en ik had ook nog die sonde, die afstellers hadden daar een leuk trukje voor met een overbrugging, nu rij ik zonder die sonde en heb 4pk meer!!

    #17500162

    wat was het trukje dan?
    misschien leuk om te weten.:angel
    gr

    #17500163

    origineel gepost door yves475
    heb mijn kadett vandaag op testbank gereden en ik had ook nog die sonde, die afstellers hadden daar een leuk trukje voor met een overbrugging, nu rij ik zonder die sonde en heb 4pk meer!!

    Heb je nu onder deellast meer pk’s of onder vollast?
    Onder vollast kun je niet meer pk’s hebben omdat de lambdasonde dan helemaal niks doet.

    Als ik mijn laptop aan de ecu hang dan kan ik het zien ik welke mappen de ecu loopt.
    Je hebt de normale brandstofmappen en een noodloop map.
    Wanneer ik de lambda-sonde eraf trekt dan blijft hij op de normale mappen lopen
    de ecu verspringt niet naar een noodloop map.
    Je krijgt ook geen volgasverbod zoals je op de TECH1 kan aflezen.

    Wanneer je volgas geeft en gasklepvollast schakelaar wordt bedient dan springt hij gelijk
    vanuit de deellast map naar de vollast map. Dit zie je duidelijk op de laptop.
    Op dit moment regelt de lambda-sonde NIKS meer bij.

    Je kunt gewoon zonder lambda-sonde rijden.
    Bij alle crossauto’s welke ik afstel trek ik de lambda-sonde eraf.
    En waarom? Omdat je alleen maar gezeik kan krijgen wanneer deze kapot gaat.
    Het enigste wat ik doe is de stationaire en deellast mappen zo in programmeren
    dat ze rond lambda 0,95 a 1 zitten.


    @Niels
    : Als je volgas geeft zie je dan de waarde niet verspringen? Kun je eventueel
    de lambda in de uitlaat met een ander meetapparatuur aflezen (wideband of testkast).
    Ik zou teneerste ff kijken of de draden v/d lambda op de juiste pinnen op de ecu binnenkomen.

    Succes!

    #17500164

    Bedrading is allemaal goed, we gaan hem idd maar eens aan de laptop hangen want ik weet het niet meer…

    #17500165

    origineel gepost door rallyastra
    Bedrading is allemaal goed, we gaan hem idd maar eens aan de laptop hangen want ik weet het niet meer…

    had t zelfde probleem ook hier…
    Bij mij bleek het valse lucht te zijn ;)
    Daardoor regelde de lambdasonde ook heel raar af

    #17500166

    probeer der is gewoon een andere sonde in te hangen en kijken wat ie doet. die van mij kwam ook werkend er onder uit en op me andere ecu was die ook kut, bleef dicht staan, open staan kortom regelede totaal kut af. andere ecu der op en t was wel goed ^o) ik heb t idee dat sommige ecu met een bepaald merk lamdasonde niet goed samen gaan
    en nee de ecu was niet verrot want een andere sonde deed t er wel op

    #17500167

    lijkt mij een defecte sonde

    #17500168

    Bij mij gaat de ecu zeker wel in noodloop zonder lambda, na een paar minuten geeft hij aan “lambdasonde laag voltage” (code 13 uit me hoofd)

    heb je de temperatuursensor al geprobeerd?

    #17500169

    Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen… afijn – je snapt em wel.

    #17500170

    origineel gepost door SaabBrinky
    Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen… afijn – je snapt em wel.

    en dat was dus het probleem bij mij :thumbup
    valse lucht tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk

    #17500171

    origineel gepost door mrmonkey

    origineel gepost door SaabBrinky
    Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen… afijn – je snapt em wel.

    en dat was dus het probleem bij mij :thumbup
    valse lucht tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk

    dan zou lambda max. 0,1V oid aan moeten geven ivm arm mengsel (wat dan ook klopt)
    defecte sonde geefst vaste spanning af tussen 0,3 en 0,5V.

    #17500172

    dat klopt idd…

    zo rond de 0,1 V :angel

    #17500173

    en niels probleem al gevonden?

    #17500174

    He,

    misschien heeft het er niks mee te maken, maar staat je ecu wel op de europese stand? Bij een motronic 2.5 kun je door pin 20 aan massa te leggen namelijk de emissieregeling uitschakelen, de ecu leest dan de lambdasonde niet af en gaat in open-loop rijden, in feite stap je dan van C20xe (euro-1 of 2 dacht ik) naar 20xe specificatie (pre- euronorm). Alle motronic 2.5’s kunnen dit, dit is waarschijnlijk ook waar yves475 het over heeft, je hebt dan in feite geen lambdasonde nodig. Deze optie werd standaard aan gezet voor auto’s voor bijvoorbeeld afrika werden gemaakt, deze hadden ook geen kat maar een vervangende middendemper. Let op als je nog wel een kat hebt, deze kun je dus best wel eens om zeep helpen als je dit toepast.

    EDIT: waar ik nu ook aan denk m.b.t. dit verhaaltje trouwens, als je pin 20 aan massa legt kun je op je lmm dan ook de CO-waarde afstellen. Er zit een stelschroef afgedopt op de lmm, deze zit bovenop achter een klein rond plaatje, deze kun je er met een schroevendraaier uit wippen, vervolgens kun je daarachter met de schroevendaaier je CO verstellen. :thumbup

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.