iemand kennis van een tijdrelais aansluiten??? UPDATE: gemon

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen iemand kennis van een tijdrelais aansluiten??? UPDATE: gemon

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209941

    mijn tijdrelais is binnen:thumbup

    maar nu zie ik niet hoe ik het moet aansluiten:hmmz
    de beschrijving is in het duits(via conrad ook in het hongaars,slowaaks en tsjechisch te lezen:agent)

    nu ben ik geen echte ster in het technisch duits lezen dus heb ik overal een foto van gemaakt.
    ben er bang voor dat ik alles opblaas zeg maar.

    en hoe behoor ik het 30a relais door te koppelen:hmmz

    wie kan mij helpen:hmmz

    hierbij de pics:


    :thumbupen het 30a relais:

    #17484209

    als op de plus en de min spanning komt schakelt het relais om. Hierdoor schakelt hij c door met s en verbreekt hij c met o.

    groeten Twan

    #17484210

    dus ik kan het niet continue via de accu aansluiten en dan met een ”puls” het activeren:hmmz

    #17484211

    hier nog een pdf van de gebruiksaanwijzing ook in het duits:thumbdown

    http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/193631-an-01-de-Zeitrelais-Modul_12V.pdf

    #17484212

    als er spanning op de plus en min komt en het relais staat in de stand AV dan treed het direct in werking,na de ingestelde tijd schakelt het relais uit.

    staat het relais in de EV stand en er komt spanning op de ingang ,dan schakelt het relais pas in na de ingestelde tijd.

    #17484213

    wat wou je precies aansluiten dan?

    #17484214

    origineel gepost door 14XE
    wat wou je precies aansluiten dan?

    wil men mistlampen laten aangaan voor een aantal sec. als ik men auto open doe .
    dit wil ik schakelen via dit relais.

    #17484215

    Het volgende kan je doen

    Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
    Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.

    Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
    Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
    Op 86 sluit je een massa aan
    Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
    Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

    BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
    Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

    #17484216

    origineel gepost door Powercorsa
    Het volgende kan je doen

    .

    BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
    Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

    wel makkelijker, maar dan kan je ook spanning sturen naar de controller van het bus systeem….. weet niet of je dat wilt :hmmz

    #17484217

    Heeft de auto al can bus??

    Zo ja dan is het bijna niet mogelijk om dit via de bestaande relais te regelen.
    Is wel mogelijk maar dan moet je zoveel moeite doen, dat de draad trekken makkelijker is.

    Zo nee, een diode extra is dan wel de oplossing.
    Anode aan de kant van de mistlicht schakelaar katode aan de kant van het relais
    Aan de katode kant (met het streepje) je uitgang van je tijdrelais aansluiten

    #17484218

    Daarom vind ik het jammer dat men vaak zegt: o joh, dat doe je even zo….terwijl er een hoop schade kan onstaan doordat mensen goed bedoelde maar zeer verkeerde adviesen geven. Dus: weet je het niet zeker, geen advies geven!!!!! Of zoals ik vaak doe: zeg er bij dat je het niet zeker weet :thumbup

    #17484219

    origineel gepost door Powercorsa
    Het volgende kan je doen

    Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
    Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.

    Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
    Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
    Op 86 sluit je een massa aan
    Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
    Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

    BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
    Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

    dit werkt niet,die plus van het tijdrelais moet erop blijven staan,anders doet het tijdrelais niks .

    #17484220

    origineel gepost door 14XE

    origineel gepost door Powercorsa
    Het volgende kan je doen

    Sluit de min van je tijdrelais aan op de massa.
    Suilt de plus aan op de draad van je CV (sluitdraad) hierop komt kortstondig 12V te staan zodra je je deuren sluit.

    Op de C aansluiting zorg je dat je een constante plus (12) volt aansluit (wel even een zekering ertussen)
    Op de S aansluiting sluit je de plus aan van het extra relais (85)
    Op 86 sluit je een massa aan
    Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
    Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

    BTW was het niet makkelijker geweest om het standaard relais van je mistlampen al te gebruiken, deze zit gewoon in het zekeringkastje of onder de motorkap (afhankelijke van de uitvoering)
    Dan had je alleen de S aansluiting moeten koppelen aan de geschakelde aansluiting van de mistschakelaar :vertag:vertag:vertag:angel

    dit werkt niet,die plus van het tijdrelais moet erop blijven staan,anders doet het tijdrelais niks .

    heb het net effe uitgetekend maar ik mis ook een draad voor 0 :hmmz

    #17484221

    het lijkt mij dat de plus en min gewoon continue aan de accu moet.
    en dan bij O S C de uitgang zit met de schakeling:hmmz

    #17484222

    EDIT:
    net op de plus en min continue stroom gezet en het groene lampje gaat branden.
    en geprobeerd om het tijdreail te laten schakelen door op 1 van de 3 (O S C )even spanning te zetten en dan met de twee overgebleven polen gekeken of er stroom door kwam
    maar met geen enkele combinatie succes:hmmz

    wel schakeld het relais naar 5 sec. spontaan aan/uit als ik er stroom op zet maar ook dan nergens spanning bij O S C.

    #17484223

    origineel gepost door gts power
    EDIT:
    net op de plus en min continue stroom gezet en het groene lampje gaat branden.
    en geprobeerd om het tijdreail te laten schakelen door op 1 van de 3 (O S C )even spanning te zetten en dan met de twee overgebleven polen gekeken of er stroom door kwam
    maar met geen enkele combinatie succes:hmmz

    wel schakeld het relais naar 5 sec. spontaan aan/uit als ik er stroom op zet maar ook dan nergens spanning bij O S C.

    dat er geen stroom op o,s,c, staat, dat klopt. Is een los staand contact, waarbij de c het wisselcontact is (p) en o een verbreek, en s een maak contact. Dus als je op c spanning zet, dan gaat/kan dat via de o of de s weg

    #17484224

    het is een maak en verbreekcontact

    en die + en – op continu zetten werkt wel maar dan voor 1 keer :D

    daarna moet de voeding eraf en weer opnieuw erop

    #17484225

    even voor de duidelijkheid

    waar moet ik continu + opzetten (c ?)
    waar moet de massa (op de – ? )
    waar moet het pulsdraad

    dan hou ik als het goed is 2 opties over voor de draden naar de mistlampen(en de 30a relais natuurlijk)

    begin me af te vragen of het niet TE technisch is voor mij:P

    b.v.d. tom

    #17484226

    je hebt niks aan een pulsdraad,dat relais heeft een continu voeding nodig.

    pas na je tijdsverloop kan de voedingspanning eraf

    #17484227

    origineel gepost door 14XE
    je hebt niks aan een pulsdraad,dat relais heeft een continu voeding nodig.

    pas na je tijdsverloop kan de voedingspanning eraf

    ik moet toch ergens continu stroom opzetten wat de tijdrelais kan door geven als het wordt ingeschakeld:hmmz

    ben zo vrij geweest om me aan te melden op je msn:angel

    #17484228

    Een trucje, teken het onderstaande eens voor jezelf uit:

    Sluit de massa aan op de massa aansluiting van het tijdrelais
    Sluit de schakelplus van de deuren (zwart/rood) aan op de plus aansluiting, hier moet wel een diode tussen geplaats worden zodat je motoren niet kapot gaan.
    Sluit een constante plus aan op de C aansluiting, wel even een zekering er tussen plaatsen
    Maak nu een verbinding tussen de S en de plus aansluiting (brug verbinding)
    Op de S aansluiting sluit je ook de plus aan van het extra relais (85)
    Op 86 sluit je een massa aan
    Op 30 een constante plus, een zekering is hier niet nodig omdat deze al ingebouwd is in je relais
    Op 87 heb je je geschakelde plus voor je mistlampen.

    Hierdoor wordt het relais op spanning gehouden zolang het relais aan/ingegeschakeld is.

    Het is inderdaad best technisch om dit aan te sluiten, mischien kan iemand je hierbij helpen. eventueel wil ik je er ook wel bij helpen.

    #17484229

    hierbij een schema getekent:

    #17484230

    zo na msn gesprek heeft powercorsa alles uitgelegt en het werkt uitstekend!!!
    nooit gedacht dat het nog zo lastig was:o

    dus powercorsa bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    #17484231

    hey jongens,
    ik heb nu ook zo’n tijdrelais.
    maar de zekering van 5A brand steeds door. ik heb een klein lampje er op gezet en brand ook door. zelf met de multimeter er tussen brand hij door.
    ik heb hem open gemaakt om te kijken of hij goed aangesloten zit maar dar zit volgens mij allemaal goed.
    k heb zelfs nog met een 10A zekering geprobeert maar die brandde ook direct door. hogere zekering durf ik niet te doen.
    of kan dat gewoon?
    op dat zwarte ding op de tijdrelais staat wel 12V 80A maar ik weet niet of dit ook voor de overige onderdelen zo is.
    mvg mark

    #17484232

    Wat hangt er aan? 10A en 12V is al wel 120 watt…. Zou niet zomaar de zekering verder vergroten.

    Wat kostte dat tijdrelais trouwens? Zoiets is voor twee stuivers zelf te maken namelijk…..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.